Rosan kohdalla mediassa "vormulat ryösti katsojia" yhyy. Jos ne olisi ryöstänyt katsojia niin overnight olisi tippunut entistä enemmän.
Minusta tuo näyttää aika tasaiselta suunnalta alaspäin. Ja minä veikkaan että seuraavan jakson kohdalla luku tippuu entistä enemmän.
Tuo kyllä vastaisi täydellisesti omia uskomuksiani. Hype on varmastikin ollut valtava, onhan Suomessakin muutama tyyppi vasta nyt huomannut, että tuollainenkin sarja on olemassa, kun siihen laitettiinkin naistohtori. Alussa kaikki kiinnostuneet katsovat, mutta kun jaksot ovat mitä ovat, niin joka jakson jälkeen osa lopettaa katsomisen ja jakso jaksolta katsojaluvut tipahtavat. Jossain vaiheessa todennäköisesti sitten painetaan paniikkinappulaa.
Hurjin skenaario olisi, että uudentuminen alkaakin etuajassa ja yhtäkkiä onkin taas miestohtori. Tosin ei se mitään auttaisi, jos käsikirjoitustiimi suoltaa samaa huttua.
Jep, se vaikuttaa hössöttävältä naiselta. Ei se kyllä oikein lähde.
Mutta minua alkoi ärsyttämään Jodien puhetapa. Tulee pahasti nalkuttavan ämmän viboja.
Piti kuitenkin sanomani, että ilahduttavan vähän on kuitenkin mitään feminismiä tai rasisminvastaisuutta tungettu mukaan. Mutta koko seuraava jakso onkin sitten omistettu rasismille.
Mielestäni se yrittää ihan liikaa olla kaikki edelliset tohtorit samaan aikaan ja ylinäyttelee koko touhun. Ei parin jakson perusteella iske ollenkaan ja tarinatkin olleet hyvin syvältä. Aion silti katsoa koko kauden ja tuomita vastata sitten. Aina tohtorin vaihtuminen aiheuttaa pienen shokin. Nyt tuntuu siltä, että kulttuurinen vouhotus on tuhonnut sarjan.
Tohtorin rooli on sellainen vanha kiukkuinen mies, niin epäilen vahvasti ettei tuo vaan toimi.
Mä olen muutaman vanhan suosikkisarjan kohdalla tehnyt tuota, että väkisin on katsottu loppuun. Jälkeenpäin on sitten tullut siihen tulokseen, että minkä ihmeen takia on pitänyt itseään kiduttaa, koska kun sarja menee pilalle, niin ei se siitä enää nouse.
Tämä kolmas jakso taisi olla butjetinpuolesta todella halpa tehdä siltä se ainakin tuntui.
Mitenkähän tuo uusi Tardis sisustus kuinkahan suurelta osin se on CGI.tä meinaan kun se on senverran monimutkaisen näköinen että fyysisenä lavasteena se olisi varmaankin kallis.
Pikkasen alkaa tuntumaan siltä että tässä kolmannessa kaudessa on käytetty rahaa vähän turhiinpaikoihin liikaa ja niihin joissa se merkitsisi liian vähän.
Meinaan kun jos Tardista käytetään tässä kaudessa yhtä paljon kuin aikaisemmissakin niin se että sen sisustus olisi paljolti CGI:tä olisi merkittävä kustannuserä joka söisi jaksoihin käytettävää rahoitusta turhaan.
Tämä kolmas jakso taisi olla butjetinpuolesta todella halpa tehdä siltä se ainakin tuntui.
Mitenkähän tuo uusi Tardis sisustus kuinkahan suurelta osin se on CIG.tä meinaan kun se on senverran monimutkaisen näköinen että fyysisenä lavasteena se olisi varmaankin kallis.
Pikkasen alkaa tuntumaan siltä että tässä kolmannessa kaudessa on käytetty rahaa vähän turhiinpaikoihin liikaa ja niihin joissa se merkitsisi liian vähän.
Meinaan kun jos Tardista käytetään tässä kaudessa yhtä paljon kuin aikaisemmissakin niin se että sen sisustus olisi paljolti CIG:tä olisi merkittävä kustannuserä joka söisi jaksoihin käytettävää rahoitusta turhaan.
No se hyvä, ihmettelin vain miksi ne vältteli niin paljon sen Tardiksen sinänäkymien näyttöä itse jaksoissa ja kuvittelin että syy olisi se että ne oli CGI:llä tehty eli kalliita.
Olen kolme jaksoa katsonut ja ei tämä minun tohtorini ole. Sarjan alamäki jatkuu edellisestä tohtorista, vaikka Peter Cabaldi on hyvä näyttelijä, mutta tarinat eivät enää kosketa millään tavalla, kun tiettyjä ajatusmalleja pusketaan katsojalle väkisin.
En ihmettelisi, vaikka tämä olisi viimeinen tohtori. Nainen tappoi tohtorin voimme sitten tulevaisuudessa valitella.
Vähän tulee kyllä ristiriitaisia ajatuksia kun tätä uusinta tohtoria katsoo, toisaalta odottaa että kyllä tämä vielä tästä paremmaksi muuttuu.
Mutta taas toisaalta jo tuo kakkosjakso pisti tökkimään sen verran että voi jäädä kyllä kausi kesken.
Kolmosjaksossa kyllä hierottiin tuota Rosa Parksia liikaa. Alku, missä käytännön kautta tuli syrjintäesimerkkejä oli ihan ok, mutta sitten kun ruvettiin siihen "siteerataan katsojalle henkilön koko wikipediasivu" (surkeaa käsikirjoittamista imo) ja "nykyajassakin meitä syrjitään" -meininkiin niin meni maku.
Tohtori tökkii itseäni yllättävän vähän, joskin sellaista kunnon Tohtorikeskeistä jaksoa ei ole vielä ollut kun on tuo koko kööri mukana kuskattavia + vierailevat tähdet.
Kolmosjaksossa kyllä hierottiin tuota Rosa Parksia liikaa. Alku, missä käytännön kautta tuli syrjintäesimerkkejä oli ihan ok, mutta sitten kun ruvettiin siihen "siteerataan katsojalle henkilön koko wikipediasivu" (surkeaa käsikirjoittamista imo) ja "nykyajassakin meitä syrjitään" -meininkiin niin meni maku.
Tohtori tökkii itseäni yllättävän vähän, joskin sellaista kunnon Tohtorikeskeistä jaksoa ei ole vielä ollut kun on tuo koko kööri mukana kuskattavia + vierailevat tähdet.
Kolmosjaksossa kyllä hierottiin tuota Rosa Parksia liikaa. Alku, missä käytännön kautta tuli syrjintäesimerkkejä oli ihan ok, mutta sitten kun ruvettiin siihen "siteerataan katsojalle henkilön koko wikipediasivu" (surkeaa käsikirjoittamista imo) ja "nykyajassakin meitä syrjitään" -meininkiin niin meni maku.
Yleisesti ottaen koko jakson olisi voinut jättää tekemättä. Jättäisivät Rosa Parksin rauhaan..
Paska käsikirjoitus eikä Parksin tai Kingin näyttelijöiden suorituksetkaan olleet kovin hyviä.
Jotenkin oli ohut pastissi perusjaksomallista hirviö. Chris North ei pelasta mitään. Jodie Whittaker ei vaan saa karismaa olemukseensa. Pelkkä ADHD viuhtominen ei tee Tohtoria. Vertaa vaikka Michelle Gomezin Missyyn...
Kyllä. Ajattelin, että hämikset, jotka karmivat, olisi nyt sellainen hyvä jakso. Siitä tuli Trump-naiset voimaantuvat-vihataan valkoista rikasta miestä. Miksi brittisarjassa edes intoillaan Trumpista tai Rosa Parkista (BBC America).
No ei kyllä voi sanoa hyväksi jaksoksi. Rikas valkoinen mies on kusipää, naiset voimaantuu jne. Paha mies, paha hotelli, paha paha ja naurettava tarina hämiksille.
Briteissä "unofficial overnight" katsojaluvut:
E01 8.2 miljoonaa, 40.1% osuus
E02 7.11 miljoonaa (-13.3%), 33.4% osuus
E03 6.39 miljoonaa (-10.1%), 29.6% osuus
Rosan kohdalla mediassa "vormulat ryösti katsojia" yhyy. Jos ne olisi ryöstänyt katsojia niin overnight olisi tippunut entistä enemmän.
Minusta tuo näyttää aika tasaiselta suunnalta alaspäin. Ja minä veikkaan että seuraavan jakson kohdalla luku tippuu entistä enemmän.
"Virallinen UK viewers" eli siis viikko jakson esityksen jälkeen:
E01 10.96 miljoonaa, 45.1%, AI 83
E02 9.00 miljoonaa, 37.2%, AI 82
Johan nyt E01 > E02 tipahti 18%.
Lisäksi
1. jakson overnight vs viikon luvuissa erotus 2.76milj
2. jakson overnight vs viikon luvuissa erotus 1.89milj (-31.5%)
Skenaario 1: kolmas jakso kerää viikon aikana samat 1.89milj lisää kuin 2. jakso jolloin viikon luku olisi 8.28milj eli -8%
Skenaario 2: kolmas jakso kerää viikon aikana 2.32-2.54milj lisää koska yhyy vormulat jolloin viikon luku voisi olla 8.71-8.93milj eli -1 - -3.2%
Minä taas veikkaan että
Skenaario 3: kolmas jakso kerää viikon aikana 1.29-1.59milj lisää koska trendi on alaspäin myös overnight vs viikko jolloin viikon luku voisi olla 7.68-7.95milj eli -11.6 - -14.6%
Ja ei, en ole syömässä mitään hattua jos mikään veikkauksista ei mene oikein ja jakso kerääkin ennätysmäärän katsojia koska "ihan huikee jakso" jne.
Viralliset luvut taisi tulla jo eilen mutta nyt sain aikaiseksi ihmetellä.
Mikään veikkauksistani ei osunut oikeaan, E04 overnight pysyi E03 tasolla ja E03 keräsi viikon aikana 1.98milj. lisää.
"Unofficial overnight"
E01 8.20 milj, 40.1% osuus
E02 7.11 milj (-13.3%), 33.4% osuus
E03 6.39 milj (-10.1%), 29.6% osuus
E04 6.43 milj (+0.6%), 29.3% osuus
Loppuiko alamäki tähän vai jatkuuko vielä? Find out next week on...
Official "7-day, 4-screen"
E01 10.96 milj, 45.1% osuus, AI 83
E02 9.00 milj (-17.8%), 37.2% osuus, AI 82
E03 8.37 milj (-7.00%), 33.6% osuus, AI 83
Nämä viralliset luvut on siis á la BARB eli brittien Broadcasters' Audience Research Board.
Luvut löytää täältä Four-screen dashboard | BARB
TV:n osuus katsojaluvuista ~96.3%, muut yht. ~3.6%.
Kyllä. Ajattelin, että hämikset, jotka karmivat, olisi nyt sellainen hyvä jakso. Siitä tuli Trump-naiset voimaantuvat-vihataan valkoista rikasta miestä. Miksi brittisarjassa edes intoillaan Trumpista tai Rosa Parkista (BBC America).
Kuten aikaiisemmin sanoin Tohtorin tuotanto on siirtynyt sen kaupallisen BBC American hoidettavaksi tämän yle pohjaisen Britti BBC:n sijasta ja se alkaa nyt näkyä siinä että jaksoja korjoitetaan "kaupallisesti" vetäviksi ja mahdolisimman edullisesti tuotettaviksi sen sijasta että pyrittäisiin todelliseen laatuun jota ne britti versiot Tohtorista oli.
Britti versiotkin oli tehty kengännauha butjetilola mutta ne ei hakeneet halpoja katsojien houkutusratkaisuja "pinnallaolevista" seikoista niin kuin nämä uudet America BBC jaksot hakee.
Vanhoissakin tohtoreissa käsiteltiin ajakohtaisia seikkoja mutta se olennainen ero oli nimenomaan se että niissä käsiteltiin niitä seikkoja ne seikat ei olleet vain halpoja päälleliimauksia katsojalukujen toivossa.
Esim:
Vaikka tämä uusi oli oikeastaan aika rohtkea tuodessaan Rosa Parksin esiin niin se ei kumminkana ottanut mitään kantaa siihen se vai nosti sen esiin ja siitten jätti kaiken roikkumaan ilmaan sanomatta mitään.
Sama pätee tähän kehnoon Trump karikatyyri jaksoon se "Trump" tyyppi vain pukattiin ruutuun sitä ei käsitelty mitenkään niin kuin vanhoissa tohtoreissa oltaisiin tehty.
Muuten onko tässä 11. tohtorissa mitään pisempää tarikaarta kun ei nämä 4 ensimmäistä jaksoa ole vihjanneet mistään sellaisesta, toisalta pisemmän koko kauden kestävän tarinan kirjoittaminen sisään on paljon kalliimpaa ja osaamista vaativaa sitä ei voi laittaa joidenkin satunaniskirjoittajien homaksi.
Kyllä tämä alkaa olla taputeltu. Ei ADHD:stä kärsivällä gilmoren tytöllä ole mitään tekemistä tohtorin kanssa.
En enää muista oliko kahdessa ensimmäisessä jaksossa jokin väkisin päälle liimattu poliittinen agenda. Kolmannessa oli rasismi ja neljännessä kapitalismi/piittamattomuus=paha valkoinen mies/trump.
Jännä nähdä ratkeaako kaikki jaksot näin, että pahis teleporttaa tai katoaa jonnekin.
Jaksoissa 1 ja 3 kaikkein selvimmin, mutta myös 2 rallin järjestäjä, tai hologrammi, vain nieli tohtorin uhkaukset ja katosi. 4 näennäinen pahis lähti kotiin mirlestään voittajana lopetettuaan ensin kituvan eläimen ja loput elukat lukittiin piiloon, mutta mikä estää niitä pääsemästä uudelleen ihmisten ilmoille? Tai mitä tämä ihmispahis on muuta saanut välinpitämättömyydellään aikaan? Toivoin hänen paljastuvan alieniksi.
Näennäisesti kaikkien jaksojen pahiksit pystyvät palaamaan, ja varsinkaan Tohtori ei ole saanut ratkaistua mitään.
Toinen nykyhassutus on tuo cosplay-/maker-porukan kosiskelu. Esim metallisen ruuvarin sisään taottiin näyttävästi jokin Arduinon tyylinen piiri ilman mitään järkeä. Ilmeisesti vaan käsikirjoittaja tai lavastaja arveli fanien ilahtuvan viittauksesta heidän harrastukseen. 3 jaksossa avattiin laatikko, jolla haluttiin vain esitellä 4 turhaa esinettä, vaikka olisi riittänyt että varastosta löytyy itse pahis jolla on jo vierasta tekniikkaa yllään. Haluttiin katsojien huomaavan, että jonkin näistä kun kopioitte messuille, niin muut varmaan tunnistaa ne paremmin kuin jonkin luonnollisemman esineen joka vain vilahtaa jonkun käyttämänä.
Niin no kumminkin jos joku tallustelee jossain conissa sateenvarjo kädessä, pitkä kaulahuivi kaulassa tai retiisi etutaskussa niin jokainen arvaa ketä se esitää.
Toisalta jos joku tallustelee conissa aamutakkipäällä niin se ei ole ihan selvä tapaus kun silloin on ainakin kaksi vaihtoehtoa siitä ketä se voi esitää (RL vaihtoehto ei ole pätevä koska jokaikinen conissa oleva on ainakin vähän kajahtanut ;-) joten sen rajaaminen vain niihin joilla on aamutakki päällä on syrjivää ).
No se ei varsinaisesti ole mitenkään lupaavaa kun kyseinen pahis vaikuttaa olevan tusinatavaraa näihin aikeisempiin pahiksiin kuten "hiljaisuus", yms nähden.
Siis ongelma oli tämä paketillinen vimpaimia, joista osa vielä noukittiin ja nimettiin, mutta joilla ei ollut mitään virkaa. Juonen kannalta tarvittiin kuitenkin vain säteilevä varalipas aseeseen, mutta samalla pahis kävelee esiin kyseisen aseen kansssa. Olisivat voineet yhtä hyvin jäljittää suoraan sen ja jättää tämä laatikon pois, sillä tuo hallussa ase oli se tarinalle luonnollinen esine.
Tarkistin tuon ensimmäisen jakson piirinkin, mutta sen olin katsonut väärin kun vilahti niin nopeasti. Olikin sata->ide -adapteri... Tuo menee siis perinteisellä selityksellä, "laitetaan vaan jotain elektroniikkaa sekaan", eikä ollutkaan mitään täsmällistä kosiskelua. Tietävälle on silti hölmöä että noin iso piiri nuijitaan noin suormenpaksuiseen metallisauvaan, vaikkakin esittävät suurennuslasilla sen olevan pienempi kuin oikeasti on. Ei kääntyikö tämä nyt sitten päälaelleen, kohtaus olikin nimenomaan ummikoille...
bowlestrekkiä vapaasti lainaten "Ottaen tämän kauden huomioon, tämä jakso alkoi sopivasta paikasta: kaatopaikalta. Etsivät jotain, en tiedä mitä, varmaan juonta."
Raskaana oleva mies ei minua niinkään ärsyttänyt, enemmän vain turha mitään sanomaton juttu, en tiedä mitä he alunperin suunnittelivat tälle.
Kokonaisuudessaan ongelmina: käsikirjoituksen paskuus ja vierailevat näyttelijät joista kukaan ei osannut näytellä. Jodienkin näyttely tuntui menevän huonompaan suuntaan.
Ai niin, mietinkin koska tämä tapahtuu: ihka ensimmäistä kertaa pikakelasin jaksoa ensimmäisellä katselukerralla ja juurikin näitä täysin turhia diipadaapa keskusteluja jotka ei vieneet tarinaa eteenpäin mitenkään. Ensimmäisen tai toisen taisin istua läpi mutta sen jälkeen...SKIP!
Nyt kahden viikon tauko ja seuraavalla kerralla saadaankin
"kolonialismi oli paha asia" oppitunti.
P.S. Ei joulu spesiaalia tänä vuonna vaan uuden vuoden spesiaali. Bowlestrek kiteisti hyvin "Eikö Chibnall keksinyt miten joulupukista tehdään rasistinen naisvihaaja vai onko joulu BBC:n mielestä huono asia koska diversiteetti?"
"Unofficial overnight"
E01 8.20 milj, 40.1% osuus
E02 7.11 milj (-13.3%), 33.4% osuus
E03 6.39 milj (-10.1%), 29.6% osuus
E04 6.43 milj (+0.6%), 29.3% osuus
E05 6.12 milj (-4.8%), 29.5% osuus
Eli jatkuu ainakin toistaiseksi vaikkakin lievempänä.
Official "7-day, 4-screen"
E01 10.96 milj, 45.1% osuus, AI 83
E02 9.00 milj (-17.8%), 37.2% osuus, AI 82
E03 8.37 milj (-7.00%), 33.6% osuus, AI 83
E04 8.22 milj (-1.78%), 32,9% osuus, AI 83
Overnight/official erotus (catch-up?) tipahti -9.5%: E03 1.98 milj > E04 1.79 milj.
Jos E05 kerää samat 1.79 milj lisää kuten E04 niin tulos olisi 7.91 milj ja -3.8%.
PC/tablet/puhelin kategoriat jatkaa laskuaan (yht -22% > -15% > -12%) mutta eipä se nyt niin merkitse; niiden osuus katsojaluvuista tipahti alle 3%:n.
Vaikka näiden vaikutus kokonaisuuteen onkin todella pieni niin on niitä silti mielenkiintoista seurata.
Nämä viralliset luvut on siis á la BARB eli brittien Broadcasters' Audience Research Board.
Luvut löytää täältä Four-screen dashboard | BARB
Kyllä kai nuo edelleen ovat aika kovia lukuja?
Uskomattoman pientä pudotusta siihen nähden mitä täältä on lukenut jaksoista.
Ehkä se sitten todella on niin, että tuota on toivottu ja saavat mitä haluavat.
Tosi hyvä tämä uusin Tohtori ja jaksotkin ovat olleet nautittavia. Hyvä että köörissä on mukana yksi vanhempikin hahmo; luo mukavasti kontrastia muuten varsin nuorekkaaseen joukkoon. Tykkään enemmän kuin Capaldin kaudesta, mutta ihan Tennantin tasolle ei kuitenkaan päästä.
Nojoo, en tiedä sanoisinko itse kauden huonoimmaksi. Ei tätä nyt hyväksi jaksoksi voi sanoa kokonaisuutena mutta pitänee katsoa uudestaan. Plussaa siitä ettei tarvinnut pikakelailla.
Kyllä kai nuo edelleen ovat aika kovia lukuja?
Uskomattoman pientä pudotusta siihen nähden mitä täältä on lukenut jaksoista.
Ehkä se sitten todella on niin, että tuota on toivottu ja saavat mitä haluavat.
Jäi näköjään vastaamatta.
On ne kovia jos verrataan esim kymppi kauteen. Mutta kyllä noissa luvuissa on ilmaa edelleen. Ilmalla tarkoitan niitä jotka katsovat huvin vuoksi, "seurataan vierestä kun talo palaa" jne.
Jos tuo ~5-6% alamäki jatkuu niin kauden lopussa nähdään 6 milj. tai alle jakso. Siis 1 viikon katseluluvuilla. Eli takaisin sille tasolle missä New Who on rämpinyt 9 ja 10 kausina.
Ja kauden keskiarvo vahvan aloituksen takia ~7.7 milj. joten voidaan julistaa kausi onnistuneeksi koska parempi kuin edelliset viisi kautta ja menee top 5:een.
Siinä mielessä ihan fiksu tehdä vain 10 jakson kausi kun "katsojat ei ehdi katoamaan niin nopeasti"
Jos sama tahti mutta 12/13 jaksoa niin keskiarvo pyörisi 7.2-7.4 milj. luokassa eli seiska/kasi kauden tasolla joka olisi toki parempi kuin ysi tai kymppi kausien pohjanoteeraukset mutta en nyt tiedä juhlisinko sillä..
"Unofficial overnight"
E01 8.20 milj, 40.1% osuus
E02 7.11 milj (-13.3%), 33.4% osuus
E03 6.39 milj (-10.1%), 29.6% osuus
E04 6.43 milj (+0.6%), 29.3% osuus
E05 6.12 milj (-4.8%), 29.5% osuus
E06 5.77 milj (-5.7%), 27.5% osuus
Ja jatkuu.
Official "7-day, 4-screen"
E01 10.96 milj, 45.1% osuus, AI 83
E02 9.00 milj (-17.8%), 37.2% osuus, AI 82
E03 8.37 milj (-7.00%), 33.6% osuus, AI 83
E04 8.22 milj (-1.78%), 32,9% osuus, AI 83
E05 7.76 milj (-5.57%), 33.0% osuus, AI 79
Catch-up tipahti -8.3%: E04 1.79 milj. > E05 1.64 milj.
Jos E06 kerää samat 1.64 milj. lisää kuten E05 niin tulos olisi 7.41 milj. ja -4.5%.
PC luvut ponnahti ylöspäin, tablet/mobiili pysyi samalla tasolla/nousi karvan verran mutta ei paljon lohduta.
Nämä viralliset luvut on siis á la BARB eli brittien Broadcasters' Audience Research Board.
Luvut löytää täältä Four-screen dashboard | BARB
Oletko katsonut ollenkaa aikaisempia tohtoreita ... nehän on aina säheltäneet enempi tai vähempi.
Ainut ero on se että tämä versio tohtorista avoimemmin myöntää sen että säveltää hatusta ilman mitään suunitelmaa.
Oletan tosin että kauden edetessä juonessa käsitellään sitä mikä mättää tohtorin kyvyissä kun hän ei näe aikaa enää normaalilla tavalla, tohtoriha ei ole koskaan ollut varsinaisesti huippuälykäs vaan hän on pystynyt huijaamaan sillä että näkee vaihtoehtoisia aikallinjoa tällä vaihtoehtoisten aikalinjojen näöllä realiajassa on perinteisesti aina selitetty sitä miksi tohtorin toiminta näytää aina satunnaiselta säheltämiseltä.
2000 vuotias huippuälykäs alien on tietyssä mittakaavassa ihan teini. Minusta tämä oli ensimmäinen jakso jota pystyi ihan katsomaan ja siinä oli tiettyä Doctor Who fiilistä.
2000 vuotias huippuälykäs alien on tietyssä mittakaavassa ihan teini. Minusta tämä oli ensimmäinen jakso jota pystyi ihan katsomaan ja siinä oli tiettyä Doctor Who fiilistä.
Muuten se että joku tuleva tohtori inkarnaatio olisi tosiaankin teini-ikäinen angstinen teini on täysin mahdollista kun tohtorin regeneraation ei tarvi tapahtua fyysisesti millään loogiselal aikalinjalla.
Olen katsonut klassikoista lähtien. Ja huomaa että sanoin kauden huonoin, en kaikkein huonoin. Ratkaisevaa on juuri tuo avoimuus.
En tykännyt ysistäkään, mutta hieman lämpenin Rosen takia. Kasi oli taas aivan liian amerikkalaishenkinen. Viisi, Seiska, Kymppi, Yksitoista ja Kaksitoista ovat suosikkini.
Täytyy sanoa että olen alkukaudesta samoilla linjoilla tämän foorumin suhteen, mutta viimeiset kaksi jaksoa ovat olleet ehtaa tavaraa. Tuo Intian jakautuminen oli vähän meh, historialliselle kansanmurhalle itkemistä tietäen ettei Tohtori sellaisia voi estää. Mutta nämä demonit olivat hyviä, niiden tarkoitusperä selvisi vasta hieman myöhemmin ja olivat klassista DrWhota.
Tämä uusin Kerblam oli selvää vittuilua Amazonille, mutta kokonaisuutena lähes niin täydellinen jakso kuin voisi odottaa. Mysteeri jatkui 2/3 jaksosta ja sai arvailla missä mennään ja miksi. Seassa ei ollut turhia synnyttäviä miehiä ja nyyhkytarinoita hahmojen menneisyydestä. Työttömyys vs automaatio oli esillä, mutta en kokenut sitä samalla tavalla tyrkyttämiseksi. Ja tavallaan se koskee oikeasti kaikkia, eikä vain osin teennäistä joukkoa mielensäpahoittajia.
Tekisi mieli teilata tuo Chris Chibnall joka kirjoitti lähes jokaisen edeltävän jakson tältä kaudelta ja vain pari satunnaista ennen tätä. Jos kaksi seuraavaa on hyviä ja viimeinen 10 jakso taas paske, niin hän joutaa tuomiolle.
Kerblam oli vaihteeksi hyvä, kannatti katsoa. Ei kuitenkaan lähellekään kympin ja yhdentoista tarinoita. Ehkä tämä on kuin kaksitoista jolle kesti lämmetä.
Kerblam oli vaihteeksi hyvä, kannatti katsoa. Ei kuitenkaan lähellekään kympin ja yhdentoista tarinoita. Ehkä tämä on kuin kaksitoista jolle kesti lämmetä.
No katsot jaksojen käsikirjoittajia niin tämä jakso tuli Pete McTighen kynästä. Ainoa näistä kaikista jolla on mitään asiaa käsikirjoittaa Doctor Who jaksoa. Kertoo tosiaan myös jotain Chibnallin taidoista..
Ei Vinay Patel toki huono ollut. Mutta jos katsotaan niitä saavutuksia, mitä on tehnyt aiemmin jne niin onhan Pete ihan eri tasolla.
Tekisi mieli teilata tuo Chris Chibnall joka kirjoitti lähes jokaisen edeltävän jakson tältä kaudelta ja vain pari satunnaista ennen tätä. Jos kaksi seuraavaa on hyviä ja viimeinen 10 jakso taas paske, niin hän joutaa tuomiolle.
Täytyy sanoa että olen alkukaudesta samoilla linjoilla tämän foorumin suhteen, mutta viimeiset kaksi jaksoa ovat olleet ehtaa tavaraa. Tuo Intian jakautuminen oli vähän meh, historialliselle kansanmurhalle itkemistä tietäen ettei Tohtori sellaisia voi estää. Mutta nämä demonit olivat hyviä, niiden tarkoitusperä selvisi vasta hieman myöhemmin ja olivat klassista DrWhota.
Tämä uusin Kerblam oli selvää vittuilua Amazonille, mutta kokonaisuutena lähes niin täydellinen jakso kuin voisi odottaa. Mysteeri jatkui 2/3 jaksosta ja sai arvailla missä mennään ja miksi. Seassa ei ollut turhia synnyttäviä miehiä ja nyyhkytarinoita hahmojen menneisyydestä. Työttömyys vs automaatio oli esillä, mutta en kokenut sitä samalla tavalla tyrkyttämiseksi. Ja tavallaan se koskee oikeasti kaikkia, eikä vain osin teennäistä joukkoa mielensäpahoittajia.
Tekisi mieli teilata tuo Chris Chibnall joka kirjoitti lähes jokaisen edeltävän jakson tältä kaudelta ja vain pari satunnaista ennen tätä. Jos kaksi seuraavaa on hyviä ja viimeinen 10 jakso taas paske, niin hän joutaa tuomiolle.
Pitipä nyt sitten katsoa. Sanoisin että menee normijakson tasolle. Jos tämä olisi perustaso ja sitten olisi ne parit huippujaksot mukana, niin olisi ok.
Ja jokin tossa Tohtorissa ja sen ryhmässä myös jaksaa tökkiä. Ei vaan toimi.
Joo ei ole kyllä tämä kausi oikein toiminut. Tuntuu jotenkin poliittisesti ladatulta ja pieni SJW-vaikutelma kyllä vähän paistaa läpi, jos näin saa sanoa täällä.
Itse tohtori on kyllä mielestäni hyvin vetänyt ja olen tykännyt, mutta käsikirjoituspuolella on tapahtunut kyllä valtava muutos, josta en ole tykännyt. Kuvittelenko vain? Olen katsonut kaikki aikaisemmat kaudet (tästä comeback, eli 2005-> versiosta siis) mutta en ole tähän ainakaan herännyt ennen tätä kautta.
Jotenkin kahden ensimmäisen comeback-tohtorin jaksoissa oli paremmin kehitettyjä maailmoja eri jaksoissa. Smithin kausilla tuntui budjetti nousseen ja siirryttiin vähän tunnottomampaan massaviihteen suuntaan. Täytyis varmaan katsoa noita vanhempia uudestaan, onko vain nostalgiaa että nykyään tuntuu irtonaisemmalta kuin ennen. Enää ei ole mitään Bad Wolf tai vastaavaa. Kyllä Capaldin tohtorillakin taisi jotain olla ennen pitkää, ehkä tälläkin sitten seuraavalla kaudella. Tälle kaudelle ei kyllä ehdi jos eivät ole onnistunut piilottamaan jotain näkösälle.
Jaksojen pitäisi saada kehittyä aina puoleen väliin sillä omalla painollaan ja vasta loppupuolella tohtorin pitäisi vaivihkaa paljastaa mietteensä ja pelastaa päivä. Mielellään diplomaattisesti, eikä vain pahiksia karkottaen. Hän on Tohtori, hän tarkkailee ja diagnosoi, sitten vasta hoitaa ja korjaa tilanteen. En myöskään näe näille kolmelle kumppanille tarvetta. He ovat jossain suhteessa toisiinsa, mutta mitään draamaa ei ole. Ei ainakaan Amyyn ja Roryyn tai Tohtoriin ja Roseen verrattuna. Kuin perhe jossa yksi menestyneempi, toinen hieman heikompi ja sitten isä hahmo.
Juu pikkasen sellainen tuntu että nyt ammattimaiset sarja käsikirjoittajat kirjotta Tohtori sarjan jaksoja Tohtorikonseptin mukaisia reunaehtoaja noudattaen,
joten tuloksena on ihan jees tohtorilta vaikuttavia jaksoja jotka on laadultaan ihan jees ja kiinnostavuudeltaan ihan jees.
Ongelma vain on että ihan jees arvio ei vastaa viittätähteä vaan se on ihan jees.
Sarjalla jonka jaksot on ihan jees on se ongelma että jos samanailtana tulee jotain muutakin katsottavaa
niin ei ole mitään pakottavaa tarveta valita sitä ihan jees jaksoa katsottavaksi.
Yhdenkään aikaisemman uuden Tohtorin aikan ei ole ollut tätä se on ihan jees josko katsoisin sen vasta huomenna ongelmaa.
Mitä tulee tuohon isoon perukkaan niin se nyt vaan on ... siitä ei ole saatu mitään varsinaista hyötyä irti,
ts ihan samat jaksot olisi aivanhyvin voinut kirjoittaa pienemmälle porukalle menettämättä varsianisesti mitään.
Noitajakso. Parempi kuin kuvauksesta pelkäsin, mutta pari isoa ongelmaa:
1. Miksi Tohtori vain haki "noidan" ruumiin järveltä, mutta ei edes yrittänyt elvyttää?
2. Paikallinen noitajahtajien päällillö on nainen, mutta heti perään kuninkaallinen pilkkaa Tohtoria ettei naisella voi olla kuin apurin virka. + Myöhemmin Tohtori turhautuu sanoen että miehenä olisi tämäkin homma hoidettu ilman epäilyjä.
Selasin alkua, mutta lopetin siihen, kun kirjoittaja ihmetteli miten jokin voi olla "liian poliittisesti korrektia". Viitaten siis englannin "too correct" -> "liian oikea(-ssa oleva)" kirjaimelliseen tulkintaan ja sivuuttaen koko termin todellisen merkityksen. Vähän sama kun pitäisi natseja kommunisteina, koska nehän ovat kansallissosialisteja
Viimeinen jakso (Norja) oli mielestäni taas ihan ok. Muutenkin nämä myöhemmät jaksot ovat olleet ihan ok. Ongelma tietenkin on kuten IcePen aiemmin mainitsi, että "ihan ok" ei riitä pitämään yllä mielenkiintoa loputtomiin. Aika monen sarjan seuraaminen on jäänyt kesken, koska ovat olleet "ihan ok" ja sitten on tullut jotain parempaa tekemistä/katsottavaa, johon olen rajallisen aikana päättänyt satsata.
Uudella Tohtorilla olisi mielestäni ehdottomasti pitänyt olla jokin pidempi juonikaari, kun nyt tuntuu kaikki vähän tällaisilta monster-of-the-week fillerijaksoilta.
Selasin alkua, mutta lopetin siihen, kun kirjoittaja ihmetteli miten jokin voi olla "liian poliittisesti korrektia". Viitaten siis englannin "too correct" -> "liian oikea(-ssa oleva)" kirjaimelliseen tulkintaan ja sivuuttaen koko termin todellisen merkityksen. Vähän sama kun pitäisi natseja kommunisteina, koska nehän ovat kansallissosialisteja
...
Siis natsi hallintohan oli Poliittisesti Erittäin Korrekti koska ne noudattivat lakejaan varsin tiukasti (lainkirjaimenmukaan käyttämättä mitään tervejärkistä harkintaa).
Hi, can someone at the BBC please inform Mr. Chibnall that Doctor Who is able to travel in time and space so we are in fact allowed to have adventures that aren't just on earth or with humans everywhere. He isn't forced to stick to one locale like in Broadchurch anymore. Thanks.
Torchwood taisi olla melko Maa-keskeinen, ja muutenkin Dr Whota vakavampi. Eli Chibnallin kokemus jota joku piti hyvänä enteenä, osoittautuikin vain taakaksi.
Uudella Tohtorilla olisi mielestäni ehdottomasti pitänyt olla jokin pidempi juonikaari, kun nyt tuntuu kaikki vähän tällaisilta monster-of-the-week fillerijaksoilta.
Norja-jaksossa oli potentiaalia aloittaa jotain juonikaarta.
Jo se, että kauden alussa kuollut hahmo palasi hetkeksi, oli enemmän jatkumoa kuin koko kaudella tähän mennessä.
Mutta se isoin potentiaali oli se kilpaileva tietoinen universumi, Syrjistö, joka oli mysteeri jopa Tohtorille. Ja kuinka Tohtori joutui jättämään sen universumin, jottei se tuhoutuisi. Siinä kohtauksessa oli tunnetta. Ja kun sammakko sanoi "kaipaan sinua" niin hetken olin varma, pelkäsin ja toivoin että sammakko paljastuu Roseksi tai jotain. Siinä olisi voinut päästä multa kummallisia tahattomia äännähdyksiä.
Ja sitten se lässähti. No, ehkä tuohon Syrjistöön vielä palataan myöhemmässä jaksossa. Vaikutti lupaavalta.
Norja-jakso kuuluu tämän kauden onnistujiin. Siinä oli mysteeriä, paljastuksia ja silti vielä uusia mysteerejä ja paljastuksia niiden jälkeen.
Eli siis isän lavastama hirviö, mutta todellinen välimaailma koiperhosineen ja sitten vielä peiliulottuvuus joka taisteli olemassa olostaan valheidensa uskottavuudella. Harvoin näkee näin monitasoista jaksoa.
Lähtökohtana oli Norja 2018, eli lähes pahin mahdollinen syljeksinnän kohde: ei aika- eika paikkamatkustusta. Mutta niin vain asiat käännettiin ympäri.