DHCP-serveri pois Huawein 5g-modeemista

Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Mulla on nettiyhteys 5G Huawein wlan-tukiasema tms. En tarkkaa mallia muista, mutta voin käydä katsomassa jos se on tarpeen. Siitä verkkopiuhalla Asus ZenWiFi AX Hybrid (XP4) mesh/wifi 6 laite. josta sitten jakaantuu eteenpäin.

Omasta mielestä ton Asuksen hallintapaneeli on parempi kuin Huawein vastaava. Mä haluaisin että Asuksen modeemi saisi ip;n verkko-operaattorin dhcp:ltä, eikä Huawein sisäverkkoa. Jos joskus tarvitsisi tehdä port forwatointia tms. jne. Huawein hallintapaneelissa on valinta "DHCP Server" on ja off, niin jos laitan offille, niin saako sen jälkeen Asus ip:n Elisalta?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Todennäköisesti ei saa, Huawei pitäisi saada asetettua siltaavaan (bridged) tilaan, jotta se ei luo omaa sisäverkkoa/NATia.
Ja tuokaan ei ole missään mokkulassa täysin puhdas silaus koska ip-passtrough. Eli ennen Huom! Ennen kuin siltaa niin mokkulalla ip alueeksi esim 192.168.0.1/24 (eli 1-254 osoitteet) ja reitittimelle 192.168.1.1/24. Jos jättää molempiin samat käyttöön ennen siltausta eli vaikkapa 192.168.1.1/24 niin siltauksesta huolimatta ongelmia tulee varmasti. Netti kyllä voi toimia mutta ei vakaasti sekä porttiohjauksissa voi ja aika varmana tuleekin ongelmia. Tämän voi ihan itse testata sillä että komentokehoitteeseen (cmd) kirjoittaa tracert www.google.fi jonka jälkeen enter painallus perään niin reitittimestä huolimatta mokkula jää siltauksesta huolimatta näkymään yhtenä hoppina omalla ip osoitteellaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Huihain purkissa (N5368X päivitetty versio) on elisan firmiksellä ärsyttävä ominaisuus, että kun purkki siltaavan boottaa, se iskee asukselle wan 192.168.100.100 osoitteen vaikka sen pitäisi hakea se verkosta. Netti jää siihen jumiin ennen kuin käskee manuaalisesti asusta (AX86U) hakemaan wan-osoitteen uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Huihain purkissa (N5368X päivitetty versio) on elisan firmiksellä ärsyttävä ominaisuus, että kun purkki siltaavan boottaa, se iskee asukselle wan 192.168.100.100 osoitteen vaikka sen pitäisi hakea se verkosta. Netti jää siihen jumiin ennen kuin käskee manuaalisesti asusta (AX86U) hakemaan wan-osoitteen uusiksi.
Elisa selvästi lirinyt tuon perusteella nyt jonkun homman jopa eri valmistajien mokkuloiden firmiksiin. Mulla meinaan teki samaa ZTE MC801A mallilla luultavasti. Boottas niin just jonkun vastaavan ip:n heitti reitittimelle. Itse tosin vaan tein resetin, laitoin takas siltaavaksi ja löin upsin perään. Oli vaan takuuvaihdon ajaksi lainassa Elisan tiskiltä ja tuon firmisbugin vuoksi olin onnellinen että kyse oli muun 5G purkin takuuvaihdosta et ei tuu bugilla varustettua takuusta.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Huihain purkissa (N5368X päivitetty versio) on elisan firmiksellä ärsyttävä ominaisuus, että kun purkki siltaavan boottaa, se iskee asukselle wan 192.168.100.100 osoitteen vaikka sen pitäisi hakea se verkosta. Netti jää siihen jumiin ennen kuin käskee manuaalisesti asusta (AX86U) hakemaan wan-osoitteen uusiksi.
Jossain kaapelimodeemeissa (sillattu) on ollut tuota samaa ongelmaa.
Esim. pfSensessä on "Reject leases from" asetus WAN:in DHCP Client Configuration kohdassa.

1678612220770.png

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Ei taida olla mahdollista tehdä samaa blokkia asuksen perusfirmiksellä?
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
139
Minulla on Huawein 4g modeemi ja perässä Unifin reititin jossa palomuuri. Monesti miettinyt mitä hyötyä saisin jos laittaisin Huawein modeemin sillattuun tilaan. Nykyiselläänkin toimii hienosti eli modeemi muodostaa sisäverkon ja reititin ottaa wan-porttiin Huawein sisäverkon ip:n. Ymmärrän siltauksen jos tarvitsisi päästä wan:sta sisäverkkoon päin, mutta kun sellaiselle ei ole tarvetta. Eikös tuo vähän hidasta rosvojakin jos ensin on Huawein palomuuri ja sen jälkeen pitäisi päästä vielä Unifin reitittimestäkin läpi?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Kysytäänpäs tässä ihan for dummies -tason siltausohjetta. Minulla käytössä Huihain CPE 2 Pro ja sen perässä Asuksen AX57 tekemässä langatonta verkkoa. Haluan testata huihaita siltaavana. Huihain LAN IP on 192.168.1.1. AX57 on 192.168.2.1. Ennen kuin täppää Huihain siltatilaan, pitääkö/kannattaako tehdä asetuksissa vielä jotain muuta?

Ja mites AX57? Mitä sen asetuksissa pitäisi huomioida ennen siltatilaa? Jotain täpätä päälle taikka pois?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Kysytäänpäs tässä ihan for dummies -tason siltausohjetta. Minulla käytössä Huihain CPE 2 Pro ja sen perässä Asuksen AX57 tekemässä langatonta verkkoa. Haluan testata huihaita siltaavana. Huihain LAN IP on 192.168.1.1. AX57 on 192.168.2.1. Ennen kuin täppää Huihain siltatilaan, pitääkö/kannattaako tehdä asetuksissa vielä jotain muuta?

Ja mites AX57? Mitä sen asetuksissa pitäisi huomioida ennen siltatilaa? Jotain täpätä päälle taikka pois?
Itse itselleni vastaten. Toimivuuden kannalta ei tarvinnut muuta täpätä. Mutta saavutinko tai menetinko tällä mitään? En tiedä. Toimii siinä missä aikaisempikin. Nopeus & pingi samaa luokkaa. Liekö uhka, kun aikaisemmin oli 2 purkin (huihai + asus) palomuurit, nyt vain Asus.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 560
Viestejä
4 166 325
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom