Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Juu, mulla oli ekoja hankintoja se ”pakollinen” EF 50/1.8 40D:n kaverina. Piti ottaa sisäkuvia koirista. Liian pitkäksi osoittautui, vaihdoin Sigman 30/1.4:ään. Se oli hyvä siihen touhuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
40Dn kroppi on 1.6x, m4/3 se on 2x. eli siinä missä 50mm on 80mm, vastaa tuo 45mm lasi m4/3 kamerassa 90mm:ä. Vielä tiukempi siis verrattuna siihen :)

E: Ja tuli itekkin varattua tuo kamera tuolla hinnalla, enköhän sen nouda. Aika kova diili varsinkin videoon/matkakäyttöön.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Hommasin tuon Panasonicin Lumix G80 12-60 kittipaketin aivan vasta. Hairahduin kuitenkin tilaamaan heti perään tuon yllä linkatun Olympuksen 45 millisen Zuikon verkkokaupasta.
Lapsieni touhuja kuvailen paljon sisätiloissa joten valovoima tulee tarpeen. Toivottavasti tuo Zuiko toimii hyvin Lumixin kanssa. Arvostelut ovat kyllä kautta linjan hyviä tuolla lasille.
Jos toi 45mm Zuiko osoittautuu liian ahtaaks, Panasonicin 25mm f/1.7 on laajempi ja edelleen edullinen vaihtoehto.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Silti 45mm on erinomainen linssi, varsinkin potretteihin ja ulkotouhuihin. Tuohon hintaan se on lyömättömän hyvä eikä montaa kymppiä köyhdy (jos yhtään), jos päätyy myymään pois.

25mm/1.7 on erinomainen ratkaisu sisälle. Jos se on liian ahdas, niin n. 150€ hintaan käytetty 20mm/1.7 lienee vaihtoehto. Sitten laajemmat valovoimaiset kiinteät ovatkin jo kalliimpia. Suosittelen testaamaan 12-60mm kittizoomilla eri polttovälejä ja mikä tuntuisi mukavalle.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Uskon tulevani toimeen tuolla 45 mm lasilla. Toki kokeilin kittizoomilla eri polttoväleillä. Näen ehkä hyödyllisenä sen, että joudun ottamaan kuvat hiukan kauempaa. Tenavat tuppaa kiinnostumaan kamerasta liiaksi kun yritän kuvata lähellä. Saapa nähdä. Tehdään hankintoja myöhemmin lisää. Ei näytä verkkokaupassa toimitus olevan kovin sähäkässä kunnossa.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Itse kuvasin vanhemmalla 4/3-järjestelmällä tosi paljon Olympuksen 50/2-linssillä. Tokihan sillä oli omat rajoituksensa, mutta pakotti monesti miettimään vähän erilaisia kuvausratkaisuja. Ja on muuten edelleen paras linssi, jonka olen ikinä omistanut, vaikka olen Canonille hankkinut useammankin tuota kalliimman :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Noita valovoimaisia primeja kun MFT-järjestelmään katselee, kantsii ehdottomasti pitää tutkalla Sigman 16mm, 30mm sekä 56mm. Kaikki f/1.4.

Ja kun Full Framessa toi f/1.4 antaa seitinohuen syväterävyysalueen, MFT-järjestelmässä syväterävyysalue vastaa full framen f/2.8-aukkoa, joten tuo on jopa ihan jo käytettävä monesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Sigman linssit taitaa olla tarkoitettu alkujaan isommille kennoille niin voivat olla isompia ja painavampia kuin vastaavat natiivilasit. Esim. tuo 30 mm Sigma painaa jo ~400 gramma vrt. 45 mm/1.8 Olympuksen 116 grammaa. Varsinkin pienemmillä rungoilla ne voivat olla koon puolesta ongelmallisia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Sigman linssit taitaa olla tarkoitettu alkujaan isommille kennoille niin voivat olla isompia ja painavampia kuin vastaavat natiivilasit. Esim. tuo 30 mm Sigma painaa jo ~400 gramma vrt. 45 mm/1.8 Olympuksen 116 grammaa. Varsinkin pienemmillä rungoilla ne voivat olla koon puolesta ongelmallisia.
Hyvä pointti! Pitääkin käydä testaamassa noita paikallisessa kameraliikkeessä, et miltä vaikuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Ostin joku aika sitten Sigman 35mm f1.4:n Sonylle, ja tosiaan aika kookas tekele, kun tehty peilillisille (Canon/Nikon). Eli kannattaa tosiaan kattoa jotain peilittömille tehtyjä laseja, jos arvostaa keveyttä tai pientä koko, kuvanlaadullisesti varmasti ihan toimivia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Hauskoista erikoisista linsseistä kannattaa pitää mielessä Samyangin 7.5 mm/3.5 kalansilmäobjektiivi MFT:lle. Hyvin kompakti käsitarkenteinen lasi jolla on varsin hauska kuvata jos haluaa kalansilmäefektiä (tosin ainakin Lightroomille löytyy jotain defish-korjauksia). Jenkkilässä tuo kai kulkee Rokinon brändin alla. Nykyiseen normihintaan en ostaisi sitä - omani ostin 2015 Rajalan tarjouksesta 150 euron hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Tuo Sigma painaa vajaa 700g :) Yleensä nopeammassa optiikassa on enemmän lasia, mikä näkyy painossa.
Panasonic 20mm/f1.7 (mtf) painaa 85g :)Mulla on tuo reissujärkkärin yleisobjektiivina. Ihan asiallinen tekele, suht valovoimainen ja tuo 40mm kinovastaavuus on lähellä optimaalista jos tarkoitus on pärjätä yhdellä polttovälillä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Panasonic 20mm/f1.7 (mtf) painaa 85g :)Mulla on tuo reissujärkkärin yleisobjektiivina. Ihan asiallinen tekele, suht valovoimainen ja tuo 40mm kinovastaavuus on lähellä optimaalista jos tarkoitus on pärjätä yhdellä polttovälillä.
Mä muistan kuulleeni että toi linssi on jotenkin hidas tarkentamaan, mutta olikohan se niin että vain se I-versio? Kumpi sulla on?
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Tarkennukseltaan 20mm/f1.7 ei pärjää useimmille Panasonicin objektiiville, erityisesti hämärässä tarkennus soutaa ja huopaa. Yleisesti toimii kuitenkin ihan hyvin ja on todella terävä lasi. Jostain luin, että Olympuksen rungossa tarkennus olisi Pansun runkoja hitaampi.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 276
Videokamera olisi hakusessa. Pääasiallinen tarve luentojen taltiointi ja striimaus. Pitäisi saada ulkoinen mikki kytkettyä. Tämän lisäksi sitten perinteisempää videointia. Ilmeisesti kamerat voidaan kytkeä pc:lle toimittamaan ikään kuin web-kameran virkaa? Lähinnä pohdin tuota mikin käyttöä, että pitäisi olla sellainen, että sen saa myös pc-kytkennällä, vai osaako esim. obs poimia äänet suoraan kameraan kytketystä mikistä?

Suositukset tulisivat tarpeen. Hintaluokka vaikka 200-500e. Ei siis tarvitse olla mikään hihg-end.

Kysytään samoin tein siitä mikistä, kun tässä ketjussa varmasti tietoa siltäkin saralta löytyy, eli tuon kameran kaveriksi olisi hyvä saada jokin langaton, handsfree mikrofoni. Sama mikki olisi hyvä toimia myös niin, että sen voisi kytkeä tarvittaessa bluetooth kaiuttimeen, jotta onnistuu vähän suuremmallekin yleisölle puhuminen.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Useimmilla järkkäreillä tarvii vissii capture cardin että saa toimimaan webbikamerana kun harvemmin löytyy HDMI inputtia PC:stä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Ei taida "hyvä" ratkaisu mahtua 200 euroon. Tuohon mahtuu webbikamera, ja vapaavalintainen headsetti, jolla nauhotat puhetta, mahtunee budjettiin myös langattomana. Ei siis mitään "pro mikkiä", vaan perus bluetooth headsetti.

Jos haluat laatua, osta kamera, ja tietokoneeseen kaappauskortti. Joko SDI tai HDMI. Mitä nyt kamera sattuu antamaan ulos. Mikrofooniksi joku paidan kaulukseen laitettava pieni mikki, jokayhteydessä beltpackiin joka lähettää tavaraa joko kameraan tai suoraan koneelle. Vaatii myös varmaan toisessa päässä jonkin vastaanottimen, jos ei jollain sisäänrakennetulla läppärin bluetoothilla toimi. Tähän hyvään settiin uutena menee varmaan joku touhutonni, laadukkaampia merkkejä ostamalla enemmän.

E:
Jälkimmäisessä mikki hinnat alkaen: the t.bone column PT Set 823 MHz
Kamera Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42 mm f/3.5-5.6 II R -järjestelmäkamera, hopea 299,90
Kaappauskortti: Elgato Game Capture HD60 Pro -pelivideokaappauskortti 199,90 tai Blackmagic Design Intensity Pro 4K -kaappauskortti 221,90

En takaa että noilla toimii, ja varmasti joudut ostamaan piuhaa vielä lisäksi, mutta tuontyylinen setti kyseessä. Varmista että kamera tukee clean hdmi/sdi outtia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
330
Elgato Cam Link 4k ja järkkäri on oikein toimiva kombo. Tullut striimailtua III-divarin jääkiekkoa tuolla setillä.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 276
Ei taida "hyvä" ratkaisu mahtua 200 euroon. Tuohon mahtuu webbikamera, ja vapaavalintainen headsetti, jolla nauhotat puhetta, mahtunee budjettiin myös langattomana. Ei siis mitään "pro mikkiä", vaan perus bluetooth headsetti.

Jos haluat laatua, osta kamera, ja tietokoneeseen kaappauskortti. Joko SDI tai HDMI. Mitä nyt kamera sattuu antamaan ulos. Mikrofooniksi joku paidan kaulukseen laitettava pieni mikki, jokayhteydessä beltpackiin joka lähettää tavaraa joko kameraan tai suoraan koneelle. Vaatii myös varmaan toisessa päässä jonkin vastaanottimen, jos ei jollain sisäänrakennetulla läppärin bluetoothilla toimi. Tähän hyvään settiin uutena menee varmaan joku touhutonni, laadukkaampia merkkejä ostamalla enemmän.

E:
Jälkimmäisessä mikki hinnat alkaen: the t.bone column PT Set 823 MHz
Kamera Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42 mm f/3.5-5.6 II R -järjestelmäkamera, hopea 299,90
Kaappauskortti: Elgato Game Capture HD60 Pro -pelivideokaappauskortti 199,90 tai Blackmagic Design Intensity Pro 4K -kaappauskortti 221,90

En takaa että noilla toimii, ja varmasti joudut ostamaan piuhaa vielä lisäksi, mutta tuontyylinen setti kyseessä. Varmista että kamera tukee clean hdmi/sdi outtia.
Eli kannattaa suosiolla ostaa erillislaitteet. Webbikamera ja videokamera erikseen.

Taitaa se Logitechin c920 olla aika perushyvävalinta webbikameraksi mutta entäs se videota hyvin tuottava kamera sitten?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Se ois ollu toi (tai on edelleen toki) Olympus OM-D E-M10.

Rajalalla on edelleen Panasonci G80 alessa 349e ja sen videokuva on huippuluokkaa. Toki siihen tarttee sen linssin kaveriks.
Suosittelen tuota Rajalan G80 + 12-60mm f/3.5-5.6 -yhdistelmää, sen hinta on nyt 539e. Superkuvassa näemmä samaan hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Tuleva tulospalkkio alkoi polttelemaan, niin että tärähti ostoskoriin Canon 90D. Useamman vuoden suunnitellut 7D:n päivitystä ja nyt lopulta meni runko tilaukseen. Kova pähkäily ja äkistely ollut peilittömän ja peilillisen välillä, mutta vielä kääntyi vaaka peililliseen. Lähinnä se että jos nykyisiä putkia olisi käyttänyt adapterilla olis pikkunäppärä peilitön menettänyt merkityksensä ja toisaalta ei ole hirveästi varaa tässä hetkessä iskeä laseihin.

90D vaikutti hyvältä "peilittömän" ominaisuuksien takia ja jonkin sortin sääsuojauskin löytyy, vaikkei taida olla ihan 7D:n tasoa. Mukava nähdä miten tekniikka on 10 vuodessa kehittynyt. Viikonloppuna pitäisi päästä jo testaamaan, jos vain posti kulkee.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Onkohan Nikon D3300 jollain Nikkorin 18-105mm VR -objektiivilla vielä ihan pätevä laite? Rahaakin tuosta varmaan vielä saisi myymällä jonkun verran?

Joskus tullut kuvailtua tuolla paljonkin, mutta nyt vain pölyttynyt hyllyssä ja pitkästä aikaa kaivoin esiin. Vähän kyllä mietin, että pitäisikö alkaa pitkästä aikaa taas kuvailemaan, vai iskenkö rahaksi.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
47
Oon kuvaillu viimeiset 5 vuotta micro43 -kameroilla, ensin e-pl5:lla ja nyt G80:llä. Lähinnä tulee käytetty 17mm 1.8f ja 45mm 1.8 primelinssejä.

Oon keskittynyt lähinnä valokuviin. Kuvailen kavereiden tapahtumia, keikkoja, perhettäni ja luontoa. Oon miettinyt seuraavaksi ostavani Olympuksen E-m1 mark ii, kun hinta tulee sopivasti alaspäin mutta nyt oon tehnyt huomioita, että Sony a7ii saa jo todella halvalla. Niin halvalla et saisin sonyn 50mm f1.8 -linssin ja a7ii rungon E-m1 ii:n hinnalla.

Onko järkeä vielä pysytellä vanhassa systeemissä ja kuinka paljon kuvanlaatu paranisi vaihtamalla sonyn järjestelmään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Sano mielummin budjetti, niin voidaan ehdotella. Itse en ostaisi a72, sen verran vanha, ja oli kai vielä jotain lapsuksia. Myös akku kuluu aika vikkelästi. Sonyn 50mm f1.8 saa halvalla, itsellä on se, mutta ei ole kuvanlaadullisesti mikään ykköslasi. Käytettynä alta 150e.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
47
Sano mielummin budjetti, niin voidaan ehdotella. Itse en ostaisi a72, sen verran vanha, ja oli kai vielä jotain lapsuksia. Myös akku kuluu aika vikkelästi. Sonyn 50mm f1.8 saa halvalla, itsellä on se, mutta ei ole kuvanlaadullisesti mikään ykköslasi. Käytettynä alta 150e.
Budjetti ei ole mikään megaiso. Oon katellut että a72 sais käytettynä n. 600e ja näyttävästi uutenakin ollut jossain 695e halvimmillaan. siihen tuo 50mm 1.8 150e-200e nin hintaluokka ois n. 800e.

Lähinnä tuo a72 houkuttelis tulevaisuudekin kannalta, vois sitten siirtyä parempaan runkoon kun hinnat tulee alas uudemmista muutaman vuoden päästä. Enkä tiedä onko m43-järjestelmällä tulevaisuutta muutaman vuoden päästä.
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Olen sanonut samaa m43:sta jo vuodesta 2013. Kohta kun myynti alkaa laskea muutaman vuoden päästä, niin voin sanoa olleeni kokoajan oikeassa!
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
211
Olen sanonut samaa m43:sta jo vuodesta 2013. Kohta kun myynti alkaa laskea muutaman vuoden päästä, niin voin sanoa olleeni kokoajan oikeassa!
Niinhän sitä maailmanloppua tai pörssiromahdustakin on ennustettu joka vuodelle, ja sitten kun se tapahtuu niin pääsee joku "ennustaja" sanomaan, että mitäs minä sanoin.

Mihin perustat väitteesi siitä, että kohta muutaman vuoden päästä (onpa muuten mielenkiintoinen aikamääre) MFT:n myynti alkaa laskea?
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
47
Niinhän sitä maailmanloppua tai pörssiromahdustakin on ennustettu joka vuodelle, ja sitten kun se tapahtuu niin pääsee joku "ennustaja" sanomaan, että mitäs minä sanoin.

Mihin perustat väitteesi siitä, että kohta muutaman vuoden päästä (onpa muuten mielenkiintoinen aikamääre) MFT:n myynti alkaa laskea?
Aattelin jos koronan seurauksena Olympus ajaa kameratoiminnan alas, vissiin kuitenkin tehnyt tappiota viime vuodet. Omasta puolesta voin sanoa et noi halvimmat e-m10 ja g80 -setit tarjoaa erinomaista vastinetta rahalle ja primelinssejä saa tosi halvalla. Se on vaan et noi kalliimmat ja uudet rungot ei oikein tarjoa mitään kovin erikoista kuten tuo uus e-m1 mark 3, en tiedä miksi maksaisin siitä 1800e jos samalla rahalla saa jo a73. Tuntuu et tekniikaltaan jääny vähän muiden jalkoihin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
211
Kieltämättä MFT-järjestelmä kaipaa uutta sensoria, mutta eipä nuo muuten mielestäni ole mitenkään jäänyt jälkeen tekniikan osalta. Mitä Olympukseen tulee, niin olen ymmärtänyt, että kameroissa hyödynnetään samaa tuotantolinjaa kuin lääketieteen tarpeisiin valmistettavissa kameroissa, joten eiköhän tuolla ihan kivasti ole pullat uunissa. Enkä usko muutenkaan, että MFT-järjestelmä tulisi mihinkään häviämään.

Ps. en omista MFT-kameraa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Olympus taitaa tehdä rahansa lääketieteellisen ja teollisen kuvantamisen puolella. Tiedä sitten miten paljon etuja tuotekehityksessä jne. kamerapuoli antaa noille. Tuskimpa se sulkemassa kamerapuolta ihan heti, samaa juttua MFT:n kohdalla on kuulunut ainakin siitä asti kun itse rupesin seuraamaan ku ostin MFT-kameran joskus 2014 tms.

Jos m4/3 kokonsa ja ominaisuuksien puolesta sopii niin ihan hyvä vaihtoehto se on edellleen: laaja valikoima linssejä sekä Olympukselta, että Panasonicilta ja muiltakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Tapahtumissa/keikoissa täyskenno on ihan kiva, saa järkevää kuvaa vähän hämäremmässäkin. 6D on ihan kiva ja edukas täyskäri, 800eurolla ei välttämättä oikeen muuta saa, varsinkin jos tarvii optiikkaa kylkeen. Myös vähän pidemmät lasit tarpeellisia, eli sillä 50mm:llä ei juuri pitkälle pötkitä. m4/3 kamerassahan se olisi kinovastaavuudeltaan 100mm. 6D ainoa heikkous on AF pisteet, mikä voi olla vähän haastavaa keikoilla.

Jos ei ole päivänkiire, odota suosiolla seuraavat peilittömät Sonyltä/Canonilta, nykyisten hinnat tippuvat varmasti.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
714
Oon kuvaillu viimeiset 5 vuotta micro43 -kameroilla, ensin e-pl5:lla ja nyt G80:llä. Lähinnä tulee käytetty 17mm 1.8f ja 45mm 1.8 primelinssejä.

Oon keskittynyt lähinnä valokuviin. Kuvailen kavereiden tapahtumia, keikkoja, perhettäni ja luontoa. Oon miettinyt seuraavaksi ostavani Olympuksen E-m1 mark ii, kun hinta tulee sopivasti alaspäin mutta nyt oon tehnyt huomioita, että Sony a7ii saa jo todella halvalla. Niin halvalla et saisin sonyn 50mm f1.8 -linssin ja a7ii rungon E-m1 ii:n hinnalla.

Onko järkeä vielä pysytellä vanhassa systeemissä ja kuinka paljon kuvanlaatu paranisi vaihtamalla sonyn järjestelmään?
Minä kuvasin vuosia ensin E-M5 mark ykkösellä ja sitten kakkosella. Viime vuonna vaihdoin koko kaluston Sony A7 mark kakkoseen. Linsseistä löytyy vaan 28-70 -kitti, 50/1.8 ja 55-210 (videokuvaukseen kropattuna).

Plussia verrattuna MFT-kalustoon:

+ Selvästi parempi kuvanlaatu hämärässä. Olympuksella ahdisti mennä yli ISO 2500 mutta Sonylla ISO 6400 on mielestäni vielä käyttökelpoinen. Kohina on jotenkin pehmeämpää ja silmää miellyttävämpää.
+ Ergonomia on merkittävästi parempi kunnon kahvan takia.
+ Vaihetarkennus helpottaa haastavien kohteiden kuvausta, tosin 50/1.8 ei ole se paras objektiivi tuomaan tätä esille.

Myös miinuksia löytyy:

- Videokuvauksessa Olympus on selvästi edellä.
- Akunkesto on Sonyssa tosiaan varsin heikko. Vara-akku mukana on pakollinen, ja mahdollisesti useampikin.

Valokuvauskäytössä takaisin en vaihtaisi, mutta olen miettinyt puolivakavasti että ostaisin halvalla esim. E-M10 mark kakkosen videota varten. Vaihetarkennuksen puute noissa halvemman pään MFT-kameroissa alkaa olla paha rajoite.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Minä kuvasin vuosia ensin E-M5 mark ykkösellä ja sitten kakkosella. Viime vuonna vaihdoin koko kaluston Sony A7 mark kakkoseen. Linsseistä löytyy vaan 28-70 -kitti, 50/1.8 ja 55-210 (videokuvaukseen kropattuna).

Plussia verrattuna MFT-kalustoon:

+ Selvästi parempi kuvanlaatu hämärässä. Olympuksella ahdisti mennä yli ISO 2500 mutta Sonylla ISO 6400 on mielestäni vielä käyttökelpoinen. Kohina on jotenkin pehmeämpää ja silmää miellyttävämpää.
+ Ergonomia on merkittävästi parempi kunnon kahvan takia.
+ Vaihetarkennus helpottaa haastavien kohteiden kuvausta, tosin 50/1.8 ei ole se paras objektiivi tuomaan tätä esille.

Myös miinuksia löytyy:

- Videokuvauksessa Olympus on selvästi edellä.
- Akunkesto on Sonyssa tosiaan varsin heikko. Vara-akku mukana on pakollinen, ja mahdollisesti useampikin.

Valokuvauskäytössä takaisin en vaihtaisi, mutta olen miettinyt puolivakavasti että ostaisin halvalla esim. E-M10 mark kakkosen videota varten. Vaihetarkennuksen puute noissa halvemman pään MFT-kameroissa alkaa olla paha rajoite.
Jos sulla on a72, suosittelen päivittämistä a73, jos jostain löytyy hyvä vaihtotarjous. Toinen vaihtoehto kaveriksi a6300. Videossa se 4K on aika taikasana, vaikka lopputuotokset olisi 1080p:tä, 4k tallennus joka postissa tiputetaan 1080p:ksi antaa ihan järkyttävän määrän lisää terävyyttä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Budjetti ei ole mikään megaiso. Oon katellut että a72 sais käytettynä n. 600e ja näyttävästi uutenakin ollut jossain 695e halvimmillaan. siihen tuo 50mm 1.8 150e-200e nin hintaluokka ois n. 800e.

Lähinnä tuo a72 houkuttelis tulevaisuudekin kannalta, vois sitten siirtyä parempaan runkoon kun hinnat tulee alas uudemmista muutaman vuoden päästä. Enkä tiedä onko m43-järjestelmällä tulevaisuutta muutaman vuoden päästä.
Mua vähän hämää tää tulevaisuusajattelu, kun esim. jos nyt ostat Panasonic G80, tai jos pätäkkää löytyy ni G9 + siihen hyvät linssit ni mitä tarkalleen ottaen tulevaisuudessa haluat enempi? Kuvanlaatu tuskin aivan hirveästi paranee, koska kenno on pieni ja 20MP antaa jo isoja kuvia. Käsittääkseni G9 on käytettävyydeltää ja ominaisuuksiltaan todella timanttinen kamera. Toki ei sekään yli 1600 ISO-arvoista hirveästi tykkää, mutta tuo nyt vaan on pienen kennon ongelma. Tohon ei kannata odotella merkittäviä parannuksia jatkossa, vaan ostaa suosiolla sit täyskenno, jos hämärkuvaus/sisäsportti on vakava harrastus.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Oon kuvaillu viimeiset 5 vuotta micro43 -kameroilla, ensin e-pl5:lla ja nyt G80:llä. Lähinnä tulee käytetty 17mm 1.8f ja 45mm 1.8 primelinssejä.

Oon keskittynyt lähinnä valokuviin. Kuvailen kavereiden tapahtumia, keikkoja, perhettäni ja luontoa. Oon miettinyt seuraavaksi ostavani Olympuksen E-m1 mark ii, kun hinta tulee sopivasti alaspäin
Käytettyjä MkII:sia olisi ollut tuossa jokin aika sitten hyvä valikoima.
Esim. omakin mekaanisen sulkimen osalta lähinnä sisäänajon puolivälissä ollut (en osaa kaivata mekaanisen sulkimen ääntä niin tahtoo jäädä sähköinen suljin päälle) oli Telefotolla.
Nyt taitaa olla mekaanisella "vähiten ammuttu" (ja kunnoltaan uudenveroinen/vuosi takuuta jäljellä) runko Fotomonzalla.

Tuo 20MP kenno on jonkin verran 16MP kennoja parempi, niin siinä kyllä saa parannusta.
DXO itse asiassa sai melkoisesti korkeamman tuloksen.


Aattelin jos koronan seurauksena Olympus ajaa kameratoiminnan alas, vissiin kuitenkin tehnyt tappiota viime vuodet.
Olympuksellahan kävi suorastaan tuuria, kun vuosi-pari sitten keskitti lopunkin tuotannon Vietnamiin lopettaen Kiinan tehtaan, eikä Kiinan tekemillä rajoituksilla ollut suoraa vaikutusta.
Kiinan tehtaan sulkemisen takana on kaikkia kameravalmistajia koskettanut kaikkien erilliskameroiden myyntien lasku kännyköiden vallatessa kuluttajien kuvausmarkkinat.
Siinä on ollut aivan kaikilla murheita ja pääoman menetyksiä tuotantolinjojen alasajosta.

Ja Olympuksen päätuotealue on tosiaan lääketieteellisen+teollisen kuvantamisen puolella, jossa katteet ovat pääosin toista luokkaa kuin missään kuluttajakameroissa.
Kameroiden ja optiikan "in house" kehitys tukee sitä, niin japanilaisena pitkän ajan kuvaa ajattelevana yrityksenä Olympus tulee varmasti säilyttämään valokuvausosaston +-0 tuloksellakin.
Järjestelmäkin on pitkälle valmiina kattavalla valikoimalla optiikkaa, niin mitään isoja kehitysbudjetteja ei tarvita.
Kameroidenkin kehitys on kännyköiden myötä menossa raudasta enemmän prosessoinnin puolelle, jossa Olympuksella on jo esim. focus stacking/live time/live ND.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Käsittääkseni G9 on käytettävyydeltää ja ominaisuuksiltaan todella timanttinen kamera.
Isompikouraiselle se on varmasti hyvä.
Muuten se kyllä rupeaa menemään kovin kolhoksi ja painavaksi, erityisesti huomioiden järjestelmän luonteenkin.
GH3/GH4 ovat omasta mielestäni Panasonicin onnistuneimmat/parhaiten tasapainoisimmat rungot.
G9:n AF joystickiinkin hyvä yltäminen vaatisi itseltä tiettyä otetta rungosta.
E-M1 III:n AF joystickin paikka on paljon mukavampi.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Tarkennukseltaan 20mm/f1.7 ei pärjää useimmille Panasonicin objektiiville, erityisesti hämärässä tarkennus soutaa ja huopaa. Yleisesti toimii kuitenkin ihan hyvin ja on todella terävä lasi. Jostain luin, että Olympuksen rungossa tarkennus olisi Pansun runkoja hitaampi.
Tarkennuksen edestakaisin sahaaminen on kyllä aina kameran/sen tarkennusjärjestelmän "sormenjälki":
Eihän optiikassa oleva tarkennusmoottori&mekanismit tee muuta kuin sen mitä runko käskee.

Ja siinä on rungoissa taatusti paljon vaihtelua.
PDAF:n kontrastin mittauksen apuna sisältävillä E-M1 sarjalaisilla+E-M5 III:lla tarkentuisi taatusti nopeammin kuin valtaosalla Panasonicin rungoista, jotka nojaavat pelkkään iteroivaan kontrastitarkennukseen. (uusin E-M1 III paransi myös)
Jollain vanhalla "Penikalla" tai E-M5/10:n ykkösversiolla taas varmasti toimisi tahmeasti, mutta E-M10 III:lla taas taatusti niitä paremmin.
Tarkennuksen nopeus on yhtä paljon kiinni sitä käskyttävästä rungosta ja varsinkin "osumatarkkuuden" osalta paljon enemmän rungosta kiinni.


Tuo Sigma painaa vajaa 700g :) Yleensä nopeammassa optiikassa on enemmän lasia, mikä näkyy painossa.
"Lasin määrä" lisääntyy erityisesti jonkin järjestelmälle "helppoimman" tietyn polttovälin ulkopuolella.
Mukaan lukien lyhyemmillä polttoväleillä vaikka voisi luulla että silloin ei fyysisen aukonkin pienen koon takia tarvita lasia paljoa.
Supersuuren valovoiman lisääminenkin räjäyttää tarvittavan lasin määrän.

Nämä kohta vuosikymmenen vanhat artikkelit loistavilla rakenteen esimerkeillä pätevät edelleen täysin:
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
228
Jos haluat laatua, osta kamera, ja tietokoneeseen kaappauskortti. Joko SDI tai HDMI. Mitä nyt kamera sattuu antamaan ulos.

E:
Jälkimmäisessä mikki hinnat alkaen: the t.bone column PT Set 823 MHz
Kamera Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42 mm f/3.5-5.6 II R -järjestelmäkamera, hopea 299,90
Kaappauskortti: Elgato Game Capture HD60 Pro -pelivideokaappauskortti 199,90 tai Blackmagic Design Intensity Pro 4K -kaappauskortti 221,90

En takaa että noilla toimii, ja varmasti joudut ostamaan piuhaa vielä lisäksi, mutta tuontyylinen setti kyseessä. Varmista että kamera tukee clean hdmi/sdi outtia.
Tämä varmaan meni jo, eikä tuota hankittu, onneksi. Todetaan kuitenkin muille kiinnostuneille että Olympuksen kameroita ei voi tuohon käyttää, koska eivät anna HDMI:stä (micro-HDMI) puhdasta signaalia ulos, sieltä tulee vain sitä samaa kamaa mitä takanäytöllä näkyy, ei täyttä resoluutiota ja kaikki overlayt on kuvassa mukana. Tuohon webcam-hommaan kannattaa katsella vain Panasonicin kameroita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Tämä varmaan meni jo, eikä tuota hankittu, onneksi. Todetaan kuitenkin muille kiinnostuneille että Olympuksen kameroita ei voi tuohon käyttää, koska eivät anna HDMI:stä (micro-HDMI) puhdasta signaalia ulos, sieltä tulee vain sitä samaa kamaa mitä takanäytöllä näkyy, ei täyttä resoluutiota ja kaikki overlayt on kuvassa mukana. Tuohon webcam-hommaan kannattaa katsella vain Panasonicin kameroita.
Ainakin em10 mk2 osasi googlen mukaan clean hdmi outin. EM10 MKII Clean HDMI out?: Olympus SLR Talk Forum: Digital Photography Review

Kolmosesta en osaa sanoa. Panasonicit on ihan kivoja videoon, mutta en allekirjoita tuota *vain* kohtaa, monilla muillakin merkeillä päteviä kameroita videoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Rahalassa tuo Panasonic G80 349€ on ihan kelpo diili valokuvaukseen ja erinomainen videohommiin. Objektiivia ei toki tule mukana, joten aloittelijalle siinä on pieni haaste. Tuolta toki löytyy Panasonicin 25mm f/1.7 119€, eikä tietääkseni Panasonicin 12-60mm f/3.5-5.6 huono kittiputki 199€ hintaan ole myöskään.

Verrattuna tuohon tällä hetkellä 600€ Olympus EM-10 mk3 ylempänä, väittäisin että tuolla kittiputkella 50€ halvemmalla parempi kamera videohommiin ja kilpailukykyinen valokuvahommiin. Hieman isompi runko tosin. Objektiivikin parempi kuin Olympuksen kittiputki. 299€ Olympuksen hinnalla tosin olisin harkinnut sitä vakavasti ellei sivun kautta taittuva näyttö tai mikkiliitäntä G80:ssä ole tärkeitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
G80 on myös sääsuojattu, EM-10 III ei.

E: Pöly- ja roiskesuojaus, ei pakkassuojausta. G80 on speksattu toimivaksi 0 celciuksessa, mutta oon mä sitä käyttäny myös -10C.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Itse käytin G80 + 12-60 2.8 komboa vuosi sitten talvella -20C noin 2h tunnin ajan eikä mitään ongelmia.
Samat kokemukset mullakin. Ainakin Panasonicilta 12-60 kittiputki, 100-300 ii ja 25mm 1.7 ovat olleet pakkasella käytössä ilman ongelmia ja noi kaksi ensimmäistä ovat sääsuojattuja myös.

Ostin muuten tuon EM-10iii tuolla 299€ hinnalla, kun en voinut vastustaa kiusausta. Kiva kokeilla toisenkin valmistajan laitetta ja samalla sai vähän siromman kameran G80:n kaveriksi, vaikka ei sekään iso ole. Vielä en ole kovasti ehtinyt testaamaan, mutta ainakin menujen ja painikkeiden käytettävyys vaikuttaa hyvältä :giggle:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
[quote author="CountD"]Itse käytin G80 + 12-60 2.8 komboa vuosi sitten talvella -20C noin 2h tunnin ajan eikä mitään ongelmia. [/quote]

G80:n käytettävyys hanskat kädessä on kyllä vähän kämästä. Se on se hinta minkä joutuu maksamaan pienestä koosta, esim. ISO:n vaihtaminen yrittämällä painaa sitä nappia siinä rullan päällä on tumput kädessä kohtuullisen hirveää, tai kun nenällä on osunut niin että focus point on kadonnut niin sen keskittäminen uudestaan ei noin vain onnistu. Näissä tilanteissa tuli kyllä ikävä omaa D600:sta jossa hanskat kädessä voi tehdä kaiken.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
109
G80:n käytettävyys hanskat kädessä on kyllä vähän kämästä. Se on se hinta minkä joutuu maksamaan pienestä koosta, esim. ISO:n vaihtaminen yrittämällä painaa sitä nappia siinä rullan päällä on tumput kädessä kohtuullisen hirveää, tai kun nenällä on osunut niin että focus point on kadonnut niin sen keskittäminen uudestaan ei noin vain onnistu. Näissä tilanteissa tuli kyllä ikävä omaa D600:sta jossa hanskat kädessä voi tehdä kaiken.
[/QUOTE]

Allekirjoitan tämän täysin. Itselle kävisi muutenkin paremmin kamera hieman isommalla kahvalla kun sen verran on räpylässä kokoa. Varmaan seuraavaksi kameraksi valikoituu joku täyskennoinen mikäli ei mitään mullistavaa alan kehityksessä tapahdu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 386
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom