Build Daydreamzillan jäähdytys kuntoon (kesäisiä vesileikkejä)

Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
102
Tuskailtuani alkuvuoden 2020...

Rakensin ensimmäisen tietokoneeni tässä keväällä ja valitsin prosessorin jäähdyttämiseen sff-koneisiin tarkoitetun Noctuan NH-D9L, tilanpuutteen ja turhamaisuuteni takia. Virhehän se oli. Olin jo rakennuslankaan ulissut, että alkaa tuntua tuon buildin jäähdytys riittämättömältä (ja johan sitä alusta asti joku epäilikin). Tuossa linkki kyseiseen lankaan: linkki. No, en tahdo hoitaa asioita puolivillaisesti, joten ilmajäähdytys ei tule enää kyseeseen. AIO:ta mietin, mutta hienoimpien hinnalla alkaa saada jo paljon loopin osia ja niistä puuttuu se "väkerrä kivoja asioita ja epäonnistu," -aspekti. Lähemmin tietokoneisiin tuttavuutta tehneenä olin tietysti jo löytänyt custom-vesijäähdytyksen ja tahdoin omaan koneeseeni sellaisen. Koteloni on myös sattumoisin erittäin "antava" ja tehty vesijäähdytystä varten, joten päätös tehdä looppi ei jää siitä kiiinni. Teen pelkän cpu-loopin, kun RX 5700 XT pysyy ihan hyvissä lämmöissä.

Loopin osat ovat nyt saapuneet, pienien vaikeuksien jälkeen. Jouduin tilailemaan radiaattorin Briteistä ja blockin, sekä pari säiliön hilua Saksasta, muu löytyi Suomesta.

Koteloon tullaan survomaan seuraavia kappaleita:
-Heatkiller IV Pro -blocki
-HW Labs 360 GTX -radiaattori
-EK-RES X3 250 -säiliö
-EK-XTOP Revo D5 -pumppu

Ihan vain koska voin ja halusin:
-Singularity Computer metalliset säiliön pidikkeet

-mustat liittimet, ei vielä tilattu, mutta mietitty mitä ottaisin
-16mm PETG-putkea, kotelolla on kokoa ja sinne mahtuu
-luultavasti väritöntä nestettä

Suunnitelmana on siis laittaa pumppu tuonne kotelon takaosaan lattialle, olen jo nostanut virtalähteen ylempiin pidikkeisiin. Radiaattori tulee ylös, liitinpaikat etupuolelle koteloa. Siihen päälle (alle) laitan vanhat tuulettimeni ja niiden päälle (alle) säiliön horisontaalisesti.

Seuraavassa hieman letkusuunnittelua. Sininen olisi oikeasti tulossa vihreän kanssa samalla tasolle ylhäältä katsottaessa, mutta en osaa piirtää. Sinisestä putkesta en ole aivan varma haluanko laittaa siihen yhden 90° kulman vai koittaa taivuttaa siihen kahta taitosta. Ensikertalaisena jännittää muutenkin koko homma, mutta eiköhän ne yhden kulman putket ainakin tule olemaan hyvät :D

P_20200711_1053021.jpg


Takapuolen aion tehdä pehmeällä putkella. Tarkoituksena olisi laittaa tyhjennyshana takapuolelle, mutta onko se mahdollista olla ENNEN pumppua? Onko sillä merkitystä? Väliaikaisen täyttöhanan saisi varmaankin kiinni säiliön "ylä"kanteen.

P_20200711_180714.jpg


Ensimmäinen takaisku kerkesi jo tulla. Tyytyväisenä olin ruuvailemassa säiliötä kiinni kattoon radin ja tuulettimien päälle, mut kävikin ilmi et joudun tilaamaan kaksi milliä pidempiä ruuveja kuin mitä radin mukana saapui. Laitan niitä ainoastaan säiliön kiinnikkeiden kohdalle. Pitää tarkistaa niiden saavuttua, että pitääkö niitä dremelöidä lyhemmiksi

Lyhyeksi jäi
P_20200710_200540.jpg


Bonuksena muistiinpanoni

P_20200711_195141.jpg


Seuraavaan päivitykseen olen varmaankin hommannut ne liittimet ja tulee taivuttelusta tavaraa. Heittäkää vinkkejä tai ajatuksia jos tulee mieleen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
102
Ensimmäisessä kuvassa oli suunnitteluvirhe. Vihreä putki ei olisi voinut mennä sinisen kanssa tuolla lailla ristiin, ellei olisi tehnyt ylimääräistä mutkaa, tai tehnyt vinoa putkea.

korjattu versio

P_20200711_10530212.jpg
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Kyllä se tyhjäyslähtö voi olla missä kohtaa tahansa, pumpussa ei ole mitään suuntaventtiiliä, vesi valuu iloisesti läpi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 813
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom