Denon AVR-1910 matalien taajuuksien puute.

Liittynyt
10.03.2018
Viestejä
11
Moro.

Elikkäs ostin käytettynä otsikon vahvistimen ja nyt ongelmana on saada matalia "alle 100hz" taajuuksia kunnolla kuulumaan mistään kaiutin lähdöstä.
Vahvistinta olisin käyttänyt lähinnä musiikin kuunteluun 2.0 kaiutin kokoonpanolla, mutta ääni on kuin pienessä matkaradiossa, ainakin matalien äänien osalta. Ääntä laitteesta kyllä lähtee riittävästi ja äänen laatu on muuten hyvä.
Asetuksien pyörittelyyn olen käyttänyt aikaa useita tunteja ilman tulosta. Ainoa keino saada myös matalat äänet kuuluviin on laittaa asetuksista mikä tahansa DOLBY tai DTS NEO 6 tila päälle jolloin matalat äänet tulevat kuuluviin, mutta vain keskikaiutin paikasta.
Olen käynyt läpi kaikki netistä löytyvät keskustelut aiheesta ja siellä ei juuri muuta toisteta kuin, että laita asetuksista kaiuttimet largeksi laita piuhat oikein päin ja osta subwoofer.

Onkohan laite siis viallinen vai eikö siitä kunnollista ääntä kuulukkaan saada?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Kaiutinjohdoissa plussa ja miinus satavarmasti samoin päin molemmissa? Paraneeko bassot, jos kiinni on vain yksi kaiutin vasemman tai oikean etukaiuttimen lähdössä?
 
Liittynyt
10.03.2018
Viestejä
11
Kaiutin johdot on kyllä varmasti oikein päin ja on testattu yhdellä kaiuttimella.

Audysseystä kun laittaa dynamic eq:n päälle niin matalat äänet tulevat kyllä selvästi paremmin kuuluviin, mutta samalla ilmestyy selkeästi kuultava häiritsevä suhina.
Samalla tietysti myös häviää manual eq käytöstä ja muutenkin hieman erikoista että dynamic eq:n pitäisi olla käytössä että saa mitenkään siedettävän äänen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
88
Mikä on muuten äänilähteenä ja mitkä kaiutttimet käytössä ?
lfe+main asetus päällä ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2018
Viestejä
11
Äänilähteenä olen koittanut tietokoneen analogista äänilähtöä, hdmi kaapelia ja puhelimen kuulokeliitäntää.
Kaiuttimet on jostain vanhasta jvc soittimesta eli ei siis erityisen hyvät, mutta soivat paremmin kaikissa muissa laitteissa.
lfe+main on päällä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
88
Itse kokeilisin vielä zone 1/ 2 lähtöjä ja sitä vaikuttaako pure / pure direct asetus mihinkään
 
Liittynyt
10.03.2018
Viestejä
11
Zone 1/2 lähtöjä on kokeiltu ja direct / pure directillä ei vaikutusta.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
Kokeiles nyt ensin ottaa se LFE+Main pois päältä.... Sehän nimenomaan ajaa nuo matalat taajuudet pois noista pääkaiuttimien signaaleista eli tekee mitä pitää. Tai tuon asetuksen ollessa päällä, niin saatko jotain signaalia ulos LFE/subbari-lähdöstä?


Itsellä tuo HTPC vaihtaa syystä tai toisesta usein asetukseksi stereo-lähdön, joka sitten ei tunnu matalia taajuuksia liiaksi suosivan, mutta kun ottaa moniäänilähdön takaisin, niin subbari hyppää peliin. Tämän kaltaisen tilanteen tietenkään ei pitäisi tulla esiin tuolla analogisella tulollasi.

Mitä voisi testata, niin tee vaikka Audacityllä tms. sweeppi ja pystyt sillä aika luotettavasti jo kertomaan, että miten ja millä taajuudella ääni leikkaantuu. Tekee tarpeeksi hitaan swiipin tai osissa sen, niin voi mennä pykälä kerrallaan taajuuksia läpi. Eihän se ongelmaa ratkaise, mutta ainakin selkeästi varmemmin pystyisit eri moodeilla testaamaan, että mitä sieltä leikkaantuu pois, vaikka kertomasi mukaan se olisi jo aika selkeää muutenkin (muu vs. Dolby jne.). Mutta se ettei tuolla directillä/purella olisi mitään vaikutusta, niin sitä varsinkin voisi yrittää tällä selvittää.

Jos sinulla on sitten vielä mikrofoni, niin tietenkin sen ajetun äänen voisi myös nauhoittaa ja ajaa siitä FFTn avulla taajuudet ajan funktiona, niin ei pääse korvat tekemään tepposiaan vahingossakaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Siis jos se lfe mode on päällä eikä käytössä ole erillistä subbaria omassa lähdössään, niin eikös se juuri voi aiheuttaa tuollaisen tilanteen, kun alataajuudet leikataan pääkanavista ja yritetään toistaa sen puuttuvan subbarin kautta?

Manuaali käteen ja asetusten tarkistus?
 
Liittynyt
10.03.2018
Viestejä
11
No siis lfe+main ei pysty edes muuttamaan kun ei ole subwooferia kytketty ja subwoofer lähdöstä tulee sitä mitä pitääkin.

Tätä testiä olen käyttänyt ja noin 95hz alaspäin hiljenee todella paljon. Olen myös nauhoittanut sen audacityllä ja audyssey mikrofonilla, siitä näkee sen minkä korvallakin kuulee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 386
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom