Techland alkoi lähettää Bad Bloodin alpha-avaimia pelaajille jokunen päivä sitten, itse olin siinä käsityksessä että kaikki halukkaat pääsevät pelaamaan. 25-26.8 ajoitettiin ensimmäinen pelisessio mutta peli lipsahti Steamiin muutaman päivän etuajassa. Techland poisti tiedostot mutta sain ne käsiini muuta kautta ja pienellä modauksella BB lähtikin toimimaan netissä. Jokunen matsi päästiin testaamaan kunnes sekin huvi loppui eilen kun koko hoito poistettiin Steam databasesta.
Alkujaanhan Bad Bloodin piti olla erillinen maksullinen julkaisu mutta nyt puskevat tätä ilmaisena standalone DLC:nä. Näyttäisi kuitenkin (tai ainakin toivotaan) ettei pelistä ole tulossa p2w vaikka sisäinen valuutta, Blood Bucks, löytykin. Tällä hetkellä sillä voi ostaa vain skinejä ja muuta mikä ei boostaa itse suoritusta.
Pelimekaniikka ja parkourliikkeet on samaa vanhaa mitä nähtiin Dying Lightissä, tosin grappling hook on onneksi tajuttu jättää pois. Skillit on pelaajan hallussa heti alussa eli mitään hahmonkehitys grindaamista ei ainakaan tässä versiossa tarvita.
Yhteen matsiin mahtuu 12 pelaajaa ja lyhykäisyydessään tehtävänä on kerätä verinäytteitä ja paeta alueelta kun näytteet on kerätty. Pelialueena toimii Slums (vähän muokattuna, mm. flooraa on lisätty) mutta karttaa on rajattu kovalla kädellä, joten kontaktia toisiin pelaajiin saa ihan kiitettävästi. Toisaalta koska maailma on avoin ja melkein joka paikkaan pääsee kiipeämään voi yhtä hyvin edetä ninjana katolta toiselle muita pelaajia vaanien.
Matsi alkaa kuten BR pelit yleensä: pelaaja tiputetaan random pisteeseen aseettomana. Loottia löytyy runsaasti melkein joka talosta, tosin tuliaseet ja armorit tuntuivat olevan suht harvinaisia. Armorina toimii tällä hetkellä pelkkä(?) kypärä joka ilmeisesti suojaa koko kehoa. Mitä enemmän kypäriä lyö päähänsä, sitä enemmän armoria löytyy. [EDIT] Armorit suojaa koko kehoa, kypärän lisäksi löytyy sirpaleliivi tyyppinen ratkaisu. Myös jotain Armor Plateja löysin ihmis-npciltä, kaiketi antavat vielä normaalin armorin päälle extrasuojauksen.
Lisäksi keräämällä näytteitä kerryttää samalla leveleitä jotka lisää HP:tä ja iskujen tehoa. Jokainen taso antaa 10hp:ta ja 10% lisää damagea. Maksimilevelillä (5) pelaaja saa 20hp lisää, eli yhteensä 40% dmg/50hp jonka luulisi kannustavan pelaajia suorittamaan tehtävää fragihuntin sijaan.
Meleisiin löytyy lisäksi perinteiset sähkö/tuli/jää/yms modit. Dying Lightistä poiketen Bad Bloodissa on vain yksi melee per meleetyyppi. Veikkaisin että tässä aika rajussa karsinnassa on taustalla yritys myydä noita skinejä kun porukka kyllästyy siihen samaan ruosteiseen lihaveitseen.
Pelaajan nopeutta on vähän pudotettu ja alkuun parkour tuntuu kömpelöltä. Myös joihinkin kontrolleihin näyttäisi olevan kajottu (tähtääminen ctrl ja kranaatit rmb). Taklaus on poistettu kokonaan.
Stamina bar kuihtuu kun aikansa huitoo, cooldown n. 4 sekuntia eikä tuona aikana pysty tekemään juuri mitään.
HP regen on - tavallaan. Hp regeneroituu 5hp asti 10 sekunnin viiveellä.
Bugeja löytyy kuten olettaa saattaa. Ilmassa leijuvia aseita, mapin ulkopuolelle glitchautumista ynnä muuta peruskauraa. Ilman kaatumisia kuitenkin selvittiin ja fps aikalailla samaa mitä DL, joillain kavereilla jopa parempi. Grafiikka-asetuksiin vihdoin ilmestynyt shadow mapping, minkä pitäisi aiempien kokemusten perusteella antaa lowilla huomattava fps boosti.
Sivuhuomiona peliin on lisätty jonkinlainen keltainen filtteri. Maailma näyttää värikylläisemmältä ja elävämmältä juu, mutta ainakin alkuun mokoma tuntui vähän liiankin räikeältä.
Omaan silmään ikävin miinuspuoli (jota toivottavasti lopulliseen buildiin viilataan) on taistelun tunnottomuus. Vastapuolen animaatiot on aika mitäänsanomattomia eikä peli juuri anna sopivan munakasta palautetta kun saa huitaistua pelaajaa lekalla nuppiin. Ei sillä että joka osumasta pitäisi kaverin raajat irrota ja veren roiskua slow motionin, x-rayn ja ties minkä kuolonkorinan säestämänä, mutta kun pelin meta on taistella lähietäisyydellä pääasiassa metrin mittaisilla meleillä, olisi pelaajien väliseen yhteenottoon hyvä saada jotain näyttävyyttä. Siis muutakin kuin ”oof” audio ja sama pääpelistä repäisty osuma-animaatio.
Itse pelaaminen on silti ihan hauskaa. Jostain syystä Techland on jopa kannustanut tiimipelaamiseen, kun yleensä battle royaleissa teaming johtaa banniin. Tämä voisi toimia paremmin jos npc:t olisivat oikea uhka. Nyt verinäytteitä vartioi aina about 4-10 zombia jotka kuolee pääsääntöisesti yhdestä iskusta. Tosin stamina on niin naurettava että taistelu on välillä yhtä edestakaisin sahaamista. Mielummin ottaisin tilalle lisää staminaa ja isompia hordeja ja enemmän bosseja.
Tiedostoista löytyi jälki Battle Eyestä, eli jonkinlainen anticheat on kehitteillä.
Mutta juu summa summarum. Ilmaista sisältöä ja kaiken lisäksi aika toimiva näin alphaksi, eihän tästä nyt voi pahaa sanoa. Ei itselleni mikään jumalpeli jo BR luonteensa takia, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Jos johonkin muuhun vastaavaan tätä pitäisi verrata niin muistuttaahan meno vähän Hunt: Showdownia, poislukien tuliaseet joita ei Bad Bloodista liiaksi löydy.