DDR4 muistit - ranks ja sekoittelu

Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
6
Minulla oli alunperin koneessa muistia 16GB ja niissä oli dual rankit. Sitten ostin 32GB lisää, mutta nämä on single rankit.

Nyt en ole varma onko minun konfiguraatio täysin optimaalinen. Eli näin muistit on laitettu.

Slot 1/3 (Channel A): 8GB + 8GB (dual rank, dual channel)
Slot 2/4 (Channel B): 16GB + 16GB (single rank, dual channel)
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Millä nopeudella muistit toimivat ja mille nopeudelle ne on speksattu? Siitä se lähinnä on kiinni ja tietysti että toimivat virheettömästi. Muu kokoonpano?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Lähtökohtaisesti kummassakin muistikanavassa pitäisi olla sama määrä muistia, jotta kanavien välinen lomitus toimisi optimaalisesti. Nyt ei niin ole.

Rank-lomitus ei tule silloin toimimaan optimaalisesti, koska muistinohjain joutuu järjestämään liian erikokoiset rankit peräkkäin. Se on kuitenkin toissijainen asia.

Suurin saavutettava muistinnopeus (mikä se sitten onkaan) kasvanee, koska nyt on toisessa kanavassa quad rank (hitain) ja toisessa dual rank (nopein).

Uudelleenjärjesteltynä kummassakin 3-rank.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Lähtökohtaisesti kummassakin muistikanavassa pitäisi olla sama määrä muistia, jotta kanavien välinen lomitus toimisi optimaalisesti. Nyt ei niin ole.

Rank-lomitus ei tule silloin toimimaan optimaalisesti, koska muistinohjain joutuu järjestämään liian erikokoiset rankit peräkkäin. Se on kuitenkin toissijainen asia.

Suurin saavutettava muistinnopeus (mikä se sitten onkaan) kasvanee, koska nyt on toisessa kanavassa quad rank (hitain) ja toisessa dual rank (nopein).

Uudelleenjärjesteltynä kummassakin 3-rank.
Oletin että kysyjällä on kanavat hakusessa, yleensähän nämä aloituspostauksessa mainitut slotit on jaettu kanavien kesken 1,2/3,4. Ei tosin ole mainintaa millaisesta koneesta kyse.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Minulla oli alunperin koneessa muistia 16GB ja niissä oli dual rankit. Sitten ostin 32GB lisää, mutta nämä on single rankit.

Nyt en ole varma onko minun konfiguraatio täysin optimaalinen. Eli näin muistit on laitettu.

Slot 1/3 (Channel A): 8GB + 8GB (dual rank, dual channel)
Slot 2/4 (Channel B): 16GB + 16GB (single rank, dual channel)
Ota se 16gb kitti pois ja käytä 32gbtä.
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
6
Lähtökohtaisesti kummassakin muistikanavassa pitäisi olla sama määrä muistia, jotta kanavien välinen lomitus toimisi optimaalisesti. Nyt ei niin ole.

Rank-lomitus ei tule silloin toimimaan optimaalisesti, koska muistinohjain joutuu järjestämään liian erikokoiset rankit peräkkäin. Se on kuitenkin toissijainen asia.

Suurin saavutettava muistinnopeus (mikä se sitten onkaan) kasvanee, koska nyt on toisessa kanavassa quad rank (hitain) ja toisessa dual rank (nopein).

Uudelleenjärjesteltynä kummassakin 3-rank.
Joo kiitos. Tätä lähinnä epäilin, mutta en ollut varma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 678
Viestejä
4 208 069
Jäsenet
70 934
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom