Define C + (tuleva) RTX 3080 + Ryzen 3600, paras tuuletinasettelu?

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
Nykyinen GTX 1080 + R3600 on pari vuotta palvellut kiltisti, vaikkakin lämpimänä. Näyttiksen lämmöt kolkuttelee 80 asteessa ja prossu 75-80 asteessa pidemmissä pelisessioissa. Ei hyvä, mutta ei nyt sietämätönkään tilanne. Kotelossa on kolme satunnaista kotelotuuletinta, jotka puhaltaa satunnaisen määrän ilmaa sisälle (edestä) ja ulos (takaa) kotelosta ja prossulla on Alpenföhn Ben Nevis Advanced.

Nyt kun tähän koteloon olisi tarkoitus lyödä näyttikseksi RTX 3080 (todennäköisesti MSI Gaming Trio X), lienee odotettavissa, ettei lämmöt ainakaan laske.

Pitäisikö asetella kotelotuulettimet toisin? Ostaa lisää tuulettimia? Vähentään tuulettimia? Ostaa parempia tuulettimia? Tuulettimia? Prossucooleriakin mietin, että pitäisikö hommata AIO.

En ole hiljaisuuden perään, kuulokkeilla pelaan kuitenkin. En vaan haluaisi uhrata boost tehoja lämpöjen jumalalle.

Suorastaan hämmentävän huono kuva nykyisestä hirvityksestä:

IMG_0725.JPG
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
438
Siirtäisin tuon takatuularin myös eteen ... lisääntyisi ilmanvaihto n 30% ... poistoilma kyllä tiensä ulos löytää ilma oppaitakin :geek:
 
Liittynyt
12.01.2020
Viestejä
171
Hyvä kotelo
Prossujäähy on tässä kriittisessä roolissa. Joten sen vaihtaisin ensin.
Keulilla olevalla joukko ei ole huolenaihe.
Omissa testeissä ilmalla ajaessa lähes vastaavassa setupissa juuri poistotuulettimilla on merkittävin vaikutus.
Vesillä meneekin monimuotoisemmaksi.

Onko tavoitteena positiivisen vai negatiivisen paineen järjestelmä?

Vesijäähdytyksellä jossa kenno on keulilla saa helposti toteutettua positiivisen paineen.
Vesijäähdytyksellä virransyöttö ei saa samanlaista ilmavirtaa kuin järeämmillä ilmajäähyillä, joten siitä tarvitsee huolehtia erikseen vaikka prossu käykin viileänä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
Hyvä kotelo
Prossujäähy on tässä kriittisessä roolissa. Joten sen vaihtaisin ensin.
Keulilla olevalla joukko ei ole huolenaihe.
Omissa testeissä ilmalla ajaessa lähes vastaavassa setupissa juuri poistotuulettimilla on merkittävin vaikutus.
Vesillä meneekin monimuotoisemmaksi.

Onko tavoitteena positiivisen vai negatiivisen paineen järjestelmä?

Vesijäähdytyksellä jossa kenno on keulilla saa helposti toteutettua positiivisen paineen.
Vesijäähdytyksellä virransyöttö ei saa samanlaista ilmavirtaa kuin järeämmillä ilmajäähyillä, joten siitä tarvitsee huolehtia erikseen vaikka prossu käykin viileänä.
Kiitos vastauksesta!

Tavoitteena on toimiva järjestelmä. Luotan siihen, että te tietäjät osaatte sanoa, millä keinoin pysyy lämmöt parhaiten kurissa. Minä olen avoin kaikille ratkaisuille.

Minkä valitsisit prossujäähdyttimeksi? Teen hankintaa pitkällä tähtäimellä (asenna ja unohda), joten tärkeintä on toimivuus, ei hinta. Noctuoista olen kuullut hyvää, pitääkö huhut paikkansa?
 
Liittynyt
12.01.2020
Viestejä
171
Ottaisin niin ison ilmajäähyn kuin kukkaro kestää.
Itse ajan nyt Noctua NH-D15S, paremman AMD yhteensopivuuden vuoksi (korkeammat muistit sopii ja epäsymmetrinen muoto, jolloin matx kokoonpanossa koko jäähdytin on emolevyn rajaamalla alueella).
Toi sun kotelosi syö isoimmatkin ilmajäähyt, tällä hetkellä osassa iotechin testeissä näytään käyttävän Deepcool Assassin III:sta jimms linkki Ei omaa kokemusta mutta vaikuttaa myös erittäin kiinnostavalta.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 843
Nyt kun tähän koteloon olisi tarkoitus lyödä näyttikseksi RTX 3080 (todennäköisesti MSI Gaming Trio X)
Huomauttaisin, että tuo ei mahdu kyseiseen koteloon etutuulettimen kanssa ja ainakin Sampsan testissä oli melko "tuhnu" hintaisekseen, varsinkin verrattuna Asuksen hinnat alkaen (mutta silti parempaan) TUF:iin, joka on tuon nykyisen Strixisi mittainen.

Jos AIO:ta meinaat, niin melko tarkkaan kai sai valita mallin joka menis kattoon. Edessä taas syö vielä 30mm lisää tuosta näyttiksen maksimipituudesta (315mm alunperin)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
Huomauttaisin, että tuo ei mahdu kyseiseen koteloon etutuulettimen kanssa ja ainakin Sampsan testissä oli melko "tuhnu" hintaisekseen, varsinkin verrattuna Asuksen hinnat alkaen (mutta silti parempaan) TUF:iin, joka on tuon Strixin mittainen.

Jos AIO:ta meinaat, niin melko tarkkaan kai sai valita mallin joka menis kattoon. Edessä taas syö vielä 30mm lisää tuosta näyttiksen maksimipituudesta (315mm alunperin)
Tämä oli hyvä huomio, kiitos! MSI Gaming Trio X on todennäköinen valinta siksi, että sen osalta olen ensimmäisenä "jonossa". TUF olisi todennäköisesti fiksumpi valinta, mutta siinä pitäisi tällaisen kärsimättömän perhanan jaksaa heittää arpaa odotusajan suhteen.
Itse ajan nyt Noctua NH-D15S, paremman AMD yhteensopivuuden vuoksi (korkeammat muistit sopii ja epäsymmetrinen muoto, jolloin matx kokoonpanossa koko jäähdytin on emolevyn rajaamalla alueella)
No tämähän osuu hyvin, kun aiemmin päivällä lisäsin Noctua NH-D15 SE-AM4:n Jimm'sin ostoskoriin ja olen pisin päivää leikitellyt ajatuksella tilaamisesta. Taidanpa laittaa sen sitten tulemaan :)
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
520
Define-sarjassa näyttäis olevan mitä parhaat suodattimet niin mitä ikinä teetkin, tuo suurempi määrä ilmaa niiden kautta sisään kuin mitä "vedät" ulos. Eli ylipaine koppaan. Tuuletinhallinnalla saat säädettyä myös tarkemmin kuin, että 3 fööniä eteen ja 1 taakse. Jos laitat AIO:n kattoon niin huolehdi, että se vie vähemmän ilmaa pois kun mitä etuföönit tuo.

- Alipaineella saa suodatetunkin kopan pölyiseksi -> lämmöt nousee
- Alipaineella voi lämmintä ilmaa alkaa kiertämään koneen takaa / päältä takaisin sisälle

Define C Mini tulossa mulle ja mietiskellyt näitä jo etupeltoon vähän *tekniikka-autismi* :hammer:
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Define-sarjassa näyttäis olevan mitä parhaat suodattimet niin mitä ikinä teetkin, tuo suurempi määrä ilmaa niiden kautta sisään kuin mitä "vedät" ulos. Eli ylipaine koppaan. Tuuletinhallinnalla saat säädettyä myös tarkemmin kuin, että 3 fööniä eteen ja 1 taakse. Jos laitat AIO:n kattoon niin huolehdi, että se vie vähemmän ilmaa pois kun mitä etuföönit tuo.

- Alipaineella saa suodatetunkin kopan pölyiseksi -> lämmöt nousee
- Alipaineella voi lämmintä ilmaa alkaa kiertämään koneen takaa / päältä takaisin sisälle

Define C Mini tulossa mulle ja mietiskellyt näitä jo etupeltoon vähän *tekniikka-autismi* :hammer:
Pölyjen vaikutus aika minimaalinen ja jos kerran puoleen vuoteen putsaa niin ei siinä häviä kun parisen astetta.
Yksittäisten komponenttien suhteen ylipaineella on se ongelma että se muodostaa kuumia "taskuja" helpommin ja todennäkösemmin kuin alipaineistettu malli.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Taitaa olla kotelossa melko lämmintä, jos 3600 käy lämpöisenä peleissä. Voi toki olla pelistäkin kiinni, mutta oma ei hirveästi yli 60C mennyt ainakaan RDR2:ssa, vaikka on kierrokset alle 600rpm Freezer 34:lla.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
337
Minulla on halpiskotelo, eli Focus G. Siinä on nyt mieto i5-8400-prosessori, 3080 ja kotelossa on erittäin lämmin (emon lämmöt 45-50) vaikka edessä on kaksi tuuletinta ja takana yksi. Se näytönohjaimen yli 300W on vaan todella paljon. Odotelen itse AMD:n uusia prosessoreita ja päivitän sitten ja ajatus on ehdottomasti mennä AIO:n kanssa (kattoasennus), jotta edes prosessorin lämmöt saa ulos kopasta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Minulla on halpiskotelo, eli Focus G. Siinä on nyt mieto i5-8400-prosessori, 3080 ja kotelossa on erittäin lämmin (emon lämmöt 45-50) vaikka edessä on kaksi tuuletinta ja takana yksi. Se näytönohjaimen yli 300W on vaan todella paljon. Odotelen itse AMD:n uusia prosessoreita ja päivitän sitten ja ajatus on ehdottomasti mennä AIO:n kanssa (kattoasennus), jotta edes prosessorin lämmöt saa ulos kopasta.
Tuohonhan menee ilmaa sisään paljon paremmin kuin define-sarjan koteloihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
Taitaa olla kotelossa melko lämmintä, jos 3600 käy lämpöisenä peleissä. Voi toki olla pelistäkin kiinni, mutta oma ei hirveästi yli 60C mennyt ainakaan RDR2:ssa, vaikka on kierrokset alle 600rpm Freezer 34:lla.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Define C taitaa tosiaan olla tunnettu hiukan heikosta ilmanvaihdostaan. Mutta niillä korteilla pelataan jotka pöydän alta löytyy.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Define C taitaa tosiaan olla tunnettu hiukan heikosta ilmanvaihdostaan. Mutta niillä korteilla pelataan jotka pöydän alta löytyy.
Vähän veikkaisin, että paremman ilmankierron kotelo vaikuttaisi enemmän kuin cpu-jäähyn vaihtaminen.
 
Liittynyt
12.01.2020
Viestejä
171
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Define C taitaa tosiaan olla tunnettu hiukan heikosta ilmanvaihdostaan. Mutta niillä korteilla pelataan jotka pöydän alta löytyy.
Onnea projektiin, lähtökohdat on tosi hyvät
Tohon koteloon saa mun mielestä rakennettua toimivan koneen. Jos ei muuten jäähdy niin kattoon sitten lisää poistotuulettimia
Itse oon yleensä tykännyt laittaa takatuulettimeksi jonkin suuren ilmavirran tuulettimen (kuitenkin 2200rpm tai alle) ja poistanut ritilät edestä.
Parantaa vähän myös virransyötön jäähdytystä.
Silloin kone vastaa äänitasoltaan pölynimuria, eli en kaikille suosittele
 
Liittynyt
13.12.2019
Viestejä
53
Mulla on Fractal Define C kotelona ja nyt kun Gigabyten eagle 3080 tuli asennettua siihen niin totesin, että piikkilämpötilat käyvät turhan korkealla. Olin hieman laiska, enkä jaksanut excelöidä keskilämpötiloja (jotka siis huomattavasti näitä piikkilämpötiloja alhaisempia prosessorin osalta). Ennen kotelossani oli 4 tuleetinta; vakiotuuletin poistamassa takana ja katossa 140mm Arctic. Kaksi edessä imemässä uutta tilalle, joista toinen 120mm vakio tuuletin ja toinen 140mm Arctic. Asensin kaksi uutta Arcticin tuuletinta, 120mm lattiaan imemään ja 120mm ylös imemään koppaan lisää ilmaa.


Koppa.jpg


Tuo Eagle ja ilmeisesti muutkin 3080 kortit on niin isoja, että se tulee niin pitkälle kopan etuseinän viereen, ettei siihen mahdu tuuletinta väliin. Ehkä joku lowprofile saattaisi mennä, mikäli sellaisia on edes olemassa. :D

Prossu käy nyt paljon viileämpänä pelatessa ja rasitustestillä testattaessa, kun kuuma ilma poistuu kopan takaosasta. Tuo GPU:n koko myös tekee sen, että ilma ei juuri liiku näytönohjaimen alapuolelta yläpuolelle ja toisinpäin. Poistamalla kovalevykelkan alhaalta edestä, siirtämällä SSD:n takapaneelin väliin ja lisäämällä pohjaan yhden 120mm tuulettimen ilmaa poistuu huomattavasti paremmin kopan takaosasta näytönohjaimen alapuolelta.

Tulipa askarreltua myös taulukko piikkilämpötiloista, ei siis keskilämmöistä muutamassa sovelluksessa. Tämän nyt ei muutenkaan ole välttämättä kovin toistettavissa oleva testi, mutta toimii ehkä suuntaa antavana piikkilämpötilojen suhteen.

Z390-F 9600k 5Ghz 1.32v AVX -3. GPU vakiokelloilla ja koppatuulettimien tuuletinprofiilit vaihtelevasti standard/silent asetuksilla. Nuo kopan mukana olleet tuulettimet ovat kolmepinnisiä. Testien aikana kopan päällä oli magneeteilla kiinnittyvä pölyfiltteri paikallaan (kuten myös muut filtterit ja paneelit yms).


testi.jpg


Sekä Horizon Zero, 3D Mark Time Spy ja Heaven Benchmark on ajettu 1440p resoluutiolla täysillä grafiikka-asetuksilla. Näytönohjaimen osalta ei tapahtunut suuria muutoksia, mutta prosessorin lämpötila putosi myös pelisessioiden aikana huomattavasti, eikä prosessorin tuuletin huuda niin kovaa kun viileää korvausilmaa on paremmin saatavilla.

Horizon Zerossa prosessori kävi noin 5 astetta viileämpänä. On muuten raskain peli mitä olen pelannut, sillä 9600K:n käyttöaste pyörii siellä 85% paikkeilla. Toki, onhan pleikkarin tuontipeli, niin en tiedä miten hyvin on optimoitu.

OCCT:n osalta lämmöt pysyivät seitsemän minuutin testiajon aikana 68-75 asteen paikkeilla. Tarkoituksenani ei ollut siis tehdä mitään taulukointia, joten en tullut edes ottaneeksi aikaisempia lämpöjä ylös.

Heaven Benchmarkissa prosessorin lämpötilat putosivat myös mukavasti, ollen aikaisemmin jatkuvasti yli 70 asteen yläpuolella. Tuulettimien lisäämisen jälkeen lämmöt eivät edes nousseet yli 69 asteen ja olivat muutenkin enemmän siellä kuudenkympin alkupuolella.

Mikään ammattimainen testihän tämä ei ollut, mutta jos tästä nyt jotain osviittaa saa kun koppakin näyttäisi olevan sama ja 3080-kortti on ostoslistalla.

IMG_1881.jpg


E: Näitä tuulettimia sekä 120mm että 140mm versioina vakioiden lisäksi:


E2: Ajoin vielä tuon Heavenin tarkastellakseni silmämääräisesti tuota prosessorin keskilämpötilaa. Lämmöt prossulla 21. sceneen asti 55 astetta vaihteluvälin ollessa 48-59 ja 21. scenen jälkeen lämmöt liikkui noin 58 asteessa vaihteluvälillä 55-62, lukuunottamatta niitä sekunnin murto-osia, jolloin afterburner ilmoitti lämmöiksi jälleen 68 astetta.

E3: Emolevyn lämmöt nousi Heavenin benchmarkin aikana enimmillään 45 asteeseen, GPU:n alapuolella emolevyn heatsinkillä varustetu M2 39 asteeseen, näytönohjaimen ja prosessorin välissä oleva M2 55 asteeseen ja emolevyn takana, takapaneelin väliin sijoitettu 2,5" SSD 33 asteeseen, sikäli kuin OCCT:n ilmoittamiin lämpöihin on uskomista.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 528
Viestejä
4 189 994
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom