DNA Welhokaista 4G ei löydy enää DNA:n sivuilta, onko nimi vaihtunut?

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Aikoinaan 2015 syksyllä kun muutin omaan kämppään, mulle hankittiin Welhokaista 4G nimellä oleva netti-liittymä + mokkula sitä varten, nyt olen ajatellut päivittää nopeampaan, mutta en löydä tietoja tuosta Welhokaistasta kun sitä ei tuolla nimellä ole DNA:n sivuilla.

Onko nimi muuttunut joksikin toiseksi?
Kenties tuo DNA Tehonetti 4G joka on 50 Mbit/s koska kun olen ajanut erilaisia speedtestejä (esim. Ookla) niin lataus/lähetys on teoreettisesti 50/50 ja realistisesti 40/30.

Suunnitelmissa olisi siis päivittää DNA Supernetti 4G -liittymään joka on 150 Mbit/s.

Vai olenko rajusti jossain väärässä?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Miksi päivität jos nykyisenkään liittymän kanssa et saa maksimeja irti mitä liittymä mahdollistaa?
"teoreettisesti 50/50 ja realistisesti 40/30."
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Miksi päivität jos nykyisenkään liittymän kanssa et saa maksimeja irti mitä liittymä mahdollistaa?
"teoreettisesti 50/50 ja realistisesti 40/30."
Täällä on näitä muitakin verkon kuluttajia niin se laskee sitä nopeuden määrää. Kyllä mulla se speedtest vetää noi 50/50 jos aamulla teen ne kun ei ole muuta liikennettä. tuo 40/30 on iltapäivän nopeus. mutta tuo katto on sopimuksessa 50/50 joten siitä ei pääse yli muulla kuin toisella liittymällä. Mobiiliverkkoja ei koske aivan samat rajoitukset kuin lankaa. Lankaverkko nopeimmillaan on 30/15 Mbit/s täällä (DNA Tuplakaista 30 DSL).

En ole mikään ammattilainen verkko-asioissa mutta kokeilin jo uuden verkkokortin kanssa auttaisko mihinkään, mutta se ei vaikuttanut kuin signaaliin (itse asiassa hidasti enemmän kuin mokkula). Joten siksi tässä kysyinkin apua että millä tavalla saa nopeamman mobiiliverkon? Laitteiston vaihto ei auta, se on selvä, joten ainut vaihtoehto olisi tuo liittymä isommalla nopeudella.

Itse olen käsittänyt asian niin että koska sopimukseni kattaa vain tuon 50Mbit/s max, niin siitä ei saa mitenkään enempää irti, mutta jos vaihtaa 150 Mbit/s niin se nostaisi nopeutta tuosta 40/30 nopeudesta vaikka ei siihen 150Mbit/s vauhtiin yltäisikään. Ei kukaan koskaan saa sitä täyttä nopeutta mitä sopimus lupaa sillä muut verkot ja niiden käyttäjät vaikuttavat niihin. Pikkuveljen koneella lankaverkko 30/15 sopimuksessa ja speedtestillä 20/10 (kukaan muu ei käytä sitä lankaverkkoa meidän talossa, vanhemmat käyttää TV-hubilaitteen yhteyttä ja mulla on toi Huawei-mokkulan yhteys).

Netti mukaan | DNA tuolla on noi paketit. Ei kai niiden mobiiliverkkojen nopeudet pitäisi mitenkään aluekohtaisia olla. (toki, verkoilla on omat katve-alueensa, mutta tuo 4G on jo lähes kaikkialla).




ps.
Älkää haukkuko koska en tiedä asioista, vaan kertokaa selkeästi parilla lauseella miten nää jutut toimii jos on mahdollista vaikuttaa nopeuteen itse.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Jos verkko on niin tukossa ettei siitä irtoa täyttä 50 megaa, niin ei sieltä ruuhka-aikaan enempää tule vaikka maksaisitkin enemmän.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Jos verkko on niin tukossa ettei siitä irtoa täyttä 50 megaa, niin ei sieltä ruuhka-aikaan enempää tule vaikka maksaisitkin enemmän.
Itse asiassa DNA:n uusissa sopimusehdoissa lukee seuraavaa:

IMG_20180625_021107_564.jpg


Ja ne löytyy: https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.dna.fi/documents/753910/853465/201706_LLK_Erityisehdot_ENNEN_1-12-16_Tehdyt_Sopimukset_A4_WEB+final+6_2017.pdf/9b65344c-f779-1968-35cd-50e20629699e&ved=2ahUKEwi8upCdtu3bAhUHSJoKHUqbDmoQFjAAegQIBBAB&usg=AOvVaw0GWDvQoKFeG6ffSsOsW4eT

Eli ruuhkassa enemmän maksava saanee nopeamman yhteyden.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 371
Tuskinpa saa, eiköhän se verkko ole kaikilla yhtä jumissa. Priorisoidut liittymät ei ymmärtääkseni ole laillisia.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Tuskinpa saa, eiköhän se verkko ole kaikilla yhtä jumissa. Priorisoidut liittymät ei ymmärtääkseni ole laillisia.
Ei kai mikään laki kiellä, nettineutraliteetti, noh? Tuo sama teksti on Ellun ehdoissa myös, mutta ei näin selkeästi.

Tuota pitäisi käytännössä kokeilla, mutta ehtojen mukaan asioiden pitäisi kyllä toimia.

Kyllä operaattori voi aika paljon vaikuttaa, että miten asiakaskohtaisesti nopeutta riittää. 300Mbps vain enemmän resoja saataville, niin siitä se lähtee.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
316
Verkko jumissa? Miksiköhän sitten saan eri nopeuksia (jopa 10x suuremmat), kun vaihdan modeemia, tai siirrän sen toiselle ikkunalle (näin maaseudulla, 800mhz).
Jospa kyse on suurelta osin radiosignaalin laadusta, ja päätelaitteen antenneista jne.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Verkko jumissa? Miksiköhän sitten saan eri nopeuksia (jopa 10x suuremmat), kun vaihdan modeemia, tai siirrän sen toiselle ikkunalle (näin maaseudulla, 800mhz).
Jospa kyse on suurelta osin radiosignaalin laadusta, ja päätelaitteen antenneista jne.
Todennäköisesti olosuhteet muuttuvat tai päätelaite vaihtaa tuolla toiseen tukiasemaan.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Tähän väliin haluan sanoa että emolevyssäni ei ole langattoman verkon mahdollisuutta (eli pitää laittaa Ethernet-kaapeli tai USB:llä kiinni) ja tämä siis rajoittaa Mokkulan sijoituspaikkaa (tällä hetkellä seinällä ikkunan vieressä). Verkkokortti ei auttanut (itse asiassa mokkula yksinään nopeampi kuin että verkkokortti+antennit yhdistettynä siihen.) Eli signaalin suhteen olen OK, mokkula näyttää 4/5 ja välillä täydet 5/5 palkkia.

Ja jotta alkuperäinen kysymys ei unohdu: Onko Welhokaista 4G enää olemassa tuolla nimellä vai onko DNA vaihtanut sen erilaiseksi?
esim. tuo DNA Tehonetti 4G on myös 50Mbit/s kuten tämän hetkinen liittymäni, joten onko mahdollista että tuo Tehonetti on Welhokaistan "henkinen seuraaja"?

Olen huomannut joidenkin IT-palveluiden kanssa sen että palvelun nimi saattaa muuttua tarjoavan firman päässä, mutta omassa tilaus-tietokannassa se on vielä vanhalla nimellä.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Tähän väliin haluan sanoa että emolevyssäni ei ole langattoman verkon mahdollisuutta (eli pitää laittaa Ethernet-kaapeli tai USB:llä kiinni) ja tämä siis rajoittaa Mokkulan sijoituspaikkaa (tällä hetkellä seinällä ikkunan vieressä). Verkkokortti ei auttanut (itse asiassa mokkula yksinään nopeampi kuin että verkkokortti+antennit yhdistettynä siihen.) Eli signaalin suhteen olen OK, mokkula näyttää 4/5 ja välillä täydet 5/5 palkkia.

Ja jotta alkuperäinen kysymys ei unohdu: Onko Welhokaista 4G enää olemassa tuolla nimellä vai onko DNA vaihtanut sen erilaiseksi?
esim. tuo DNA Tehonetti 4G on myös 50Mbit/s kuten tämän hetkinen liittymäni, joten onko mahdollista että tuo Tehonetti on Welhokaistan "henkinen seuraaja"?

Olen huomannut joidenkin IT-palveluiden kanssa sen että palvelun nimi saattaa muuttua tarjoavan firman päässä, mutta omassa tilaus-tietokannassa se on vielä vanhalla nimellä.
Nimet vaihtuu harva se päivä. Laskuissa tietenkin näkyy vanha ellei tule operaattorilta viestiä, että vaihtavat sen johonkin toiseen. Mikä lie 50 Mbit mobiilinetti on nyt niillä tarjolla, niin vastaava on. Koko hommallahan ei kyllä mitään merkitystä ole...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Tilasin juuri itselle DNA Netti 4G 100M ja sähköpostiin saapuneessa tilausvahvistuksessa lukee seuraavaa:
"DNA Netti (4G) liittymä alkaen 29,90 €/kk. Liittymän avaus 3,90 €. Sisältää DNA Welho Oy:n toimittaman Welhokaista 4G 100M tai lisämaksusta Welhokaista 4G Max (+5 €/kk). Lisäksi tilaukseen sisältyy DNA Mokkula 0 € (norm. 185 €)."

Tuo Welhokaista 4G Max on ilmeisesti tuo 300/10.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
372
Tähän väliin haluan sanoa että emolevyssäni ei ole langattoman verkon mahdollisuutta (eli pitää laittaa Ethernet-kaapeli tai USB:llä kiinni) ja tämä siis rajoittaa Mokkulan sijoituspaikkaa (tällä hetkellä seinällä ikkunan vieressä). Verkkokortti ei auttanut (itse asiassa mokkula yksinään nopeampi kuin että verkkokortti+antennit yhdistettynä siihen.) Eli signaalin suhteen olen OK, mokkula näyttää 4/5 ja välillä täydet 5/5 palkkia.
Sitä modeemin paikkaa kannattaa hakea sieltä asunnosta useammasta paikkaa jos ei ole mahdollisuutta käyttää antenneja, jatkojohdosta virtaa ja tietysti verkkokaapelilla saa parhaan tuloksen. Esimerkiksi omalla ikkunalaudalla riittää kun siirtää modeemia kymmenen senttiä sivuun "hotspotista" niin nopeudesta häviää kymmeniä megabittejä. Cellmapper.netistä voit katsella tukiasemien sijainteja ja käyttää sitä apuna ja tietysti jos jollakin toisella operaattorilla on lähempänä tolppaa niin kannattaa toki testata prepaidilla sitäkin. Laitteiston päivitystä kannattaa harkita modeemin ja antennien osalta, verkkokortilla ei ole tekemistä asian kanssa.

Jos satut asumaan huonolla paikalla tukiasemaan nähden niin sille ei tietysti voi mitään.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Sitä modeemin paikkaa kannattaa hakea sieltä asunnosta useammasta paikkaa jos ei ole mahdollisuutta käyttää antenneja, jatkojohdosta virtaa ja tietysti verkkokaapelilla saa parhaan tuloksen. Esimerkiksi omalla ikkunalaudalla riittää kun siirtää modeemia kymmenen senttiä sivuun "hotspotista" niin nopeudesta häviää kymmeniä megabittejä. Cellmapper.netistä voit katsella tukiasemien sijainteja ja käyttää sitä apuna ja tietysti jos jollakin toisella operaattorilla on lähempänä tolppaa niin kannattaa toki testata prepaidilla sitäkin. Laitteiston päivitystä kannattaa harkita modeemin ja antennien osalta, verkkokortilla ei ole tekemistä asian kanssa.

Jos satut asumaan huonolla paikalla tukiasemaan nähden niin sille ei tietysti voi mitään.

Taisi mennä yksi osa tekstistä ohi. Mun kone ei tue langatonta ilman erillistä verkkokorttia joten USB-kiinnitteinen Mokkula ei paljoa liiku talossa. Ja meidän taloon tuleva kaapeliverkko jota pikkuveli käyttää on max. 30Mbit/s eli hitaampi kuin mun mokkula. Ja masto löytyy kyllä läheltä (toisella puolen tietä 50m päässä). Ongelma ei ole signaalissa vaan rajoitetussa nopeudessa.

Laitonta ja huijaustahan se olisi jos myydään mobiili-liittymiä 50/150/300 Mbit/s nopeuksilla ja kaikki olisivat samaa.
Koska liikun Oulun ja Kokkolan (Koti<--->Opiskelukämppä) välillä niin en tarvitse lankaliittymää. Mokkula toimii siihen tarkoitukseen paremmin, mutta liittymä on rajoitettu 50Mbit/s.

En tietenkään mikään ammattilainen ole, mutta en usko että Mobiiliverkkoon koskee sama rajoitus kuin kaapeliin noiden asuinalueiden suhteen, varsinkaan kaupunkien laita-alueilla. Toi 150Mbit/s liittymä on vain 8€ enemmän niin ei satu jos nyt kuitenkin sen kokeilee vaihtaa. (sori, olen itsepäinen idiootti mutta en usko että noi liittymät ei eroaisi toisistaan + Age of Computersin linkkaama kuva DNA:n sopimusehdoista jo kertoo jotain.)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
372
Taisi mennä yksi osa tekstistä ohi. Mun kone ei tue langatonta ilman erillistä verkkokorttia joten USB-kiinnitteinen Mokkula ei paljoa liiku talossa.
Käypä sitten hakemassa kaupasta sopivan pitkä pätkä sitä verkkopiuhaa niin saat sen modeemin muualle. Kai siinä nyt ethernet-portti oli ja sen saa verkkovirtaan kytkettyä?
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Käypä sitten hakemassa kaupasta sopivan pitkä pätkä sitä verkkopiuhaa niin saat sen modeemin muualle. Kai siinä nyt ethernet-portti oli ja sen saa verkkovirtaan kytkettyä?
| DNA tuossa tuo Matkamokkula. toimii akulla ja ainut kaapeliyhteys on USB:llä joka pitää olla koneessa kiinni. Eipä tuota aivan heti vastaan tule kovin pitkiä USB-kaapeleita vastaan. Tuokin käyttää sellasta samanlaista metrin kaapelia mitä vois laittaa kännykän laturiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
372
| DNA tuossa tuo Matkamokkula. toimii akulla ja ainut kaapeliyhteys on USB:llä joka pitää olla koneessa kiinni. Eipä tuota aivan heti vastaan tule kovin pitkiä USB-kaapeleita vastaan. Tuokin käyttää sellasta samanlaista metrin kaapelia mitä vois laittaa kännykän laturiin.
Tuo on tosiaan jo vähän vanhempaa mallia ja itselle on jäänyt aika huono kuva noista usb-mokkuloista, ihan ok ratkaisu läppärin kaveriksi mutta kiinteän yhteyden korvikkeeksi on olemassa parempiakin modeemeita joihin saa laitetta kiinni ethernetin kautta ja WLANissa on enemmän tehoa. Sillä laitteella on ihan oikeasti väliä, itsellä nousi nopeus n. 50 Mbps vaihtamalla Huawei B593 -> B525.

Kokeile toki miten nopeampi liittymä pelittää sillä entisellä mutta epäilisin vahvasti että paremmalla modeemilla saisi huomattavasti paremman yhteyden aikaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 125
Viestejä
4 196 408
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom