Minä tosiaan alkumetreiltä asti pelasin peliä asenteella kaikki androidit pitää hävittää, paitsi tottelevaiset ja erityisen hyödylliset harvat yksilöt kuten Connor. Pelihän esittelee heti alussa kadulla tilannetta missä ihmiset toivovat androidien häviävän ja pohdinnan jälkeen tulin tulokseen että näin pitää käydä ja Cyberlife mielellään kyykkyyn kanssa. Lopuksi kävi niin että androidit sitten tuhottiin sotimalla, Cyberlife jäi olemaan jotenkin ihmeen kaupalla ja Connor korvattiin uudemmalla parannellulla Connorilla. Hankin teilasin katolla Connorilla pelatessa kun kaveri meinasi käydä hankalaksi taas kerran ja Alice "vanhempineen" teurastettiin Kanadan rajalla, mikä oli mielestäni yhden tekevää. Pääasia minulla oli vain saada androidit pois ilman ihmishenkien menettämistä, mutta onko tämä edes mahdollista (päälle tietysti Cyberlifen hävittäminen)? Pidän loppua huonona tuon Cyberlifen jatkumisen takia ja varsinkin siksi että sotilaita kuoli paljon, mutta muutoin oli hyvä että Markuskin tovereineen saatiin päiviltänsä
. Tyhmä peli minusta kun yrittää väkisin ajaa jotain androidien oikeuksia vaikka peli vieläpä itse esittää myös sitä toista puolta. Oli myös ikävä pelata kohtauksia missä Alicea vietiin vaarallisissa paikoissa vastuuttomasti, kunnes paljastui että tyttö onkin android. Toisaalta haluat nähdä mahdollisimman paljon hienoja kohtauksia, samalla haluten luovuttaa itsesi poliiseille ja saada tyttö huostaan.
Heavy Rain oli paljon parempi siinä mielessä, että siinä toimittiin useammalla hahmolla uhkaa vastaan, siis sarjamurhaajaa. Varmaan jokainen ihminen pystyy samaistumaan pelin hahmojen ongelmiin edes vähän ja haluaa pelastaa surmattavaksi joutuvan lapsen. Heavy Rainin lähtökuoppa on toimiva, koska pelaajana haluat suorittaa kaiken täydellisesti ja tehdä valintasi tarkasti, jotta poika ei vain kuolisi eikä mielellään kukaan päähahmoistakaan, mutta Detroitissa jos olet sitä mieltä että "elävät koneet" kuuluvat rosikseen, mikä on ihan tavallinen reaktio, väittäisin jopa kaiksta inhimillisin sellainen tuollaisia epävakaita arvaamattomia koneita kohtaan, niin peli ei palkitsekaan sinua enää siitä että pelaat sitä moitteetta, vaan jatkuvasti jäät pohtimaan että pitäisikö pelata kunnolla vai tahallaan kosauttaa, odottaen että tulisi vastaan
aitoja selkeitä valintoja tämän suhteen, missä ohjaat USA:n tulevaisuutta haluamaasi suuntaan. Harmillista että näin pannukakku pelistä tuli juonellisesti, melkoinen pettymys Heavy Rainiin verrattuna.
Tiedostan kyllä että pelissä saattaa olla haluamani lainen loppu ja että poikkeuksellisten androidien takana olikin tosiaan se hämärä keksijäheppuli, mutta vaikka näin olisikin, ei pelissä ole selkeää kulkua sitä kohti että hänen kauttaan varmasti saisit androidit kokonaan hävitettyä. Pitkälti peli on arvailua sen suhteen mihin mikäkin vastaus johtaa, vaikka tuntuisi itsestä että toimii loogisesti, kun peli hävittää edetessään tätä tunnetta aktiivisesti. Ällistyttävin esimerkki epäloogisuudesta on Hank, joka vihasi androideja, sitten tykästyi Connoriin ainakin minun pelissäni, mutta flippasi täysin kun ammuin android-naisen keksijähäiskän kotona. Mitä hemmettiä? Eikö hengetön palvelijanaikkonen kannata listiä että saataisiin tietoa pimittävältä keksijältä vastauksia? Ei hitto miten vammaisesti kirjoitettu hahmo tuo Hank loppujen lopuksi onkaan.
Totta tosiaan, jos pelissä on muitakin "onnellisia" loppuja kuin androidien kosiskelu ja rauha tätä kautta, niin moitteetta pelaaminen ei ainakaan tähän päivän selvästi johda. Myönnän että kosautin Connorilla pari tutkintahommaa mitkä vaikuttivat ehkä paljon, sillä pelasin vaikeammalla vaikeustasolla, mutta tästä huolimatta koko peli oli kaikkiaan arvailua siitä meneekö hommat haluamaani suuntaan jos nyt teen tämän valinnan, enkä kokenut että mikään tapahtui kovin loogisesti missään vaiheessa. Ovatko muut läpi pelanneet samaa mieltä vai oliko jopa parempi kuin Heavy Rain? Mikä huonompaa, mikä parempaa?