Dell Latitude 5470 i5 16gb (vm2016) ei käynnisty vaikka pwr valo palaa

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
Kyseinen kone on auto-diagnostiikka läppärinä, ollut minulla käytössä ehkä kerran kuussa. Akku kestänyt hyvin ja ei ole kuin kerran mennyt lähes tyhjäksi käytössä.
Kone toiminut tähän saakka moitteetta, ostin tämän täältä käytettynä ja toimivana ( vaikka saanut joskus hieman osumaa kun jälki prossun jäähdytys rivassa ja kotelossa).

Nyt ei siis käynnisty ollenkaan, ilman virtapiuhaa ei sano mistään mitään, dellin omalla virtalähteellä palaa vaaleat valot power painikkeessa/etuosan power led mutta ei käynnisty kone.
Kokeiltu hard resettejä ilman akkua/akun kanssa, ei vaikutusta, 8gb muistikampoja vaihdeltu ja kokeiltu yksinään molemmissa sloteissa, ei vaikutusta.
Prosessorin heatsink lämpenee kun pwr valot palaa, samoin ssd lämpenee hieman, että jotain siellä tapahtuu..
Sitten huomasin että kun virtapiuhan kytkee niin CapsLock led välähtää kerran, samaan aikaan syttyy power valot mutta ei käynnisty.

Pitääköhän tässä purkaa koko kone ja vaihtaa tai irroittaa bios patteri koneen syövereistä? Tai muita hyviä ideoita?

Kone itsessään ei kovin arvokas ole, mutta ohjelmat sen sijaan ovat ja olis tärkeää saada toimimaan :)

Edit 1: Muistit ovat 8gb samsung 2166 & 8gb hynix 2666
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
416
Mulla oli omassa Dellin e7240 läppärissä muistaakseni ihan samat oireet. Oli jonkun aikaa säilöttynä kaappiin ja käyttöön otettaessa kone ei virka mitään. Valot tuli tiettyihin painikkeisiin mutta päälle sitä ei saanut. Tuli kans kokeiltua nuita mainitsemiasi reseteointeja ja biosin paristonkin vaihdoin uuteen, mutta ei se siitä kummennut. Komponenteissakaan ei silmämääräisesti tarkasteltuna ollut mitään vikaa. Ehkä emolevylle tuli tunnit täyteen?
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
Mulla oli omassa Dellin e7240 läppärissä muistaakseni ihan samat oireet. Oli jonkun aikaa säilöttynä kaappiin ja käyttöön otettaessa kone ei virka mitään. Valot tuli tiettyihin painikkeisiin mutta päälle sitä ei saanut. Tuli kans kokeiltua nuita mainitsemiasi reseteointeja ja biosin paristonkin vaihdoin uuteen, mutta ei se siitä kummennut. Komponenteissakaan ei silmämääräisesti tarkasteltuna ollut mitään vikaa. Ehkä emolevylle tuli tunnit täyteen?
Toiv ei ole emolevy entinen, saanee senkin jostain ebaysta tms kohtuu hintaan, mut vaivaa tuottaa :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
Reagoiko erillinen näyttö mitenkään jos sellaisen kytkee koneeseen? Tai jos oikein tarkkaan katsoo, näkyykö näytöllä buuttilogon, kirjautumisruudun tai työpöydän "haamu" (eli näyttöpaneelin taustavalo olisi hajalla).
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
Reagoiko erillinen näyttö mitenkään jos sellaisen kytkee koneeseen? Tai jos oikein tarkkaan katsoo, näkyykö näytöllä buuttilogon, kirjautumisruudun tai työpöydän "haamu" (eli näyttöpaneelin taustavalo olisi hajalla).
Pitää kokeilla tänään kun ehtii :thumbsup:
Edit, ei tullut mitään kuvaa ulkoiseen näyttöön hdmi kaapelilla, eikä ihme kun ei tapahdu mitään kun pwr nappia painaa, vaan pwr valot palaa..
Kai se pitää patteri kaivaa esille emon väärältä puolelta, toiv se auttaa :)
 
Viimeksi muokattu:

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
Vilkkuvatko etureunan ledit, vai palavat tasaisesti? Voisit kokeilla ottamalla molemmat muistit pois ja katsoa reagoiko kone siihen. Onko kokeiltu toisella virtalähteellä?

Ei vilku, vaan palaa tasaisesti, paitsi caps lock vilahtaa kerran kun virtapiuhan kytkee..
Ei reagoinut muisteihin aiemmin, mut toista virtalähdettä ei nyt ole toistaseks :hmm:
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Joissain vanhoissa läppäreissä on ollut ongelma vääränlainen tina juotoksissa.
Näin kävi itselle, kone toimi useamman vuoden hyvin, mutta alkoi tekemään että näyttö pysyi pimeänä.
Pari kertaa sain toimimaan lämmittämällä konetta alapuolelta kuumailmapuhaltimella.
Jos purkaa konetta tätä kannattaa kokeilla, se on helpompi lämmittää kun ei ole suuri vaara että muoviosat alkaa muuttaa muotoaan, kuten minulla kävi viimeisellä kerralla, kun kone oli kokonainen.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
469
Itse kävin hakemassa uuden läppärin, kun vanha ASUS heräsi vain eloon, kun lämpisi joku 15 minuuttia pyyheliinan sisällä. = Kun estää sen kuuman ilman ulostulos, se lämmittää itse itsensä / toimii itse, kuumailmapuhaltimena. Tietysti, jos lämpiää liikaa, se sammuu ja eikä välttämättä suostu käynnistymään, tarpeeksi nopeasti uudestaan. Ja jäähtyy liikaa. Ja sitten palaamme kohtaan, jossa se täytyy taas lämmittää uudestaan...
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
Helpointa ostaa vanha toimiva läppäri mihin saa tuon rikkinäisen koneen levyn kiinni ja siirtää tiedot talteen.
Kyl mä viel puran ton vaik atomeiksi, kun uusi kone ei ole helppo homma kun kaikkien ohjelmien aktivointiavaimien laskeminen/koodaus täytyy tehdä, kun tuo on korjaamotyökalu. Mut jos tota ei saa eloon, niin sit joku toinen läppäri :hmm: :)
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 851
Koneesta virrat pois, akku ja laturi irti, paina virtanäppäintä pohjassa 30 sekuntia ja sen jälkeen testaa uudestaan lähteekö eloon. Toinen toimiva laturi tietty jos olisi testiin, niin saisi senkin testattua. Mutta vaikuttaa vähän emolevy tulleen tiensä päähän.

Jos mahdollista niin ottaisin kyllä varmuuskopion koneen kiintolevystä/SSD:stä, kun siellä on arvokkaita asioita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 869
Viestejä
4 207 015
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom