Diy ilman jäähdytin

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
442
Olen tässä miettinyt että saisiko peltier elementistä, parista radista ja pumpusta rakennettua miten helpolla pienen ilmastointi/jäähdytyslaitteen kesän helteitä varten

noista uupuu lähinnä peltier ja letkua

Ja toteutus


Olisiko muilla ehdotuksia miten rakentaa tuollainen
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
307
Eikös toi Peltier ole aika huonolla hyötysuhteella, sellaisella en itse tekisi mitään kun katsoo mitä jääkaapit vie sähköä.

Valmiita siirrettäviä ilmastointilaitteita toki löytyy, mutta jos rakennella haluaa, niin joku sisäilmankuivain ja pistää puhaltamaan kuumat ja kylmät eri tiloihin.

Tai itse varmaan purkaisin autosta kennot ja kompressorin. Täyttäisi motonetissä ja sitten vaikka sähkömoottorilla pyörittelisi kompuraa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Menee varmaan ohi AP:n idean, mutta jos joku muu eksyy vaikka ihmettelemään niin tämä oli ihan mielenkiintoinen:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
Propaania (eli nestekaasua) käytetään kylmäaineena. Koodi on R290. Se ei ole fluorikaasu ja yleisesti saatavilla, joten sitä pystyy helposti ja laillisesti käyttämään tee-se-itse-kylmälaitteissa. Palavuudestakaan ei tarvitse olla kovin huolissaan, sillä tarvittava määrä on pieni. Se on vieläpä yhteensopivaa perinteisten kylmäaineiden kanssa, eli esim. samat kompressorit käy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Propaania (eli nestekaasua) käytetään kylmäaineena. Koodi on R290. Se ei ole fluorikaasu ja yleisesti saatavilla, joten sitä pystyy helposti ja laillisesti käyttämään tee-se-itse-kylmälaitteissa. Palavuudestakaan ei tarvitse olla kovin huolissaan, sillä tarvittava määrä on pieni. Se on vieläpä yhteensopivaa perinteisten kylmäaineiden kanssa, eli esim. samat kompressorit käy.
Niin no, enää tarvitaan vain se kompressori, lauhdutin, höyrystin, jonkinlainen paisuntaventtiili, kuivari, puhaltimia, putkea, mahdollisesti liittimiä ja letkua ja on noissa yleensä joku termostaattikin.
Sitten vielä säkillinen erikoistyökaluja. Ei ihan heti tule mieleen henkilöä jolla olisi tyhjiöpumppu ja jonkinlainen mittarisarja kylmälaitteiden täyttämiseen ihan vaan huvin vuoksi autotallissa.
Näistä kaikki ovat vielä sen verran erikoisia vehkeitä ja tarvikkeita ettei niitä löydy paikallisen Tarjoustalon hyllyltä vaan joutuu jostain erikoiskaupoista ostamaan. Sellaisesta joissa harvoin tavalliselle kuluttajalle myydään yhtä kappaletta.
Eikä kylmälaitteen suunnitelu ihan hatusta heittämällä lähde.
Ei ollut helppoa, eikä edes halpaa.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
307
Juu, ennen kun kaasun laittaa niin pitäisi saada vedettyä tyhjiöön että vesi kiehuu pois. Noita tyhjiöpumppuja joskus sai kaupan päälle kun osti ilmastointivehkeet kotiin, mutta mahtaako sellainen sopia kuitenkaan autosta peräisiin oleviin liittimiin. Autoteollisuuskin taisi vaihtaa kaasun/nesteen tyyppiä jonkun ympäristöjuttujen mukaan, ominaisuuksita en tiedä.

Multa saa 2015 vuoden autokompressorin parilla kympillä. Toiminnasta ei tietoa, purin pois kun takuun jälkeen järjestelmä oli taas tyhjä.

Jos jostain jääkaapeista haluaa harjoitusmielessä rakennella, niin niiden teho on aika olematon huoneiston kylmentämiseen. Tietty jos laittaa takapihan täyteen sortista kerättyjä jääkaappeja, ja kierrättää niistä vain vettä kiertovesipumpulla huoneistoon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 547
Viestejä
4 165 966
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom