DIY-rakentelun sähköturvallisuuskeskustelua

xana

ICT Pro
Jokainen DIY rakentaja voi itse vaikuttaa omien laitteiden sähköturvallisuuteen. Tärkeää on suojata verkkojännite komponentit, kuten sulakepesät ja muut kytkennät. Niihin voi laittaa kutistesukkaa tai suojata muovilevyllä, vielä parempi on lisätä tarra, jossa salaman kuva tai teksti "varoitus verkkojänniteellinen". Nämä siksi, että ei epähuomiossa saa sähköiskua, kun tekee mittauksia.

Putkivahvistimissa anodijännite kondensaattorit on syytä suojata. Näin teen putkivahvistin virtalähteessä, jossa on neljä kpl 780µF (Wima DCP6I06780E000KS0F) DC-linkki kondensaattoreita rinnankytkettynä ~450VDC jännitteessä. Neljän DC-linkki-kondensaattorin sisältämä kokonaisenergiamäärä on 315,9 J.
Tämä vastaa noin 316 wattisekuntia (Ws). Vaikka energiamäärä kuullostaa pienen lampun kulutuksena vähäiseltä, se vapautuu oikosulkutilanteessa erittäin nopeasti (sekunnin murto-osassa). Tämän vuoksi DC-linkissä on suuri valokaaren ja sähköiskun vaara. Sellainen on syytä suojata huolellisesti muovilevyllä, jossa on teksti varoitus "suurjännite, odota 5 minuuttia, ennen kuin kosket kytkentöihin".

Tässä putkivahvistimessa on bleeder-vastukset näiden Wima DCP6I06780E000KS0F rinnalla, että sammuttaessa laite kondensaattorit tyhjenevät. Tietenkin mittaan myös yleismittarilla, ennen kuin kosken kytkentöihin.

Olen suunnitellut tekeväni suojaerotusmuuntajan, yhdistän ~1800W 230/220V muuntajan ja 1980-luvun 500W 220/220V suojaerotusmuuntajat. Tämä iso ~1800W muuntajasta on kolme 37-0-37V käämit, niistä saa 222V yhteensä. Siksi kaksi muuntajaa, koska turvallisuus on näin maksimaalinen.

IMG_20260901_195129.jpg

1000013186.jpg

Viimeksi muokattu:
Jos tällaisia edellä mainittuja virityksiä rakentelee omaan käyttöön niin miksi jännitteellisiä osia pitäisi merkitä? Rakentelija itse todennäköisesti tietää mitä on värkännyt ja laitetta ropattaessa tiedostaa mitä varoa. Jos tällaista omavalmistetta (esim. putkivahvistinta josta löytyy satojen tai jopa tuhansien voltttien jännitteitä) menee myymään/luovuttamaan eteenpäin niin suosittelisin vähintään katkaisemaan/poistamaan laitteeseen kytketyn verkkojohdon ihan oman oikeusturvan takia.

Jos tällaisia edellä mainittuja virityksiä rakentelee omaan käyttöön niin miksi jännitteellisiä osia pitäisi merkitä? Rakentelija itse todennäköisesti tietää mitä on värkännyt ja laitetta ropattaessa tiedostaa mitä varoa. Jos tällaista omavalmistetta (esim. putkivahvistinta josta löytyy satojen tai jopa tuhansien voltttien jännitteitä) menee myymään/luovuttamaan eteenpäin niin suosittelisin vähintään katkaisemaan/poistamaan laitteeseen kytketyn verkkojohdon ihan oman oikeusturvan takia.
Kyllä tuo merkitseminen ja dokumentointi on ihan hyvä homma ihan vaikka itselleen tekee. Itsekin olen lukuisia kertoja tehnyt sen virheen että olen olettanut muistavani miten joku rakentamani laite toimii ja sitten 5v kuluttua kun on tarvinnut korjata tai muuttaa laitetta niin ensin on pitänyt tehdä pitkään reverse-engineerausta että on taas päässyt kärryille mitä olen silloin joskus vuosia sitten ajatellut. Nykyään pyrin merkitsemään oleellisia asioita ja jemmaamaan esimerkiksi jotain muistiinpanoja tai kytkentäkaavion laitteen kotelon sisäpuolelle tms. Helpottaa kummasti kun tarvitsee palata kytkennän pariin vuosien päästä.

Jännitteellisten osien merkitseminen ja/tai erillinen suojaaminen on ihan turvallisuusjuttu omissakin projekteissa, en näe mitään syytä miksei niitä voisi merkata ja suojata.

Kyllä tuo merkitseminen ja dokumentointi on ihan hyvä homma ihan vaikka itselleen tekee. Itsekin olen lukuisia kertoja tehnyt sen virheen että olen olettanut muistavani miten joku rakentamani laite toimii ja sitten 5v kuluttua kun on tarvinnut korjata tai muuttaa laitetta niin ensin on pitänyt tehdä pitkään reverse-engineerausta että on taas päässyt kärryille mitä olen silloin joskus vuosia sitten ajatellut. Nykyään pyrin merkitsemään oleellisia asioita ja jemmaamaan esimerkiksi jotain muistiinpanoja tai kytkentäkaavion laitteen kotelon sisäpuolelle tms. Helpottaa kummasti kun tarvitsee palata kytkennän pariin vuosien päästä.

Jännitteellisten osien merkitseminen ja/tai erillinen suojaaminen on ihan turvallisuusjuttu omissakin projekteissa, en näe mitään syytä miksei niitä voisi merkata ja suojata.
Ääni tälle. Varsinkin pitkäkestoisemmissa projekteissa omat muistikuvat blurraantuvat ja asioita unohtuu. Kaverin harrasteautoa on rakenneltu kohta 20 vuotta ja vaikka sitä on koitettu dokumentoida niin usein huomaa jotain unohtuneen tai kehittelevänsä ratkaisua ongelmaan johon oli törmätty jo 12 vuotta aiemmin ja joka silloin sattui ratkeamaan niin triviaalilla tavalla että ei kiinnittänyt silloin edes huomiota ja nyt keksii ratkaisun uudestaan vasta hirveän urakan jälkeen.

Olen suunnitellut tekeväni suojaerotusmuuntajan, yhdistän ~1800W 230/220V muuntajan ja 1980-luvun 500W 220/220V suojaerotusmuuntajat. Tämä iso ~1800W muuntajasta on kolme 37-0-37V käämit, niistä saa 222V yhteensä. Siksi kaksi muuntajaa, koska turvallisuus on näin maksimaalinen.

IMG_20260901_195129.jpg

1000013186.jpg
Kai muistat että rengassydänmuuntajan käynnistysvirta on suuri eli tuon tehoinen saattaa vaatia jo sulakkeiden säästämiseksi hidastetun käynnistyksen.
Mikähän tämän käyttötarkoitus on? Mieleen tulee ensiön ja toision välinen kapasitanssi jolloin audiokäytössä yhteismuotoinen brummi pääsee läpi ja saataa häiritä. Rengasmuuntajan tyhjäkäyntijännite tais olla melko suuri?

Erostusmuuntajaksi valitsisin perinteisen EI raudoilla rakennetun muuntajan, toki taloudelliset realiteetit huomioiden.

Merkinnät on hyvä ajatus ei siitää ainakaan haittaa ole.

• Tykkää
Reactions: BBK
Kai muistat että rengassydänmuuntajan käynnistysvirta on suuri eli tuon tehoinen saattaa vaatia jo sulakkeiden säästämiseksi hidastetun käynnistyksen.
Mikähän tämän käyttötarkoitus on? Mieleen tulee ensiön ja toision välinen kapasitanssi jolloin audiokäytössä yhteismuotoinen brummi pääsee läpi ja saataa häiritä. Rengasmuuntajan tyhjäkäyntijännite tais olla melko suuri?

Erotusmuuntajaksi valitsisin perinteisen EI raudoilla rakennetun muuntajan, toki taloudelliset realiteetit huomioiden.

Merkinnät on hyvä ajatus ei siitää ainakaan haittaa ole.
Tällainen on olemassa 3000VA 230/230V suojaerotusmuuntaja. Se on Powerware tekemä.
suojaerotusmuuntaja.jpg

suojaerotusmuuntaja2.jpg

Statistiikka

Viestiketjuista
314 703
Jäsenet
84 877
Uusin jäsen
KPaul

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom