Dell XPS 13 9350, Intel HD Graphics ongelma

Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
50
Tervehdys,
ensimmäisenä relevantit laitteen speksit, ennen ongelman esittelyä.

Dell XPS 13 9350
Intel i5-6200u
Intel HD Graphics 520
Windows 10 20H2

Tosiaan, ongelmana on se, ettei yllä mainittu näytönohjain toimi enää Windowsissa. Laitoin eilen läppärin nukkumaan ja käynnistäessä sen uudelleen, kuvaa ei tullut enää Windowsissa näytölle. Olen omien vianselvittelyjen perusteella kohdentanut ongelman nimenomaisesti tuohon Intel HD Graphicsiin, koska poistamalla sen käytöstä vikasietotilassa laitehallinnassa, Windows toimii ilman vikasietotilaa. Kuva ei myöskään tule ulkoiseen näyttölähteeseen, käytettäessä Intel HD Graphicsia.

Olen kokeillut asentaa Windowsin kahdesti kokonaan uudelleen, formatoimalla SSDn ja asentamalla puhtaan asennuksen. Puhtaan asennuksen jälkeen olen kokeillut sekä Dellin omaa XPSlle tarkoitettua näytönohjaimen ajuria, että Intelin sivuilta ladattavaa ajuria puhtaalle Windows-asennukselle. Molemmissa tapauksissa kun ajuri on asentunut, kuuluu Windowsin laitteen irroittamisen merkkiääni ja kuva häviää ruudulta. Käyttämällä Microsoftin perusnäyttöajuria, pari kertaa satunnainen artefakti on vilahtanut ruudulla, mutta kuva näkyy. Samoin myös coil whineltä kuulostavaa siritystä on ilmaantunut käynnistäessä konetta.

Oudoksi tilanteen tekee kuitenkin se, että asentaessani Windows 10in tilalle Ubuntu 20.04n, tietokone toimii kutakuinkin normaalisti ja Linux tunnistaa myös Intel HD Graphics 520n normaalisti. Tätä kirjoittaessani olen vartin pyörittänyt Furmarkkia ja rinkula pyörii tasaisesti 7 FPS koko ajan. Coil whineäkään ei kuulu.

Ennen kaikkea asennusrumbaa kokeilin myös käyttää laitteen sisäisen akun 30min irti, mutta sillä ei ollut vaikutusta, toisin kuin jossain ulkomaisella foorumilla.

Onkohan tässä vielä jokin jippo kokeiltavissa, vai onko tuo integroitu näyttis vain rikki? Sinänsä tuntuu oudolta, että Linuxissa kuitenkin homma näyttäisi pelittävän normaalisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 599
Kun sopivat työkalut löytyy niin kokeilisin perinteistä kone kiinni, virtajohto ja akku irti ja _painaa viratanappia minuutin tai vaikka kaksikin_. Sitten virtajohto kiinni ja koekäynnistys normaalisti windowsiin.
edit: siis pelkkä akun irroitus ei riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
50
Tuossa eilen kun irroitin tuon akun puoleksi tunniksi, niin painelin tuota virtanappia useaan otteeseen niin, että tuo akku ja tottakai virtajohtokin oli irti.

Pitää kokeilla illalla vielä uudestaan pidempään.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
50
Ei muutosta Coaxin ohjeilla. Irroitin akun taas puolen tunnin ajaksi ja pidin virtanappia pohjassa pari minuuttia useampaan otteeseen. Kokeilin myös ottaa CMOS-patterin irti akun lisäksi ja painaa virtanappia pohjassa.

Merkkiäänien perusteella Windows latautuu koneessa, mutta tosiaan Intel HD Graphicsin ollessa käytössä, kuvaa ei piirry Windowsilla. Perin outoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 679
Viestejä
4 188 642
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom