Discordin bugi voi heikentää NVIDIAn näytönohjainten suorituskykyä

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 202
Discord-viestintäsovelluksen viimeisimmässä versiossa on havaittu bugi, joka voi laskea NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjainten muistikellotaajuuksia 200 MHz:llä heikentäen näytönohjaimen käytännön suorituskykyä. Bugi on tiedossa ja NVIDIA suosittelee toistaiseksi ongelman kiertämistä GeForce 3D Profile Manager -ohjelmalla Discordille tehdyllä uudella profiililla, joka estää kellotaajuuksien laskemisen.

Kellotaajuuksia laskeva bugi tuli Discordiin päivityksessä, joka toi tuen AV1-pakkaukselle NVIDIA:n RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla.

Päivitys 6.2.2023: NVIDIA on julkaissut Discord-bugin korjaavan päivityksen näytönohjaimilleen.

Lähde: KitGuru, Engadget
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Koskee muuten vanhempiakin kortteja, 2000 sarjalaisilla tekee tuota myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Miten voi joku viestintäsovellus alikellottaa näytönohjainta?? Mitä ihmeen spagettikoodia ja purkkaviritelmää nykyiset softat oikein on?
Käytännössä voi tapahtua minkä tahansa nykysoftan kanssa kun alkaa olla kaikki HW (eli GPU) kiihdytettyjä. En nyt muista mikä state tuo oli (P2?) joka aktivoidaan esim. CUDA workloadeissa, jolloin muistit laskee sen 200mhz, ja sama tapahtunee tuossa joko virheellisesti tai jumittaa vaan päälle jostain syystä.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
4 997
Miten voi joku viestintäsovellus alikellottaa näytönohjainta?? Mitä ihmeen spagettikoodia ja purkkaviritelmää nykyiset softat oikein on?
Ei se softa sitä alikellota vaan ajurit. Aika montaa hyötyohjelmaa koskee toi samanlainen GPU:n muistikellojen lasku ja se on ihan tarkoituksenmukaista toimintaa.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 319
Tässä tapauksessa joo kyse on ajureista, mutta DLL:ien kanssa voi myös yli/alikellottaa noita näytönohjaimia (useammat GPU-mainaussoftat tätä tosiaan tekevät, asetukset voi laittaa itse).
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 202
NVIDIA on julkaissut uudet sovellusprofiilin, joka korjaa Discordin aiheuttamat liian alhaiset muistien kellotaajuudet.

Lähde: Engadget
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Eli miten tämä korjataan tai varmistetaan? Mikä on sovellusprofiili

Osa ajureita. Ladataan automaattisesti kuten tuossa lukee (ellei ole estänyt NVIDIAn automaagisia kikkareita) ja asentuu siinä samalla.
 

Timanttia

Köyhä
Liittynyt
16.02.2021
Viestejä
275
Hyvä että saatiin nopeasti korjattua. Oli parilla kaverilla paljon ongelmia kun en kerennyt varoittaa ajoissa päivityksestä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Hyvä että saatiin nopeasti korjattua. Oli parilla kaverilla paljon ongelmia kun en kerennyt varoittaa ajoissa päivityksestä.
Ei tuon 200 MHz matalampien muistikellojen pitäisi kyllä vaikuttaa kuin muutaman hassun FPS:n verran
 

Timanttia

Köyhä
Liittynyt
16.02.2021
Viestejä
275
Ei tuon 200 MHz matalampien muistikellojen pitäisi kyllä vaikuttaa kuin muutaman hassun FPS:n verran
Ainakin Discordi itsessään oli epävakaa myös kaatumisilla ja muulla kivalla kavereilla ennen tuota päivitystä. Toki siihen voi vaikuttaa moni asia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Käytännössä voi tapahtua minkä tahansa nykysoftan kanssa kun alkaa olla kaikki HW (eli GPU) kiihdytettyjä. En nyt muista mikä state tuo oli (P2?) joka aktivoidaan esim. CUDA workloadeissa, jolloin muistit laskee sen 200mhz, ja sama tapahtunee tuossa joko virheellisesti tai jumittaa vaan päälle jostain syystä.
Mitähän hyötyä rautakiihdytyksestä saadaan ohjelmassa, jonka sisältö on lähes yksinomaan tekstiä ja yksinkertaista 2D-grafiikkaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Mitähän hyötyä rautakiihdytyksestä saadaan ohjelmassa, jonka sisältö on lähes yksinomaan tekstiä ja yksinkertaista 2D-grafiikkaa?
Yhtälailla windowsin uusi terminaali (windows terminal) käyttää rautakiihdytystä tekstin rendaamisen parantamiseksi, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Tuo on vaan yleistynyt kertaheitolla viimeistään electronin myötä, jolla suuri osa deskarisovelluksista on nykyään toteutettu (discord, spotify, teams, slack, vscode jne). Pyörivät siis chromiumin moottorilla. Saahan sen kiihdytyksen sieltä sovelluksen asetuksista myös pois, ihan yhtälailla kuin selaimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Yhtälailla windowsin uusi terminaali (windows terminal) käyttää rautakiihdytystä tekstin rendaamisen parantamiseksi, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Tuo on vaan yleistynyt kertaheitolla viimeistään electronin myötä, jolla suuri osa deskarisovelluksista on nykyään toteutettu (discord, spotify, teams, slack, vscode jne). Pyörivät siis chromiumin moottorilla. Saahan sen kiihdytyksen sieltä sovelluksen asetuksista myös pois, ihan yhtälailla kuin selaimesta.

On yleistynyt, en sitä kiistäkään. Mutta mitä hyötyä siitä saadaan tällaisissa sovelluksissa?

Ongelmia kyllä saadaan, kuten tämäkin uutinen jälleen osoittaa.

Joskus kuvittelin, että tekstieditorin ja koodaustyökalujen (VScode) rautakiihdyttely olisi kaiken huippu, mutta ei, Microsoft kiihdytti sitten terminaalinkin. :smoke:

Electronilla tehdyt sovellukset ovat järjestään kankeaa, takkuilevaa kuraa, mutta tämä ei ehkä ole pelkästään rautakiihdytyksestä kiinni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 389
Viestejä
4 146 942
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom