DDR5, XMP ja CPU-Z ristiriita

Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
60
Kasasin uuden pelikoneen Asus Tuf Gaming Z790-plus wifi atx emolevyn ympärille. Prosessorina on i7 13700K ja muisteina 2 x 16Gb Kingston Fury Beast 6000Mhz DDR5 kammat. En todellakaan ole mikään ylikellotuksen asiantuntija mutta halusin silti kokeilla XMP profiilia jotta saisin muistit käymään joko 5600- tai 6000Mhz vakion 4000Mhz sijaan.

Emon mukana tulleella bios versiolla xmp ei bootannut millään vaihtoehdolla. 1611 versiosta eteenpäin bios näytti, että muistit toimivat 4800Mhz:lla, mutta ei silti bootannut millään XMP profiililla. Uusimmalla bios 1630 versiolla mainitaan parannuksena "support high-capacity DDR5 memory kits", ja lauta boottasikin ongelmitta XMP II profiililla, joka emon mukaan kellottaa kammat 6000Mhz / 36-38-38-80.
Mutta tässä tulee se ristiriita. Emolevy sanoo muistien taajuudeksi 4800- Asuksen Armoury Crate 4000- ja CPU-Z DRAM taajuudeksi 2000Mhz, mutta CPU-Z mukaan latenssit vastaavat emolevyn ilmoittamaa XMP 6000Mhz profiilia.
Ei tämä maailmaa kaada mutta olisi mukava tietää, millä taajuudella muistit oikeasti toimivat. Muuten prosessoria ei ole kellotettu, eikä ole tarkoituskaan. Pelit rullaavat juoheasti ja yleensä homma toimii odotetusti.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 144
Asuksen Armoury Crate 4000- ja CPU-Z DRAM taajuudeksi 2000Mhz,
Tämä on sama asia. Muistin oikea nopeus herzeinä on puolet mainostetuista nopeuksista. Tämä tulee siitä että muisti on ddr muistia douple data rate muistia. Eli voidaan lukea sekä nousevalla, että laskevalla kellopulssilla.

Oikea yksikkö mainostetulle nopeudelle olisi ensisijaisesti Mb/s (mega bit per second), mutta ei MT/s (megatransfer per second) myöskään väärä ole, toisinkuin herzit.

Tuossa asiaa avattu.


mutta CPU-Z mukaan latenssit vastaavat emolevyn ilmoittamaa XMP 6000Mhz profiilia.
Itse uskoisin CPU-z:aa eli sulla on xmp profiilin latensit valittuna, mutta muistin nopeus on 4000.
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Tämä on sama asia. Muistin oikea nopeus herzeinä on puolet mainostetuista nopeuksista. Tämä tulee siitä että muisti on ddr muistia douple data rate muistia. Eli voidaan lukea sekä nousevalla, että laskevalla kellopulssilla.

Oikea yksikkö mainostetulle nopeudelle olisi ensisijaisesti MB/s (mega byte per second), mutta ei MT/s (megatransfer per second) myöskään väärä ole, toisinkuin herzit.

Tuossa asiaa avattu.



Itse uskoisin CPU-z:aa eli sulla on xmp profiilin latensit valittuna, mutta muistin nopeus on 4000.
Mb/s eli bittejä ei tavuja.
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
60
Tämä on sama asia. Muistin oikea nopeus herzeinä on puolet mainostetuista nopeuksista. Tämä tulee siitä että muisti on ddr muistia douple data rate muistia. Eli voidaan lukea sekä nousevalla, että laskevalla kellopulssilla.

Oikea yksikkö mainostetulle nopeudelle olisi ensisijaisesti Mb/s (mega bit per second), mutta ei MT/s (megatransfer per second) myöskään väärä ole, toisinkuin herzit.

Tuossa asiaa avattu.



Itse uskoisin CPU-z:aa eli sulla on xmp profiilin latensit valittuna, mutta muistin nopeus on 4000.
No tämä on se juttu mitä en ymmärrä. Käsittääkseni XMP profiili sisältää parametrit, millä muistit käyttävät annettua nopeutta. Silti näin ei tapahdu, vaikka XMP asetus on 6000 ja lauta boottaa. Pitänee vain olettaa, että bios päivitykset korjaavat asian. Tämä on melko uusi emolevymalli. Edelliseen X-99S lautaan taisi tulla vuosien mittaan yli 20 päivitystä. Kingstonin tuotesivulla olevan tiedon mukaan kyseinen muisti pitäisi käydä kellottamatta 4800Mhz, ja biosin etusivulla näin lukeekin, mutta CPU-Z väittää muuta. Oletettavasti cpu-z kuitenkin lukee tiedon suoraan laitteistosta. Ja tämä Mhz MT/s jne asia on myös todellakin sekava. CPU-Z ja Windows näyttävät nopeudet taajuuksina ja megaherzeinä, ja se on minulle selkein tapa sanoa ne.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
No tämä on se juttu mitä en ymmärrä. Käsittääkseni XMP profiili sisältää parametrit, millä muistit käyttävät annettua nopeutta. Silti näin ei tapahdu, vaikka XMP asetus on 6000 ja lauta boottaa. Pitänee vain olettaa, että bios päivitykset korjaavat asian. Tämä on melko uusi emolevymalli. Edelliseen X-99S lautaan taisi tulla vuosien mittaan yli 20 päivitystä. Kingstonin tuotesivulla olevan tiedon mukaan kyseinen muisti pitäisi käydä kellottamatta 4800Mhz, ja biosin etusivulla näin lukeekin, mutta CPU-Z väittää muuta. Oletettavasti cpu-z kuitenkin lukee tiedon suoraan laitteistosta. Ja tämä Mhz MT/s jne asia on myös todellakin sekava. CPU-Z ja Windows näyttävät nopeudet taajuuksina ja megaherzeinä, ja se on minulle selkein tapa sanoa ne.
Biosissa, kun olet valinnut XMP II niin tuleeko alle uusi kohta XMP jossa on lisää valintoja?
Alempaa löytyy kohta DRAM frequency, siitä ainakin saat nosteltua taajuutta.
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
60
AI Overclock Tuner valikossa on XMP I, XMP II, Manual ja XMP Tweaked. Olen kokeillut kaikki läpi, ja kone boottaa jos valitsee jonkin vaihtoehdon XMP valikosta 5600/ 6000 nopeudella, jolloin 4000 pysyy todellisena nopeutena. Jos DRAM Frequency valikosta valitsee 5600 tai 6000, oli XMP on valittuna tai ei, kone ei boottaa.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Olet varmaan jaksanut odottaa, se voi kestää ekalla bootilla. Mutta oliko muistit emon yhteensopivuuslistalla?
Kokeile tiputtaa taajuutta kunnes boottaa. Tarkasta jännite tai aseta se erikseen ja etukäteen. Yhdellä kammalla? Onko oikeissa sloteissa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 067

Olet varmaan lukenut ketjun joten ihan turha näitä on tehdä lisää
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
60
Olet varmaan jaksanut odottaa, se voi kestää ekalla bootilla. Mutta oliko muistit emon yhteensopivuuslistalla?
Kokeile tiputtaa taajuutta kunnes boottaa. Tarkasta jännite tai aseta se erikseen ja etukäteen. Yhdellä kammalla? Onko oikeissa sloteissa?
Bootti päätyy aina safe modeen, kammat ovat ohjeen mukaan a1 ja b1 sloteissa. Mutta... tarkastin uudelleen emon muistituen ja olin katsonut epähuomiossa väärää prosessorityyppiä. i7 13700 on K/KF ja non KF series, ja olin katsonut non KF sarakkeesta, ja minun kivi 13700K. Non KF tukee KF560C36BBEK2-32 muisteja jotka nämä ovat, mutta KF:n kohdalta tätä mallia ei löydy. My bad, pienestä on kiinni. Pitänee odotella uusia bios päiviyksiä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 144
Bootti päätyy aina safe modeen, kammat ovat ohjeen mukaan a1 ja b1 sloteissa. Mutta... tarkastin uudelleen emon muistituen ja olin katsonut epähuomiossa väärää prosessorityyppiä. i7 13700 on K/KF ja non KF series, ja olin katsonut non KF sarakkeesta, ja minun kivi 13700K. Non KF tukee KF560C36BBEK2-32 muisteja jotka nämä ovat, mutta KF:n kohdalta tätä mallia ei löydy. My bad, pienestä on kiinni. Pitänee odotella uusia bios päiviyksiä.
K ja kf ero on ainoastaan integroitu gpu, joka kf mallista puuttuu. Muutenkin nuo emon yhteensopivuus listat on vain suuntaa antavia ja kertoo millä on testattu, joten en tämän piikkiin laittaisi.

On mahdollista, että kammat on risat. 6000 pitäisi toimia 13000 sarjan inteleillä ja builzoid sanoo että 6800 asti pitäisi toimia melkein millä tahansa prossu-emo yhdistelmällä.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Bootti päätyy aina safe modeen, kammat ovat ohjeen mukaan a1 ja b1 sloteissa. Mutta... tarkastin uudelleen emon muistituen ja olin katsonut epähuomiossa väärää prosessorityyppiä. i7 13700 on K/KF ja non KF series, ja olin katsonut non KF sarakkeesta, ja minun kivi 13700K. Non KF tukee KF560C36BBEK2-32 muisteja jotka nämä ovat, mutta KF:n kohdalta tätä mallia ei löydy. My bad, pienestä on kiinni. Pitänee odotella uusia bios päiviyksiä.
Ei se kyllä tuosta F:stä ole kiinni. Kyse on vai siitä onko piirin GPU-osuus aktiivinen (K) vai ei (KF). Muuten ovat kaikilta osin aivan samoja prosessoreita.
Ei noita yhteensopivuuslistoja aina muisteta (tai kannatakaan) päivitellä jokaiselle 1100+ DDR5 -muistikammalle.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Bootti päätyy aina safe modeen, kammat ovat ohjeen mukaan a1 ja b1 sloteissa. Mutta... tarkastin uudelleen emon muistituen ja olin katsonut epähuomiossa väärää prosessorityyppiä. i7 13700 on K/KF ja non KF series, ja olin katsonut non KF sarakkeesta, ja minun kivi 13700K. Non KF tukee KF560C36BBEK2-32 muisteja jotka nämä ovat, mutta KF:n kohdalta tätä mallia ei löydy. My bad, pienestä on kiinni. Pitänee odotella uusia bios päiviyksiä.
Pitäisi toimia mutta oikeat paikat on a2 ja b2, kokeile niitäkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 522
Viestejä
4 202 349
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom