DIY venäläiset suolakurkut

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Onko kukaan onnistuneesti tehnyt venäläistyylisiä suolakurkkuja (mallia Myrttisen). Olisi mukava kokeilla itse, mutta tämä on sen verran pitkä projekti, että ei viitsisi ilman kunnon ohjetta lähteä kokeilemaan. Olen testannut muitakin kaupan valkosipuli-/venäläisiä suolakurkkuja, mutta ainoastaan myrttiset maistuvat.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 891
Mynttisen suolakurkut on hjyvia.
Prismasta ostin viimeksi Rainbow venäläisiä suolakurkkuja,ihan OK tavaraa.

Imgur: The magic of the Internet

On varmaankin hommaa alkaa itse valmistamaan.
Ensin haalittava kaikki tarveaineet,sitten itse valmistus.:vihellys:;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onko kukaan onnistuneesti tehnyt venäläistyylisiä suolakurkkuja (mallia Myrttisen). Olisi mukava kokeilla itse, mutta tämä on sen verran pitkä projekti, että ei viitsisi ilman kunnon ohjetta lähteä kokeilemaan. Olen testannut muitakin kaupan valkosipuli-/venäläisiä suolakurkkuja, mutta ainoastaan myrttiset maistuvat.
Siinähän se oli resepti kätevästi linkin takana.

Siis avomaakurkkuja, vettä, suolaa 3,5 % koko satsin painosta, alle 3,5 % tilliä ja valkosipulia, ja viinimarjanlehtiä ilmeisesti bakteerikannan istuttamiseksi.

Tuossa on vastaava resepti ihan tarkoilla määrillä, mutta suolaa menee vähemmän kuin Myrttisen kurkkuihin: Suolakurkut - AITOA ARKIRUOKAA

Ai perhana kun alkoikin tehdä mieli suolakurkkuja :drool:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Siinähän se oli resepti kätevästi linkin takana.

Siis avomaakurkkuja, vettä, suolaa 3,5 % koko satsin painosta, alle 3,5 % tilliä ja valkosipulia, ja viinimarjanlehtiä ilmeisesti bakteerikannan istuttamiseksi.

Tuossa on vastaava resepti ihan tarkoilla määrillä, mutta suolaa menee vähemmän kuin Myrttisen kurkkuihin: Suolakurkut - AITOA ARKIRUOKAA

Ai perhana kun alkoikin tehdä mieli suolakurkkuja :drool:
Purkin kyljessä ei ole resepti, vaan luettelo ainesosista ilman tarkkoja määriä. Myöskään valmistustapaa ei kerrota. Linkkisi ohjeessa ei ole esim. piparjuurta. Kyselinkin, jos joku olisi näitä jo itse onnistuneesti tehnyt, jotta pääsisi itse mahdollisimman vähällä opettelulla. Useissa ohjeissa kun puhutaan 3-4 kuukauden säilömisestä ennen kuin kurkut ovat valmiita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 118
Maitohappokäymisellä säilöttyjä venäläisiä suolakurkkuja löytyy ainakin Minimanista. Tuollaisen purkin vetäisee parissa päivässä nesteineen ja maha kiittää.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Ostat purkin niitä myrttisen kurkkuja, ja otat siitä sen liemen. Tai sitten hapankaalista. Se maitohappo tekee sen "taian" niihin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Ostat purkin niitä myrttisen kurkkuja, ja otat siitä sen liemen. Tai sitten hapankaalista. Se maitohappo tekee sen "taian" niihin.
Jos siinä ei sen kummempaa taikuutta ole, niin pitääpä alkaa ottamaan nesteet talteen. Nytkin kaapissa 3 purnukkaa noita. Yritän jollain reseptillä varmaan itsekin. Olisi kova, jos löytäisi ihan oikean reseptin noille, koska olen suurkuluttaja.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Valmiiden, pastöroimattomien kurkkujen ja hapankaalien lientä voi tosiaan käyttää sopivan maitohappobakteerikannan istuttamiseen, mutta en ole kuullut että kukaan niitä vanhoissa liemissä suoraan tekisi.

Euro-Eastin venäläiset suolakurkut lohkoina (Venäläinen suolakurkku lohkoina 670 g | Euro-East Oy), joita saa ainakin Cittarista, on syrjäyttänyt Myrttiset omassa valikoimassa. Valmiita lohkoja on kiva napostella ja ovat siten käyttäjäystävällisimpiä, kuin irtomyynnistä ostetut myrttiset jotka on usein aikamoisia möllejä.

Jostain syystä Myrttiset on hyviä vain irtomyynnistä tai niistä kahden kurkun pakkauksista. Kaikki isommat purkit ja ämpärit, joita olen ostanut, ovat olleet jotenkin selvästi heikkolaatuisempia.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Valmiiden, pastöroimattomien kurkkujen ja hapankaalien lientä voi tosiaan käyttää sopivan maitohappobakteerikannan istuttamiseen, mutta en ole kuullut että kukaan niitä vanhoissa liemissä suoraan tekisi.

Euro-Eastin venäläiset suolakurkut lohkoina (Venäläinen suolakurkku lohkoina 670 g | Euro-East Oy), joita saa ainakin Cittarista, on syrjäyttänyt Myrttiset omassa valikoimassa. Valmiita lohkoja on kiva napostella ja ovat siten käyttäjäystävällisimpiä, kuin irtomyynnistä ostetut myrttiset jotka on usein aikamoisia möllejä.

Jostain syystä Myrttiset on hyviä vain irtomyynnistä tai niistä kahden kurkun pakkauksista. Kaikki isommat purkit ja ämpärit, joita olen ostanut, ovat olleet jotenkin selvästi heikkolaatuisempia.
Itse olen saanut ihan samaa myrttistä myös muovipurkeista pl. yksi erä cittarissa, jossa molempien purkkien kurkut olivat todella rapeita ja happaman makuisia. Ikään kuin olisivat "käyneet yli", mutta olivat raakoja vrt. normimyrttiset. Vähän samanlainen fiilis tuli kielellä kuin jostain poretabletista. Molemmat purkit olivat samanlaisia, joten kyseessä oli joku epäonnistunut erä, kun muuten ovat oman kokemuksen mukaan tasalaatuista tavaraa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Purkin kyljessä ei ole resepti, vaan luettelo ainesosista ilman tarkkoja määriä. Myöskään valmistustapaa ei kerrota. Linkkisi ohjeessa ei ole esim. piparjuurta. Kyselinkin, jos joku olisi näitä jo itse onnistuneesti tehnyt, jotta pääsisi itse mahdollisimman vähällä opettelulla. Useissa ohjeissa kun puhutaan 3-4 kuukauden säilömisestä ennen kuin kurkut ovat valmiita.
Näin on, mutta mausteliemen tekeminen ei ole aivan tarkkaa tiedettä. Veikkaan, että esimerkiksi tillin määrän tuplaaminen ei vaikuta juurikaan kurkkujen makuun. Ainesosat ovat painojärjestyksessä, ja niistä saa hyvän pohjan valmiiden reseptien muokkaamiseksi sellaisiksi, että lopputulos on lähempänä alkuperäistä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Näin on, mutta mausteliemen tekeminen ei ole aivan tarkkaa tiedettä. Veikkaan, että esimerkiksi tillin määrän tuplaaminen ei vaikuta juurikaan kurkkujen makuun. Ainesosat ovat painojärjestyksessä, ja niistä saa hyvän pohjan valmiiden reseptien muokkaamiseksi sellaisiksi, että lopputulos on lähempänä alkuperäistä.
Ok. Kyselinkin kokemuksia ja reseptejä, enkä niinkään ainesosia, jotka löytyy purkin kyljestä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Valmiiden, pastöroimattomien kurkkujen ja hapankaalien lientä voi tosiaan käyttää sopivan maitohappobakteerikannan istuttamiseen, mutta en ole kuullut että kukaan niitä vanhoissa liemissä suoraan tekisi.
Ehkä hieman oikaisin tuossa. Tarkoitin tosiaan sitä bakteerikannan istutusta. :facepalm::tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5
Tein viime syksynä isohkon satsin maitohappokäytettyjä suolakurkkuja, kun sattui saamaan lähimarketista avomaankurkkuja nimelliseen kilohintaan. Reseptinä lähinnä upottaa kurkut kokonaisina 5% suolaliemeen ja antaa käydä muutamasta päivästä pariin viikkoon huoneenlämmössä, jonka jälkeen siirto jääkaappikylmään. Liemen maustoin kruunutillillä, sinapin ja korianterin siemenillä sekä valtavalla määrällä valkosipulia. Maitohappobakteerit tulevat kyllä huoneilmasta, olettaisin että ruokakaupan kurkuista on käymisprosessi jollain kemikaalilla pantu jäihin ennen myyntiä. Ruisleipää käytetään usein käymisprosessin aloittamiseen, mutta ainakin jossain päin internettiä joku väittää testiensä osoittavan ettei leivällä ole oikeasti vaikutusta käymisprosessin alkamisnopeuteen.

Herukanlehtien rooli taitaa olla ennemmin vaikuttaa kurkkujen rakenteeseen kuin liemen bakteerikantaan. Jokin lehdissä oleva kemikaali tekee kurkuista "napakampia", saman asian ajavat myös koivun- tai laakerinlehdet. Käytin itse herukkaa, mutta harmittaa etten tehnyt vertailun vuoksi yhtä erää ilman lehtiä.

Pidin pönttöjä huoneenlämmössä 8 päivää. Tein omat satsini kahdessa 5l astiassa, joista toinen lähti käymään päivän pari aiemmin kuin toinen. Tuo ero maistui todella selkeästi kurkuissa. Myöhemmin käymään lähtenyt satsi oli erinomainen, joskin maitohappoisuudeltaan paljon kaupan kurkkuja voimakkaampi. Villimmin käynyt satsi puolestaan oli jo sen verran persoonallisen makuinen, että siihen piti itsekin oikein asioikseen totutella ja vieraita varoitella kunnolla ennen tarjoamista. Tarinan opetus: maistele huoneenlämmössä käyviä kurkkujasi säännöllisesti ja siirrä kylmään maun eikä kalenterin perusteella.

Teen seuraavan uuden satsin viimeistään ensi syksynä, en tiedä onnistuisiko avomaankurkkujen sijaan tehdä normaali tuorekurkuista. Valmistauduin omaan kurkkuprojektiini lukemalla Sandor Ellix Katzin kirjan "The Art of Fermentation", siitä löytyi ihan hyviä aiheeseen liittyviä vinkkejä. Seuraava hapanprojekti on ehdottomasti kimchi!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
70
Venäläinen suolakurkku 840g/430g, monolith - foodie.fi
Tämä on oma lemppari kaupan tuotteista.

Täytyy tänäkin vuonna muutama satsi kokeilla. Viimeksi meni se aika perus ~25g merisuolaa / per litra. Tilliä, piparjuurta, valkosipulia, sinapinsiemeniä, pippureita, mustaherukan lehtiä ja hapankaalin sijaan laitoin ihan tavallista kaalia muutaman lehden.
Osaan tuli laitettua myös chiliä. Kokonaisena säilöttyihin tein muutamia reikiä, ja osan laitoin viipaloituina ja osa puolikkaina. Täytyy syksylle hankkia isompia astioita ja tehdä vähän isommat satsit ja ottaa itsekin reseptit talteen, että osaa viilata tarpeen mukaan.

kurkku.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
357
En tiennytkään että noita bakteereita tulee riittävästi "ihan itsekseen". Pari kertaa kun olen tehnyt, niin laittanut lusikallisen hapankaalta liemeen.

Sen huomasin, että astiat kannattaa kiehauttaa tai käyttää uunissa. Huvikseen laitoin yhdet kurkut purkkiin mitä ei ollut pesty, niin homeeseen se veti.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
119
Olen aina kuvitellut, että näissä liemissä olisi etikka yksi pääaineosista, mutta etikkainen maku taitaa tullakkin käyttämällä?
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 432
Nuo Rainbow venäläiset suolakurkut on todettu toimivaksi ja erittäin hyvänmakuisiksi. Hinta-laatusuhde kohdillaan.

Euro-East-suolakurkut myös erittäin päteviä, mutta omaan makuun nuo Rainbow-suolakurkut päihittää Euro-East-suolakurkut niin hinnassa kuin laadussa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Olen aina kuvitellut, että näissä liemissä olisi etikka yksi pääaineosista, mutta etikkainen maku taitaa tullakkin käyttämällä?
Suolakurkuilla tarkoitetaan yleensä ns. hapankurkkuja, joissa pääraaka-aine (kurkkujen ohella) on maitohappo, ei etikka. Ja perinteisesti se maitohappo tuotetaan käyttämällä. Kannattaa olla tarkkana, markkinoilla on myös huijauskurkkuja, esim. Ville Haapasalon pärställä brändättyjä, joissa maitohappo on lisätty erikseen, eikä tuotettu käyttämällä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 891
Jep,jep,jep..
Villen huijauskurkut.
Sisältää varmaankin Niksipirkka kurkkuja.
Purkin kylkeen tällätty Haapsalon naamalla varustettu etiketti.
Hintaa sitten 3€ purkki.:cigar2::wtf::vihellys:

wille.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 483
Viestejä
4 163 825
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom