Eeprom piirin irroitus, luku ja asennus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ensmo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
198
Olis tarvetta mahdollisesti löytää kaveri jolla olis taito ja välineet 8 pinnisen eepromin lukaisuun.

Maksan mieluusti tästä, jos nyt vaan satun löytämään osaavan kaverin.

Automaailma olis kyseessä ja harrasteautoon liittyvä case
 
Kerro toki lisää, miksi pitää irroittaa? Ei pysty lukemaan paikoillaan vai tarkoitus asentaa toiselle levylle?
 
En ole asiantuntija tämän osalta, niin en tiedä voiko piirin lukea paikaltaan? mutta pitäisi lukaista piiriltä tiedot.

Koitan laittaa 2000 luvun audia minttiin ja tässä kohtaa mediapuoli on vastassa. Purkuautoista hankitusta radiosta puuttuu pin. Pin koodi on kuitenkin luettavissa ko. piiriltä, niin tätä varten ettiskelen harrastajaa jolla olis työkalut
 
Eipä tuo varmaan paljon tarvitse, mutta kyllä se pitää piiri irroittaa mikäli haluat sieltä datat ulos ja vielä laitetta käyttää.
Muistin datasheet, Arduino, 1kpl level shifter ja arduinoon vähän koodia, piiri on about 99% todennäköisyydellä I2C (tai sitten SPI, ikä viittaisi I^2C) protokollalla toimiva.
Githubista varmasti löytyy joku ohjelmanpätkä millä dumpata muisti, ja mikäli data ei ole kryptattua tai muutoin käsiteltyä niin sieltä pitäisi perus HxD tai jollain muulla heksaeditorilla tuo pin löytyä.
Mistä tiedät että tuolta piiriltä PIN löytyy, lukasitko joltain autofoorumilta?
 
Autofoorumeilta tuo on poimittu, eli en itsekään 100% varma asiasta ole, mutta eipä tuon kanssa paljoa häviä jos testaa.
 
Jokusia vuosia sitten Ponyprog -nimisellä softalla luin ja kirjoittelin kaikenlaisia eeprommeja ja AVR:iä sun muita vastaavia. Ilmainen softa ja ainakin silloin softan sivuilta löytyi adapterikytkennöille kaaviot aikalailla kaikenlaisille piireille mitä se tuki. Tai sitten jos sattuu omistamaan BusPirate -laitteen niin silläkin saa kivasti otettua kiinni I²C- ja SPI- väylistä ja dumppailtua niitä.
 
Jätin nytt tietenkin tärkeimmät avainsanat. Eli haen kaveria Espoosta mielellään jostain etelä espoon suunnilta.

Omat kädet tärisevät jo niin pahasti, että haen henkilöä joka pystyisi piirin irrottamaan ja lukaisemaan puolestani.
 
Eipä tuo varmaan paljon tarvitse, mutta kyllä se pitää piiri irroittaa mikäli haluat sieltä datat ulos ja vielä laitetta käyttää.

Tietämättä tarkemmin juuri tästä tapauksesta, niin ihan normaalia tuo i2c:n yli prommailu kiinniolevaankin piiriin on...
 
Ei.
Mikäli olen ymmärtänyt, niin pin koodin pystyy lukaisemaan selko(hex)kielisenä, pitäis vaan saada dumppi ulos, jotta pystyisi sitten tutkimaan rauhassa. Pin koodia ei tarvitse vaihtaa tai eepromia muuten puukottaa. Pitäisi saada vaan tiedot ulos.
 
Juuri näin. Tähän liittyy taustalle pidempi tarina, jota en jaksaisi avata.

Mutta lyhyesti. Radio on hommattu kolari autosta ja sen mukana oli manuska ja koodi. Epäonnekseni se ei toimi. Ilmeisesti laitteeseen on jossain historian havinoissa jo jotenkin sörkitty, minkä takia pin koodia ei ole mahdollista lukaista muuten kuin piiriltä. Mikäli kaikki keräämäni tieto pitää paikkansa.

Nyt kun vielä lisää asiaa kerkesin tutkimaan niin pin koodi on tässä hieman isommassa piirissä kuin aluksi luulin.

Koodi ilmeisesti tuossa 00347E piirillä.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    3,1 MB · Luettu: 110
Hommasin pari pinkoodia jo ebaystä, ilmeisesti vastaa tuota ekaa linkkiä. Koitan tuota toista, jos se sattuisi toimimaan. Palailenpa kun saan testattua.
 
Mikäli ei ole suuri valtiosalaisuus niin jaksatko kirjottaa lankaan vielä että miten aukesi ja mikä vehje kyseessä, jotta se seuraava kaveri joka etsii aiheesta infoa ei tarvitse välttämättä kysyä?
 
Eikös noiden koodien tarkoitus ole estää varkauksia?
 
Nimenomaan, mutta siinä vaiheessa kun alkuperäinen auto menee romuttamolle, niin kait hyvät osat saanee laittaa kiertoon? Ongelma on että paperit helposti katoaa tuossa välillä joissa se radion koodi usein on.

Tätä minun kappaletta on jossain historian aikana jo puukotettu. Sen takia seriaali ei täsmännyt manuskaan eikä pin myöakään toiminut, sen takia luulin että manuaali ei olisi tähän autoon/radioon (joka saattaa siis pitää paikkansa). Radiossa ei ole stanssattua sarjanumeroa, joten fyysistä sarjanumeroa ei tuolle ollut eikä näin pystynyt varmistamaan tuon oikeellisuutta.

Radio on audin alkupään navigation plus mallinumeroa 192T (rns-e)

Tähän nimenomaiseen mallinumeroon löytyy cd joka päivittää koneen järjestelmän, muuttaa sarjanumeron ja pinin siten ett pin vastaa sarjanumeron 4:ä vimeistä numeroa. Joutui toki kikkailemaan myös obd lukijan kautta, jossa piti pakottaa laitteen downgrade.

Aiheutti paljon harmaita hiuksia, koska nämä eivät varsinaisesti ole halpoja käytettynäkään ja oletin hankkineeni melko kalliin koristeen hyllylleni.

Loppu hyvin kaikki hyvin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 795
Viestejä
4 547 434
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom