Eettisen läppärin valmistus

Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
1
Yritän selvittää onko mahdollista rakentaa eettistä läppäriä. Sellaista, jonka tekemisessä ei olisi rikottu ihmisoikeuksia tai pilattu ympäristöä. Tuntuu tällä hetkellä vähän mahdottomalta tehtävältä, sillä monia osia ei saa juuri muualta kuin Kiinasta tai muutamilta suuryrityksiltä, metallit taas tulee ties mistä.

Onko kellään tietoa siitä, mitä läppärin osia voisi valmistaa eettisesti tai vaikka itse täällä Suomessa? Lisäksi mä en ole tekniikkaihminen taustaltani, joten kaipaisin apua läppärin tekniikan avaamisessa. Eli ihan siinä, mitä osia/komponentteja läppäri pitää sisällään ja mistä ne osat taas on tehty.

Tän projektin taustalla on siis Eettisen kaupan puolesta ry järjestö ja tehdään tästä koko jutusta myös dokumentti. Käydään Kiinassa ja Kongossa asti tutkimassa läppärin tuotantoketjua. Jos kiinnostaa olla avuksi, niin tähän alle voi keskustella tai lähettää mulle suoraan viestiä! Kiitos :)
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Helmitaulu luonnollisesti kuolleista puun oksista. Näillä voit simuloida ykkosiä ja nollia jota tietokoneetkin vain pohjimmiltaan ovat.


ps.
Jos nyt vaikka laitat juuri sinun ettisen käsitteesi minimi vaatimukset niin asiasta saattaa syntyä keskustelua. Tosin ei tällä puolella vaan esim. yleistä keskustelua puolella.

Näkemykseni mukaan yhtiöt maksavat työntekijöilleen palkaa ja työntekijät suostuvat sillä hinnalla työskentelemään joten en varsinaisesti näe ongelmaa missään tuotteessa. Jos joku kansainvälinen yhtiö harrastaa orjatyövoimaa sanan varsinaisessa (ei viherhippi) merkityksessä niin esim. siitä voisi laittaa myös aloitukseen jotain jotta muutkin tietävät.

pps.
esim.
https://eetti.fi/wp-content/uploads/2018/01/eetti-PDF-web-lopullinen.pdf
 
Viimeksi muokattu:

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Valmistus voi olla tosiaan haastavaa. Helpoitten eettisyyttä edistetään on korjata/huoltaa nykyiset läppärit, jotka on otettu pois käytöstä ja antaa seuraavalle. Hyvä osa käyttäjistä pärjää varsin pienellä suorituskyvyllä
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Valmistus voi olla tosiaan haastavaa. Helpoitten eettisyyttä edistetään on korjata/huoltaa nykyiset läppärit, jotka on otettu pois käytöstä ja antaa seuraavalle. Hyvä osa käyttäjistä pärjää varsin pienellä suorituskyvyllä
Jos läppärin huoltaa Abdul aavikolta joka ei tienaa 20€/h niin se on vähintään ihmisoikeusrikos.
Jos julkisena toimijana alat jakelemaan läppäreitä niin siitä on maksettava vero. Sen lisäksi että pois antaminen maksaa niin se aiheuttaa vielä henkilöstökuluja kaikilla tasoilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Eipä taida nykypäivänä onnistua jos vaatimuksena on, että komponenttien raaka-aineet on eettisesti tuotettu kuten myös itse komponentit (varsinkaan jos ne pitää olla tunnettuja merkkejä ja teholtaan edes auttavasti riittäviä).
Kyllähän isot toimijat käyttävät "conflict free minerals" jne. materiaaleja. Se on sitten eri asia onko conflict-free riittävä eettisyyden ehdon (joka on mikä?) täyttämiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 117
Läppärin osat ovat:

Suoritinyksikkö (CPU) : näitä saa vain AMD:ltä tai Intel:iltä. Ei ole vaihtoehtoja. Ei, jos haluaa modernin läppärin. 90% läppäreistä on Intel.
Näyttö (screen) : näitä saa kaikilta valmistajilta, suurimpia ovat AU Optronics, Samsung ja LG (niinkuin PC-näyttöjen). Nämä vaativat vielä ajuriyksikön, ja niitä tekee kaikki, mutta yleensä se ostetaan näytön valmistajalta.
Kovalevy/SSD (hard disk/SSD) : näitä tekee vaikka Samsung (menkää Koreaan!), SanDisk (WD), Micron (Crucial), Intel (sama kuin edellinen), Seagate, Western Digital
DDR-Muistit (RAM) : näitä tekee Samsung, Hynix ja Micron - ja ihan viimeaikoina myös kiinalaiset valmistajat itse. Varmasti kaikki eettisyys on unohtunut noissa kiinalaisvalmistajien räpellyksissä.
Emolevy (motherboard): Näitä tekee valmistajat yleensä itse, mutta esim. FoxConn tekee noita kaikille.

Ei-toiminnallisia osia on:
Näppäimistö (keyboard) : öö.. näitä tekee vaikka itse kotona, jos haluaa..
Kuoret (case/casing) : läppärin valmistaja itse tekee. Appelin kuoret tehdään valamalla kalliilla (200k€+) koneella ja halvemissa on yhteen liitetty erikseen ja suurimmaksi osaksi ei-kierrätettyä muovia.
Jäähdytys (cooling) : siellä on tuuletin (muovi) ja/tai lämpöputkia (metalli, myrkyllinen tai luonnolle haitallinen seos sisällä).

Mielenkiinnolla odotan artikkelianne kongolaisesta läppäriteollisuudesta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
621
Kyllä toi helmitaulu taitaa se eettisin tietokoneenkikkare olla. Kaikkien komponenttien valmistajien tavoite on vain saada tehtyä mahdollisimman halvalla, ja myydä mahdollisimman kalliilla. Ainoastaan lakien ja määräysten velvoitteet täytetään, luuletko, että esim. olisi viherteknologiaa saati ilmanstonmuutoksen rajoittamisen konkreettisia toimia lainkaan ilman lainsäätäjien asettamia tavoitteita ja velvoitteita. Totta kai yritys kuin yritys ottaa silloin myös vinkistä vaarin ja saa näin myös imagonsa kohennusta esittämällä itsensä viherteknologian edelläkävijänä. Suurin osa kuluttajaelektroniikasta on tehty joissain epäeettisissä oloissa jollakin tavalla epäeettisesti. Näihin voidaan lukea esimerkiksi työtekijöiden olosuhteiden parantamisen estäminen, järjestäytymisen (~ammattiliittojen) estäminen uhkailulla ja väkivallalla. Näin työntekijän on suostuttava esimerkiksi 16-tuntisiin päiviin, 7-päiväisiin työviikkoihin ja lomattomuuteen. Palkkojen taso jää kädestä suuhun -tasolle. Se mikä tulee, menee kokonaan ruokaan.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Tässä otettiin vain kantaa rautaan, materiaaleihin ja valmistusolosuhteisiin, mutta eettisen tietokoneen ehdoton edellytys on myös eettinen softa jota se ajaa. Se rajaa heti automaattisesti ulos valtaosan rautavalikoimasta, mm. Intelin ja AMD:n prosessorit sekä useimmat näytönohjainpiirit ja verkkokortit, joita ei saa toimimaan ilman avointa ajuria.
Avoimia softcoreja toki on, mutta fpga-piirin ohjelmointi vaatii taas suljettua softaa eikä käyttäjä tiedä mitä sinne piirille oikeasti menee.
Helmitaulu taitaa nyt voittaa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
621
Äärrrgh! Totta turiset! Suljetut ohjelmistot on kyllä tosi huono juttu. Samoin kuin, kun autoissa siirryttiin kaasuttimista tietokoneisiin, niin eipä onnistu enää säätäminen. Sitten yksityiset lafkat valtavin työpanoksin takaisinmallintaa niitä ohjauspurkkeja ja myyvät paria muutettua karttaa tms. flashattuna jopa tuhannella eurolla.

Kun minä olen sitä mieltä, että pitäisi myös ajoneuvoteollisuuteen saada avoin rajapinta moottorinohjausyksiköihin, jolloin esimerkiksi softapäivitykset eivät olisi ainoastaan merkkiliikkeen etuoikeus. Ilkivaltariski poistettaisiin eristämällä ohjausboksi hiekkalaatikkoon, eli että langattomasti siihen ei pääsisi käsiksi. Käsittämätöntä kuitenkin, että jopa nykyisessä täysin suljetussa tilanteessa ovat testaajat onnistuneet langattomasti murtautumaan autoon ja käyttämään jopa jarruja. Vaarallista hommaa, mutta tuohan ei varsinaisesti kuulu nyt tähän avoin softa -kysymykseen. Pointtina on kuitenkin se, että jopa kokonaistaloudellisuus paranisi, jos valmistajat tekisivät sen verran yhteistyötä, että olisi avoin ohjelmointirajapinta. Valmistajat säästäisivät, kun ei tarvitse itse tehdä kaikkea aina alusta saakka eikä tarvitsisi olla täysin uniikkia kallista ohjelmointikalustoa.

Kyllä se piru viekööt saattaa niin olla, että helmitaulu on ainoa vaihtoehto eettiseksi tietokoneeksi. Ellei nyt sitten pistetä täällä Techissä käyntiin uniikkia avoimen raudan kehitysprojektia! Siinä sivussa pitäisi syntyä myös ne softat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Kyllä se piru viekööt saattaa niin olla, että helmitaulu on ainoa vaihtoehto eettiseksi tietokoneeksi. Ellei nyt sitten pistetä täällä Techissä käyntiin uniikkia avoimen raudan kehitysprojektia! Siinä sivussa pitäisi syntyä myös ne softat.
Raudassa on sellainen huono puoli, että se maksaa. Softaa voi tehdä käytännössä pelkällä työpanoksella, mutta rauta ei onnistu. Tai no, voihan rautaakin suunnitella ilmaiseksi, mutta ilman fyysisen kappaleen valmistusta se on kuin kääntämätön lähdekoodi :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 638
Emolevy (motherboard): Näitä tekee valmistajat yleensä itse, mutta esim. FoxConn tekee noita kaikille.
On erittäin epätodennäköistä että kannettavan on tehnyt se firma jonka nimi on kannessa, on niitä valmistajia enemmän kuin se kolme josta jokunen vuosi sitten uutisoitiin mutta silti todennäköisyys sille että kone on tullut merkistä riippumatta samasta tehtaasta on suhteellisen suuri, wikiä parempaa listaa noista ketkä niitä kannettavia oikeasti tekee ei nyt löytynyt.
List of laptop brands and manufacturers - Wikipedia
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
492
Onhan maailma väärällään myös alusta asti itse tehtyjä rautaa jos ei halua antautua Intelille tai AMD:lle. Jotkut on tehneet prossunsakin itse ttl-piireistä tai jopa erillisistä transistoreista. Varsinkin tuo Megaprocessor oli melko kiehtova kun tieto siitä levisi:

 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
93
Tätä kyseltiin myös MuroBBS:ssä. Lapset haaveilee toisten (vero)rahoilla. Mutta paras ratkaisu on Googlata eettinen läppäri ja samma på engelska. Eihän se niin vaikeaa ollut?
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
RISC puolelta suoritin ja Chrome/Chromium OS käyttöjärjestelmäksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 076
Yritän selvittää onko mahdollista rakentaa eettistä läppäriä. Sellaista, jonka tekemisessä ei olisi rikottu ihmisoikeuksia tai pilattu ympäristöä. Tuntuu tällä hetkellä vähän mahdottomalta tehtävältä, sillä monia osia ei saa juuri muualta kuin Kiinasta tai muutamilta suuryrityksiltä, metallit taas tulee ties mistä.

Onko kellään tietoa siitä, mitä läppärin osia voisi valmistaa eettisesti tai vaikka itse täällä Suomessa? Lisäksi mä en ole tekniikkaihminen taustaltani, joten kaipaisin apua läppärin tekniikan avaamisessa. Eli ihan siinä, mitä osia/komponentteja läppäri pitää sisällään ja mistä ne osat taas on tehty.

Tän projektin taustalla on siis Eettisen kaupan puolesta ry järjestö ja tehdään tästä koko jutusta myös dokumentti. Käydään Kiinassa ja Kongossa asti tutkimassa läppärin tuotantoketjua. Jos kiinnostaa olla avuksi, niin tähän alle voi keskustella tai lähettää mulle suoraan viestiä! Kiitos :)
Miten tuote muuttuu eettiseksi kun se tehdään muualla kuin Kiinassa?
Tarkoittaako se kalliisti ja tehottomasti?
Kiinaa yleensä syytetään huonosta asioiden hoidosta, mutta myös kiina on mestari hyödyntämään jätettä joka länsimaissa päätyisi kaatopaikalle.
Uskon että suurin saasteiden päästölähde kiinassa on pienet 10-100 hengen laitokset joilla ei ole rahkeita hoitaa jätteitä asiallisesti.
Uskon että esim.Foxconn ei kovin leväperäisesti pysty toimimaan.

Se että se tehdään kiinassa tehokkaasti suurissa laitoksissa ,voi olla suhteessa ettisempää kuin pienessä laitoksessa.
Homma vain kusee siinä että tuotteilla on lyhyt elinikä. Jos samoja tuotteita käytettäisiin usemmassa tuotteessa, esim emot ja näppäimistöt vakio kokoisia. Olisi se ettisempää kuin mihin itse koskaan pääsisit.

Itse kuljen useasti suomalaisen piirilevyvalmistajan ohi. Siellä haisee sellainen kemikaali kuorma jotta voin vain kuvitella mitä jos sen valmistusmäärät olisi samaa luokkaa kuin kiinalaisessa.
Mutta onko se valmistus ettistä kun paperilla kaikki on hienosti raportoitu, vaikka todellisuus voi olla toista.

Ennenkuin alat etsiä tuotetta jossa ei olisi rikottu ihmisoikeuksia. Olisi tärkeämpää löytää ihmisoikeus rikkomuksia. Ja miten se määritellään, jos ihmisille tarjotaan työtä ei se ole ihmisoikeusrikkomus. Jos työntekijä pakotetaan töihin eikä pysty lähtemään on se ihmisoikeusrikkomus.
Muuten illuusiosta haaveileminen on turhaa.

Se että tuotannossa syntyy jätettä ei ole mitenkää eetitöntä, silloin voisi syyttää perunan syöntiä eetittömäksi,koska siinä syntyy jätettä. Tärkeintä on tutkia minne jäte päättyy ja muodostaa mielipide sen mukaan ja mitä voisi muuttaa ettei se päädy jätteeksi.

Et voi tietää mistä esim käytettävä kulta tulee, on helppo syöksyä kehitysmaihin ja syyttää että tuote tulee sieltä.
Aivan samoin kulta voi tulla myös suomesta, suomi on euroopan ainoa maa joka sallii syanidin käytön kullan jalostuksessa ja suomessa tämä jätevesi pistetään raahessa pohjanlahteen. Voisi miettiä tarvitseeko mennä kongoon asti jos vikoja toiminnassa haluaa etsiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
93
Google ei ole eettisesti toimiva yhtiö eikä sen käyttöä siksi voi suositella.
Menee vähän ohi aiheen mutta tässäkin keskustelussa on se sama juttu mikä on suurimmassa osassa kysymyksiä.

Kannattaisi Googlata ensin.

Miten hitossa löytää jotain eettistä. Jos ei muuta pahaa löydy, niin joku joutuu vääntäytymään aamulla töihin. Eli aina jotain, ihan vakavastikin puhuen. Silti luulen, että eettisintä löytää esim Suomesta, missä asioista voi puhua ja ihmisillä on varaa ja aikaa tehdä jotain.

Onkohan tämä koko juttu jonkunlainen trolli tai muuten feikki. Ja mihin muualle tämä sama kysymys on lähetetty.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
93
Sarjassa kannattaisi Googlata ensin. Googlasin eettinen läppäri ja siitä löytyi juttua. Rahoittaja on Kone. Tahdon Kiinaan (toisten rahoilla).
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Yksi vaihtoehto voisi olla VeryPC, joka rakentaa laitteet jossain määrin itse Briteissä (mm. kokoonpano ja rungon valmistus). Toki kaikki komponentit tulee Kiinasta jne. kuten muillakin mutta ehkä tuon voi nähdä askeleena parempaan suuntaan. Ainakin ihmisoikeuksien ja hankintaketjun suhteen pitäisi olla asiat Brittien päässä kunnossa.
Komponenttien suhteen katseet pitäisi kääntään niiden tahojen suuntaan, ketkä niitä suunnittelee ja valmistaa. Esimerkiksi AMD suunnittelee omat prosessorinsa mutta TSMC tai GlobalFoundries valmistaa varsinaiset piirit. Näillä yrityksillä voi sitten olla tehtaita eri puolilla maailmaa. Tuo on aikalailla loputon suo käydä läpi.

Periaatteessa eettisin vaihtoehto ainakin ympäristön suhteen on hankkia käytetty kannettava. Siihen sitten vaikka avoimeen koodiin perustuva käyttöjärjestelmä päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Tässä otettiin vain kantaa rautaan, materiaaleihin ja valmistusolosuhteisiin, mutta eettisen tietokoneen ehdoton edellytys on myös eettinen softa jota se ajaa. Se rajaa heti automaattisesti ulos valtaosan rautavalikoimasta, mm. Intelin ja AMD:n prosessorit sekä useimmat näytönohjainpiirit ja verkkokortit, joita ei saa toimimaan ilman avointa ajuria.
Millä logiikalla suljettu ohjelmisto ei ole eettinen?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 254
Viestejä
4 192 541
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom