DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset

Tunti sitten tullut 1.41.5.

ITX-purkin kevyet, "varman päälle" käyttösäädöt kun ei ole edes heatspreadereita kammoissa.
1:2 jakaja on näköjään edelleen aivan käyttökelvoton paska, jolla latenssi tulee karmeaksi :rofl:

1785177845013.png

EDIT: Jaa, mulla olikin tässä joku tosi wanha BIOS. Voisi varmaan päivitellä joskus tuonkin.

Aloittelin pientä jumppaa tässä yöllä, B650 vielä kiinni ja tarkotuksena kokeilla DDR5 8000 kulkuja kun saan huomiseen mennessä päivitettyä tuon sotakirveen (Tomahawk).
1000003340.jpg

Ensikokemuksena että on signaloinnit eri tasolla, toki ne onkin jo tällä emolla 8-kerroksiset ja MSI:n mukaan 2-Oz kuparilla vahvistettuja, ainakin heidän markkinaosaston mukaan. :giggle:

Toi budjetti B650 Toma oli vielä 6-kerros lauta, hyvin sekin palveli 2 vuotta.

Latasin alkuun jotkut Try-It asetukset 6400 (1:1) ja Winukkaan. Muistien PHYRDL heti synkassa, ilman säätöjä. :redface:

1000003341.jpg

En laittanut tikuille cooleriani jos loppuviikolla saan uuden, 3-4 minuuttia testiä eikä tuu mitään, tikut jo 57C, vaivasella 1.43V.

Cooleri kiinni, onneksi vain parin minuutin homma että pääsi kunnolla prossua lämmittämään että sen tahna lämpenee ja leviää.

1785250898145.png

1.42.6 tullut..en tiedä onko näissä asetuksissa mitään ihmeellistä, joku PHYRDL on näemmä synkassa

1.42.6 tullut..en tiedä onko näissä asetuksissa mitään ihmeellistä, joku PHYRDL on näemmä synkassa
42 ja jälkeiset versiot eilen paransivat tota tCCD lukutukea. Ainakin MSI:n lankuilla, muutti eilisten havaintomme takia sen lukutapaa ZT.:hen. Eli arvot ei muuttuneet ZT:ssä vaikka niitä manuaalisesti muutti bioksesta. Debug tiedostoja läheteltiin tuolla mualimalla modaajalle.

PHYRDL on käytännössä aina synkassa 6000 nopeuksilla, (6200) 6400 niin tulee enemmän signaaliin häiriöitä ja emo korjaa sisäisesti niitä, ja joutuu laittamaan tikut jopa eri arvoille että olisi toimiva. Ei vaikuta juurikaan vakauteen mutta tulee hieman latenssia lisää.

Eli on lähinnä emolevy juttu, mitä parempi (kalliimpi) emo niin sitä häviöttömämmät johteet emon sisälle on valmistettu eli emo pystyy säätämään automaattisesti esim. PHYn synkronoinin kohdalleen 6400MT/s.

Siksi halvemmilla emoilla esim. samalla prossuilla/muisteilla menevät epäsynkkaan ja paremmalla emolla ne olisi automaattisesti synkattuna.

7000-sarjan prossuilla ei ole säätöä, ainut mikä voi auttaa riippuen emon signaloinnin laadusta on VDDP jännitteen säätö.

Karvalakki emoillakin, ainakin B650 piirisarjasta lähtien aukeaa 9000-sarjan prossuilla bioksessa PHY:n säätömahdollisuus jolla voi esim. 6400 synkata manuaalisesti.

Ei järin matalat latenssit mut kone on kyllä toiminu nyt niin perhanan hyvin ja luotettavasti ettei oikein oo motia lähteä tuunaamaan asetuksia. Toki taitaa näillä 64GB kiteillä aina vähä jäädäkkin vs noi 32GB tai 48GB kitit.

1785308943392.png

Kyllä näillä Dual Rankeillakin kerkiää, edellisellä sivulla mun kuva maanantailta jolloin vielä ex-B650 lankulla 62ns puolella, 6000 ja GDM enabled.

@Andan 63 ja 96Gb:lla on kyllä kova.

Itse sain jahdattua 61:n kun vain 64Gb muistia. ;)

Samainen 6000MT/s @ 61.8ns (GDM: Enabled), Lukua 84Gb/s, paras luku oli 88Gb/s eli lähellä 9800X3D:n muistinohjaimen teoreettista maksimia (89.6Gb/s).
  • Y-Cruncher VT3 -1 tunti
  • OCCT Memory: TM5 Extreme (Inspired by anta777@extreme1) -1 tunti
    6000_618ns_VT3-60m_OCCT-TM5extreme.jpg

Viimeksi muokattu:
Sulla näköjään vielä tCCD:t vakiona, itse sain niitä optimoimalla hieman viiveestä pois. Niiden laskukaavaa en löytänyt netistä niin käytin logiikkaa jolla vakiona (15-30-60) ne mulla oli ja lisäsin extraa tuon ensimmäisen jälkeen olevaan 4 sykliä. 10-20-40 veti ruudun jo mustaksi Winukassa minuutin jälkeen. Pitää etsiä tässä vielä noiden rajoja.

Oletko kokeillut kestääkö toi muistimääräsi tiukempaa tWTRL. Sun tRFC ainakin pielessä, pitää olla 8:lla jaollinen lukema.

Jos toi sun 490 on about tiukin vakaa, niin kokeile 488 tai 496.

Viimeksi muokattu:
Sulla näköjään vielä tCCD:t vakiona, itse sain niitä optimoimalla hieman viiveestä pois. Niiden laskukaavaa en löytänyt netistä niin käytin logiikkaa jolla vakiona (15-30-60) ne mulla oli ja lisäsin extraa tuon ensimmäisen jälkeen olevaan 4 sykliä. 10-20-40 veti ruudun jo mustaksi Winukassa minuutin jälkeen. Pitää etsiä tässä vielä noiden rajoja.

Oletko kokeillut kestääkö toi muistimääräsi tiukempaa tWTRL. Sun tRFC ainakin pielessä, pitää olla 8:lla jaollinen lukema.

Jos toi sun 490 on about tiukin vakaa, niin kokeile 488 tai 496.
480 tRFC:n ainakin kokeilin ja se ei enää mennyt, jäi sitten jostain syystä tuo 490. tWTRL:n osalta en kyllä enää muista varmasti, mutta aika lailla noita tuli tunkattua.

Kiitokset vinkeistä, pitää jossain välissä kokeilla. On ollut täysin vakaat asetukset alun tunausrumban jälkeen, niin ei ole kohta vuoteen tullut koskettua :)

Viimeksi muokattu:
Viikko sitten ostamani uusi Air-Ram cooleri tuli.

Huoneen lämmön mittasin molemmilla kerroilla koneen takana olevasta taulusta neljästä eri pisteestä, infrapuna lämpömittarillani -pistoolimallisella.

Lämpökuormana OCCT Cpu+Ram (Large, Extreme, Steady, AVX2), 30min.

Tikut lämpenee tuolla 2-3C° enemmän kuin esim. OCCT TM5 Extreme tai Y-Cruncher VT3 tai Y-C. fft4 testeissä koska CPU tekee reilusti lämpökuormaa (~130-140W) jota siirtyy kannan kautta emolle josta sitä säteilee muisteillekkin.

Lisäksi mulla muistien jännite 1.51V eli tulee lämpökuormaa aika hyvin sisältäpäinkin.

Vuoden käytössä ollut JONSBO NF-1 (2x50mm, kiinteä pystyasennus), huone 26.9 - 27.0C°.

-Muistit 50.0/49.75C°.
1000003104.jpg

Uusi jäähdytin on: ALSEYE C-RAM (2x60mm, säädettävä kulma), huone 28.0 - 28.1C°.
1000003354.jpg

- Muistit 48.0/48.0C°.

JONSBO:
-Asennuksen helppous: 4/5
-Asennuksen tukevuus: 5/5
-Säädöt: 2/5
-Äänentuotto: <10V 4/5 , 12V > 3/5
-Suorituskyky: 3/5

ALSEYE:
-Asennuksen helppous: 5/5
-Asennuksen tukevuus: 3/5
-Säädot: 4/5
-Äänentuotto: 5/5 (12V)
-Suorituskyky: 4/5

Huoneenlämpö huomioiden AlsEye pitää tikut ~3C° viileämpinä. Jää koneeseen.

Että sellaista tänään. Keep on Rolling! 🌬🔥

Viimeksi muokattu:
Viikko sitten ostamani uusi Air-Ram cooleri tuli.

Huoneen lämmön mittasin molemmilla kerroilla koneen takana olevasta taulusta neljästä eri pisteestä, infrapuna lämpömittarillani -pistoolimallisella.

Lämpökuormana OCCT Cpu+Ram (Large, Extreme, Steady, AVX2), 30min.

Tikut lämpenee tuolla 2-3C° enemmän kuin esim. OCCT TM5 Extreme tai Y-Cruncher VT3 tai Y-C. fft4 testeissä koska CPU tekee reilusti lämpökuormaa (~130-140W) jota siirtyy kannan kautta emolle josta sitä säteilee muisteillekkin.

Lisäksi mulla muistien jännite 1.51V eli tulee lämpökuormaa aika hyvin sisältäpäinkin.

Vuoden käytössä ollut JONSBO NF-1 (2x50mm, kiinteä pystyasennus), huone 26.9 - 27.0C°.

-Muistit 50.0/49.75C°.
1000003104.jpg

Uusi jäähdytin on: ALSEYE C-RAM (2x60mm, säädettävä kulma), huone 28.0 - 28.1C°.
1000003354.jpg

- Muistit 48.0/48.0C°.

JONSBO:
-Asennuksen helppous: 4/5
-Asennuksen tukevuus: 5/5
-Säädöt: 2/5
-Suorituskyky: 3/5

ALSEYE:
-Asennuksen helppous: 5/5
-Asennuksen tukevuus: 3/5
-Säädot: 4/5
-Suorituskyky: 4/5

Huoneenlämpö huomioiden AlsEye pitää tikut ~3C° viileämpinä. Jää koneeseen.

Että sellaista tänään. Keep on Rolling! 🌬🔥
Mites meteli puoli? :hmm:

Mites meteli puoli? :hmm:
Hyvä kysymys, lisäänpä sen testiini. ALSEYE on hiljaisempi, molemmat 12V eli täysillä. Jonsbon pienemmät tuulettimet pyörivät aavistuksen kovemmilla kierroksilla jeikä niin miellyttävä ääni kovilla kierroksilla, siis PIENI vinkuminen jos annoin ~10V tai enemmän.

Uusi hyrrä nytkin täysillä, 12V enkä kuule mitään siitä. Hukkuu sen ääni täysin kone työpöydällä. eli 420AIO (3x140mm, 20%) ja RTX (20%) ääniin, ja huomaa että mulla koppa auki, tossa 1m päässä.

ALSEYE max. 3000rpm, uusi emoni kertoo että noin 3100 luokkaa on RPM täysillä. Jonsbon hyrrät pyörii maksimissaan noin 3600.

ALSEYE maksoi nyt mulle posteineen Saksasta tasan 40€ (Ebay), Jonsbosta maksoin vuosi sitten ProShopista (Tanska) jotain 35€ luokkaa posteineen.

EDIT.
Jonsbo on hyvä, ei todellakaan huono vaan tekee tehtävänsä josta kirjoitin tänne n. vuosi sitten vrt. ei ollenkaan erillistä jäähyä ja riittää varmaan 99%:lle käyttäjistä (Vakio VDIMM tai 1.45-1.50V).
Jonsbo laski mulla noita rasitus lämpöjä 11-12C, eli todella paljon, 60 paikkeilta tuonne karvan alle 50, jtn.48-49 luokkaan.

Olen ollut tyytyväinen Jonsboon. Mutta nyt löytyi voittaja jos multa kysytään, niin pieni hinta ero.

EDIT2.
ALSEYEssä vielä kehityksen varaa, oli nimittäin siinä ja siinä että sain sen omaan koneeseen asennettua, nimittäin mun kuvissa näkyvät vesiletkut, letkupari nojaa koko ajan tuohon cooleriin koska on paljon korkeampi asennuskorkeus kuin Jonsbo.
Eli jos Jonsbo puhalsi jostain tikujen harjasta jostain 20mm päästä, niin tämä uutuus puhkuu ehkä 40mm korkeudelta. Haluaisin matalammat jalustat tähän että se olisi melkein muisteissa kiinni.

Kun äsken hain faktaa Jonsbon NF-1:lle niin huomasin että heillä myös NF-2 niminen versio, en katsellut mitä eroa, olisko jotenkin päivitetty?

Viimeksi muokattu:
Testailin nyt piruuttani itsekin.
Kyllä täytyy ihan tyytyväinen olla, vaikka en nyt mitään kuuta taivaalta ole ollut hakemassakaan ;)

1785519217476.png

1785519271198.png

Hyi helvetti miten karmea latenssi tässä onkaan. Täytys varmaan säädellä ja kellotella joskus kun joutaa. Täytyy testata myös, miten 2166MHz IF vaikuttaa tässä, sen enempää ei tällä prossulla kule :itku:

1785623599955.png

Tyhmä kysymys. Mistä tuo ed. kuvan Memory Benchmark on otettu?

Pidemmän tauon jälkeen tuli BIOS taas päivitettyä ja samalla hieman muistien hinkkausta.
Tuosta ZenTimings forkista otin uusimman 1.43.0 betan, jossa ilmeisesti 256MB testibufferi luokitellaan rajoitetuksi ja 512MB on uusi oletus, mutta vertailun vuoksi 256MB ajettuna (historiassa näkyy 512MB myös, joka pääosin näyttäisi verrannollisemmalta):

1785702166146.png

Kirjavia on kyllä luvut mitä ylempiin vertaili, itsellä Read/Write on hyvällä tasolla mutta Copy laahaa jostain syystä jäljessä, liekö tämän version lukemat vertailukelpoisia ollenkaan 🤔
tREFI 65535 ei näin pikaisella testillä suostunut boottaamaan, että pitää katsoa jaksaako säätää myöhemmin.

Edit: Prossun kellot oli jumissa 4.7GHz, eli koska piti muutenkin bootata säätämisen vuoksi, niin kokeilin samalla hieman noita muisteja vielä laittaa ja nyt 65535 tREFI meni heittämällä (ja tRC laskin 68->66, jotta on tRC=tRP+tRAS):
Näyttökuva 2026-08-03 212524.png

Näyttökuva 2026-08-03 212630.png

Viimeksi muokattu:
Tuolla päivitetyllä v1.43 (512Mb default-buffer) pari vetoa, 6000MT/s [bye-bye Expo ULL Dimms] ja 64Gb (Dual-Rank):
60c26_Hiikeri_614.jpg

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
312 677
Jäsenet
84 316
Uusin jäsen
allupukki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom