DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset

Asiasta toiseen kun itellä oli aikasemmin tuuletin vaan roikkumassa muisteja vasten nippusiteen varassa. Pyysin sit kaveria tekemään 3D-printterillä tälläsen kehikon että saa tuulettimen siihen vähä järkevämmin kiinni.
Ilmeisesti toi alkuperäinen malli on kyllä todella todella huono ja liian heikko niin ei sitä saanu ehjänä edes printattua. Kaveri teki siitä vähä paksumpaa ja vahvisteli sitä jotenkin niin sanoisin että on kyllä todella näppärä.

Viimeksi muokattu:
Kyllä noi DDR5 muistit vaan lämpenee kovasti, kun oikein rasittaa. Vetäsin Open Air ITX-buildin jäähdytyksen vähän uusiksi toivoen, että saisin muistien lämmöt jonkin verran alaspäin.

Ja viellä mitä. Samoissa lukemissa pyörii. Noh tulipahan saadettyä. Ehkä prosessori pyörii nyt astetta viileämpänä samoin kuin virransyöttö prossulle.

Aika erikoisen näköinen tuli tuon radin kanssa tästä koneesta hyvässä ja huonossa. :giggle:

IMG_0035.jpeg

Viimeksi muokattu:
onkos se normaalia, et AMD Ryzen 9950X: ccd yksiköiden lämpöerot ovat varsin suuret? Jotenkin luulis että ne olis yhtä suuret-
Tuossa kun purin Cinebench mark R24:sta niin HW Infosta huomasin, et CCD1 oli reilusti enemmän kuin CCD2:n

Näyttökuva 2026-07-05 213110.png

tehorajat ei ole ollut tapissa eli todennäköisesti ccd1 on rasitettu enemmän kuin ccd2 joten myös lämmöt eroavat.

AIDAn latenssi testi on ollut syöpää jo vuosia. Älkää sitä käyttäkö, se jättää jtn. merkitseviä asetuksia käyttämättä, olikohan kirjoituksia vai olikohan että se vetää tuloksiaan välimuistista, esim. AMD X3D prossuilla vielä enemmän korostuu toi huonous.

Tuohon vammaisuuteen typerät emojen valmistajat tarttuivat 1+ vuosi sitten, eli bioksiin tuli asetus, LOW LATENCY tjsp... se merkkasi vain että saatiin minimi tulokset Aidassa ja siinä samalla muu koneen todellinen suorituskyky kärsi.

Etsikää itse tietoa asiasta jos epäilette, jokainen benchmark sivusto sanoo että älä käytä sitä koske se huonontaa koneen suorituskykyä.

Modernimpi latenssi testi löytyy esim. ilmaisesta OCCT ohjelmasta jos haluaa vertailla oman koneensa viivettä kun kirrailee muisteja. Ja heiltä tuli juuri illalla uusi versio josta mainitsinkin illalla.
Sinulla kun on tuota kokemusta noista AMD:n DDR5:sen räpläilystä.
Niin mitä sanot näistä? Heitin tuossa juuri tuulettimen puhaltelemaan suoraan muisteilla, kun menivät testeissä reilusti yli 60 asteeseen (ei tullut virheitä silloinkaan, tosin en mitään 24h testejä ole ajellut). Nyt taitaa pysyä alle 50:ssä...
Ylemmäs en ole alkanut taajuuksia nostamaan, koska nää kalikat imee juissia muutenkin aika reippaasti ja ei tuppaa sitten enää korkeammilla taajuuksilla toimia...
VDD oli aikaisemmin huomattavasti korkeammalla, seurailin noita teidän postauksia ja tiputtelin sen alaspäin ainakin ja ei ongelmia...
Ai niin, myös pistin ne kirjoitusasetukset yhden ylemmäs, kuin luku. Aikaisemmin taisi olla 2 ylempänä...

1783709830729.png

Ja OCCT-Latency test sanoo:

1783710830415.png

Ja laitetaan vielä Memory Benchmark:

1783711123333.png

Nyt tuo CPU + RAM Testi menny noin 50 minsaa. Muistien lämpötila 48,3. Ja tunti meni virheittä läpi.
Olen ainakin itse tuohon hyvinkin tyytyväinen...

Viimeksi muokattu:
Kirjoitus asetukset voi olla vaikka 2 tai 4 ylempänä (vaikkakin tulee sieltä tulee sit aavistus lisää RW:n puolelta latenssia), pääasia että niillä on aikaa reagoida luvuista tulevaan tietoon eli +1 tai +2 on hyvä.

Sun tRAS aivan liian pieni. tRAS ei vaikuta juuri nopeuteen (paitsi jos on CPU:n sisäinen iGPU käytössä), mutta se voi kusta muita arvoja joiden sisään se pitää mahtua.

Sulle nopein vaihtoehto on tRAS 48 ja tRC 84.

Sullä varmaan Hynixin A-Die sirut? Itse en käytä Mixediä Bankkia vaan Normal modea, kun on suoraviivaisempi säätää. Jos käyttäisit Normalia niin sulla vielä tRFC:ssa varaa koska A-diet kulkee 120ns tai alle. Toi mixed sotkee asiaa koska se itse "säätää" juttujaan... Hynixin M-diet kulkee sen 160ns.

Tosin Mixed kun säätelee, niin päästään ainakin tilapäisesti pieniin tRFC arvoihin, sehän säätää lennosta. Ja kun toi FGx... mikä se olikaan emon mukaan optimoitu, silloin ei ole tRFC käytössä (kuten sulla nyt eli tRFC on harmaana) vaan emo itse tulkitsee omat arvot tRFC2/tRFCfb arvoille. Ja ne taas eivät ole käytössä kun ollaan "Normal" tilassa... helppoa kuin mikä... siksi käytän vanhan liiton mukaista kiinteätä "Normal" tilaa jossa itse olen säätänyt tRFC:n (eli jolloin taas tRFC2/tRCfb arvot eivät ole käytössä). :notworthy:

tWRRD:n minimi sulle 1 (SR kammat) jos kulkevat sen, itsellä 64Gb eli DR-kammat jolloin minimini on 2.
tWTRS minimi on 3 tai 4. Neljä yleisesti käytetty koska usein 3-arvoa ei muistinohjain käsittele helposti vakaasti eikä mitään hävitä 4:lla. Itselläkin se on 4.

VDD voi olla huoletta Hynixeilla (A/M-die) 1.45V. Hynixeilla jännitettä muisteille voi olla niin paljon kun muistit pysyy alle +50C. Itsellä 1.50V ja testeissä +48C, 2x40mm muistijäähy + koneen koppa auki. Toi 2x40mm (35€) tuuletin laski mulla rasituslämpöjä 11-12C vaikka koppa on auki (koppa auki ei kunnon ilmankiertoa).

Ko. jännite ei todellakaan tapa niitä vaan kun menevät yli +50C niin muuttuvat helposti epävakaiksi jos latenssit on tätä ULL-luokkaa. Muistit vesille ja 1.6V on fine 24/7 kun pysyy lämmöt paremmin kurissa.

Muistit voi olla vaikka 55C, 60C tai 65C, ei haittaa toimivuuteen EXPO mutta tuolloin on turha yrittää äärimmäisyyteen vietyjä tosi kireitä asetuksia.

Itsellä vielä alle 200€ emo jossa on vain 6-kerros PCB, kyllä silti löytyy vakaus ULL-asetuksilleni ja vielä 64Gb (DualRank) eikä yleinen 32Gb (SingleRank) jotka kulkevat aavistuksen helpommin.

Viimeksi muokattu:
Kirjoitus asetukset voi olla vaikka 2 tai 4 ylempänä (vaikkakin tulee sieltä tulee sit aavistus lisää RW:n puolelta latenssia), pääasia että niillä on aikaa reagoida luvuista tulevaan tietoon eli +1 tai +2 on hyvä.

Sun tRAS aivan liian pieni. tRAS ei vaikuta juuri nopeuteen (paitsi jos on CPU:n sisäinen iGPU käytössä), mutta se voi kusta muita arvoja joiden sisään se pitää mahtua.

Sulle nopein vaihtoehto on tRAS 48 ja tRC 84.

Sullä varmaan Hynixin A-Die sirut? Itse en käytä Mixediä Bankkia vaan Normal modea, kun on suoraviivaisempi säätää. Jos käyttäisit Normalia niin sulla vielä tRFC:ssa varaa koska A-diet kulkee 120ns tai alle. Toi mixed sotkee asiaa koska se itse "säätää" juttujaan... Hynixin M-diet kulkee sen 160ns.

Tosin Mixed kun säätelee, niin päästään ainakin tilapäisesti pieniin tRFC arvoihin, sehän säätää lennosta. Ja kun toi FGx... mikä se olikaan emon mukaan optimoitu, silloin ei ole tRFC käytössä (kuten sulla nyt eli tRFC on harmaana) vaan emo itse tulkitsee omat arvot tRFC2/tRFCfb arvoille. Ja ne taas eivät ole käytössä kun ollaan "Normal" tilassa... helppoa kuin mikä... siksi käytän vanhan liiton mukaista kiinteätä "Normal" tilaa jossa itse olen säätänyt tRFC:n (eli jolloin taas tRFC2/tRCfb arvot eivät ole käytössä). :notworthy:

tWRRD:n minimi sulle 1 (SR kammat) jos kulkevat sen, itsellä 64Gb eli DR-kammat jolloin minimini on 2.
tWTRS minimi on 3 tai 4. Neljä yleisesti käytetty koska usein 3-arvoa ei muistinohjain käsittele helposti vakaasti eikä mitään hävitä 4:lla. Itselläkin se on 4.

VDD voi olla huoletta Hynixeilla (A/M-die) 1.45V. Hynixeilla jännitettä muisteille voi olla niin paljon kun muistit pysyy alle +50C. Itsellä 1.50V ja testeissä +48C, 2x40mm muistijäähy + koneen koppa auki. Toi 2x40mm (35€) tuuletin laski mulla rasituslämpöjä 11-12C vaikka koppa on auki (koppa auki ei kunnon ilmankiertoa).

Ko. jännite ei todellakaan tapa niitä vaan kun menevät yli +50C niin muuttuvat helposti epävakaiksi jos latenssit on tätä ULL-luokkaa. Muistit vesille ja 1.6V on fine 24/7 kun pysyy lämmöt paremmin kurissa.
Tämä kittihän tuo on:

Minäpäs noita koitan vielä ruuvailla tässä jossain välissä ;)

Kitin linkki ei sano mitään, koska eivät julkaise tietoja mitkä piirit kulloinkin on sisällä. Voit ostaa tuon kitin Hynixin siruilla, ja toisella henkilöllä sama setti jollain paskoilla Micronin tai Samsungin piireillä.

Ne pitää itse katsoa. Nykyinen ZenTimings (vuosia aiemmin, ehkä edelleenkin enemmän faktaa kertova Thaiphoon -softa) näyttää sen kun katsot oikeasta kohdasta tuolta Toolsin alta. Sulla käytössä vielä normi NITRO asetukset. NITROt on kuinka timmejä sisäisiä asetuksia se treenaa kun on menossa bootti eli muistien treenaus.

Kitin linkki ei sano mitään, koska eivät julkaise tietoja mitkä piirit kulloinkin on sisällä. Voit ostaa tuon kitin Hynixin siruilla, ja toisella henkilöllä sama setti jollain paskoilla Micronin tai Samsungin piireillä.

Ne pitää itse katsoa. Nykyinen ZenTimings (vuosia aiemmin, ehkä edelleenkin enemmän faktaa kertova Thaiphoon -softa) näyttää sen kun katsot oikeasta kohdasta tuolta Toolsin alta. Sulla käytössä vielä normi NITRO asetukset. NITROt on kuinka timmejä sisäisiä asetuksia se treenaa kun on menossa bootti eli muistien treenaus.
Taiphoon jämähti lukemiseen tuossa aikaisemmin kun koitin. Enkä kyllä CPU Z:lla tai nyt äkkiseltään milläkään muulla saa sitä selville...
Nyt ei jaksa alkaa konetta purkamaan, mutta koitan katsella, josko selviäisi mitä on syönyt...

Ihan niin paljon en jaksa väännellä, että ihmettelisin millä Perskiven emossa saa Mixed moden pois (vai edes saako) ja sellaista päivää ei tule, että ottaisin sen muistitreenauksen tallentamisen pois päältä.,,,
Kone on kuitenkin pois päältä käytännössä aina, kun en käytä ja ei hermo kestä odotella minuutteja buuttausta ;D

Mutta tapoihin on kuulunut, sillä lailla, kevyesti löysät pois ;p

Extreme-touhut jätän muille :D

ZenTimings! Ei CPU-Z näytä. Mulla ainakin se näkyy, olen nyt Linuxissa eli en voi Zen Timingsista katsoa...mutta siellä se näkyi kun viimeksi olin Winukka puolella.
Emon bioksesta saa valittua onko Mixed (default) asetus päällä, Normal vai pelkästään se kusinen FS...jotain...

Muuten, jos sulla kone on "liki" aina päällä niin eihän sitä tarvitse boottailla välillä? Eli että joutuu kärsimään tuosta hitaasta bootista eli muistien treenauksesta.

Edit. Ai niin, unohdin, olet Winukassa jota pitää boottailla joka vuorokausi pari kertaa, ja välillä se boottaa ilman lupaasi. Ajappa siinä yötä myöten muistitestiä ja katsot että kone käynnistynyt uudelleen 20min sitten koska joku Windows vaati niin tapahtuman. :lol:

Ei onneksi ikinä tapahdu omistajansa hallitsemassa käyttiksessä eli Linuxissa jossa Hiikeri nykyään on. Minä hallitsen OS:aa eikä kuten Windows, jossa se hallitsee käyttäjäänsä.

Viimeksi muokattu:
ZenTimings! Ei CPU-Z näytä.
Katsoin silläkin, ei tietoa.
Kaikissa missä on, lukee Unknown.
CPU Z:ssakin on RAM-puoli...

Latasin sen Thaiphoonin 174-version. Eikä se edes käynnisty.
Vanha koneella ollut versio käynnistyi, kunnes yritti lukea muistien tiedot, jäi jumiin johonkin 21 prosenttiin tms...

Viimeksi muokattu:
CPU-Zn RAM puoli ilmoittaa vaan ...helposti luettavat tiedot.. pitää olla kovemmat softat jotka osaa lukea muistien piirejä...

Ootas niin boottaan itse Winukkaan...menee vähän aikaa koska en käytä muistien treenaamisen oikotietä eli kone treenaa ne aina vakauden takia uudelleen.

Kyllä noi DDR5 muistit vaan lämpenee kovasti, kun oikein rasittaa. Vetäsin Open Air ITX-buildin jäähdytyksen vähän uusiksi toivoen, että saisin muistien lämmöt jonkin verran alaspäin.

Ja viellä mitä. Samoissa lukemissa pyörii. Noh tulipahan saadettyä. Ehkä prosessori pyörii nyt astetta viileämpänä samoin kuin virransyöttö prossulle.
Niin sulla oli FlareX:t? Niissä mitä olen nähnyt, niin ei ole mitään pädiä SPD-alueen ja heatspreaderien välissä, HS:t on vedetty vaan kaksipuoleisella teipillä muistipiireihin ja piirilevyyn. Single Rank - muisteissa se piirilevyn takapuolella oleva on vielä pahimmillaan sellasta höttöfoamiteippiä joka ei lämpöä käytännössä johda.
DDR5-kammat taas mittaa lämpötilansa nimenomaan siitä SPD-piiriltä tai sen vierestä. Monilla muisteilla käy niin, että se oikein hautoo sitä SPD:tä siellä välissä, eikä suinkaan jäähdytä. Mulla olleessa FlareX-kitissä HS ei edes ollut kunnolla painettu kiinni, vaan irvisti ja teippi otti vain osittain joihinkin piireihin kiinni.

Jos haluat oikeasti lämpöjä alas muisteilta, niin ne orkkis-HS:t on heitettävä roskiin ja laitettava jotkut paremmat, vaikka alumiiniset Freezemodit tai Bykskit Alista, kunnon pädeillä/puttyllä/tahnalla niihin. Parhaita on ne, jotka ovat kuparista ja rako 0,5mm tavanomaista kapeampi, niin että se HS tulee tahnalla suoraan piirejä vasten (ja vaikka jotain puttyä SPD:lle).

Custom RAM copper heatsinks for DDR5 / DDR4 - Bartxstore Näitä voin itse suositella ;) Vesiblokki noiden päällä tahnalla, muistilämmöt käytännössä samat kuin nesteen lämpö.

• Tykkää
Reactions: VVS
@rushi mainitsi jo oleellisen joka täällä mainittu jo vuosia vuosia sitten, noi halvat karvalakki muistit (Corsair), mun mittapuulla on mitä ostaja on halunnut. Toi on tunnettu tosiasia ainakin 5-vuoden ajalta, siis DDR4 jne. että siellä piirien välissä on pelkkää ilmaa eikä mikään yhdistä piiriä itse tikun jäähdytyslevyyn että olisi todellista jäähdytystä, Corsairit on pelkkä illuusio eli paskaa jota en ikinä ostaisi. Halpaa joo, No, sitä saa mistä on maksanut.

Itse käyttänyt ainoastaan G.Skillin muisteja koko 2020-luvun, ja aiemminkin. 2000-luvulla oli merkkini MUSHKIN.... G.Skilliä käyttää yleensä muutkin jotka muisteista tietävät esim. Overclock Netin hardcore keskustelu aiheissa. Maksavat samoilla spekseillä sen 10% enemmän mutta siellä onkin sitten jo todelliset lämmönsiirto tahnat/tyynyt piirien ja itse lämmönsiirto levyjen (=ulkokuori) välissä eli sitä kaivattua ylikellotus potentiaalia.

@MSuomi Tässä kuva mun ZenTimingsista Winukalla, DIMM Telemetry osiossa näkyy piirien valmistaja ja tyyppi. DRAM: SK Hynix A-Die.

Sulla Corsairin muistit, niin se tyypillisesti, koska on halppis valmistaja kuten Pirkka ja Coop eines-puolella on tasan sitä mistä mainitsin. Sitä saa mitä tilaa, Corsun useat tikut myös jännite-rajoitettuja paskoja, max. VDD 1.43V... eli niitä ei hirveämmin ylikellotella... :thumbsdown:

1000003218.jpg

Viimeksi muokattu:
rushi puhuikin aiemman käyttäjän eli VVS:n muisteista, sry, itse puhuin asiani MSuomelle.

Silti, halvalla ei saa hyvää tai edes kohtuullista jos muisteja meinaa kiristellä eli saada "ilmaista" nopeutta. On pitänyt ne aikoinaan maksaa ennen kiristelyjä...

Nykymeno kyllä niin absurdia ettei ole tosikaan, omat muistini ostin syksyllä '24 kun hommasin 7800X3D eli AM5 alustan, en halunnut normi-kireitä vaan hieman enemmän. Ulkomailta tulivat ja maksoin ~260€ posteineen, nyt samat Jimmsillä about 1800€ eivätkä ole edes saatavilla.

Muistini kun eivät ole edes EXPO, tiesin sen jo tuolloin kun ostin nämä tikut, koska tuolla EXPO:lla ei ole mitään arvoa mulle koska olen ns. säätäjä, osaan ottaa palikkani itse haltuun.
Mulla siis G.Skill Z5 2x32Gb 6400 cl32 tikut.

Välillä olivat 6400-CL28 VDD 1.51V, jolloin pelkän tCL:n mukaan hieman nopeammat, mutta nyt 6000 saan muut arvot toki pienemmiksi...en ole nykyisellä AGESA 1.3.0.1 (vaatii vähemmän jännitettä siellä sun täällä) bioksellani jaksanut tutkia saanko enemmän nopeutta jos nyt twiikkaisin nämä tikut > 6400-28 + muut alas... kun menee 3-4 viikkoa että saa vakaat timmit ajoitukset... yötä päivää...

Viimeksi muokattu:
@rushi mainitsi jo oleellisen joka täällä mainittu jo vuosia vuosia sitten, noi halvat karvalakki muistit (Corsair), mun mittapuulla on mitä ostaja on halunnut. Toi on tunnettu tosiasia ainakin 5-vuoden ajalta, siis DDR4 jne. että siellä piirien välissä on pelkkää ilmaa eikä mikään yhdistä piiriä itse tikun jäähdytyslevyyn että olisi todellista jäähdytystä, Corsairit on pelkkä illuusio eli paskaa jota en ikinä ostaisi. Halpaa joo, No, sitä saa mistä on maksanut.

Itse käyttänyt vain G.Skillin muisteja koko 2020-luvun, ja niin on yleensä muutkin jotka muisteista tietävät esim. Overclock Netin hardcore keskustelu aiheissa.

@MSuomi Tässä kuva mun ZenTimingsista Winukalla, DIMM Telemetry osiossa näkyy piirien valmistaja ja tyyppi. DRAM: SK Hynix A-Die.

Sulla Corsairin muistit, niin se tyypillisesti, koska on halppis valmistaja kuten Pirkka ja Coop eines-puolella on tasan sitä mistä mainitsin. Sitä saa mitä tilaa, Corsun useat tikut myös jännite-rajoitettuja paskoja, max. VDD 1.43V... eli niitä ei hirveämmin ylikellotella... :thumbsdown:

1000003218.jpg
Jostain syystä vaati bootin, että alkoi näkymään :lol:

1783723889580.png

1783723949854.png

Ja, ei. En ole mitään hirveitä ylikellotuskalikoita hakenutkaan.
Sellainen perinteinen "Löysät pois"-asenne on kuitenkin edelleen tallella.
Ja tarkoituksena vain kysellä, että jos on jotain selkeää, mitä en ole pintapuolisella paneutumisella havainnut :)

"Löysät pois" on Tekniikan Maailmaa lukeville. Löysät pois on sama kuin sanat EXPO tai XMP ja niihin se jää... :lol:

Jos haluaisit vain löysät pois niin et olisi tässä keskustelussa, ja kuten muutkin täällä vierailevat, niin täysillä päätyyn täällä mennään!

No niin, nyt kun näen faktojasi niin haluatko latenssiasi pienemmäksi? Joka vaikuttaa 100% joka ikiseen toimintoosi koneessasi? Kiinnostaako hiiren latenssi, näppiksen latenssi, SSD/NVME latenssi, GPU latenssi... kerro kaikki 1000x, eli puhun että kaikki, latenssisi...mitä pienempi sitä nopsampi kone...siihen kaikkeen vaikuttaa koneen muistien latenssi koska KAIKKI data menee niiden kautta, kaikki!

Viimeksi muokattu:
No Hynix A-Diethan sulla siellä eli parhautta. :thumbsup:

Laita bioksesta manuaalisesti:
VSOC 1.20V
VDD 1.45V
tCL - 28

Etsi emostasi Refresh Bank Row vai mikäköhän se olikaan, laita se Autosta Normal. Joka siis sulla näkyy nyt Mixed, pitäisi olla kuten mulla eli Normal. Siis jos noudatat Hiikerin tweakkeja yli 20 vuoden kokemuksella eikä mtn. tubettajien neuvoja ja haluat oikeat minimi latenssit. No, 1995 ostin ekan PC:ni, vesijäähyn 1998 (ei ollut tuolloin kaupoissa osia, kaikki customina) ja 2003 suoralla kompressori jäähylläni (-44c) World Record 1 CPU Mhz (AMD Barton 2500+)

Kun sulla on ko. arvo manuaalisesti Normal eli bootti takana, niin vasta sitten bootin jälkeen tRFC > 360. tRFC2/tRFCsb arvot minimiin mitä emo antaa koska eivät ole käytössä Normal-modessa.
ASUS antaa laittaa 1, oma MSI 50, ei vaikutusta kun ollaan "Refresh Bank Normal" asetuksilla.

Edit. tRFCfb olikin tRFCsb nimeltään.

Viimeksi muokattu:
Nyt sanon viimeisen kerran, koska sanonut sen jo tähän aiheeseen vuosia sitten, eli aloittelijoiden ja kyselijöiden takia. 5 eniten muistien nopeuteen vaikuttavaa arvoa ovat, ja about tässä järjestyksessä:

- tRCDRD (niin matalaksi kuin on vakaa)
- tCL (niin matalaksi kuin on vakaa)
- tWR (DDR5 minimi 48 < 68 < 90)
- tRTP (DDR5 minimi 12 < 16)
- tRC (laskennallinen arvo riippuen muista alatason arvoista)

Ja se tREFI maksimiin, 65535. Se ei ole latenssi arvo kuten kaikki muut eli isompi on parempi. Nostaa tikkujen lämpöjä, muka, en ota kantaa kun ei mulla ole nostanut.

Jos tikut yli 6000MT/s, esimerkiksi 6200MT/s niin silloin yleensä menetään (riippuu emosta, onko 150-699e vai 700-1200€ emo) tikkujen välinen tPHYRDL arvo, joka yleensä on 36. Sen näkee Zenistä, ekalla tikulla 36 ja sitten toisella onkin jo 38.
Sitä voi yrittää korjata nyky AGESA bioksilla, mutta älä kysy multa...yritin asiaa yli 1v sitten, vaatii...paljon... tutkittiin sitä Overclockersin muisti aiheessa, paljon, toisilla rupesi toimimaan molemmilla kammoilla 36/36 arvo kun rukkasi jtn. arvoa, muttei kaikilla kuten mulla... vaatii siis hienoisten sähköisten arvojen, kuten. vastuksien muuttelua/arvailua.. itse en saanut 6400 samoihin arvoihin... en tosin ole kokeillut nyt yli vuoden jälkeen koska tulos oli 0 (nolla), 6400 -tikuillani.

Viimeksi muokattu:
Nyt sanon viimeisen kerran, koska sanonut sen jo tähän aiheeseen vuosia sitten, eli aloittelijoiden ja kyselijöiden takia. 5 eniten muistien nopeuteen vaikuttavaa arvoa ovat, ja about tässä järjestyksessä:

- tRCDRD (niin matalaksi kuin on vakaa)
- tCL (niin matalaksi kuin on vakaa)
- tWR (DDR5 minimi 48 < 68 < 90)
- tRTP (DDR5 minimi 12 < 16)
- tRC (laskennallinen arvo riippuen muista alatason arvoista)

Ja se tREFI maksimiin, 65535. Se ei ole latenssi arvo kuten kaikki muut eli isompi on parempi. Nostaa tikkujen lämpöjä, muka, en ota kantaa kun ei mulla ole nostanut.

Jos tikut yli 6000MT/s, esimerkiksi 6200MT/s niin silloin yleensä menetään (riippuu emosta, onko 150-699e vai 700-1200€ emo) tikkujen välinen tPHYRDL arvo, joka yleensä on 36. Sen näkee Zenistä, ekalla tikulla 36 ja sitten toisella onkin jo 38.
Sitä voi yrittää korjata nyky AGESA bioksilla, mutta älä kysy multa...yritin asiaa 2v sitten, tulos oli 0 (nolla), 6400 -tikuillani.
Ainakin tuossa on hyvä ohje tPHYRDL arvon korjaamiseen.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=yrksNcjAX3c

Ei mulla nyt ole ongelmaa koska 6000. Toi ongelmahan tulee vasta 6200 ja suuremmilla RAM nopeuksilla.
Tiedän yhden vanhan ohjeen, muttei auttanut karvalakki lankullani. Varmaan paremmin toimii jos lankussa esim. 8-kerros PCB. Toki uudemmat AGESAt varmasti auttaneet asiaa.

Otetaan vinkkisi muistiin jos joskus taas alan hakemaan timmejä 6400 asetuksia.

Unohtui mainita tuohon aiempaan viestiini että noi arvot, mitä bioksessa näkyy ja mitä ZenTimings kertoo eivät ole aikaa! Ne ovat syklejä, ja joiden pituus riippuu käytössä olevasta nopeudesta.

No Hynix A-Diethan sulla siellä eli parhautta. :thumbsup:

Laita bioksesta manuaalisesti:
VSOC 1.20V
VDD 1.45V
tCL - 28

Etsi emostasi Refresh Bank Row vai mikäköhän se olikaan, laita se Autosta Normal. Joka siis sulla näkyy nyt Mixed, pitäisi olla kuten mulla eli Normal. Siis jos noudatat Hiikerin tweakkeja yli 20 vuoden kokemuksella eikä mtn. tubettajien neuvoja ja haluat oikeat minimi latenssit. No, 1995 ostin ekan PC:ni, vesijäähyn 1998 (ei ollut tuolloin kaupoissa osia, kaikki customina) ja 2003 suoralla kompressori jäähylläni (-44c) World Record 1 CPU Mhz (AMD Barton 2500+)

Kun sulla on ko. arvo manuaalisesti Normal eli bootti takana, niin vasta sitten bootin jälkeen tRFC > 360. tRFC2/tRFCsb arvot minimiin mitä emo antaa koska eivät ole käytössä Normal-modessa.
ASUS antaa laittaa 1, oma MSI 50, ei vaikutusta kun ollaan "Refresh Bank Normal" asetuksilla.

Edit. tRFCfb olikin tRFCsb nimeltään.
Olisiko tuo disabled-tilaan se mixed-moden disablointi?

IMG_20260711_143549.jpg

Testasin laittaa tuon Disabled ja laitoin nuo arvot, niin 3 kertaa boottaili uudestaan ja nollasi BIOS:ksen :D

Latasin edelliset takaisin, muutin nämä:
"Sulle nopein vaihtoehto on tRAS 48 ja tRC 84."

Voipi olla, ettei ehdi ainakaan tänään enempää katselemaan...

Sen verran ehdin googletella, että:
"So far, it seems that most of the Asrock Motherboards default to mixed and there's no way to change it back to Normal.
The RFM options are a different thing and regardless of Auto/Disabled/Enabled/Force Enabled it still stays on mixed on my B850 Pro RS."

Viimeksi muokattu:
Miks mulla näyttää toi dimm telemetry SK Hynix 0x00 ? =D Onko sit m die vai, koitin googlettaa mut en löytäny tietoo

Itsellä ensimmäiset karhu testit 64gt kitillä uudella prossulla ei ole mitään säädetty kun vsoc jännite ja muistit6200 cl28.
Vanha 9800x3d oli heikko yksilö ei ollut 6000 taajuudella vakaa perus expo asetuksella kun 32gt kitillä kyllä toimi.
600% karhu vielä vain eli toivotaan että lopulta sattuisi parempi prossu tai sitten alkaa epäilys että itse emossa on jotain vialla.

9850x3d 6200cl28 64gb.png

Päivitys ei ollut vakaa tuli virhe 700% kohdalla eli toivotaan että jännite säädöillä saisi kuntoon kun tiedän että muistit toimii 7800x3d prossulla ja 4 kamman emolla hyvin.

Ai, että muistien säätämistä. :cool:
No kesä siihen hyvää aikaa, kun lämmöt koholla (ainakin hetkittäin).
Jahka vähän pääsi jyvälle uudesta am5 alustasta niin suht ok alkoi asetuksia muisteille löytymään.
Asuksen emo tuntuu ihan hyvin handlaavan ja ei tarkoitus ole viimeiseen asti virittää, mutta hieman verestellä. :geek:
Ehti hätäpäissään ennen muistien muuttumista kullaksi ostaa 2x32gb setin josta tiesin, että pystyy ainakin vähän kellottelemaan kun hynix A:ta.
Sen verta lämpöisinä käyvät, että Karhua usempi tunti (pääsi n. 3400% johon katkaisin) > lähellä 60c joten pitänee yrittää ehkä jonkin tuuletin härdelli hankkia niillekkin vielä.
1784140143941.png

Viimeksi muokattu:
Itsekin mietin tuulettimen virittämistä pitäisi löytyä jossain kaapin nurkissa korkeat emolevy standoff ruuvit mihin voisi virittää 120 tai 140mm tuulettimen.
Luultavasti oma 64gt kitti kaatui lämpöjen takia kun pääsin n 3000% asti karhussa.
Emolevyn oma muisti tuuletin on luokkaa se pyörii mutta ei se kovin paljon auta tietysti parempi kun ei mitään ja kotelon muut tuulettimet hoitaa kennojen jäähdytyksen sekä kotelo on sen verran iso että jäävät aika kauas.

Luultavasti oma 64gt kitti kaatui lämpöjen takia kun pääsin n 3000% asti karhussa.
Tämä on sillai helppo testata, että pistää Karhun juoksemaan heti uudestaan. Jos erroreita alkaa tulemaan heti tai pian lisää, niin aikalailla varmasti on lämpöongelma.

Kai se totuus on, että tREFI ei lämpöjä nosta itsessään vaan se vaan käytännössä määrittää millaisia lämpöjä muistit kestävät. Eli viileät muistit (alle noin 55 C) menee kyllä arvolla 65535, mutta kun paukutellaa siitä yli niin sitten valitsisin 32767, jolla saa sen 90% hyödyistä, mutta kestää korkeampia lämpöjä. Liian iso tREFI lämpöön nähden aiheuttaa virheitä, kun muistien virtavuoto kasvaa lämpötilan mukana.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo arvo vaan kertoo sen muistivirkistyksen välin, jolla muistien virrat pidetään tarpeeksi korkealla muistisoluissa, ettei "bitit" karkaa lämmön mukana.

Kai se totuus on, että tREFI ei lämpöjä nosta itsessään vaan se vaan käytännössä määrittää millaisia lämpöjä muistit kestävät. Eli viileät muistit (alle noin 55 C) menee kyllä arvolla 65535, mutta kun paukutellaa siitä yli niin sitten valitsisin 32767, jolla saa sen 90% hyödyistä, mutta kestää korkeampia lämpöjä. Liian iso tREFI lämpöön nähden aiheuttaa virheitä, kun muistien virtavuoto kasvaa lämpötilan mukana.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo arvo vaan kertoo sen muistivirkistyksen välin, jolla muistien virrat pidetään tarpeeksi korkealla muistisoluissa, ettei "bitit" karkaa lämmön mukana.
tREFI eli refhresh interval, tuo on aika jonka välein muistisoluja (jotka on käytännössä konkkia) virkistetään, eli varataan jännitettä. Eli periaatteessa suurempi tREFI ennemminkin pitäisi laskea lämpöjä, käytännössä ei merkitystä. Mut kuumassa tosiaan ne muistisolujen varaukset purkautuu nopeammin, joten muisti voi korruptoitua jos tREFI on lämpötilaan nähden liian iso.

tRFC on puolestaan refresh cycles, eli kuinka monen syklin ajan muistisoluja virkistetään/varataan. tREFI on nimenomaan suoraan aikaa, tRFC kellojaksoja joten sen vuoksi tRFC:tä täytyy nostaa muistien nopeuden noustessa.

Koska muistia ei voi käyttää näiden virkistysten aikana, noiden vaikutus suorituskykyyn on suhteellisen iso. Ei autollakaan voi ajaa lataamisen/tankkauksen aikana, se aika on pois itse liikkumisesta.

Pieni muistiprojekti. Irrotin G.Skill Flare X5 kitistä (6000 MHz CL28 Hynix A-die 64 GB dual rank kit) vakio heatspreaderit ja laitoin tilalle Alphacoolin Core DDR5 -jäähdyttimet.

Itse irrotuksen tein tärpätillä reilun tunnin liottelun jälkeen. Hyvin irtosi muovisilla IFixitin kolmioilla tyynyt muisteista, kun työnsi muistin ja jäähyn väliin. Siitä sitten Sinol (etanoli) kylpyyn ja kuivumaan useammaksi tunniksi aurinkoiselle parvekkeelle (4 -5 tuntia).

Väliin en laittanut Alphacoolin omia tyynyjä vaan hyvin kompressoituvia Arcticin TP-3 lämpötyynyjä. Tyynyt itse muisteille ja myös PMIC:lle ja muille.

Eipä tuolla operaatiolla ollut suurta vaikutusta. Enemmän massaa jäähdyttimissä, joten lämmöt nousee hitaammin. Mutta huippulämmöt dual rank kitillä 6800 CL32 aikalailla maksimit mitä muistit kestää.

Kannattiko projekti? Ei oikeastaan. G.Skillin Flare X5 muistien vakio jäähyt ajavat pitkälle saman homman ja ainakin näissä minun kappaleissa oli ihan asialliset lämpötyynyt välissä.

Noh bonuksena noihin Alphacoolin jäähyihin saa päälle vesiblokin tarvttaessa. Mini-ITX emo vähän aiheuttaa toki päänvaivaa, mutta jos oikein jaksaa askarella niin eiköhän sekin onnistu.

Sanoisin, että näiden Flare X5 muistien lämpötilamittaus oli kyllä jo lähtökohtaisestikin ihan hyvin säädetty. Lämpötyynyjen lisääminen ei vaikkuttanut mittauksen juurikaan.

Screenshot 2026-07-17 231901.png

Lähtökohtaisesti jos siellä piirien välissä on jotkut tahnat jo tehtaalta lähtiessä eli niissä myös todellinen kosketus > Heat-Spreaderiin niin tyynyjen vaihto aika turhaa. Eri asia jos karvalakki muistit joissa ei edes ole tyynyjä.

Sitten jos laittaa tikut vesille niin myöskin melko sama mitkä tyynyt siellä on, kunhan on riittävä kosketus molemmin puolin että lämpö voi edes siirtyä tyynyjen läpi.

Vesihommat sitten vasta jos meinaa ajella Hynixeja 24/7 > 1.6+ jännitteellä.

Pieni muistiprojekti. Irrotin G.Skill Flare X5 kitistä (6000 MHz CL28 Hynix A-die 64 GB dual rank kit) vakio heatspreaderit ja laitoin tilalle Alphacoolin Core DDR5 -jäähdyttimet.

Itse irrotuksen tein tärpätillä reilun tunnin liottelun jälkeen. Hyvin irtosi muovisilla IFixitin kolmioilla tyynyt muisteista, kun työnsi muistin ja jäähyn väliin. Siitä sitten Sinol (etanoli) kylpyyn ja kuivumaan useammaksi tunniksi aurinkoiselle parvekkeelle (4 -5 tuntia).

Väliin en laittanut Alphacoolin omia tyynyjä vaan hyvin kompressoituvia Arcticin TP-3 lämpötyynyjä. Tyynyt itse muisteille ja myös PMIC:lle ja muille.

Eipä tuolla operaatiolla ollut suurta vaikutusta. Enemmän massaa jäähdyttimissä, joten lämmöt nousee hitaammin. Mutta huippulämmöt dual rank kitillä 6800 CL32 aikalailla maksimit mitä muistit kestää.

Kannattiko projekti? Ei oikeastaan. G.Skillin Flare X5 muistien vakio jäähyt ajavat pitkälle saman homman ja ainakin näissä minun kappaleissa oli ihan asialliset lämpötyynyt välissä.

Noh bonuksena noihin Alphacoolin jäähyihin saa päälle vesiblokin tarvttaessa. Mini-ITX emo vähän aiheuttaa toki päänvaivaa, mutta jos oikein jaksaa askarella niin eiköhän sekin onnistu.

Sanoisin, että näiden Flare X5 muistien lämpötilamittaus oli kyllä jo lähtökohtaisestikin ihan hyvin säädetty. Lämpötyynyjen lisääminen ei vaikkuttanut mittauksen juurikaan.

Screenshot 2026-07-17 231901.png
No mulla on ITX-koneessa vaakajäähyn alla nuo 2x24GB 8000 (CL40 TridentZ) ihan nakkena eikä ole mitään lämpöongelmia vaikka on jännitettä vähän nostettu ja ajoitukset kohtalaisen tiukat.

Käytännössä tämä on tilan vuoksi, koska 9800X3D on korkattu ja Grizzlyn HP heatspreaderin kanssa emossa, niin jäähy tulee vajaa 2mm lähemmä emoa eikä alumiiniset HS (oisko Bykskit) enää sopineet alle.

Aikanaan testasin noita kampoja orkkis TridentZ, nakkena, alumiini ja kupari (BartX) heatspreaderien kanssa. Käytännössä ero oli lämpötilan nousu- ja laskunopeuksissa kuten itekin huomasit. Myös noilla BartX Cu, vaikka ne on 0,5mm kapeammat sisältä ja paksu tahna vaan piirien välissä, pädi on vaan piirilevyn takapuolella. Putty PMIC:llä. Sitten vasta kun laittoi vesiblokin (tahnalla) noiden päälle, pysyy muistilämmöt about samassa nesteen kanssa.
Nykyään siis nuo kupariset+blokki on noilla 8400 muisteilla toisessa koneessa.

• Tykkää
No mulla on ITX-koneessa vaakajäähyn alla nuo 2x24GB 8000 (CL40 TridentZ) ihan nakkena eikä ole mitään lämpöongelmia vaikka on jännitettä vähän nostettu ja ajoitukset kohtalaisen tiukat.

Käytännössä tämä on tilan vuoksi, koska 9800X3D on korkattu ja Grizzlyn HP heatspreaderin kanssa emossa, niin jäähy tulee vajaa 2mm lähemmä emoa eikä alumiiniset HS (oisko Bykskit) enää sopineet alle.
Mulla aika identtinen oma Ridge - onko sulla AXP120-X67 puhaltamassa ilmaa ulos vai imemässä sisään? Itellä muistit lämpenee 60c paikkeille (6000mhz EXPO) niin jotain pitäis tehdä (ekana tarkistaa miten päin oma tuuletin laitettu, en enää muista :D ).

TPU:n video uusista AMD:n EXPO ULL -profiilein varustetuista muisteista. Kyseessä siis Hynixin piireillä varustetut kammat tiukoin aliajoituksin varustetut muistiprofiilit. Saatavuus lienee heikko ja hinta hyvin korkea. TPU ei suosittele ostamaan tällä hetkellä. Kohderyhmä ihmiset, jotka haluavat tiukat muistiajoitukset, mutta eivät halua käyttää perehtymiseen ja testamiseen omaa aikaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=PMcZupAeVm8

Ajoituksista pisti silmään ainakin tRAS, joka on toisessa profiilissa 32. Tiettyjen ajoitusten välisistä arvoista on kaiken maailman sääntöjä, esim. tRAS = tRP + tRTP ja tRC = tRAS + tRP.

Testitulokset:
1784444080133.png

1784444096715.png

1784444157513.png

1784444173960.png

1784444206816.png

Muistiprofiilit:
1784444296007.png

1784444324030.png

1784444332230.png

1784444339412.png

Viimeksi muokattu:
Mulla aika identtinen oma Ridge - onko sulla AXP120-X67 puhaltamassa ilmaa ulos vai imemässä sisään? Itellä muistit lämpenee 60c paikkeille (6000mhz EXPO) niin jotain pitäis tehdä (ekana tarkistaa miten päin oma tuuletin laitettu, en enää muista :D ).
Puhaltaa sisään/emoon/muisteihin päin. Kokeilin sitä toisinkin päin, mutta ainakin se Thermalrightin oma flekti on sellanen et ropelli on aivan toisessa äärilaidassa - se siis ihan hipo sitä jäähyä ulospäin puhaltaessa, ja siitä seurasi aivan karmea turbulenssiääni. Voisihan tuota kokeilla jollain toisella flektillä, tai sitten printata 2-3mm spaceri väliin. Ihan ei vielä sovi 25mm flekti tuohon kotelo kiinne. Vähän alemma saisi kyl vielä jäähyä, jos vaihtaisi Grizzlyn heatspreaderin tilalle direct die framen joka sekin oottaa hyllyssä.

Mitähän mulla on tuossa muistilämmöt, en ole paljoa jaksanut seurailla kun ei ole ongelmiakaan. Meneeköhän edes 60 asteeseen Karhulla. Pelatessa ehkä 45-50 tjsp :hmm:

TPU:n video uusista AMD:n EXPO ULL -profiilein varustetuista muisteista. Kyseessä siis Hynixin piireillä varustetut kammat tiukoin aliajoituksin varustetut muistiprofiilit. Saatavuus lienee heikko ja hinta hyvin korkea. TPU ei suosittele ostamaan tällä hetkellä. Kohderyhmä ihmiset, jotka haluavat tiukat muistiajoitukset, mutta eivät halua käyttää perehtymiseen ja testamiseen omaa aikaa.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=PMcZupAeVm8

Ajoituksista pisti silmään ainakin tRAS, joka on toisessa profiilissa 32. Tiettyjen ajoitusten välisistä arvoista on kaiken maailman sääntöjä, esim. tRAS = tRP + tRTP ja tRC = tRAS + tRP.

Testitulokset:
1784444080133.png

1784444096715.png

1784444157513.png

1784444173960.png

1784444206816.png

Muistiprofiilit:
1784444296007.png

1784444324030.png

1784444332230.png

1784444339412.png

Vähän on huono aika julkaista varsinkaan mitään parempia muisteja, kun harvalla on varaa maksaa niistä. Siitä tosin mielenkiintoinen video, että itsellä on myös 9700X prosessorina ja videolla näki selvästi, miten paljon se hyötyy peleissä kireämmistä muisteista. Jopa 10-15% parannus AVG FPS:ssä on varsin kova, jos sen saa vielä ilmaiseksi perus EXPO-muistien ajoituksia kiristämällä. Muistien kellotus on vain aika iso työmaa ja vaatii alkuun opettelua. Videolla myös näki taas, että 3D-prosessorilla ei ole yhtä paljon väliä ajoituksien kanssa. 3D-prosessorin hankinta oli itselläkin plan B, kun muutama viikko sitten oli vielä pahoja ongelmia memory trainingin kanssa kellotettuna...

Itsekkin huomasin videosta jonka pari päivää sitten katsoin että tRAS vain 32, varmaan jonkun Yli-Insinöörin älynväläys että flashataan tikuille ko. arvo vaikka rikkoo kaavoja, ei mahdu noin lyhyeen row aukiolo sykleihin edes tRP sisään kun luukku jo mennyt kiinni (tikuilla tRP 36 tai 38 sykliä). Pitäisi aiheuttaa epävakautta tai sitten tRAS luetaan uudestaan..

Joku ULL testi oli jossa mainitsi että hieman epävakaat tikut, Asuksen emo oli jossa jo vaadittava Agesa 1301b patch A -firmis.

Toivoi testissä että toivottavasti päivittävät vielä emon firmistä, en kyllä muista oliko testi tikut ULL tRas 32 vai ULL tRas 76.

Ei tullut missään vastaan että onko Refresh Mode Normal vai Mixed asetuksilla. Mixed kun itse kikkailee ottamalla välillä tRFCn pois käytöstä ja itse määrittää silloin korvaavat tRFC2/tRFCsb arvot käyttöön.

Jos silloin käy jtn. myös tRAS:lle vaikka ei kyllä ole missään tullut vastaan mainintaa tuosta...

Ainakin sain uudella 9850x3d prossulla 6000 taajuus vakaaksi mutta 6200 en saanut eli vielä 9000 sarjan prossut ovat olleet heikompia.
3000% oli karhu maksimi mihin pääsin 6200 taajuudella cl28 ja cl30 ei auttanut yhtään tuli virheitä aikasemmin.
Epäilen että on emolevy ongelma eli joku säätö on väärä mutta kun en löydä mitään lääkettä siihen.
Koitin nopeasti 8000 taajuutta mutta ei postannut mutta se oli yhden kerran postaus.
Pitää vielä vanha 9800x3d prossu pistää vanhaan emolevyyn ja katsoa olenko oikeassa että se on emolevy ongelma tai mahdollisesti vesiblokki ongelma. kun 7800x3d prossulla se toimii 6200 taajuudella 64gt kitin kanssa.
Käytössä oli tuo apex emon muisti tuuletin aika rimpula mutta hieman tuo ilmavirtaa muisteille ja m.2 levyille.

64gb6000.png

Omat ongelmat jatkuvat. Eli lyhyesti: pystyn ajamaan raskaita testejä (Karhu, VT3) tuntikausia, mutta koneen käynnistys uudelleen saattaa viedä ylikellotusprofiilin epävakaaseen tilaan. Aiemmin luulin Bios-päivityksen korjanneen ongelman ja sitten kokeilin manuaalista ProcODT-arvoa. Tänään tuli BSOD ja nyt tilanne on tämä. Memory Context Restore ei ole päällä.

Lähikaupassa on 7500X3D tarjouksessa. Haenko vain sen ja ajan EXPO-profiililla auringonlaskuun? En usko minkään osan hajoavan, koska ennen uudelleenkäynnistystä kaikki testit ovat vakaita. Sen sijaan memory training sotkee jotain, eli mahdollisesti on joku yhteensopivuusongelma/bugi prosessorin, muistien ja emolevyn kohdalla. Ei olisi eka kerta.

1784474794081.png

Omat ongelmat jatkuvat. Eli lyhyesti: pystyn ajamaan raskaita testejä (Karhu, VT3) tuntikausia, mutta koneen käynnistys uudelleen saattaa viedä ylikellotusprofiilin epävakaaseen tilaan. Aiemmin luulin Bios-päivityksen korjanneen ongelman ja sitten kokeilin manuaalista ProcODT-arvoa. Tänään tuli BSOD ja nyt tilanne on tämä. Memory Context Restore ei ole päällä.

Lähikaupassa on 7500X3D tarjouksessa. Haenko vain sen ja ajan EXPO-profiililla auringonlaskuun? En usko minkään osan hajoavan, koska ennen uudelleenkäynnistystä kaikki testit ovat vakaita. Sen sijaan memory training sotkee jotain, eli mahdollisesti on joku yhteensopivuusongelma/bugi prosessorin, muistien ja emolevyn kohdalla. Ei olisi eka kerta.

1784474794081.png
Tuleeko sulla vastaavia ongelmia pelkästään EXPO päällä? Ilman mitään muita säätöjä.

Tuleeko sulla vastaavia ongelmia pelkästään EXPO päällä? Ilman mitään muita säätöjä.
Todennäköisesti ei tulisi, mutta en ole pahemmin ajanut EXPO:lla, kun on hidas 5600Mhz CL36 kitti kyseessä. Intelillä ajoin 3 vuotta 6400Mhz CL30 -profiililla samoja muisteja ongelmitta. AMD:lle siirtymisen jälkeen on ollut pelkkiä ongelmia.

1784474794081.png

tRAS taitaa olla vähän turhan kireä. Itse yleensä laitan kaavalla:

tRAS = tRCD+tRTP, if tRC=tRCD+tRP+tRTP

Laittaisin siis seuraavat:

tRTP = 12
tRAS = 50
tRC = 88

Ja TRFCsb on myös aika tiukka. Itse laitan nykyään tRFCsb = tRFC2 (480) x ⅔ = 320

Ja eiku uus testi käyntiin...

EDIT: Ja vaikka vaikuttaa välillä olevan vakaa, niin sehän ei vielä vakaa välttämättä ole. Vähän lottoa koska virhe puskee ulos testistä, jos ei ole lämpöriippuvainen virhe. Sitten kun on oikeasti vakaa, niin hommat vaan rullaa bootista tai muusta riippumatta. Toki training voi olla rajatapaus, mutta silloin rajojan parempi vähän siirtää.

Viimeksi muokattu:
tRAS taitaa olla vähän turhan kireä. Itse yleensä laitan kaavalla:

tRAS = tRCD+tRTP, if tRC=tRCD+tRP+tRTP

Laittaisin siis seuraavat:

tRTP = 12
tRAS = 50
tRC = 88

Ja TRFCsb on myös aika tiukka. Itse laitan nykyään tRFCsb = tRFC2 (480) x ⅔ = 320

Ja eiku uus testi käyntiin...
Vanhemmalla bios-versiolla tRFC2 ja tRFCsb eivät olleet käytössä. Silloin kokeilin noihin samoihin ongelmiin tRFC:n löysäystä, mutta ei auttanut. tRFC siis tuskin on syypää. tRAS oli samoilla muisteilla Intelillä 28, mutta ei taida voida verrata Intelin ja AMD:n välillä.

En jotenkin oikein usko, että ongelma johtuu liian tiukoista ajoituksista. Pystyn kuitenkin ajamaan kovimpia rasitustestejä tuntikausia. Sitten vähän ajan kuluttua alan huomaamaan arjessa kaatuilua ja rasitustestit antavat virheen pahimmillaan sekunnissa, eli koneesta tulee erittäin epävakaa. Luulisi, että liian tiukka ajoitus olisi löytynyt jo aiemmin testeissä.

Lisäksi minkä tahansa asetuksen muuttaminen biosissa saa uuden memory training -session aikaan. Se saattaa jo itsessään korjata vakausongelmat hetkeksi ja luulen ongelman korjaantuneen. Ensimmäiseksi luulin jo, että bios-päivitys korjasi ongelmat ja sitten luulin ProcODT:n korjanneen ne, mutta nyt ollaan taas alkupisteessä. Harvinaisen perseestä siis selvittää tätä ongelmaa. Jos nyt menen vaikka muuttamaan tRAS-arvoa biosiin, voi memory training korjata ongelman kahdeksi viikoksi ja sitten taas mennään :D

EDIT: Kokeillaan nyt vielä tämmöistä:
1784478763846.png

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Vanhemmalla bios-versiolla tRFC2 ja tRFCsb eivät olleet käytössä. Silloin kokeilin noihin samoihin ongelmiin tRFC:n löysäystä, mutta ei auttanut. tRFC siis tuskin on syypää. tRAS oli samoilla muisteilla Intelillä 28, mutta ei taida voida verrata Intelin ja AMD:n välillä.

En jotenkin oikein usko, että ongelma johtuu liian tiukoista ajoituksista. Pystyn kuitenkin ajamaan kovimpia rasitustestejä tuntikausia. Sitten vähän ajan kuluttua alan huomaamaan arjessa kaatuilua ja rasitustestit antavat virheen pahimmillaan sekunnissa, eli koneesta tulee erittäin epävakaa. Luulisi, että liian tiukka ajoitus olisi löytynyt jo aiemmin testeissä.

Lisäksi minkä tahansa asetuksen muuttaminen biosissa saa uuden memory training -session aikaan. Se saattaa jo itsessään korjata vakausongelmat hetkeksi ja luulen ongelman korjaantuneen. Ensimmäiseksi luulin jo, että bios-päivitys korjasi ongelmat ja sitten luulin ProcODT:n korjanneen ne, mutta nyt ollaan taas alkupisteessä. Harvinaisen perseestä siis selvittää tätä ongelmaa. Jos nyt menen vaikka muuttamaan tRAS-arvoa biosiin, voi memory training korjata ongelman kahdeksi viikoksi ja sitten taas mennään :D

EDIT: Kokeillaan nyt vielä tämmöistä:

Samoin on käynyt itsellä, että on voinut tykitellä vaikkapa 8 tuntia Karhua, mutta jokin muu testi on sitten antanut kuitenkin virheen tai kone on vaan kipannut.

Siksi itse taipuvainen uskomaan, että se on ihan ajoitusjuttu.

Intelin ja AMD:n välillä ajoitusten pitäisi pysyä suht samoina, kun käytössä samat muistipiirit, mutta jotain erojakin on todennäköisesti. Esim. kun jokin arvo on selkeästi pielessä niin mitä tekee muistiohjain? Käyttää arvoa vai tekee jonkun virheenkorjauksen?

Samoin on käynyt itsellä, että on voinut tykitellä vaikkapa 8 tuntia Karhua, mutta jokin muu testi on sitten antanut kuitenkin virheen tai kone on vaan kipannut.

Siksi itse taipuvainen uskomaan, että se on ihan ajoitusjuttu.

Intelin ja AMD:n välillä ajoitusten pitäisi pysyä suht samoina, kun käytössä samat muistipiirit, mutta jotain erojakin on todennäköisesti. Esim. kun jokin arvo on selkeästi pielessä niin mitä tekee muistiohjain? Käyttää arvoa vai tekee jonkun virheenkorjauksen?
Itse näkisin, että omilla muistien kellotusprofiileilla on ollut tähän asti kolme tilaa ilman mitään välissä tehtyjä muutoksia:
  1. Täysin vakaa useita tunteja eri raskaissa rasitustesteissä
  2. Vakaa arkikäytössä, mutta Karhussa tulee aina virhe 30-60 minuutin kohdalla
  3. Kaatuilua arkikäytössä ja Karhussa virhe tyypillisesti minuuteissa tai jopa sekunneissa
Nyt mentiin taas tilasta 1. tilaan 3. kahdessa viikossa ilman, että välissä käytiin edes biosissa. Kun tilanne menee tilaan 3, niin sitten on pakko resetoida koko bios jotenkin tai toivoa, että uusi memory training korjaa tilanteen. Myös pelkkä koneen käynnistys uudelleen voi viedä tilasta 1. tilaan 2. samana päivänä. Jos Karhussa tulee joka kerta virhe sekunneissa, niin jotain on pakko olla muuttunut, kun aiemmin samalla profiililla ajettiin tunteja putkeen. En ole myöskään koskaan AMD:lla saanut Karhussa virhettä tunnin jälkeen, eli jos tunti menee niin hyvin todennäköisesti menee tunteja lisää. Toki muut ovat raportoineet virheitä pitkissä ajoissa.

Se, mikä muuttuu käytössä ja/tai koneen käynnistyksissä uudelleen, on edelleen mysteeri. Zen Timingsin screenshoteissa ainakaan mitään ei ole muuttunut, kun olen seurannut. Ihan identtiset jännitteet, asetukset ja ajoitukset. Teoriassa on mahdollista, että joku ajoitus on aivan vakauden rajoille. Sitten koneen käynnistykset välissä muuttavat jotain muuta arvoa aavistuksen, joka vie koko koneen epävakauden puolelle yhden liian tiukan ajoituksen vuoksi.

Nyt on tunti mennyt Karhua noilla ylemmän kuvankaappauksen asetuksilla. Uskon koneen olevan tässä tilassa vakaa eli siihen asti, kunnes sammutan koneen. Vaikka ajaisin nyt 24h Karhua putkeen, mikä takaa, että kone ei ala taas kaatuilemaan 2 viikon kuluttua? Tai heti uudelleen käynnistyksen jälkeen? Luottoa ei oikein nyt ole :D

• Tykkää
Itse näkisin, että omilla muistien kellotusprofiileilla on ollut tähän asti kolme tilaa ilman mitään välissä tehtyjä muutoksia:
  1. Täysin vakaa useita tunteja eri raskaissa rasitustesteissä
  2. Vakaa arkikäytössä, mutta Karhussa tulee aina virhe 30-60 minuutin kohdalla
  3. Kaatuilua arkikäytössä ja Karhussa virhe tyypillisesti minuuteissa tai jopa sekunneissa
Nyt mentiin taas tilasta 1. tilaan 3. kahdessa viikossa ilman, että välissä käytiin edes biosissa. Kun tilanne menee tilaan 3, niin sitten on pakko resetoida koko bios jotenkin tai toivoa, että uusi memory training korjaa tilanteen. Myös pelkkä koneen käynnistys uudelleen voi viedä tilasta 1. tilaan 2. samana päivänä. Jos Karhussa tulee joka kerta virhe sekunneissa, niin jotain on pakko olla muuttunut, kun aiemmin samalla profiililla ajettiin tunteja putkeen. En ole myöskään koskaan AMD:lla saanut Karhussa virhettä tunnin jälkeen, eli jos tunti menee niin hyvin todennäköisesti menee tunteja lisää. Toki muut ovat raportoineet virheitä pitkissä ajoissa.

Se, mikä muuttuu käytössä ja/tai koneen käynnistyksissä uudelleen, on edelleen mysteeri. Zen Timingsin screenshoteissa ainakaan mitään ei ole muuttunut, kun olen seurannut. Ihan identtiset jännitteet, asetukset ja ajoitukset. Teoriassa on mahdollista, että joku ajoitus on aivan vakauden rajoille. Sitten koneen käynnistykset välissä muuttavat jotain muuta arvoa aavistuksen, joka vie koko koneen epävakauden puolelle yhden liian tiukan ajoituksen vuoksi.

Nyt on tunti mennyt Karhua noilla ylemmän kuvankaappauksen asetuksilla. Uskon koneen olevan tässä tilassa vakaa eli siihen asti, kunnes sammutan koneen. Vaikka ajaisin nyt 24h Karhua putkeen, mikä takaa, että kone ei ala taas kaatuilemaan 2 viikon kuluttua? Tai heti uudelleen käynnistyksen jälkeen? Luottoa ei oikein nyt ole :D

Se on sitä emon valmistajien ja AMD:n secret sauce -kastiketta mitä näitä säätäessä yritetään arvailla.

Toivottavasti saat vakaaksi. 👍

Ja nyt on taas niin mystistä. Noilla ylemmillä asetuksilla meni 2 tuntia Karhua. Sitten huomasin, että tRC oli "väärä", joten menin nostamaan sen biosista 80 -> 96. Kone teki välissä pitkän memory training -session ja virhe tuli Karhussa 2 minuutissa sen jälkeen.

Ei kai tRC:n löysäys "oikeaan" arvoon voi tuhota vakautta täysin? Ajan nyt kaiken varalta vielä uudestaan testiä 80:lla. Tosin aiemmin kun kone meni yhtäkkiä epävakaaksi, en ollut muuttanut mitään ajoituksia. Olen sitä mieltä, että memory training arpoo joko vakaat asetukset, melko vakaat asetukset tai täysin epävakaat asetukset tuurista riippuen.

EDIT: Kyllä tuo memory training jotenkin kusee aiemmin vakaan profiilin täysin. Uskallanko luottaa, että edes AMD:n uusi 3D-prosessori toimisi tällä? Vai suoraan Inteliä tilalle?

Viimeksi muokattu:
Ja nyt on taas niin mystistä. Noilla ylemmillä asetuksilla meni 2 tuntia Karhua. Sitten huomasin, että tRC oli "väärä", joten menin nostamaan sen biosista 80 -> 96. Kone teki välissä pitkän memory training -session ja virhe tuli Karhussa 2 minuutissa sen jälkeen.

Ei kai tRC:n löysäys "oikeaan" arvoon voi tuhota vakautta täysin? Ajan nyt kaiken varalta vielä uudestaan testiä 80:lla. Tosin aiemmin kun kone meni yhtäkkiä epävakaaksi, en ollut muuttanut mitään ajoituksia. Olen sitä mieltä, että memory training arpoo joko vakaat asetukset, melko vakaat asetukset tai täysin epävakaat asetukset tuurista riippuen.

EDIT: Kyllä tuo memory training jotenkin kusee aiemmin vakaan profiilin täysin.

On kyllä outo. Ei sen nyt noin tietenkään pitäisi toimia. Itse vetäisin kunnon resetin. Uudestaan BIOS sisään ja clear CMOS. Sitten kaikki asetukset uudestaan sisään. On siinä hommaa tietenkin...

On kyllä outo. Ei sen nyt noin tietenkään pitäisi toimia. Itse vetäisin kunnon resetin. Uudestaan BIOS sisään ja clear CMOS. Sitten kaikki asetukset uudestaan sisään. On siinä hommaa tietenkin...
Muutama viikko sitten päivitin biosin, joka nollasi kaiken ja kaikki piti asettaa uusiksi. Toimi vuorokauden ja epävakaus palasi.

Nyt tiivistettynä äskeiset testit ja niiden tulos ylempänä olevaa profiilia käyttäen:
  • Väärä tRC eli 80 vakaa Karhussa 2 tuntia
  • tRC:n löysäys 98:een eli oikeaan arvoon pahasti epävakaa
  • tRC takaisin 80:een ja kone on yhä pahasti epävakaa
Kun vain keksisi, mikä Memory Trainingissa rikkoo vakauden...

Statistiikka

Viestiketjuista
313 191
Jäsenet
84 460
Uusin jäsen
Aart-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom