Dune: Awakening (PC, PS5, Xbox, 2025 )

vindicator rapeto

Team Retro
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
1 698
Dune, suomalaisittain Dyyni on melko vähän peleissä kuvattu toimintapaikka. Omassa muistissa vielä 90- luvun alun Dune ja Dune II: the Building of a Dynasty, etenkin jälkimmäinen oli upea RTS- kokemus ( tuskin olisi enää nykymittapuulla ). Uudemmat Dyyni- pelit ovat menneet vilahtaen ohi.

Pian kuitenkin tulossa Dyynin planeetalle sijoittuva, avoimen maailman massiivimoninpeli Dune: Awakening joka äskettäin julkaistun gameplay reveal trailerin perusteella näyttäisi kiinnostavalta. Sitä montako pelaajaa mahtuu per/serveri ei ole vielä julkistettu, arviot kuitenkin liikkuvat sadoissa aivan kuten muissakin massiivimoninpeleissä. Toistaiseksi muutoinkin tietoa on varsin vähän saatavilla, mutta pelissä erilaisten blueprint- pohjaisten rakennusten rakentelu ainakin on mahdollista kuten myös crafting stationit löytyvät. Samoin erilaisia kulkuneuvoja on pelaajien käytettävissä.

Peli tukee pelaajien välistä kauppaa, ja julkaistun trailerin perusteella peli sisältää myös npc(?)- linnoitusten valtausta joko yksin tai isommalla porukalla. Killat mainittu, joten isompien pelaajaporukoiden yhteistyö taitaa myös olla pelin tähtäimessä. Ihan kiinnostava tapaus, mutta lisää tietoa odotellessa.
 
Alla gameplay trailer, peli näyttää melko valmiilta. Valmista pitäisi olla alkuvuodesta 2025.

 
Tuntuu toimivan hyvin tämä peli kun jonkun 10 tuntia pelannu Betaa. Muutamia pikku bugeja tullut vain vastaan. Ryzen 5700+rx 7700 xt kortilla aina yli 100fps ja asetukset keskiluokkaa.
 
Kirjojen ja elokuvien ystävänä kiinnostaa kyllä tietynlaisesti, mutta pitää seurata miten yksin pelaaminen luonnistuu tässä.
 
Toukokuun 15. päivän launchi (head start 10. päivä) siirtyy kesäkuun 10. päivään (head start 5. päivä) :

”This week we announced that we’ll be delaying Dune: Awakening to June 10th.This is not a decision we take lightly, but this extra time will allow us to polish the game even further to ensure you have a more enjoyable playing experience on day one.”

Teema sinänsä ei hirveästi itseä kiinnosta, mutta mörpin himoon tästä kurjille kesäkeleille ajanvietettä.
 
Betaan pääsi varmaan kaikki jotka halusi, ainakin itselle tuli kutsu. Kolme tuntia testanneena pelihän vaikuttaa hyvältä, joskin bugeja näkyi aika paljon vielä. Tuo basen rakennus ei lämmitä itseäni yhtään, etenkin kun joka kolkka on täynnä toisten rakentamia tönöjä. Syö vähän immersiota. Toki nuo vaatii virran syöttämistä eli pelata pitää että baset säilyy, varmaan toivottavasti häviävät kokonaan pian jos ei pelaa.

Tunnelma ja äänimaailma oli kyllä kohdallaan, ihan se Dunelta tuntuu vaikka pyssyt onkin. RTX 3060 läppärillä ei ollut kyllä mitään palaa pelata miellyttävästi.
 
Minkälainen combatti? Voiko tätä pelailla rennosti sohvalta?
 
Minkälainen combatti? Voiko tätä pelailla rennosti sohvalta?
En kokeillut toimiiko ohjain mutta asetuksissa oli controller vibration. Aika simppeli taistelu, kaikki ei kai tykkää mutta minusta tämänlaiseen peliin ihan passeli.
Ei ainakaan Steamin kautta tehty hakemus tuottanut tulosta itselläni. Tai onhan tässä vielä viikonloppua jäljellä, mutta toistaiseksi hiljaista.
Okei, tens of thousands beta keys sanoo kehittäjä sähköpostilla niin arvelin että niitä riittää kaikille.
 
En kokeillut toimiiko ohjain mutta asetuksissa oli controller vibration. Aika simppeli taistelu, kaikki ei kai tykkää mutta minusta tämänlaiseen peliin ihan passeli.

Okei, tens of thousands beta keys sanoo kehittäjä sähköpostilla niin arvelin että niitä riittää kaikille.
6h kesti tulla koodi.
 
Julkistuksesta asti ollut haku päällä Steamissa ja newsletterin kautta, vielä tuloksetta...
 
Muutaman tunnin kokeilin, valikot hieman sekavat kun paljon erilaista tavaraa, mutta uskon että vaatii vain aikaa tottua. Maailma on hieno, varmasti paljon tekemistä, helppo. Ei ainakaan alussa vaadi muuta kuin juokse ja tapa kaikki, eikä pelkoa kuolemasta ole, ellet juokse aavikolle ja kuole aurinkoon tai matoon.
 
Muutaman tunnin kokeilin, valikot hieman sekavat kun paljon erilaista tavaraa, mutta uskon että vaatii vain aikaa tottua. Maailma on hieno, varmasti paljon tekemistä, helppo. Ei ainakaan alussa vaadi muuta kuin juokse ja tapa kaikki, eikä pelkoa kuolemasta ole, ellet juokse aavikolle ja kuole aurinkoon tai matoon.
Mato syö kaikki varusteet. Ja sitten kun haastat kovempaa porukkaa jollain makeshift puukolla että saisi nopeasti romua takaisin, niin kuolee kyllä. Perustin kakkosbasen kovemman sakin viereen että pystyi kuoleman jälkeen haastamaan niitä heti uusiksi.

Omat pelailut on ehkä liian kasuaalia tällaiseen. Baset vissiin hajoaa omia aikojaan ja aivan liian työlästä grindata base uudestaan pystyyn jos se todellakin hajoaa. Se on liian tylsää hommaakin vielä. Tympäisi jo liikaa se tutorialin pakollinen basen muutto.

Varmaankin tuonne voisi tulla yhteisöjä joiden baseihin pääsee hengailemaan ilman mitään sitoomuksia. Mihinkään klaanisitoomuksiinkaan ei ole minkäänlaista kiinnostusta tässä vaiheessa.

Madon väistelyä pitäisi kai treenata. En tainnut ihan tajuta miten se väistetään. Se ilmestyy pintaankin vielä ja kai siinä vaiheessa joku oikea suunta pitäisi paolle olla..

Vielä yksi editti. Kasetti ei tahdo kestää 3rd person ampumisen typeryyttä peleissä nykyään. Kyllä nämä pelit alkaisi jo kaipamaan jotain älyä että se tyyppi osaa suojan takaa nostaa asetta/säätää asentoa 3mm ettei se osu kiven reunaan vaan laukaus menee yli.
 
Viimeksi muokattu:
Kasuaalipelailijan QoL ominaisuudet eivät ole kovassa huudossa todennäköisesti tässä pelissä. Uusimmissa uutisissa oli kysymyksiä jotka askarrutti minuakin

1747202701563.png

Ja vastaus: "You will have to change each one on your hotbar whenever you want to swap out skills or techniques."

Oletan että sama logiikka pätisi sitten vaatetukseen jne. Rajallista peliaikaa pitää tuhlata siihen että manuaalisesti värkkää asioita edes takaisin.


Kysymys mihin kuumeisesti etsin myös vastausta että onko noista deluxe/ultimate editionin varusteista mitään apua siihen "resetistä" aloitukseen. Eli jos mato tai hiekkamyrsky syö kamat. Noiden statseja tai tekotapaa en löytänyt mistään. Jos ne ei ole helpompia craftata tai on kosmeettisia versioita olemassa olevista, niin ei olisi mitään apua. Ja se on varmaan todennäköisin vastaus.
 
Mato syö kaikki varusteet. Ja sitten kun haastat kovempaa porukkaa jollain makeshift puukolla että saisi nopeasti romua takaisin, niin kuolee kyllä. Perustin kakkosbasen kovemman sakin viereen että pystyi kuoleman jälkeen haastamaan niitä heti uusiksi.

Omat pelailut on ehkä liian kasuaalia tällaiseen. Baset vissiin hajoaa omia aikojaan ja aivan liian työlästä grindata base uudestaan pystyyn jos se todellakin hajoaa. Se on liian tylsää hommaakin vielä. Tympäisi jo liikaa se tutorialin pakollinen basen muutto.

Varmaankin tuonne voisi tulla yhteisöjä joiden baseihin pääsee hengailemaan ilman mitään sitoomuksia. Mihinkään klaanisitoomuksiinkaan ei ole minkäänlaista kiinnostusta tässä vaiheessa.

Madon väistelyä pitäisi kai treenata. En tainnut ihan tajuta miten se väistetään. Se ilmestyy pintaankin vielä ja kai siinä vaiheessa joku oikea suunta pitäisi paolle olla..

Vielä yksi editti. Kasetti ei tahdo kestää 3rd person ampumisen typeryyttä peleissä nykyään. Kyllä nämä pelit alkaisi jo kaipamaan jotain älyä että se tyyppi osaa suojan takaa nostaa asetta/säätää asentoa 3mm ettei se osu kiven reunaan vaan laukaus menee yli.

Baset kestää 21d (ainakin betassa) täydellä tankilla joten omasta mielestäni ihan kohtuullista että 3vkon jälkeen alkaa base katoamaan. Vielä kun polttoainetta tippuu älyttömiä määriä. Muutto on vähä tympeää mutta omasta mielestä toi myös oman mausteensa peliin. Kamojen roudaaminen uuteen baseen toi vähä jännitystä.

Itse "hoidin" madot vaan odottamalla että mitään ei näy ja liikkumalla kivikolta toisella sekä jalan että mopolla. Beta weekendin lopussa kokeilin sitten miten paljo madon houkutteleminen vaatii ja miten sitä pääsee karkuun. Huonostihan siinä kävi, monta kertaa.

Kaikki deluxe/ultimate editionin kamat on kosmeettisia joten mitenkään muuten ne ei auta kun coolpoints jos mato syö kamat. Jossain haastattelussa oli näistä sekä storessa yleisesti olevista tarinaa eli ei ns. pay-to-win kamaa.

Omat fiikset weekend betasta on ihan hyvät. Soolona pysty asioita tekemään ja varmaan riittää tekemistä kun ei pallit vaahdossa mätä menemään. Vaaran tunnetta ainakin aluksi tuli madosta ja jos nyt sattui liian rambona menemään paskoilla varusteilla NPC vihu mestoihin.
Crafting oli ok, melko perus juttuja. Mukavasti oli selitetty mitä mihinkin tarvitaan ja itse ainakin löysin tarvittavat matskut tutoriaalin ja kartan avulla. Tarina vaikutti siltä että kyllä sen läpi pelailee ainakin kerran. Endgamesta ei tossa betassa mitään kokemusta saa joten se jää nähtäväksi.
Taistelu on vähän jäykkää kyllä, lähinnä ajaa asiansa. NPC ai välttävä mutta väittivät että se paranee mitä pidemmälle aavikolla etenee. Nähtäväksi jää.

Itse alottelen kyllä julkaisussa. Soolona , ehkä pienessä ryhmässä jos joku hyvä porukka löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
277 582
Viestejä
4 783 311
Jäsenet
77 630
Uusin jäsen
Everlaasti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom