Jep. Mutta mielestäni viallisten muistien pitäisi näkyä muistitesteissä aina eikä vain esim joka 7. bootin jälkeen. Viallisilla muisteilla ei myöskään pitäisi saada ajettua Karhua yön yli virheettä. Ehkä ainoa selitys voisi olla, jos muistien signaalissa on jotain häikkää, joka aiheuttaa satunnaisesti huonon trainingin.
Olin vielä juuri ennen AMD:lle vaihtoa kellotellut Intel-koneella ongelmitta. Välittömästi kun vaihdoin AM5:lle, oli vaikeuksia saada muistit kulkemaan edes 6000Mhz CL36 aiemman 6400Mhz CL30 sijaan. Sitten yhtäkkiä sain ne toimimaan mielestäni samoilla asetuksilla, millä aiemmin yritin tuloksetta.
Siksi muistitestejä pitää ajaa mahdollisimman paljon erilaisia, vaikka 5 eri testiä että niiden erilaisuus käsitellä muistiavaruutta tulee esiin. Voit vetää Karhua vaikka viikon putkeen ja kun laittaa vaikka TM5:n jonkun presetin niin voi tulla error minuutissa tai 10 tunnissa. SIksi esimerkiksi mun laittamissani kuvissa viikolla on useita eri testejä näkyvillä että on se tai tämä testi vakaa, monipuolisuus testatessa on ainut oikea tie. Aivan sama homma on CPU:n ylikelloja testatessa.
Yksi testi ei sano yhtään mitään koneen vakaudesta.
Tai edes kuva kuinka kova on joku semi-newbie kellottelemaan, tiedät kyllä forumin maailmalla kun illalla pistin sinne kysymyksen jossa olet ollut viimeisen viikon aikana oman ongelmasi kanssa.
Sillä yhdellä tyypillä vain screenshotteja ilman yhtäkään kuvaa vakaudesta. Ilmalla vetelee VDD 1.68V niin ei ole pitkä ikäiset muistit...No saadaanpahan maailmaan joku aika-ikkuna paljon Hynixit kestää..toki voi kestää jos kuormana on pelkät screenshotit.
Sulla kun on training ongelma niin se viittaa johonkin muuhun. Ihan sama vaikka Intelillä olisi 8000 vakaa niin se ei tarkoita että AMD:llä olisi 6400 vakaa, prossuissa täysin erilaiset muistinohjaimet jotka lukee virheet ja yrittää korjailla niitä eri lailla puhumattakaan että kun AMDn training hakee asetuksia, no, yllättäen AMD ympäristöön toimiviksi.
Ei mulla ole muisteissani edes EXPOa ja nykyisillä muisteillani (maksoin 260€, nyt Jimssillä 1860€ - Saatavuus 0 )...MJaa...
Hynixin, Samsungin ja Micronin hallitukset matkalla töistä kotia:
Itsekkin pari vuotta ollut taas AMD:n piirissä (Loppui AMD touhut aikoinaan kun Sandy Bridget tuli Inteliltä, oliko se 2012?).
Koska mitä esi-asetuksilla tekee? En minä ainakaan yhtään mitään, A-XMP löytyy kun pitää sieltä joku Spede-asetus löytyä JEDECien lisäksi että saadaan boxiin joku kiva MT/s lukema, vaikka 6400. Ja fiksuna senkin myyvät että muistit muka 6400Mhz.
Mutta en sitäkään halua ladata sotkemaan jännitteitä tai asetuksia. Manuaalisuus on KING, pitää vaan itse löytää oikeat asetukset raudalleen. Siksi muistien timmien, ja vakaiden asetuksien haku voi kestää kuukaudenkin. Mulla meni keväällä 3 viikkoa, sitten tuli uudet biokset ja sama homma uudelleen koska oli niin isoja muutoksia.
Kerkisin just saada parin viikon jälkeen nyt tämän kuun alussa vakaat 6000-cl26 asetukset, niin aloitin uudelleen viikko sitten hakemaan nykyisiä 6200 asetuksia. Alkavat olemaan aika valmiit mutta kaikki alkaa alusta ensi viikolla... Koska mulle tulee uusi emolevy täysin omine kikkoineen, se kun on kuin uusi nainen, pitää opetella uusia "kikkoja".
Tänään tilattu Saksasta hieman parempi Ram-Cooleri, se samalla sitten tikuilleni. Nykyinen 2x50mm, uusi on 2x60mm säädettävällä jalustan kulmalla.
Kun harrastetaan niin harrastetaan:
AMD:n EXPO tai Intelin XMP ovat vain oikoteitä JEDEC:stä parempaan muistien suorituskykyyn, tuon ylijännitteisen tehdas-boostin jälkeen alkaa vasta oikea ylikellottaminen, eli pitää itse tietää mitä tekee ettei karkaa toiminta-savut, kuten aikana 10-30 vuotta sitten kuten olen koneeni ylikellotellut aina nopeammiksi. Oli kyseessä sitten CPU, GPU tai RAM.
Micron joka omistaa oman, ison muisti-brändinsä, ilmoitti talvella että lopettaa DDR muistien valmistuksen, eli oma Crucial brändi loppuu vaikka saavat eniten voittoa ikinä valmistamilleen siruille.
Kertoivat että siirtyvät RDIMM ja HBM-muistien valmistukseen. Eli että haistakaa paska, kuka DDR-muisteja haluaa ja siirrämme tuotantomme vielä paremmin tuottaviin muisteihin.
Eilen ilmoittivat että Crucial -brändi jatkuu sittenkin, tosin vain Kiinalaisilla CXMT-piireillä. Eli kohta voit ostaa Crucialia kiinalaisilla muistipiireillä.
Sama kun kohta myyntiin tulevat SONY:n "laadukkaat" TV:t, tulevat olemaan kiinalaisilla paneeleilla ja komponenteilla valmistettuja OEM-telkkareita ja joiden etureunassa vain lukee SONY, ei mitään jäljellä entisen brändin laadusta. Piireissä onkin jo sanottu 1/2 vuotta, jos haluat laadukkaan, aidon SONY telkkarin, osta se NYT!