Detroit: Become Human

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 842
Detroit_Become_Human.jpg


Tästä ei ollut vielä ketjua. Kyseessä on siis Quantic Dreamin uusin peli, joka julkaistaan 25.5.2018 vain Playstation 4:lle. PS storessa on demo saatavilla.

Detroit: Become Human
Detroit: Become Human - Wikipedia

Näyttää kyllä todella upealta. Näköjään konsolin tehoista saa paljonkin irti, kun resurssit voidaan optimoida yhdelle alustalle.
 
Viimeksi muokattu:
Minustakin upean näköinen ja kaikista mielenkiintoisin PS4:n yksinoikeuspeli. Näin PC-pelaajana PS4:llä ei ole montakaan mielenkiintoista yksinoikeuspeliä, vaan näyttävät olevan Sonyn ja Sonyn fanien ylihypettämiä peruspelejä, mutta Quantic Dreamin tarinapelit kyllä kiinnostavat.

En usko että grafiikka on yhden alustan takia näin hyvää, vaan Sony yksinkertaisesti tukee ja ostaa itselleen studioiden pelejä, jotka näyttävät mahdollisimman hyviltä, koska grafiikka myy. Rautahan on lähes identtistä Xboxillakin erilaista grafiikkarajapintaa lukuun ottamatta ja X-mallissa olisi tehoja vielä harppauksen parempaan grafiikkaan. PC on jo oma maailmansa, mutta uskoisin ainakin tämän Detroitin kontrolloimisen toimivan hyvin myös hiirellä.

Harmi ettei tule PC:lle, sillä jää kokonaan kokematta sen takia. Mielestäni yksinoikeuksia voi olla, mutta ne saisivat kestää jonkin sovitun ajan, vaikka puoli vuotta, kun selvää on se että peliä myydään lähellä julkaisua kaikista eniten joka tapauksessa.

Quantic Dreamillä osataan kirjoittaa kyllä mielenkiintoinen asetelma ja hienoja huonen käänteitä. Hahmojen tunnetilat voi selkeästi lukea kasvoilta ja näyttely on myös omaan makuuni hieman painavamman tunnelmansa ansiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Trailereiden ja demon perusteella vaikutti erittäinkin kutkuttavalta peliltä. Pitänee hommata julkkarin tullessa.
 
Oon ollut ostohousut jalassa tuon jonkun collectors editionin kanssa kun mukana tulee Heavy Rain, kun en sitä päässyt koskaan pelaamaan. Ehkä pitää molemmat metsästää jostain jos halvalla sais..
 
Musiikit kuulosti kans hyvältä. Tuli ihan Deus Ex/Mass Effect -fiilikset.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä on odoteltu. Alkoi jo mietityttämään onko peli kokonaan peruttu kun piti muistaakseni tulla jo vuosi(a) sitten.
 
Vähän valitettavaa kohua ollut pelin ympärillä studion sisällä (seksuaalisesta?) häirinnästä..
itse peliinhän tuo tuskin vaikuttaa mutta ikävää puheenaihetta muuten ollut.

Eilen demoa kokeilin, vaikutti kyllä todella hyvältä. Alkuun kun pelistä kuulin, en kauheasti innostunut mutta nyt kun on tutustunut enemmän niin ostoonhan tämä varmasti menee.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän valitettavaa kohua ollut pelin ympärillä studion sisällä (seksuaalisesta?) häirinnästä..
itse peliinhän tuo tuskin vaikuttaa mutta ikävää puheenaihetta muuten ollut.
Ja taitaa jatkua:
Quantic Dream haastaa oikeuteen toimittajat, jotka raportoivat hittistudion "myrkyllisestä kulttuurista" | Muropaketti.com

Toukokuussa uuden Detroit: Become Human -pelin julkaiseva Quantic Dream haastaa oikeuteen ranskalaiset toimittajat, jotka raportoivat talvella studion ongelmista. Toimittajat kertoivat, että studiolla rehottaa seksistinen ja rasistinen työpaikkakulttuuri.

Tammikuussa kerroimme, että muun muassa ranskalaismediat Le Monde ja Canard PC raportoivat isosti pelistudio Quantic Dreamin sisäisistä ongelmista. Median mukaan ranskalaisella hittistudiolla on vallalla myrkyllinen työpaikkakulttuuri, jossa seksismi ja rasismi rehottavat. Lisäksi studion toista johtajaa Guillaume de Fondaumièria syytettiin ahdistelusta studion juhlissa.

Quantic Dream kiisti syytökset nopeasti, mutta nyt tapaus on johtanut yllättävään jälkipyykkiin. IGN raportoi, että pelistudio on päättänyt nostaa oikeushaasteet uutisista johtuen.

”Haastamme heidän journalistinsa oikeuteen”, studion toimitusjohtaja David Cage toteaa suoraan.

Le Monden toimittaja William Audureau kertoo kirjoittaneensa alkuperäisen jutun ”hyvin dokumentoidun ja perusteellisen tutkimuksen perusteella”, ja myös Canard PC väittää raportoineensa tapauksesta ”asiaankuuluvalla varovaisuudella”. Jää nähtäväksi, meneekö tapaus oikeuden käsittelyyn asti.

Quantic Dream tunnetaan etenkin menestyneistä tarinallisista peleistä Heavy Rain (2010) ja Beyond: Two Souls (2013). Studion uusi peli Detroit: Become Human ilmestyy 25. toukokuuta PlayStation 4:lle.

Edit: itsellänikin odotukset tätä kohtaa kun pelanut Quantic Dream tuotoksia jo vuodesta 2005 lähtien ja viihtynyt niiden parissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin olen odottanut tätä peliä jonkin verran, sillä näyttää siltä, että erilaisiin valintoihin on panostettu erittäin paljon tällä kertaa (käsikirjoitus on yli 4000 sivua haha). Eikä näytä hassummalta tosiaan.

"Seriously, we are not too far off CG quality here, are we?", kun katsotaan Connorin kasvoja. Myös hiukset ovat ehkä aidoimman näköiset, mitä olen peleissä nähnyt. Hiusten ja takkien hulmuaminen ja veden aaltoilu näyttää upealta. Kattokohtauksessa pensaikkoon heijastuva valaistus vedestä muuttuu aaltoilun mukana. Jos grafiikkojen alla kytee hyvä peli, niin saatan jopa julkaisun aikoihin tämän ostaa. Vähän kyllä olen skeptinen, kuinka 4000-sivuinen käsikirjoitus ollaan saatu toteutettua fiksusti pelissä, mutta toivottavasti yllätyn.
 
Viimeksi muokattu:
Pitihän tämä ennakkotilata. PC:llä pelailu jäänyt tosi vähälle viime aikoina, kun pleikalla niin monta hyvää peliä ja tämäkin julkaistaan ensi perjantaina.
 
Arvostelu: PlayStation 4:n odotettu Detroit: Become Human on kaikesta hyvästä huolimatta pieni pettymys | Muropaketti.com

Tarinavetoisista peleistä Heavy Rain (2010) ja Beyond: Two Souls (2013) tunnettu ranskalaisstudio Quantic Dream on viimein saanut valmiiksi uuden, kunnianhimoisen pelinsä Detroit: Become Human. PlayStation 4:n yksinoikeuspelissä seikkaillaan lähitulevaisuuden Detroitissa, jossa androideista on tullut osa arkipäivää ja yhteiskunta on murrostilassa.

Detroitin lupailtiin etukäteen painottavan pelaajan valinnanvapautta ja interaktiivista tarinaa, jossa pelihahmot voivat jopa kuolla ilman, että pelaaminen siihen päättyisi. Pelikokemus onkin parhaimmillaan vetoava ja pelimaailma erittäin kiehtova, mutta itse tarina ja hahmot jättävät valitettavasti vähän kylmäksi.

Jos on pelannut Quantic Dreamin edellisiä pelejä, tietää mitä Detroitilta voi odottaa: peli etenee kohtauksina, joihin pelaajilla on vaihtelevan verran vaikutusvaltaa. Useimmissa kohtauksissa pääsee liikkumaan jonkin verran vapaasti rajatulla pelialueella, ja hetkittäin pelaajan rooli on painella reaktionappeja tai valita vuorosanoja dialogissa. Jokaisen kohtauksen jälkeen pelaaja näkee myös vuokaavion, joka paljastaa hänen tekemänsä valinnat, ja näyttää lukittuina kaikki vaihtoehtoiset tarinalinjat. Tässä tilassa on mahdollista myös ladata aiempi checkpoint ja palata muuttamaan mieltään. Detroitia kuitenkin suositellaan pelattavaksi ensi kertaa palaamatta tapahtumissa taaksepäin.

Liikkuminen pelimaailmassa muistuttaa ohjaukseltaan monia muita kolmannen persoonan pelejä, mutta pelialueet ovat usein melko rajattuja ja eteneminen tapahtuu ennaltamäärätysti, vaikka vaihtoehtoja olisikin tarjolla. Edellisten Quantic Dreamin pelien tapaan myös Detroitissa eri toimintoja suoritetaan useimmista peleistä poikkeavilla tavoilla, eikä pelkästään X:ää hakkaamalla: oikeaa analogitattia voi esimerkiksi joutua kääntämään tietyllä tavalla tai painamaan useita nappeja yhtä aikaa ja pitämään niitä pohjassa.

Ohjausjärjestelmän nerokkuus on siinä, että tekemiään toimintoja joutuu miettimään pidempään, kun käskyt ovat muutakin kuin yhden napin painamista. Eräässä kohtauksessa esimerkiksi maalataan taulua vetämällä sormella eri suuntiin DualShock 4:n kosketuspadilla. Tämä vahvistaa immersiota, eli pelimaailmaan uppoutumisen kokemusta. Se tekee myös toimintakohtauksissa reagoimisesta haastavampaa.

Teknisesti Detroit: Become Human toimii enimmäkseen oikein hyvin. Kameran ohjaaminen on hetkittäin kankeaa, etenkin sisätiloissa, mutta suuresta ongelmasta ei ole kysymys.

Kuten jo kuvista ja trailereistakin on käynyt ilmi, on Detroit myös todella kaunis. Erityisesti hahmomalleihin ja kasvoanimaatioihin on panostettu, mikä tekee pelihahmoista aidontuntuisia. Jotkin pelimaailman yksityiskohdat eivät ole samalla tasolla, mutta esimerkiksi valo- ja vesiefektit ovat upeita, ja pelin lähitulevaisuuden maailma tarjoaa monia visuaalisesti vaikuttavia hetkiä.

Detroit: Become Humanin keskiössä ovat sen hahmot ja tarina. Siksi onkin kurjaa, että kertomus ei lopulta tarjoa mitään erityisen omaperäistä. Detroit yrittää painia samalla areenalla kuin vaikkapa Blade Runner -elokuvat ja Westworld -tv-sarja, mutta vaikka sen maailma on kiehtova, ei siihen sijoitettu kertomus yllä lähellekään genren parhaimmistoa.

Vuoden 2038 Detroitiin sijoittuvan tarinan keskiössä on kolme androidia: edistynyt etsivä Connor (Bryan Dechart), taloudenhoitajaksi ostettu Kara (Valorie Curry), ja taidemaalarin yksityisavustajana toimiva Markus (Jesse Williams). Kaikki kolme törmäävät poikkeavuudeksi (deviancy) kutsuttuun ilmiöön, millä tarkoitetaan joillekin androideille kehittyviä, inhimillisiä tunteita.

Connor selvittää poikkeaviin liittyviä rikoksia, kun taas Kara ja Markus joutuvat molemmat jo alkumetreillä murtumispisteeseen, joka ajaa heidät pakomatkalle. Kara ottaa vastuulleen väkivaltaisen isänsä pahoinpitelemän pikkutytön Alicen, ja Markus taas ajautuu avainrooliin paenneiden androidien yhdyskunnassa.

Detroit: Become Humanin tarinasta on haastavaa kirjoittaa paljastamatta olennaisia tarinankäänteitä. Yleisellä tasolla voi kuitenkin todeta, että lupaavan alkupuolen jälkeen kertomus ei kanna läheskään yhtä hyvin. Peli tarjoaa parhaimmillaan vaikuttavia, intensiivisiä ja jopa koskettavia hetkiä, mutta välillä tarinan suunta tuntuu koko ajan liian selvältä, huolimatta pelaajan valinnoista.

Tapahtumat liikkuvat sen verran reipasta tahtia, että trilleri pitää otteessaan, mutta loppupuoliskolla valtaa masennus: tässäkö tämä oli? Kun suuret käänteet ja tulevat kuviot arvaa jo alkupuolella, on noin kymmentuntisen tarinapelin läpäiseminen lopulta jo vähän puuduttavaa. Ei olisi täysin todenmukaista sanoa, että Detroitin tarina olisi liian tuttu tai moneen kertaan kerrottu. Se vain tuntuu ensimmäiseltä ja ilmeisimmältä tarinalta, joka tässä genressä ja pelimaailmassa tulisi mieleen kertoa.

Parasta Detroitissa on sen tulevaisuuskuva ja hyvin rakennettu maailma, josta avautuu lisää yksityiskohtia keskusteluiden, tv-lähetysten ja lehtiartikkeleiden kautta. Scifi-elementeistä huolimatta tulevaisuuskuva ei ole liian kaukana tosimaailmasta, etteivätkö sen synkät näkymät tuntuisi oikeasti painostavilta.

Peli on myös hienosti näytelty. Curryn ja Dechartin lisäksi esimerkiksi Aliensista (1986) tuttu Lance Henriksen, lukuisten tv- ja leffaroolien konkari Clancy Brown, sekä muutamat muutkin sivurooliessa nähtävät näyttelijät tekevät hyvää työtä. Greyn Anatomiasta parhaiten tunnettu Jesse Williams on roolissa vähän muita kankeampi, mutta ei siinä määrin, että se todella alkaisi häiritä.

Kertomus on myös valtaosin taitavasti käsikirjoitettu, vaikka välillä dialogissa sorrutaankin kuluneisiin fraaseihin. Räikein ongelma ovat kuitenkin pelin harvat ja kliseiset naishahmot.

Pelissä on käytännössä kaksi keskeisempää naishahmoa, jos pikkutyttö Alicea ei lasketa, ja nämä kaksi edustavat valtavirtafiktion yleisimpiä naishahmojen tyyppejä. Kara on suojeleva äitihahmo, ja Minka Kellyn esittämä North on loppupeleissä vain potentiaalinen rakastumisen kohde mieshahmolle. Muita useamman kohtauksen naishahmoja ei sitten oikeastaan olekaan, paitsi androideja avustava sivuhahmo Rose, joka on vähän freesimpi tapaus, vaikkakin lopulta tarinan kokonaisuuden kannalta lopulta aika tyhjänpäiväinen. Yhden läpipeluun perusteella sanoisin myös, että naishahmot ovat paitsi miehiä harvalukuisempia, myös passiivisempia ja vähemmän äänessä. Ei myöskään vaikuta siltä, että valinnoilla pystyisi tähän paljon vaikuttamaan.

Detroit: Become Humanin haarautuvaan kertomukseen sisältyy tietysti ajatus siitä, että sen voisi pelata moneen kertaan kokeillen aina eri valintoja. Kerran jälkeen täytyy kuitenkin myöntää, ettei toinen läpipeluu kauheasti innosta.

Pyrin pelatessani pitämään pelihahmot hengissä ja tekemään eettisesti kestäviä valintoja, enkä tunne valtavaa uteliaisuutta palata katsomaan, miten paljon kurjemmin tapahtumat olisivat voineet edetä. Vaikka Detroit tarjoaakin enemmän valinnanvapautta kuin Quantic Dreamin aiemmat pelit, ei tarina vieläkään vaikuta siltä, että se voisi kovin pitkälle poiketa jo kokemastani. Jos ymmärrän oikein, tulin kaikki kohtaukset nähneeksi, joten kyse olisi vain variaatiosta.

Tarjolla on myös vain kaksi vaikeusastetta, Casual ja Experienced, joista jälkimmäistä voi suositella varauksetta kaikille, joilla on yhtään enemmän pelikokemusta.

Pelin edetessä pelaaja ansaitsee myös kumulatiivisia pisteitä, joita voi käyttää Extras-valikosta esimerkiksi hahmomallien ja making of -videoiden avaamiseen. Nämä ovat kuitenkin kuriositeetteja, jotka tuskin valtaosaa pelaajista motivoivat. Irtohuomiona nostaisin esiin yksityiskohdan, josta ainakin itse pidin, nimittäin ”valikkoandroidi” Chloen. Kun pelin käynnistää ensi kertaa, opastaa tämä androidihahmo valitsemaan oikeat asetukset, mutta pelaajan ja Chloen suhde ei välttämättä jää tähän…

Viime kädessä Detroit: Become Humania ei voi kutsua huonoksi peliksi millään mittarilla, mutta etukäteen ja ensikosketuksen perusteella odotin siltä enemmän. Quantic Dream ja pääkehittäjä David Cage tarttuvat suuriin kysymyksiin osaamatta käsitellä niitä mitenkään omaperäisellä tavalla, ja lopputulos on pikemminkin viihdyttävää trilleriä kuin filosofista scifiä.

Detroit: Become Human

Varmasti ihan hyvä peli niille keille Heavy Rain ja Beyond Two Souls upposi.
 
Muutama tunti tuli jo pelattua. Komean näköistä ja kuuloista. Upea soundtrack. Parissa kohtaa ruudunpäivitysnopeus tipahti Prolla, kun paljon ihmisiä ja muita objekteja ruudulla. Uppoaa.
 
Voisi luulla että kyse on YLE:n arvostelusta..

Kyllä itseäkin Detroit kiinnostaa, ja tulee varmaan hankittua lähiaikoina. Heavy Rain oli loistava, Beyond: Two Soulsissa aihepiiri oli vähemmän kiinnostava ja liian "yliluonnollinen", vaikka kyllä senkin pelasi. Tämä taas kiinnostaa aihepiiriltäänkin enemmän.
 
Eilen pelasin Heavy Rainin loppuun (tuli ennakkotilauksen kyljessä) ja olihan se kova. Aiemmin pelannut kuukauden pelinä Beyond: Two Soulsin, eli mukavasti molemmat sai "ilmaiseksi" pelattua ennen Detroitia ja molemmat tosiaan kolahti kovaa. En edes tiennyt pitäväni tämänkaltaisista peleistä ennen Beyondia ja Detroitin demoa, mutta nyt odotan todella innolla pääseväni tähän käsiksi.
Tänään on ilta siis varattu Detroitille ja mässyille, ai että :tup:
 
Jos Heavy rainista ja Beyond Two soulista tykkää, niin pitää tästäkin ja voi ehdottomasti suositella tämän hankintaa..Jos taas ei, niin en usko että tämäkään maistuu..
 
Tuli tuossa katseltua erään suomitubettajan let's playtä tästä ja on se komea, on se.
 
Tuli tämä hankittua ja vaikuttaa kyllä kelpo viihteeltä. Heavy Rainista ja Fahrenheitista pidin ja äkkiseltään tämä vaikuttaa kyllä paremmalta ja mielenkiintoisemmalta. Todella nätin näköinen ja ympäristöt on monipuolisia ja yksityiskohtaisia. Kaupunki vaikuttaa vilkkaalta ja eläväiseltä.

Äsken onnistuin jo tapattamaan 2 androidia 10min sisään.. :btooth: Täytynee varmaan joskus koittaa pelata tämä läpi ihan perseillen ja katsoa että millainen farssi siitä tulee :D
 
Kyllä se suorituskyky normi PS4:llä on ihan paskaa missään vähänkään vaativammassa paikassa, tyyliin 20-25 FPS. Digitalfoundryllä hyvät testit kuten aina.
 
Läpi meni. Todella hyvä peli, jossa huomaa taas sen, että peleissä sen kirjoituksen laadun ei tartte olla niin priimaa kuin leffoissa/tv-sarjoissa: kun itse pääsee tarinan sisällä tekemään päätöksiä, immersio on aivan toista luokkaa, ja kässärin/hahmojen hölmöydet on helpompi sivuuttaa.

Toivottavasti seuraavasssa pelissä Cage antaa käsikirjoitusvastuun lopullisesti muille, mieluiten jollekin Hollywoodin A-luokan käsikirjoittajalle/tiimille.
 
Saako tämän avainta mistään netistä? Kinguinissa näytti olevan pelkkä US versio.
 
Ei kait pleikkarin pelien avaimia saa netistä ostettua?

E: näemmä jotain saa, mutta ovatko tosiaan region locked, kun eihän pleikkarin pelit normaalisti ole? Ts. voit jenkkistoresta ostaa pelin ja pelata sitä ihan normaalisti EU-alueen tunnuksella.
 
Ei kait pleikkarin pelien avaimia saa netistä ostettua?

E: näemmä jotain saa, mutta ovatko tosiaan region locked, kun eihän pleikkarin pelit normaalisti ole? Ts. voit jenkkistoresta ostaa pelin ja pelata sitä ihan normaalisti EU-alueen tunnuksella.
Tuli nyt storesta ostettua se digital deluxe. Mistä sen Heavy Rainin saa ladattua? Ei näy ostetuissa peleissä ja pelin Store sivu näyttää myös että ei olisi ostettuna.
 
Tuli nyt storesta ostettua se digital deluxe. Mistä sen Heavy Rainin saa ladattua? Ei näy ostetuissa peleissä ja pelin Store sivu näyttää myös että ei olisi ostettuna.

Eikös se Heavy Rain ollut pelkkä pre-order bonus?
 
Tuli nyt storesta ostettua se digital deluxe. Mistä sen Heavy Rainin saa ladattua? Ei näy ostetuissa peleissä ja pelin Store sivu näyttää myös että ei olisi ostettuna.

Katso librarysta, siellä näkynee ostetuissa? Itsekin tuli vasta julkkarin jälkeen ostettua toi digital deluxe ja mukana tuli kyllä Heavy Rain. Pre-Order bonuksena olisi ollut soundtrack ja dynamic theme.
 
Piti ostaa alennuksista mutta tulipa katsottua yksi läpipeluu twitchistä. Heavy rain ja BTS olivat suosikkipelejäni mutta joko aika on kullannut muistot jo tai sitten tämä oli juonellisesti ihan oikeasti toista luokkaa kuin nuo kaksi aiempaa. Olisiko sitten yritetty haukata liian isoa palaa kun niitä eri vaihtoehtoja näyttää olevan vaikka kuinka paljon ainakin niissä kaavioissa. Koko pääjuoni ja hahmot täysin stereotyyppisiä, Hank ainoa henkilö pääandroidien lisäksi josta kerrotaan yhtään enempää ja etäiseksi nekin jäivät. Juoni täynnä halpoja ratkaisuja ja kliseitä. Pelillisesti näytti menneen vain taaksepäin BTS:sta ja ohjaus näytti yhtä ankean kankealta kuin Heavy rainissa. Ja QTE:jä sai näköjään edelleen failata vaikka 5 putkeen ilman käytännön vaikutuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Aika loppusuoralla olen, oon mennyt kyllä tuossa lopussa ihan omaa polkua kun näyttää että vain 1% maailman pelaajista on lähtenyt samaa polkua.
Tämän pystyy kyllä vetämään ainakin 3 kertaa läpi, sen verran hanakasti tuntuu tarina muuttuvan valintojen mukaan.
 
Pelattiin just parin kaverin kanssa tämä läpi. Itselle oli toinen kerta ja kavereille ensimmäinen. Pelattiin sillä tavalla, että jokainen sai ohjastaa ja päättää valinnat yhdelle hahmolle. Mukavan erilainen tarina tuli näin pelattuna. Kavereillekin ilmeisen hyvin upposi peli, kun pelattiin reilut 10h putkeen että saatiin peli läpi. Todella kova peli kyllä ja vahva suositus täältäkin!
 
Kyllä tässä jäi mietiskelemään että vittua sitä meni tekemään.
Mutta jos pelaa sillain että robotit yrittää ottaa valtaa, silloin se on täysin normaalia, ne on pelkkiä koneita.
 
Viimeksi muokattu:
Läpi meni, loistava peli.
Tuli muutaman hahmon osalta niin ikävä loppu että kyllä tämä pitää vielä vetää eri valinnoilla läpi kunhan joutaa. Vain 3% maailman pelaajista kohtasi saman lopun kuin meikä :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Tääkin saavuttanut kahden miljoonan rajapyykin:
Detroit: Become Human on myynyt jo yli kaksi miljoonaa kopiota | Muropaketti.com

Vuoden alkupuolella julkaistu Detroit Become Human oli yksi PlayStation 4:n vuoden odotetuimmista yksinoikeuspeleistä. Peli on menestynyt kohtalaisen hyvin myös taloudellisesti.

Sonyn mukaan toukokuun lopulla julkaistu, Quantic Dreamin kehittämä Detroit Become Human on myynyt tähän mennessä jo yli yli kaksi miljoonaa kopiota.


Muropaketin arviossa 3,5 tähteä viidestä kerännyttä peliä kuvailtin näin: ”Viime kädessä Detroit: Become Humania ei voi kutsua huonoksi peliksi millään mittarilla, mutta etukäteen ja ensikosketuksen perusteella odotin siltä enemmän. Quantic Dream ja pääkehittäjä David Cage tarttuvat suuriin kysymyksiin osaamatta käsitellä niitä mitenkään omaperäisellä tavalla, ja lopputulos on pikemminkin viihdyttävää trilleriä kuin filosofista scifiä.”

 
Hieno juttu. Kukahan sen porttauksen tekee? Mutta oli se sitten kuka tahansa niin toivottavasti tekevät sen hyvin.
 
Heavy Rain ja Beyond2Soul ovat varsin kehnoja pelejä, mutta Detroit iski itseeni todella kovaa. Vuosikausiin paras seikkailupeli, jossa valinnat eivät olleet vain näennäisiä. Suurin miinus tuli latausajoista, vaikka mulla on PS4 Pro SSD:llä. PC:llä pelin siis luulisi olevan vielä nautinnolisempaa. Grafiikka ei paljoa paremmaksi voi tuosta mennä. En ole PC:llä tähän päivään saakka nähnyt yhtä kaunista peliä, ainakaan omalla koneella pyörivää (i5 9600k/1070GTX).
 
Heavy rain ja b2s ovat huippupelejä mielestäni. Detroit taas oli ainoa ostamisen arvoinen peli 2018.
 
Heavy Rainin olen pelannut kahdesti läpi ja peli on erittäin hyvä. Tämä Detroit taas, en millään meinannut päästä peliin kiinni, kunnes tajusin, että pelaan hahmoja ihan liian samanlaisesti, keskitietä kulkien. Sitten aloin pelaamaan Markus -hahmoa siten, että voittoja saadakseen hän menee äärimmäisyyksiin ja turvautuu väkivaltaan. Yhtäkkiä peli alkoi aukeamaan ja samalla Markuksen teot alkoivat vaikuttaa myös Connoriin. Ainoaksi puutteeksi jää nyt Kara, jolle pitäisi keksiä jonkinlaisia tavoitteita myös.

Mutta peli toimii paljon paremmin kun uskaltaa pelata kunnolla ja miettii pelattavaa hahmoa, että miten se toimisi tietyissä tilanteissa. Nyt olen pelissä jo loppupuolella ja on mielenkiintoista nähdä miten peli loppuu, toki pelaan kyllä varmaan samantien toistamiseen läpi. Toisella pelikerralla voisi jokaiselle hahmolle miettiä tietyn luonteenpiirteen, eli vaikkapa rohkea, turvallisuushakuinen yms ja pelata koko pelin niiden pohjalta.
 
Pc aikataulusta ei taida tietoa olla?
Nytten pelattu (pari kk sisään)heavy rainn ja beyond two souls pc:llä läpi.
Ehkä olen liian nyhverö mutta jostain syystä täydellistä murhaa en saa tehdyksi hr:ssä :(

Onko detroitissa samanlaista mahdollisuutta?
Two souls oli tuon suhteen vähemmän vaihtoehtoja antava vaikka itse pidin siitäkin.
 
Pelasin nyt juonen läpi kaksi kertaa.

Ensimmäisellä kerralla:

-Karan hahmo otti Alicen mukaansa ja lopussa joutui purkuleirille nro 5. Pelastui viime tingassa, kun Markus hyökkäsi leiriin. Oli pelin lopussa Alicen kanssa kuuntelemassa Markuksen puhetta
-Connor ystävystyi Hankin kanssa, lopussa Conner 2 tappoi Hankin, koska Connorille oli tärkeämpää vapauttaa androidit. Tämähän tarkoittaa myös, että Markus onnistui Connorin käännytyksessä. Hank kuoli, mutta oli iloissaan päästäkseen taas näkemään poikansa. Connor oli myös viimeisessä kohtauksessa kuuntelemassa Markuksen puhetta. Häntä yritettiin käännyttää tappamaan Markus, mutta se epäonnistui ja Connor jäi kuuntelemaan puhetta. Androidit vapautettiin ja Markus oli heidän johtajansa. Tässä juonessa Markus käytti paljon väkivaltaa ja onnistui vapauttamaan androidit, vaikka yleinen mielipide ei ollut heidän puolellaan.

Toinen pelikerta:

-Kara kuoli heti alussa, kun ei liikkunut ollenkaan. Samalla kuoli myös Alice Toddin toimesta. Koko loppupelissä ei sitten ollut kumpaakaan näitä hahmoja.
-Connoria ei käännytetty eikä hän ystävystynyt Hankin kanssa. Hank kuoli oman käden kautta sen jälkeen kun Connor oli vieraillut hänen luonaan. Lopussa Markus piti puhetta samassa paikassa kuin edellisellä pelikerralla. Connor ampui Markuksen.
-Markus oli pasifisti, lopussa he olivat leirin vieressä protestomassa ja androideja kuoli. Armeija hyökkäsi heidän kimppuunsa, joka käänsi yleisen mielipiteen androidien puolelle. Lopussa Markus ja muut androidit lauloivat ja presidentti esti heidän tuhoamisensa. Jossain mielessä androidit saivat vapautensa, mutta ei samanlaisella voitolla kuin ensimmäisellä pelikerralla.

Molemmilla kertaa oli pelissä kohtauksia mukana, jotka eivät olleet samoja. Kokonaisuutena peli on todella hienon näköinen, ihan hyvä, mutta ei yllä Heavy Rainin fiiliksiin. Ehkä androideista ei vaan samalla tavalla jaksa innostua tai Heavy Rainin tarina on yksinkertaisesti parempi. Pelikerroista pidin enemmän tuosta ensimmäisestä varsinkin Hankin tarinan osalta.
 
30 € niin jopa ennakkotilaisin, mutta parasta on toki nähdä ensin millainen PC-käännös on. Toivotaan ettei ole rajoitettu ruudunpäivitystä, koska tällaisen elokuvamaisen pelin saa näyttämään heittelevästä ruudunpäivityksestä huolimatta hyvältä mukautuvan virkistystaajuuden avulla. Varmaan saisi jo 30 € tämän jos Epic Storeen myytäisin suoraan avaimia suomalaisissa verkkokaupoissa. Myydäänkö avaimia erikseen missään vai ostetaanko kaikki pelit suoraan Epiciltä? Sietäisi sentään uuden vuoden alesta irrota jo 30 €.
 
Pitänee ostaa pois, varmaan ainoa näistä konsolitarinapeleistä PC:llä jotka edes etäisesti kiinnostaa, lähinnä aihepiirinsä takia.
 
Tämä peli sitten tosiaan vaatii enemmän kuin neljä corea, IO Techin käyttäjillä tuskin ongelma mutta kuitenkin.
"CPU: Intel Core i7-3770 @ 3.4 GHz or AMD FX-8350, 4.2 GHz (6 to 8 logical cores minimum highly recommended)"

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 754
Viestejä
4 494 975
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom