Dvd aseman sisältö mystisesti "katoaa" aina windows 10 päivitysten jälkeen

Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
96
Elikkäs tällaisessa emolevyssä kuin Asrock H87 fatal1ty performance on uudesta asti ollut omituisuus, että dvd asemassa oleva levy näyttää resurssienhallinnassa tyhjää millä tahansa levyllä aina windows päivitysten jälkeen. Olen kokeillut useammalla eri dvd asemalla ja sama ongelma. Sisällön saa uudelleen näkyviin poistamalla laitehallinnasta dvd aseman käytöstä ja ottamalla sen uudelleen välittömästi uudelleen käyttöön. Dvd asema näkyy aina "tämä tietokone" valikossa, itse asema ei siis koskaan katoa.
Tämä ongelma ilmenee aina windows päivitysten jälkeen noin kuukausittain, siltä ainakin vahvasti tuntuu. Vaikea sanoa 100% varmasti, kun aseman käyttö on suht. vähäistä.
Windows on asennettu useampaan kertaan uudelleen puhtaalta pöydältä mutta ongelma ei ratkea. Myös emon bios on pariin otteeseen päivitetty.
Olen saanut dvd-Video levyt pyörimään aina ongelmasta huolimatta tekemällä työpöydälle pikakuvakkeen, joka käynnistää vlc playerin dvd - toiston aina klikkaamalla siitä kuvakkeesta. Kuvakkeessa lukee seuraavaa:

Koodi:
Vlc dvd:///F:/
missä F: on aseman tunnus. Tämänkään jälkeen levyn sisältöä ei millään tavalla saa resurssienhallinassa näkyviin.

Datalevyt näyttää myös tyhjää, muistaakseni myös komentorivin kautta.

Autorun ei millään levyllä toimi ongelman ilmetessä, mutta jollain tavalla vlc player tosiaan tunnistaa videolevyn ja alkaa toistamaan menemällä ohjelman valikkoon, valitsemalla aseman ja "toista". Tai klikkaamalla yo. pikakuvaketta.

Ongelma ei ole niin vakava että koskaan olisin emolevyä alkanut laittamaan huoltoon, mutta olisihan se mukava jollain konstilla saada dvd:n sisältö näkymään joka kerta, ettei tarvitsisi laitehallinnasta käyttää laitetta pois päältä.
Minulla oli välillä toinen emolevy (Asus z97-A), jolla ongelmaa ei ilmennyt. Myös kaikki muut laitteet suurinpiirtein on vaihtunut emolevyä lukuunottamatta (myös virtalähde ja sata dvd asema), joten kyllä se siihen emolevyyn kovasti ongelma on paikallistettavissa, tai sitten siinä on windows 10:n kanssa joku korjaamaton yhteensopivuusongelma. Jos jollakulla sattuu olemaan sama emolevy tai ratkaisu, niin olisi mielenkiintoista kuulla.
Tosiaan olen kokeillut kymmenillä, ehkä sadoilla dvd, cd, ja cd-audio levyillä vuosien varrella. Ongelma olisi nyt hyvä saada ratkaistua kun kone on siirtynyt omistajalle, joka ei tuonne ohjauspaneeliin ja laitehallintaan mielellään menisi taitojen puuttumisen vuoksi. Ai niin, ja olen myös koittanut vaihtaa asematunnusta. Toimii jonkun aikaa, kunnes windows päivitys tulee jne.
Koneen muut osat siis vaihtuneet useampaan otteeseen mutta tässä ne mitkä tällä hetkellä paikoillaan emolevyn lisäksi:

i5-4670k
ddr3 2x4gb
joku ssd 128gb, kokeiltu useita
joku blu-ray-dvd-rw asema, kokeiltu useilla dvd-rw asemilla jotka ei ole blu-ray:ta.
amd hd-7770 näyttis
xfx 650w poweri
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 320
Viestejä
4 232 735
Jäsenet
71 191
Uusin jäsen
Viraston ylijohtaja

Hinta.fi

Ylös Bottom