Doom Eternal 2020 (Jatkot Doom 2016:lle) // (PC, PS4, XB1, Switch, Stadia) // Julkaisu: 20.3.2020

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 846
Tuolta noita 2016 Doomin modeja löytyy: Mods :: DOOM

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta wanha kunnon Doom. GZDoom tietenkin ensin hankkien. Omia suosikki modeja: Project Brutality, BrutalDoom, HereticalDoom ja TrailBlazer.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Laitetaas tänne jos joku haluaa hieman hypettyä pelistä. Elikkä kaikki DOOM Eternal aseet / hirviöt esittelyssä. Itse en voi sietää tuota Doom Hunter vihua ja haartaasti toivonkin ettei sitä nähtäisi pelissä. Suosikkeja sitten löytyy sellainen määrä että yes. Aseista en oikein pidä ulkonäöltä näistä suurista aseista, joten joudun tekemään tuhoa: Combat Shotgunin "railgun" -modilla, Super Shotgunilla, etenkin "lihakoukku" kiinnostaa, sekä toki sitten plasma-ase ja ase jonka nimen aina unohdan, mutta siihen saa skopen.



Tosiaan oma projektini tällä hetkellä kerätä rahaa jotta saisin sitten joko lisää rautaa tai kokonaan uuden pöntön, sillä tätä herkkua haluaisin pyörittää jopa "nightmare" asetuksilla.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Hei, kannattaisiko minun ennakkotilata DOOM Eternal? Mietin että voiko Steam ennakkotilaus tulla jotenkin edullisemmaksi kuin nyt vai pysyvä hinta? Ylipäätään onko ennakkotilaaminen järkevää jos siitä ei palkita mitenkään?
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Joskus peleissä saa niitä ennakkotilaajan etuja mutta yleensä noita mainostettaan.
Hinnan kohdalla ei varmaan ole isoa merkitystä mutta voithan aina ostaa avainkaupoista mutta siinä on se ettet voi saada rahoja takaisin vs steamista ostettu.

Oletan että steamista ennakkotilattusta pelistä voi tehdä sen vaatimuksen että rahat takaisin kuten ostetusta pelistä.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Joskus peleissä saa niitä ennakkotilaajan etuja mutta yleensä noita mainostettaan.
Hinnan kohdalla ei varmaan ole isoa merkitystä mutta voithan aina ostaa avainkaupoista mutta siinä on se ettet voi saada rahoja takaisin vs steamista ostettu.

Oletan että steamista ennakkotilattusta pelistä voi tehdä sen vaatimuksen että rahat takaisin kuten ostetusta pelistä.
Siis... rahat takaisin pelistä jos ei ole tyytyväinen siihen? Olen kerran toiminut näin ja sain tilalle toisen pelin, samanhintaisen. Asiakaspalvelussa homma oli täysin ok. Digitaalinen versio vaihtui toiseen napin painalluksella.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Jaa, juu on tuossa sittenkin pieni bonus ennakkotilaajalle:

Pre-order now to receive the Rip and Tear Pack and prepare to Raze Hell in DOOM Eternal.



The Rip and Tear Pack includes:

  • DOOT Revenant skin to use in BATTLEMODE
  • Cultist Base Master Level - A remixed version of the campaign level "Cultist Base," with new challenges and surprises
  • "Throw-back" Shotgun Weapon Skin - Bring DOOM's original shotgun to bear on DOOM Eternal's demon hordes
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Hetkinen, ei kai tämä tarkoita sitä että klassiset aseen äänet saa vain tässä versiossa?

DIGITAL DELUXE EDITION

Classic weapons sound pack, minusta monessa uudessa FPS-pelissä on mokattu nuo aseiden äänet. Ihan sellaista onnetonta piu pau meininkiä. Mietinkin onko tämä versio itselle nyt sitten se pakko-ostos... tuon äänipaketin myötä. Ja mihin peliin viitataan, DOOM 1 vai?
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Siis... rahat takaisin pelistä jos ei ole tyytyväinen siihen? Olen kerran toiminut näin ja sain tilalle toisen pelin, samanhintaisen. Asiakaspalvelussa homma oli täysin ok. Digitaalinen versio vaihtui toiseen napin painalluksella.
niin siis steamista saat rahat takaisin, et avainkaupoista.
Avainkaupoista ostat pelin ja eikä koodi toimi niin ne hyvittää sulle jotain kautta tuon.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
34
Hetkinen, ei kai tämä tarkoita sitä että klassiset aseen äänet saa vain tässä versiossa?

DIGITAL DELUXE EDITION

Classic weapons sound pack, minusta monessa uudessa FPS-pelissä on mokattu nuo aseiden äänet. Ihan sellaista onnetonta piu pau meininkiä. Mietinkin onko tämä versio itselle nyt sitten se pakko-ostos... tuon äänipaketin myötä. Ja mihin peliin viitataan, DOOM 1 vai?
Ilmeisesti juuri alkuperäisiin doomeihin eli 1993 ja doom 2, varmaan samaan tapaan asetuksista vaihdettavissa ne äänet kuin 2016 doomissa sai classic weapon poset. Mutta voisi luulla että nuo klassiset äänet saisi sitten myös modailun kautta, kun kerta suunnitelmissa on lisätä mod support jossain vaiheessa julkaisun jälkeen.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Onko tietoa koska lähetys alkaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
351
Onko tietoa koska lähetys alkaa?

Ihan näillä näppäimillä alkaa lähetys (11 AM CT aka 19:00 ) mutta en tiedä milloin on Doomin osuus. Rage2:seen (jos on linkittänyt Bethesda -accon ja kirjautuneena linkitetyllä tunnarilla Twitchiin ja striimiin) saisi tuolta 2x "exclusive" -skiniä Rage2:sen Assault Rifleen. Tuunasin jo itseni kanavalle ja jätin sen taustalle junnaamaan.



Edit: Doomin Slayer Clubiin kannattaa liittyä, sieltä sai muistaakseni mm. zombie slayer skinin Doomiin.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Olen hieman yllättynyt että tuohon Battle Modeen panostetaan noin paljon, minusta aivan onneton pelitila... 2 vs 1 matseja... thats it.

Yksinpeli varmasti korkealla tasolla.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Eternal tulee siis käyttämään (tietääkseni ensimmäisenä) Vulkan säteenseurantaa. Mielenkiintoista. :think:
Tuleekohan nämä karkit sitten Stadia versioon...
PC versio on pre-ordered, mutta joutuukohan sitä vielä ostamaan tuon Stadiaankin jos se rullailee yleensä mitenkään:cigar2:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 252
Ihan näillä näppäimillä alkaa lähetys (11 AM CT aka 19:00 ) mutta en tiedä milloin on Doomin osuus. Rage2:seen (jos on linkittänyt Bethesda -accon ja kirjautuneena linkitetyllä tunnarilla Twitchiin ja striimiin) saisi tuolta 2x "exclusive" -skiniä Rage2:sen Assault Rifleen. Tuunasin jo itseni kanavalle ja jätin sen taustalle junnaamaan.



Edit: Doomin Slayer Clubiin kannattaa liittyä, sieltä sai muistaakseni mm. zombie slayer skinin Doomiin.
On kyllä rasittava katsoa näitä Bethesda esityksiä kun varmaan työntekijät/sukulaisia tuola eturivissä huutamassa ja hurraamassa kaikille typerällä
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
On kyllä rasittava katsoa näitä Bethesda esityksiä kun varmaan työntekijät/sukulaisia tuola eturivissä huutamassa ja hurraamassa kaikille typerällä
Juu siellä oli ilmeisesti noin 1/3 osaa porukasta näitä työntekijöitä, jotka vastuussa tästä karmivasta Battle Mode -moninpelistä. Kun kerrottiin että DOOM 1,2,3 julkaistaan mm. Nintendo Switchille niin osa ulvoi yleisössä.

Jokainen DOOM pelaaja tietää mille alustalle peli on tehty. Varmin tapa pilata DOOM kokemus on pelata peliä konsolilla ja peliohjaimella. Varsinkin Switchillä... jossa ei tehot riitä.

Mutta suurin anti oli tietenkin se että jokainen aito vieras yleisössä pääsee pelaamaan itse DOOM Eternalia, laadukkaalla peli-pc:llä.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Jokainen DOOM pelaaja tietää mille alustalle peli on tehty. Varmin tapa pilata DOOM kokemus on pelata peliä konsolilla ja peliohjaimella. Varsinkin Switchillä... jossa ei tehot riitä.
Onko tästä fatkaa vaiko omaa mutua?

Kuvittelisin että moni ottanut omakseen pelata doomia myös junassa tai matkalla tms?
Se että peliä tarjottaan monelle eri platformille muiden alustojen kärsimättä siitä on minusta hyvä juttu.

Tiedän että Doom on nopea tempoinen peli ja siinä voi haitatakin 30fps mutta onko switch versiota mitenkään helpotettu tuon osalta?
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Onko tästä fatkaa vaiko omaa mutua?

Kuvittelisin että moni ottanut omakseen pelata doomia myös junassa tai matkalla tms?
Se että peliä tarjottaan monelle eri platformille muiden alustojen kärsimättä siitä on minusta hyvä juttu.

Tiedän että Doom on nopea tempoinen peli ja siinä voi haitatakin 30fps mutta onko switch versiota mitenkään helpotettu tuon osalta?
Siis en aio edes keskustella asiasta...

Voit aloittaa katsomalla tulevan sarjan vaikkapa John Romerosta, ID Software, jne. DOOM 1440p, 27", 144 Hz, 144fps, IPS, OpenGL, G-Sync, Asus ROG PG279Q, Logitech Pro Wireless, Logitech G640, Logitech G513, Genelec 2.1, Secretlab Titan 2020... paratiisi!
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 177
Jokainen DOOM pelaaja tietää mille alustalle peli on tehty. Varmin tapa pilata DOOM kokemus on pelata peliä konsolilla ja peliohjaimella. Varsinkin Switchillä... jossa ei tehot riitä.
Tämä tässä on kyllä melkoista schaibaa. Itse aloitin DOOM sarjan pelaamisen kun ensimmäinen julkaistiin PC:lle (taisi olla joskus alkuvuonna 1994). Uusimpaan asti pelannut kaikki PC:llä. Tuhansia ja taas tuhansia tunteja. Nyt menin uusimman myös PS4 Pro:lla läpi kun siirryin konsolipelaamiseen. Ja voin sanoa että toimii konsolillakin ihan helvetin hienosti ja pelaaminen mukavaa eikä pädillä pelaaminen haittaa yhtään, kun siihen vain tottuu. Joten en todellakaan allekirjoita kirjoittamaasi.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Tämä tässä on kyllä melkoista schaibaa. Itse aloitin DOOM sarjan pelaamisen kun ensimmäinen julkaistiin PC:lle (taisi olla joskus alkuvuonna 1994). Uusimpaan asti pelannut kaikki PC:llä. Tuhansia ja taas tuhansia tunteja. Nyt menin uusimman myös PS4 Pro:lla läpi kun siirryin konsolipelaamiseen. Ja voin sanoa että toimii konsolillakin ihan helvetin hienosti ja pelaaminen mukavaa eikä pädillä pelaaminen haittaa yhtään, kun siihen vain tottuu. Joten en todellakaan allekirjoita kirjoittamaasi.
Itse en ole nopeatempoisten pelien ystävä mutta kun pelasin tätä 2016 versiota läpi niin pidin siitä 1080/60fps kera ja tokkopa arvosana omassa päässäni parantuisi vaikka pelaisikin 1440p/144fps ohjaimella tai perus pc setillä.

Kivaa pumpumia alustasta riipumatta veikkaisin.
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
351
Siis en aio edes keskustella asiasta...

Voit aloittaa katsomalla tulevan sarjan vaikkapa John Romerosta, ID Software, jne. DOOM 1440p, 27", 144 Hz, 144fps, IPS, OpenGL, G-Sync, Asus ROG PG279Q, Logitech Pro Wireless, Logitech G640, Logitech G513, Genelec 2.1, Secretlab Titan 2020... paratiisi!
No kyllähän nää nykypelit on aika kivasti optimoitu pädeille ja hiirellie. Hyvänä esimerkkinä ID softwaren ja Avalanche Studiosin juuri julkaisema Rage2. Doom 2019 tulee sisältämään erilaisia skillssejä (grappling hookista lähtien) ja pelimekaniikaltaan mitä itse olen noita videoita katellu -- ei poikkea juurikaan toisistaan. FPS mätöstä kyse ja ID:n 'käsialaa' molemmat.

Juuri tänään (perjantaina) juttelin toimistolla työkaverin kanssa peleistä. Historiansa se alotti CS:n ja UT:n parissa mutta se pelailee nykyisin pelkästään mobiililla, jalat pöydällä, lunkisti heittämällä. Tota puolta on turha väheksyä.

Me ollaan varmaan ihan turha kohderyhmä kun viivalle vedetään noi G513:set, ROG:it, ja muut tilpehöörät joista ite tykkään. Massa kulkee ihan muualla.

Nykysin noi pelit on aika kivasti optimoitu pädeille eikä ne kalpene juurikaan hiiri+näppis - yhdistelmälle. Tää tarvii vaan hyväksyä. N-switch on vissiin ihan kiva alusta ja inputit ja controllit ja hahmon ohjaus on varmaan coolimpaa ja responsiivisempaa mitä mobiili-appissa.

Itellä on just toi 144hz näyttö, PC ja tilpehöörät, mut kyllä mä tykkään väliin jauhaa FPS shoottereita jalat pöydällä päidin kanssa.

Tää ei nyt liity Doom2019:iin, mutta mutulla veikkaisin, ettei toi äksönmättö ja mekaniikat ja kontrollit Doom2019:ssä ole kovin kaukana Rage2:sta: tää seuraava voi mennä ohi topicin, mut odotan pädi/hiiri optimoinnilta ja ID-softwarelta samaa tasoa mitä Rage2:ssa (ja Doom2016:ssa). Tässä omaa jauhantaa:


Ja kyllä, odotan että Doom2019 tähtää/yltää tohon mihin Rage2 ja Doom2016 yltää kontrollien puolelta.
 
Viimeksi muokattu:

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Tämä tässä on kyllä melkoista schaibaa. Itse aloitin DOOM sarjan pelaamisen kun ensimmäinen julkaistiin PC:lle (taisi olla joskus alkuvuonna 1994). Uusimpaan asti pelannut kaikki PC:llä. Tuhansia ja taas tuhansia tunteja. Nyt menin uusimman myös PS4 Pro:lla läpi kun siirryin konsolipelaamiseen. Ja voin sanoa että toimii konsolillakin ihan helvetin hienosti ja pelaaminen mukavaa eikä pädillä pelaaminen haittaa yhtään, kun siihen vain tottuu. Joten en todellakaan allekirjoita kirjoittamaasi.
Etkai nyt tosissasi väitä että DOOMia kannattaa pelata peliohjaimella? Että se on joku tottumus kysymys... Jos uusin DOOM Eternal jotain on, niin ainakin PC:lle optimoitu, äärimmäisen agressiivinen pelikokemus. Tarkoitus on liiskata se vihu seinästä läpi, kääntyä sekunnin sadasosassa 180 astetta ja lyödä piikki vihun suuhun niin että terä uppoaa aivoihin...



Pelintekijät ovat painottaneet tätä, älä peräänny vaan hyökkää agressiivisesti vihujen sekaan, kimppuun ja listi, listi, listi... usein areena-maisissa kentissä. Käännöksien on oltava todella nopeita, aseita täytyy pystyä vaihtamaan lennosta, ei pelkästään hiirenrullan avulla, vaan muutenkin. Nyt mukana on sitten tämä "resurssien hallinta".

Itse en ole nopeatempoisten pelien ystävä mutta kun pelasin tätä 2016 versiota läpi niin pidin siitä 1080/60fps kera ja tokkopa arvosana omassa päässäni parantuisi vaikka pelaisikin 1440p/144fps ohjaimella tai perus pc setillä.
Siis pelasit millä? Konsolilla / PC:llä, näppis+hiiri / padi ... näytöltä / TV:ltä...?

...
Juuri tänään (perjantaina) juttelin toimistolla työkaverin kanssa peleistä. Historiansa se alotti CS:n ja UT:n parissa mutta se pelailee nykyisin pelkästään mobiililla, jalat pöydällä, lunkisti heittämällä. Tota puolta on turha väheksyä.
Kukaan ei ole väheksynyt tätä ns. "kasuaalia pelaamista" ... huom! minulla on ollut: PS4, Nintendo Switch sekä Xbox One X. Olen pelannut mm. DOOM (2016) padilla ja konsolilla... MUTTA kokemus on todella kaukana PC kokemuksesta. Konsoliversio esim. (Xbox One X) on erittäin laadukas, yllättävän lähellä hyvää pc-pelaamista, mutta siltä vielä kaukana.

Syy on lähinnä ruudunpäivitysnopeudessa: 60fps vrt. 120 fps. Toinen merkittävä ero tulee liikkumisessa: padi vrt. hiiri+näppis. Nyt jos näiden kahden eron merkitystä ei ymmärrä, niin sille en voi mitään. PC DOOM on nopea, suorastaan räjähtävä. Peli on tehty pc:lle. Liikkuminen, aseiden vaihtaminen, käännökset 180-270 astetta tapahtuvat sekuntien murto-osissa.

Täytyy nähdä myös ero 60fps ja 120fps välillä ... kuten 120fps ja 240fps välillä... Nightmare ja Ultra Nightmare -vaikeustasot nostavat DOOMin sille tasolle mihin se on ilmeisesti suuniteltukkin alunperin. Tuolla tasolla et selviä ellet hieman suunnittele asioita etukäteen... ohjaimella pelatessa mitä tahansa FPS-peliä, olet kuin liimattu, sitä ei voi verrata hiiren nopeuteen ja kuinka sillä katsotaan oikealta vasemmalle, ylhäältä alas, hetkessä...

On totta että esim. Rage 2 ja HALO 5 ... hahmolla on näitä kykyjä dashata, mutta se ei muuta tilannetta. Varsinkin silloin kun pitää kääntyä ensin 180 astetta ja sitten uudestaan 180 astetta, ehkä liikkua taaksepäin ja hypätä ylemmälle tasolle... korokkeelle. On kiehtova nähdä miten paljon Eternalissa tulee olemaan tätä "tasohyppely" suunnittelua... puhumattakaan tuplahypyistä, syöksyistä tai koukusta, jonka avulla liikutaan niin ikään.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
201
Kukaan ei ole väheksynyt tätä ns. "kasuaalia pelaamista" ... huom! minulla on ollut: PS4, Nintendo Switch sekä Xbox One X. Olen pelannut mm. DOOM (2016) padilla ja konsolilla... MUTTA kokemus on todella kaukana PC kokemuksesta. Konsoliversio esim. (Xbox One X) on erittäin laadukas, yllättävän lähellä hyvää pc-pelaamista, mutta siltä vielä kaukana.
Että pelaa konsolilla tai puhelimella ei tarkoita "kasuaalia pelaamista":facepalm: Tietokoneellakin voi pelata "kasuaalisesti", eli vähän tunteja, helpoimmalla vaikeustasolla jne.

Että pelaa esim. God of Waria vaikeimmalla tasolla PS4:lla on mielestäni aika kaukana mistään kasuaalisesta. Se että pelaako 500€ konsolilla/tietokoneella tai yli 2k€ tietokoneella niin ei määritä sitä. Se että laittaa yli 2k€ pelaamiseen tarkoittaa että on vain intohimoinen harrastaja.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Että pelaa konsolilla tai puhelimella ei tarkoita "kasuaalia pelaamista":facepalm: Tietokoneellakin voi pelata "kasuaalisesti", eli vähän tunteja, helpoimmalla vaikeustasolla jne.

Että pelaa esim. God of Waria vaikeimmalla tasolla PS4:lla on mielestäni aika kaukana mistään kasuaalisesta. Se että pelaako 500€ konsolilla/tietokoneella tai yli 2k€ tietokoneella niin ei määritä sitä. Se että laittaa yli 2k€ pelaamiseen tarkoittaa että on vain intohimoinen harrastaja.
No voi kiitos, nyt tulee jo ihan kunnon luentoa... olen pelannut yli 30 vuotta eri tavoin... minusta DOOM on PC peli. Kaikki muut versiot antavat väärän / huonon kuvan näin ikonisesta pelisarjasta.

...

The term casual may also be used as a derogative noun, to describe a player who is not fully committed to playing a video game at a high level. For example, a hardcore gamer may disregard the opinions of someone who doesn't often play the game by calling him or her a "filthy casual."
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
201
No voi kiitos, nyt tulee jo ihan kunnon luentoa... olen pelannut yli 30 vuotta eri tavoin... minusta DOOM on PC peli. Kaikki muut versiot antavat väärän / huonon kuvan näin ikonisesta pelisarjasta.

...

The term casual may also be used as a derogative noun, to describe a player who is not fully committed to playing a video game at a high level. For example, a hardcore gamer may disregard the opinions of someone who doesn't often play the game by calling him or her a "filthy casual."
Hieno sitaatti mutta kertoo samaa mitä kirjoitin :confused::facepalm: Eli sinun mielestäsi miljonääri joka on ostanut 10k€ tietokoneen ja oheislaitteet, pelaa 10h per vuosi kaikki asetukset ultralla ja 240hz näyttöllä on hardcore pelaaja. Mutta 400€ konsolin omistava pelaaja jolla kertyy 5000h per vuosi on casual. :tup:

Ja en ole väittänytkään että Doom olisi parempi konsolilla, itse mieluiten pelaisin kaikkia first-person shooter pelejä näppäimistöllä ja hiirellä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 811
Itse olen kokeillut viimeisintä Doomia vaikeimmilla asteilla hiirellä ja näppiksellä sekä helpoimmalla asteella rennosti sohvalla ohjaimella. Molemmat tavat toimii ihan riippuen fiiliksestä. Joskus haluaa tiukkaa ja intensiivistä kokemusta (hiiri/näppis), mutta mukava se on arjen paineita helpottaa makaamalla sohvalla ja räiskimällä kevyen rennosti ilman suurempaa pelkoa kuolemasta.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 177
Ja katsoo sitten tubesta tai vaikka twitchistä vähänkin noita parempia pelaajia tahkoamassa juuri vaikka doomia tai BO4:sta konsoleilla niin ei sitä pädipelaamista ihan oikeasti meinaa erottaa hiiri/näppis kombosta. Sen verran tiukkaa on hallinta, nopeus ja tarkkuus pelaamisessa. Kaikkeen tottuu ja siinä tulee hyväksi.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Ja katsoo sitten tubesta tai vaikka twitchistä vähänkin noita parempia pelaajia tahkoamassa juuri vaikka doomia tai BO4:sta konsoleilla niin ei sitä pädipelaamista ihan oikeasti meinaa erottaa hiiri/näppis kombosta. Sen verran tiukkaa on hallinta, nopeus ja tarkkuus pelaamisessa. Kaikkeen tottuu ja siinä tulee hyväksi.
Juuri tässä olen täysin eri linjoilla... elikkä olen pelannut uusinta DOOMia peli-pc:llä ja Xbox One X:llä... suurin ero on siinä että kokemus konsolilla ei ole lainkaan sama kuin pc:llä.

Jutun juoni onkin siinä, miksi ei muka ole? En sano etteikö doomia voi pelata konsoleilla, sanon että on 2 eri peliä. PC-peli, joka on doom tehty pc:lle. Optimoitu. Tarkoitettu hiiri+näppis pelaamiseen huippu näytöillä, koneilla.

Sitten ovat lukuisat konsoliversiot, jotka pääsevät lähelle kokemusta joltain osin, mutta ovat todella kaukana siitä mitä doom sisimmiltään on. DOOM tehtiin ensinnäkin todella nopeaksi, aggressiiviseksi kokemukseksi. Parhaillaan, areena-tyylisissä taisteluissa, joudut liikkumaan koko ajan oman hahmosi ympäri 360 astetta... tätä pelaamista ei voi millään kopioida konsoleilla... pelaaminen padilla on kuin pää olisi liimassa ja yrität siirtää päätäsi, hidasta, todella hidasta.

Mutta jos haluaa nauttia doomista jalat pöydällä, padilla, 60fps, jne. niin antaa mennä vain, mutta samasta pelistä ei voida puhua. Yrittäkää saada doom pyörimään 144fps, jo se on kokemus... peli tosiaan nousee silloin eri leveleille. Toinen juttu on vaikeustaso... esim. Nightmare. Ihan eri juttu.

Moni doom fani hakee juuri tuota fiilistä, räjähtävyyttä, sellaista että esim nämä Impit, kun ne kiipeilevät ylös alas, pomppivat sivuttais suunnassa, viskovat tulipalloja, tulevat iholle, juoksevat pakoon, joutuvat välillä muiden vihujen kanssa riitoihin, taisteluun... tämä kaikki tapahtuu sekunteissa... tähän taisteluun tarvitaan sellainen tapa liikkua, johon padilla ei vaan pystytä...

Olen ollut konsolipelaaja myöskin lähes 30 vuotta... Halo 5 on nopea, mutta se ei ole PC mittapuussa mitään, se on liimaa... hidas... vaikka voit dashata...
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Juuri tässä olen täysin eri linjoilla... elikkä olen pelannut uusinta DOOMia peli-pc:llä ja Xbox One X:llä... suurin ero on siinä että kokemus konsolilla ei ole lainkaan sama kuin pc:llä.
Minäkin lukeudun täysin hiiri näppis pelaajiin ja fps pelien pelaaminen on yhtä tuskaa padilla. Mutta, sitten tuleekin tämä mutta.
Omat lapset kun ovat pleikkareilla peliuransa aloittaneet, niin he kyllä vetävät aika uskomattomalla nopeudella ja tarkkuudella padillä. Hiiri näppis yhdistelmällä ovat sitten yhtä hukassa kuin minä padin kanssa.

Se, että meille vanhoille parroille ei padit istu käteen ei oikeuta lyttämään niitä. Pelaajia on moneen lähtöön ja toiset vaan osaa ja toiset ei.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Minäkin lukeudun täysin hiiri näppis pelaajiin ja fps pelien pelaaminen on yhtä tuskaa padilla. Mutta, sitten tuleekin tämä mutta.
Omat lapset kun ovat pleikkareilla peliuransa aloittaneet, niin he kyllä vetävät aika uskomattomalla nopeudella ja tarkkuudella padillä. Hiiri näppis yhdistelmällä ovat sitten yhtä hukassa kuin minä padin kanssa.

Se, että meille vanhoille parroille ei padit istu käteen ei oikeuta lyttämään niitä. Pelaajia on moneen lähtöön ja toiset vaan osaa ja toiset ei.
Kuten sanoin olen pelannut myös konsoleilla yli 30 vuotta. Olen omistanut PS4, Xbox One X, Nintendo Switch pelkästään näistä nykykonsoleista. Vedin esim. Halo 5 läpi kaksi kertaa juurikin sillä gamepadilla, Legendary-vaikeustaso.

Padi + Halo on taidetta. Siitä huolimatta DOOM on eri maata. Se on selkeästi pelisarja, joka on suunniteltu PC:lle. Tekijätiimi painottaa lähes joka ikisessä haastattelussa kuinka doomissa mennään kohti vihollista ja revitään vihu palasiksi. Doomissa ei juosta pakoon tai piileskellä. Doom on nopeatempoinen peli, suorastaa räjähtävän nopea.

DOOM Eternalissa liikkuminen tulee olemaan aivan keskeisessä roolissa, siis se että voit liikkua niin monella tapaa, jopa aseen avulla. 360 astetta, ylös, alas, seinille, jopa niin että liimaat koukun vihuun kiinni ja liidät kuin Tarzan, Helvetissä... Olen pelannut DOOMia mm. nykykonsolilla, ja voin sanoa että kokemus ei ole sama. Se ei ole liikkuvuuden osalta lähelläkään.

Näin ollen koko doomin sisin, ydin, se miksi se on tehty / rakennettu jää sivuosaan. Sitten kerrotaan kavereille, hei pelasin uutta DOOMia, oli tosi hyvä jne.

Onneksi on id Softwaren kaltaisia firmoja, joissa tekijöillä on sanavalta siitä mitä laitetaan, ja pojat laittavat, sen tason peliä tulemaan että heikottaa... on Helvettiä, Taivasta, Avaruutta, Planeettoja, Scifiä, Fantasiaa, Haulikoita ja miekkoja... Kokemus konsoleilla ei valitettavasti ole sama.

Tämä peli on tehty pelattavaksi niin että liikut kovaa, ammut paljon ja nopeasti, nyt uusimmassa vieläpä niin että sinun on hallittava lukuisia eri tapoja liikkua, AREENA-maisissa alueissa, jotka vaativat nopeita 180, 270 -asteen käännöksiä. Peli on suunniteltu hiiri+näppis yhdistelmälle, samaan tapaan kuin läheinen Quake Champions, tämä suunnittelu strategia on vain korostunut nyt Quakeconin aikana. Siellä on se ydin, joille näitä pelejä tehdään ja suunnitellaan. Doom-pelisarja on aivan uniikissa asemassa pelimaailmassa, tämä pitää ymmärtää. Millainen vaikutus pelillä on ollut.

Nyt tuo sarja on synnytetty uudestaan, jopa niin että Romerot ja kumppanit pääsevät tv-sarjan päätähdiksi... jopa sellaiset vanhanliiton pelitoimittajat kuten Pelit-lehden Niko Nirvi, ovat saaneet kiksit tästä vuoden 2016 doomista. Miksi?

Jos nyt alatte kertomaan konsoleista ja padeista niin putoan tuoliltani... onneksi uusi pelituoli on tulossa koska se vain parantaa entisestään kokemusta. Tämä on sellainen peli, nykyinen ja tuleva, että on ok hankkia se 160 euron pelihiiri ja samanhintainen pelinäppis, ja 400 euron pelituoli ja vaikka tonnin headset. Tämän, täysin uniikin pelikokemuksen avulla pystytään repimään uskomattomia tehoja sekä fiiliksiä tämän päivän peli-pc-pöntöistä...

On oikeutettua puhua Eternalin kohdalla 144fps nopeuksista, tai OpenGL / Vulkan eroista... siitä millainen peli on helpoimmalla tasolla ja millainen Ultra Nightmare tasolla, Nightmare grafiikka-asetuksilla... onko FoW 90 vai 110 jne. Tämä on parhaimmillaan äärimmäisten HC-pelaajien nirvana, paikka jossa on todellakin mahdollisuus revitellä. Repiä kaikki irti siitä omasta setistä, johon on upottanut vaikkapa sen 5000 pelimerkkiä.

...

Tästä syystä en haluaisi että puhumme DOOMista samassa yhteydessä esim. Xbox One X ja peli-pc... ei ole sama maailma, ei ole sama peli. Se ero on tajuttava. Huom. olen pelannut konsoleilla +30 vuotta, ei ole tarkoitus pc:n ylivoimaa hehkuttaa vaan kertoa että jotkut asiat on luotu hiirtä, näppistä ja pc:tä varten. Doom on yksi niistä.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Okei viihdyin doomin parissa 1080/60 mutta veikkaan etten olisi viihtynyt sen paremmin vaikka oliskin ollut 4k/144.

A) koska et kerkee niitä hienouksia edes tutkimaan siinä nopeudessa
B)Eikä minua kiinnosta.
C)mäkin olen nörtti mutta taisin löytää voittajani koska itse pyrin nauttimaan peleistä.

Peli on kyllä vituilleen tehty jos siitä nauttiakseen pitää olla 1440p/144 vehkeet.
Uusin zelda niin laittaa aika koville jopa witcherin omalla mitta asteikolla vaikka fps onkin 30fps

Mutta nauti sinä @testudo80 peleistä kuten nautit mutta älä jumalauta tule toisille sanomaan että se on väärä tapa tykätä pelistä.

Edit: Jos joku ei pidä wihtorista tai skyrmistä niin en mä ala sanoo ettet pelanut tarpeeksi ison fps kera.
Edit2:Modet varmaan hermostuu kohta mutta mä näkisin asian ettei ole oikein tai väärää tapaa pelata peliä jos siitä nauttii jo ilman super juttuja.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
...
Peli on kyllä vituilleen tehty jos siitä nauttiakseen pitää olla 1440p/144 vehkeet.
...
Mutta nauti sinä @testudo80 peleistä kuten nautit mutta älä jumalauta tule toisille sanomaan että se on väärä tapa tykätä pelistä.
Noniin... eli ilmeisesti vaikeuksia ymmärtää sitä tekstiä. Doom on aivan eri kokemus peli-pc:llä, 144fps, hiiri+näppis, kuin konsolilla... jossa meno on hidasta, kuin pää olisi kastettu liimaan ja sitten sitä pitäisi liikuttaa 360 astetta.

Jos haluaa pelata doomia konsoleilla, jalat pöydällä, padilla, 60fps, helpoin taso, niin ihan vapaasti, mutta sama peli se ei silloin ole, eikä sama pelikokemus. Tekijätiimi on myös painottanut pc:tä, kuten jokainen tietää.

Itse en ymmärrä sitä miksi joku haluaa pilata näin uniikin pelikokemuksen, pelin, suorastaan sellaisen pelin että se on jonkun 15-vee jenkki nuoren päästä revitty, vitsi olisi siistiä repiä Mancubussilta silmä päästä ja syöttää se sille, ja kun se nielaisisi oman silmänsä se räjähtäisi niin että lihan palat lentäisivät ja veri roiskuisi... Hmm... hyvä idea, tehdäämpä tuollainen peli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Pelasin Doomin pari kertaa läpi 1440p/165hz G-Sync, ja kerran 4k/60hz V-Sync. Nautin jälkimmäisestä enemmän, koska OLEDin kuva näytti niin suvereenisti paremmalle kuin LCD:n. Ei siinä paljon 60hz haitannut kun leuka lattialla ihaili kuvaa. Toki huomasin eron virkistystaajuuksien välillä, mutta hyvin sujui silti.

Padilla nyt en pelaa edes ns. padipelejä, vaikka 360-padi löytyykin.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Noniin... kiva kun padi-pelit maistuu ja 4K HDR LED DOLBY ATMOS ... ja näin...



Liikkuminen, huomaatteko? 90-180-270-astetta... tarvittaessa...
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Pelasin Doom 2016 läpi Xbox Onella 75" ruudulta, tykkäsin.

Aion ostaa Doom Eternalin Xbox One X:lle ja pelata sen sillä läpi.

Omistan ihan kelvon peli-PC:n, jolla Doom Eternal pyörisi kivasti. En aio siitä huolimatta pelata uutta Doomia hiirellä ja näppiksellä PC:llä, vaan padilla ja konsolilla. :cigar2:
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Asiaton käytös
Pelasin Doom 2016 läpi Xbox Onella 75" ruudulta, tykkäsin.

Aion ostaa Doom Eternalin Xbox One X:lle ja pelata sen sillä läpi.

Omistan ihan kelvon peli-PC:n, jolla Doom Eternal pyörisi kivasti. En aio siitä huolimatta pelata uutta Doomia hiirellä ja näppiksellä PC:llä, vaan padilla ja konsolilla. :cigar2:
Tuon kun edes itse uskoisit... kilpikonna on koulutettu haistamaan tuo sikarin käry. Onneksi pääsen kilven alle suojaan,,, mutta vakavammin puhuen kun sinulla on hyvä peli-pc, niin varmaankin pelaat Doomia sillä, eikö. Etkä oikeasti polta, eikö...
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Huomautus
Tuon kun edes itse uskoisit... kilpikonna on koulutettu haistamaan tuo sikarin käry. Onneksi pääsen kilven alle suojaan,,, mutta vakavammin puhuen kun sinulla on hyvä peli-pc, niin varmaankin pelaat Doomia sillä, eikö. Etkä oikeasti polta, eikö...
Ja mietit miksi sinusta ei pidetä?

Edit: Tää taas menee täysin offiksi, mode tulkaa sanoo jotain.
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Tuon kun edes itse uskoisit... kilpikonna on koulutettu haistamaan tuo sikarin käry. Onneksi pääsen kilven alle suojaan,,, mutta vakavammin puhuen kun sinulla on hyvä peli-pc, niin varmaankin pelaat Doomia sillä, eikö. Etkä oikeasti polta, eikö...
Kuten jo edellisessä viestissä kirjoitin: ostan ja pelaan pelin Xbox One X:llä. Ei kiinnosta hiirellä hieroa. Toki voisin laittaa padin PC:n usb-porttiin, mutta enpä taida jaksaa. Mukavampi pelata konsolilla.

Siitä puheenollen että mihin padi taipuu, niin pelasin Doom 2016:n läpi sillä toiseksi vaikeimmalla vaikeusasteella. Ihan sujuvasti meni. Sitä kerrasta poikki-vaikeusastetta (Ultra Nightmare?) ei kiinnostanut edes kokeilla.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Ja mietit miksi sinusta ei pidetä?

Edit: Tää taas menee täysin offiksi, mode tulkaa sanoo jotain.
Eli kun kerron mielipiteeni että doom on pc-peli, niin sinulla palaa hihat... peli on pc:llä aivan eri tasolla kuin konsoleilla, lisäksi peli on suunniteltu pelattavaksi hiiri+näppis.

Nyt täällä on esitetty jopa pelivideo, jossa kaveri pelaa Rage 2 padilla vrt. hiiri+näppis, siis peliä joka on suunniteltu varta vasten konsoleille. Kyllä liikkuvuus on hyvin lähellä Xbox One Exlusive peliä Halo 5... dashi toimii varmasti samoin myös pc:llä... doom dash, halo dash, rage dash, dash dash... mutta 90-180-270 onkin sitten toinen maailma.

Kuten jo edellisessä viestissä kirjoitin: ostan ja pelaan pelin Xbox One X:llä. Ei kiinnosta hiirellä hieroa. Toki voisin laittaa padin PC:n usb-porttiin, mutta enpä taida jaksaa. Mukavampi pelata konsolilla.

Siitä puheenollen että mihin padi taipuu, niin pelasin Doom 2016:n läpi sillä toiseksi vaikeimmalla vaikeusasteella. Ihan sujuvasti meni. Sitä kerrasta poikki-vaikeusastetta (Ultra Nightmare?) ei kiinnostanut edes kokeilla.
Varmasti padi taipuu moneen, mutta pelikokemus on eri. Kuten tuolla videolla jokaisen pitäisi nähdä kun tarkasti katsoo miten pelaaja liikkuu...

Jos tässä vaiheessa ei valot vilku siellä kajuutassa, niin selvennän...

Katsokaa video rauhassa uudestaan, ja kiinnittäkää huomio siihen miten areena-mainen kohta on rakennettu. Onko pelialue 360 astetta, laatikko, kuinka monta tasoa, siis pohjalta laskien, pääseekö kentän aloitus puolelta jotenkin hyppäämään (liikkumaan) toiselle puolelle... ammutaanko joka ikinen vihu suoraa edestä...

Liike, vauhti, voima, räjähtävyys,,, ja vielä se lihakoukku tarjottimella... ei padi ole luotu tähän eikä suunniteltu. Liikkuminen / Areena, katsotte videon rauhassa 2 kertaan... ensin ajatus liikkumiseen ja toisella kerralla itse leveliin, Areenaan...
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Pelasin Doom 2016 läpi Xbox Onella 75" ruudulta, tykkäsin.

Aion ostaa Doom Eternalin Xbox One X:lle ja pelata sen sillä läpi.

Omistan ihan kelvon peli-PC:n, jolla Doom Eternal pyörisi kivasti. En aio siitä huolimatta pelata uutta Doomia hiirellä ja näppiksellä PC:llä, vaan padilla ja konsolilla. :cigar2:
Saako tähän ratkaisuun kysyä syytä? Elikkä ilmeisesti suuri näyttö tuo enemmän fiilistä pelaamiseen? Sohvalla, padin kanssa, rauhassa nauttien?

Ei sellaista tiukkaa tuijotusta, mitä esports pelaajat harrastavat, pelituoleissaan, headphonet päässä? Renommin... vai?
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
351
QuakeCon jatkui tänään ja luvassa oli Doom Eternalin live pelailua ja puikoissa Hugo Martin. Hugo hieman availi pelin ja vihujen mekaniikkoja, strategioita ja puzzleja. Itselleni ehkä tärkein ja ilahduttava tieto oli, että HUD:n värimaailma on muutettavissa. Tai niin ainakin Marty Stratton lupaili: ovat saaneet paljon kommentteja joissa hudin värimaailma ei ole ollut ihmisten mieleen. Eli HUD on kustomoitavissa ja värit vaihdettavissa.

Tässä kelattuna tänään striimatun QuakeCon live:n kohtaan, jossa Hugo kertoo ensin weapon wheelin värimaailmasta ja siihen kohdistetuista ratkaisuista, jonka jälkeen Stratton avaa tarkemmin HUD:n kustomointimahdollisuuksia:


Edit: Doom Eternalin osuus alkaa kohdassa 1h 29min .
 
Viimeksi muokattu:

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
@nukkesoturi löytyykö tuo YouTubesta? Upea uutinen jos HUD värimaailma muutettavissa, tekijät todella kuuntelevat pelaajia, palautetta.

...

Suolaa konnan haavoille, pelaavat padilla. Tämä ilta on ollut yhtä painajaista kun tuli modeiltakin varoitusta :/
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
351
@nukkesoturi löytyykö tuo YouTubesta? Upea uutinen jos HUD värimaailma muutettavissa, tekijät todella kuuntelevat pelaajia, palautetta.
Joo, minusta on kans tosi kiva että ID software kuuntelee pelaajia ja nimenomaan, että reagoivat palautteeseen :tup:

Pätkä löytyy myös tubesta Bethesda Softworksin kanavalta. Weapon wheel ja HUD käsitellään siinä ~ 1h 57 min paikkeilla ja Doomin osuus alkaa ~ 1h 24 min kohdilla:



Edit: ovat näköjään leikanneet tota youtube -pätkää niin korjasin viestistäni aikaleimat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Ei sellaista tiukkaa tuijotusta, mitä esports pelaajat harrastavat, pelituoleissaan, headphonet päässä?
En todellakaan pelaa näin yksinpelejä. Moninpelit sitten erikseen.

Tuo videon liikkuminen sujuu hienosti 60hz ruudullakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 207
Viestejä
4 194 565
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom