Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras.

Tässähän on siis ollut vaihtoehtona myös 2 tb sata levy tai rahapalautus. Me emme anna 2 tb sata levyyn takuukorvaajaksi 2 tb m2 levyä. Mutta olemme suostuneet ehdotukseesi 1 tb m2 levystä + kahdesta jäähdytyssiilistä. Mutta voit edelleen nekin palauttaa jos haluat, kunhan et avaa niitä, ja palata kahteen alkuperäiseen vaihtoehtoon.
Sen takuupalautuksessa tarjottavan levyn pitäisi olla vastaavan tasoinen malli mikäli sitä samaa mallia minkä lähetti takuupalautukseen ei saa.
SATA levyksi takuupalautuksessa tarjottiin Datatronicilta Crucial BX500 2TB SSD-asemaa.
En tiedä millä logiikalla Crucial BX500 2TB vastaa Samsung 870 EVO 2TB mallia.
BX500 on huonompilaatuinen QLC-levy, kun taas omani oli TLC. TBW lukukin melkein puolet pienempi (720 vs 1200).

Tuota Samsung 870 EVO mallia pidetään yleensä aikalailla luotettavimpana SATA SSD-levynä mitä on olemassa, samaa en sanoisi BX500 mallista.
Crucial BX500 2TB kirjoittaa ~184gb täydellä vauhdilla ja sitten nopeus tippuukin ~90MB/s lukemiin.
Tuo on jotakin 10% levyn koosta, kun taas 870 EVO 2TB tapauksessa levy kirjoittaa 400+ MB/s 100% levyn koosta. Tuossa on jo aika oleellinen kymmenkertainen ero.
En nyt tähän hätään löytänyt testiä juuri tuosta Samsung 870 2TB EVO:sta, mutta 4TB versio sekä 1TB versiosta testit löytyypi ja tuo on noiden puolivälistä, niin kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla samaa tasoa kirjoitusnopeuksiltaan.
Tämän takia niitä m2 levyjä aloin ehdottamaan, kun tuolta SATA puolelta vastaavaa ei löydy samassa hintaluokassa mitä maksoin omastani.
Spoilereihin vielä todisteet.

Crucial BX500 2TB
BX500 etana.png
TEST: Crucial BX500 2TB SATA SSD

Samsung 870 EVO 1TB
EVO 1TB.png
SAMSUNG 870 EVO 1TB SATA SSD Review: Fast as Fast Can be on SATA (Vähän ennen artikkelin puoltaväliä)

Samsung 870 EVO 4TB
samsung evo 4tb.png
Samsung 870 EVO 4 TB Review (Sivu 6)

Tässä kuva tuosta 870 EVO 2TB nopeuksista Samsungin omassa esitteessä, lisäsin vielä punaisen viivan kuvaan. 1TB ja sitä paremmat mallit kirjoittaa levyn täyteen isommilla nopeuksilla.
samsung datasheet.png
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ette, jos hinnassa ei ole eroa? Mikä tähän on syynä?
Tämä on kyllä hyvä kysymys.

Olemme ajatelleet, että kun pysytään samasssa kategoriassa niin ei ainakaan voi syntyä petoksen yrityksiä. Eli esim. asiakas kokisi että ei tarvitse enää Sata levyä ja haluaisi tilalle m.2 levyn ja tekisi toimenpiteitä jotka edesauttaisivat tuotteet hajoamista. Tässä kyseisessä tapauksessa emmekä siis missään aiemmassakaan ole ajatelleet, että näin on, mutta se on juuri sen takia, että eihän kukaan hajota tuotetta, jotta saisi saman tuotteen tilalle :)

Mutta ehkä tähän riskiin varautuminen on liiallista ja olen nyt antanut asiakaspalvelulle laajemmat valtuudet tehdä myös tuotekategorian ylittäviä takuuvaihtoja. Esim. tämä asiakkaan alunperin ehdottama olisi ja on edelleen myös aivan hyväksyttävä vaihto. Olethan siis vielä uudelleen meihin yhteydessä.

Edit: Silti tämä ei ole automaatio. Juurikin yllä mainitun riskin takia, eli jos alkaisi vaikuttamaan että riski realisoituu niin pakittelemme sitten tästä joustosta.
 
Eihän noissa GRE mallien hinnoissa ole mitään järkeä, jos saat noin viiden euron lisällä, selkeästi tehokkaamman näytönohjaimen ja lisäksi vielä täydet 16 Gt muistia. Alle 600 eurolla saa sitä ei leikattua mallia.
 
Eihän noissa GRE mallien hinnoissa ole mitään järkeä, jos saat noin viiden euron lisällä, selkeästi tehokkaamman näytönohjaimen ja lisäksi vielä täydet 16 Gt muistia. Alle 600 eurolla saa sitä ei leikattua mallia.
Näitä seuraavia on saapumassa varastoon launch tuella, piti tulla jo täksi päiväksi, mutta taitavat saapua huomenna ja niissä hinta on parempi kun korjasin ne nyt:



 
Eihän noissa GRE mallien hinnoissa ole mitään järkeä, jos saat noin viiden euron lisällä, selkeästi tehokkaamman näytönohjaimen ja lisäksi vielä täydet 16 Gt muistia. Alle 600 eurolla saa sitä ei leikattua mallia.
Ehkä tämä on jo hinnoiteltu siihen, kun noiden 9070XT:eiden hinnat kohta nousee sen Igor Labsin arvioiman 200e...🤔
 
Näitä seuraavia on saapumassa varastoon launch tuella, piti tulla jo täksi päiväksi, mutta taitavat saapua huomenna ja niissä hinta on parempi kun korjasin ne nyt:



Okei, julkaisuhinta on sentään alempi, mutta tuolla hinnalla saa hinta.fi:n mukaan sitä perus 9070 mallia eli täydet 16 gigaa muistia. Toki tällä hetkellä ja tilanne taitaa olla vaihteeksi muuttumassa tässäkin sinne ylöspäin.
Ehkä tämä on jo hinnoiteltu siihen, kun noiden 9070XT:eiden hinnat kohta nousee sen Igor Labsin arvioiman 200e...🤔
Kyllähän tämä joo vaihteeksi hintojen nousulta näyttää.
 
Tämä on kyllä hyvä kysymys.

Olemme ajatelleet, että kun pysytään samasssa kategoriassa niin ei ainakaan voi syntyä petoksen yrityksiä. Eli esim. asiakas kokisi että ei tarvitse enää Sata levyä ja haluaisi tilalle m.2 levyn ja tekisi toimenpiteitä jotka edesauttaisivat tuotteet hajoamista. Tässä kyseisessä tapauksessa emmekä siis missään aiemmassakaan ole ajatelleet, että näin on, mutta se on juuri sen takia, että eihän kukaan hajota tuotetta, jotta saisi saman tuotteen tilalle :)

Mutta ehkä tähän riskiin varautuminen on liiallista ja olen nyt antanut asiakaspalvelulle laajemmat valtuudet tehdä myös tuotekategorian ylittäviä takuuvaihtoja. Esim. tämä asiakkaan alunperin ehdottama olisi ja on edelleen myös aivan hyväksyttävä vaihto. Olethan siis vielä uudelleen meihin yhteydessä.

Edit: Silti tämä ei ole automaatio. Juurikin yllä mainitun riskin takia, eli jos alkaisi vaikuttamaan että riski realisoituu niin pakittelemme sitten tästä joustosta.
Menee kyllä aikamoiseksi folihattuiluksi myyjän puolelta. Jos tälläistä tapahtuisi niin aika helppo olisi varmaan näyttää toteen, muuten turha edes miettiä tälläistä pisaraa meressä. Muutenkin aika takaperoinen logiikka että hyväksytte vaihdon takuuseen/virhevastuuseen/mihin lie mutta ainoastaan "saman kategorian" tuotteeseen koska muuten kyseessä voisi olla petos mutta sama ajatus ei päde palautukseen jos asiakas hyväksyy vaihdon (paskempaan) saman kategorian tuotteeseen, eikö tässä pitäisi aina kyseenalaistaa se palautus joka tapauksessa jos logiikka on tämä että asiakas jotenkin edistäisi sitä hajoamista?
 
Menee kyllä aikamoiseksi folihattuiluksi myyjän puolelta. Jos tälläistä tapahtuisi niin aika helppo olisi varmaan näyttää toteen, muuten turha edes miettiä tälläistä pisaraa meressä. Muutenkin aika takaperoinen logiikka että hyväksytte vaihdon takuuseen/virhevastuuseen/mihin lie mutta ainoastaan "saman kategorian" tuotteeseen koska muuten kyseessä voisi olla petos mutta sama ajatus ei päde palautukseen jos asiakas hyväksyy vaihdon (paskempaan) saman kategorian tuotteeseen, eikö tässä pitäisi aina kyseenalaistaa se palautus joka tapauksessa jos logiikka on tämä että asiakas jotenkin edistäisi sitä hajoamista?
No siis me nyt tosiaan löysäsimme tässä ohjeistusta.

Mutta siis logiikka meni enemmäin niin päin, että jos tietyn kategorian tuote muodostuu tarpeettomaksi ajan kanssa ja haluaisi tehdä petoksen niin se olisi mahdollista. Mutta eihän kukaan sitä pyrkisi tekemään jos saisi aina vaan saman tuotteen takaisin. Palautus taas palautusaikana on eri asia, koska silloin tuote on jo ostovaiheessa valikoitunut väärin ja se on verkkokaupassa toisaalta aika loogista, että tuotteen nimenomaan saa palauttaa, koska netissä olisi ehkä helpompaa ostaa väärä tuote kun myymälästä, jossa on myös myyjä apuna. Sen takia tämä on vaan ollut suoraviivaisempia ja selkeämpi tapa eikä ole tarvinnut käyttää mitään harkintaa. Mutta kuten tuossa todettiin, niin ehkä tämä on vähän foliohattuilua ja sen takia tästä ajatuksesta juurikin luovuttiin. Kuten jo aiemmassa viestissä todettiin niin meillä ei ole mitään syytä epäillä, että mitään tuotteita olisi edistetty "hajoamaan".

Lienee kuitenkin aika yleinen logiikka että takuusta korvataan aina sama tuote eikä sitä voi vaihtaa johonkin ihan eri tuotteeseen eli me käsitykseni mukaa nyt joustetaan valtavirrasta tämän osalta. Ja vaatii tämä taas vähän enemmän takuukäsittelijöiltä ja asiakaspalvelijoilta eli kyllähän työ vaatii enemmän mitä löyhemmät ja epäselvemmät ohjeet annetaan. Kuitenkin meilläkin asiakaspalvelu yrittää noudattaa ohjeita ja hoitaa asiakkaita hyvin. Yleensä ohjeet toki tukeekin sitä että asiakkaita hoidetaan hyvin, mutta mikään ohjeistus ei myöskään ole täydellinen.

Meillä on muuten otettu nyt 1.6.2026 käyttöön ISO9001 mukaiset toimintatavat ja syksyllä pyritään sertifioitumaan. Eli tämäkin toivonmukaan kasvattaa tasalaatuisuutta ja laatua. Mm. monia toimitusnopeuteen liittyviä asioita aletaan tarkastelemaan paljon tarkemmin mm. tukkuritasolla yms.
 
Lienee kuitenkin aika yleinen logiikka että takuusta korvataan aina sama tuote eikä sitä voi vaihtaa johonkin ihan eri tuotteeseen eli me käsitykseni mukaa nyt joustetaan valtavirrasta tämän osalta.

Toki olettaen että kyseistä tuotetta on edelleen saatavilla eikä myyjä vinkumaan koronneista sisäänostohinnoista. Toki Mennään suht harmaalle alueelle myös kuluttajausojan osalta että missä vaiheessa se kohonnut hinta on oikeasti ylivoimainen este eikä myyjän tahtomattomuus realisoida yrittäjäriskiä. Lisäksi huomiona että sitä riskiäkään ei lähtökohtaisesti voi ulkoistaa sille asiakkaalle tarjoamalla hyvityksen suoraan rahana vaikka tämäkin tuntuu yleinen tapa olevan. Ensisijainen tapa toimia on a) korjata tuote ja b) tarjota uusi (tai vastaava) tuote tilalle.

Olettaisi muutenkin että myyjänkin puolelta silloin etsittäisiin sitä sopivaa ratkaisua vaikka sitten sen "tuote alueen" ulkopuolelta vaikka jotenkin lähtökohtaisesti tuntuisi että ihan se ja sama lähteekö sieltä levy m2 vai sata liittimellä jos tuote muuten on suht vastaava. Ei silti varmaan tarvi tohon foliohattuiluun jostain petoksista mennä jos kuluttaja takuuajan puitteissa haluaa toimivan tuotteen tilalle.

kannattais varmaan muutenkin panostaa siihen aspaan eikä johonkin haistapaska sertteihin jos se ei näy käytännössä. Ei ole ihan yks tai kaks viestiä tälläkään foorumilla missä saa lukea paskoista kokemuksista teidän kanssa, varsinkin jos tälläinen perus takuukeissikin pistää epäilemään petosta jossain muutaman markan SSD:ssä :facepalm:
 
Toki olettaen että kyseistä tuotetta on edelleen saatavilla eikä myyjä vinkumaan koronneista sisäänostohinnoista. Toki Mennään suht harmaalle alueelle myös kuluttajausojan osalta että missä vaiheessa se kohonnut hinta on oikeasti ylivoimainen este eikä myyjän tahtomattomuus realisoida yrittäjäriskiä. Lisäksi huomiona että sitä riskiäkään ei lähtökohtaisesti voi ulkoistaa sille asiakkaalle tarjoamalla hyvityksen suoraan rahana vaikka tämäkin tuntuu yleinen tapa olevan. Ensisijainen tapa toimia on a) korjata tuote ja b) tarjota uusi (tai vastaava) tuote tilalle.

Olettaisi muutenkin että myyjänkin puolelta silloin etsittäisiin sitä sopivaa ratkaisua vaikka sitten sen "tuote alueen" ulkopuolelta vaikka jotenkin lähtökohtaisesti tuntuisi että ihan se ja sama lähteekö sieltä levy m2 vai sata liittimellä jos tuote muuten on suht vastaava. Ei silti varmaan tarvi tohon foliohattuiluun jostain petoksista mennä jos kuluttaja takuuajan puitteissa haluaa toimivan tuotteen tilalle.

kannattais varmaan muutenkin panostaa siihen aspaan eikä johonkin haistapaska sertteihin jos se ei näy käytännössä. Ei ole ihan yks tai kaks viestiä tälläkään foorumilla missä saa lukea paskoista kokemuksista teidän kanssa, varsinkin jos tälläinen perus takuukeissikin pistää epäilemään petosta jossain muutaman markan SSD:ssä :facepalm:
Toistan nyt vielä kolmannen kerran :) Me emme siis tässä tapauksessa tai missään muussakaan tapauksessa ole epäilleet petosta vaan ohjeistus on rakennettu vaan ottaen huomioon erilaisia skenaarioita ja siinä on ollut yksinkertaisinta että korvaava tuote on samasta tuotekategoriasta. Mutta nythän me siis tähän nimenomaan annamme enemmän joustoa. Eli tässähän nyt toimitaan nimenomaan sen mukaan mitä tekin toivotte.

Aspaan on nyt kyllä panostettu ja se on varsin tikissä nyt eli pitäisi kyllä nopeasti tulla vastauksia.

Me olemme myös takuucaseissa olleet erittäin kilttejä. Me mm. olemme käsityksemme mukaan ainoa toimija Suomessa joka hyväksyy myös ns. pinni vinossa emolevyjä takuuseen meidän piikkiin, koska valmistajat ei niitä huoli.

Mehän käsittelemme melko paljon takuu caseja ja ne menevät yleensä varsin mukavasti. Joskus sitten on harvinaisia tapauksia, missä ei päästä maaliin ja niistä sitten hyvin suurella prosentilla täällä keskustellaan :) Eli jos seuraa vain tätä ketjua niin saa kyllä asiasta väärän kuvan :)

Uskosiin että melko harva myyjä suomessa esim. jos sinulta hajoaa takuuaikana pesukone ja haluatkin tilalle tv:n niin suostuu siihen, mutta meidän ohjeet nyt mahdollistaisi senkin, jos ko. tuotteita möisimme.

ISO9001 uskomme alkavan näkymään kyllä kunhan nyt saamme jonkin aikaa toimia uusien prosessien ja seurantamekanismien kanssa.
 
Uskosiin että melko harva myyjä suomessa esim. jos sinulta hajoaa takuuaikana pesukone ja haluatkin tilalle tv:n niin suostuu siihen, mutta meidän ohjeet nyt mahdollistaisi senkin, jos ko. tuotteita möisimme.

No nyt lähti keulimaan, on varsin yleinen tapa on antaa tilalle VASTAAVA tuote jos samanlaisen tuotteen toimittaminen on syystä tai toisesta mahdotonta. Eihän tässäkään mitään näytönohjainta oltu vailla SSD:n tilalle. Vai missä universumissa television vastaava tuote kuin pyykinpesukone tai oliko joku sellaista tässä vaatimassa? Kyllä mä näkisin että SSD vastaa SSD:tä oli liitin mikä tahansa jos muuten spekseiltään ollaan samalla linjalla, toki myyjänä voitte tästä tiettyyn pisteeseen asti vääntää jos niin huvittaa ei siinä, kunhan kommentoin.

Ja kyllä, papukaijamerkki tästä toiminnasta mutta imo ton naurettavan "tämä voi olla petos" vinkunan jälkeen ei silti kyllä plussalle päästy vaikka kuinka toistellaan että certit hankinnassa.
 
Uskosiin että melko harva myyjä suomessa esim. jos sinulta hajoaa takuuaikana pesukone ja haluatkin tilalle tv:n niin suostuu siihen, mutta meidän ohjeet nyt mahdollistaisi senkin, jos ko. tuotteita möisimme.
Mutta jos on ostanut laadukkaan pesukoneen ja myyjä tarjoaa vain heikkolaatuista ja karsituilla ominaisuksilla olevaa pesukonetta, niin se vaihto telkkuun saataisi kiinnostaa jos teklkulle on tarvetta.


Eli tullaan siihen että mitään tollaista vääntöä ei ois tullut jos sen samsungin 970 evo oisitte hankkikeet, itsekkään en ois bx500 hyväksynyt takuuvaihdossa, harkinnut mx500 mutta sekin on vähän siinä ja siinä, huhuissa uudet mx500 on QLC:tä . Ja jos mulla ois ollut samsung pro sarjan ssd joka on aitoa MLC:tä ei se perus TLC ssd samasta koosta ois riittänyt
 
No nyt lähti keulimaan, on varsin yleinen tapa on antaa tilalle VASTAAVA tuote jos samanlaisen tuotteen toimittaminen on syystä tai toisesta mahdotonta. Eihän tässäkään mitään näytönohjainta oltu vailla SSD:n tilalle. Vai missä universumissa television vastaava tuote kuin pyykinpesukone tai oliko joku sellaista tässä vaatimassa? Kyllä mä näkisin että SSD vastaa SSD:tä oli liitin mikä tahansa jos muuten spekseiltään ollaan samalla linjalla, toki myyjänä voitte tästä tiettyyn pisteeseen asti vääntää jos niin huvittaa ei siinä, kunhan kommentoin.

Ja kyllä, papukaijamerkki tästä toiminnasta mutta imo ton naurettavan "tämä voi olla petos" vinkunan jälkeen ei silti kyllä plussalle päästy vaikka kuinka toistellaan että certit hankinnassa.
Minusta tässä nyt kyllä ymmärretään väärin tämä. Meillä on ollut ohjeistus, jossa sääntönä oli että tuotteen pitää olla samasta tuotekategoriasta. Nythän me nimenomaan vaihdoimme tämän säännön koska tässä oli hyvä esimerkki jossa se ei toimi oikein. Mutta käytännössä tuo mahdollistaisi myös esimerkiksi powerin vaihdon jäähyyn yms. Eli on se silloin verrattavissa, koska nyt ohjeena on katsoa vain tuotteen arvoa, ei sen käyttötarkoitusta/kategoriaa. Eli tässähän nyt nimenomaan teidän toiveesta tätä ohjetta selvästi löysättiin...

Eli mehän emme väittäneetkään että vanha ohje olisi ollut täydellinen ja kun tästä casesta asiaa lähdettiin pohtimaan niin sitä muutettiin.
 
Mutta jos on ostanut laadukkaan pesukoneen ja myyjä tarjoaa vain heikkolaatuista ja karsituilla ominaisuksilla olevaa pesukonetta, niin se vaihto telkkuun saataisi kiinnostaa jos teklkulle on tarvetta.


Eli tullaan siihen että mitään tollaista vääntöä ei ois tullut jos sen samsungin 970 evo oisitte hankkikeet, itsekkään en ois bx500 hyväksynyt takuuvaihdossa, harkinnut mx500 mutta sekin on vähän siinä ja siinä, huhuissa uudet mx500 on QLC:tä . Ja jos mulla ois ollut samsung pro sarjan ssd joka on aitoa MLC:tä ei se perus TLC ssd samasta koosta ois riittänyt
Tämä juurisyykin käyty läpi ja siinä on kyllä tarjottu liian huonoa tuotetta korvaavaksi. Se on totta ja siitä ilman muuta käsi pystyyn virheen merkiksi mutta onneksi sekin saadaan vielä tässä nyt korjattua :)

Mutta nyt tämä "telkkuunkin" vaihto onnistuu, jos niitä möisimme, mutta myymmehän me monenlaista tavaraa.

Jos nyt oletetaan että tästä ei nyt alkaisi väärinkäytöskierre kun tätä löysytämme ja koska meidän alalla hyvin harvoin valmistajat korjaavat tuotteen niin sinänsä tämä jousto ei ole huono idea. Tietyissä harvinaisissa kalliissa tuotteissa voi olla, että tulee korjattu tuote / tuote valmistajalta tilalle jolloin tuo jousto ei olisi mahdollista.
 
Minusta tässä nyt kyllä ymmärretään väärin tämä. Meillä on ollut ohjeistus, jossa sääntönä oli että tuotteen pitää olla samasta tuotekategoriasta. Nythän me nimenomaan vaihdoimme tämän säännön koska tässä oli hyvä esimerkki jossa se ei toimi oikein. Mutta käytännössä tuo mahdollistaisi myös esimerkiksi powerin vaihdon jäähyyn yms. Eli on se silloin verrattavissa, koska nyt ohjeena on katsoa vain tuotteen arvoa, ei sen käyttötarkoitusta/kategoriaa. Eli tässähän nyt nimenomaan teidän toiveesta tätä ohjetta selvästi löysättiin...

Eli mehän emme väittäneetkään että vanha ohje olisi ollut täydellinen ja kun tästä casesta asiaa lähdettiin pohtimaan niin sitä muutettiin.

Hieno homma, semmonen neuvo vielä että noiden certtien hankkimisen sijaan korjatkaapa vielä teidän prosessi noiden varastosaldojen, tuotetietojen ja hintojen kanssa ja kunnioittakaa niitä tilausvahvistuksia mitä lähetätte ettei tarvi laittomasti perua tilauksia ja niistä vääntää niin päästään jo pitkälle.
 
Hieno homma, semmonen neuvo vielä että noiden certtien hankkimisen sijaan korjatkaapa vielä teidän prosessi noiden varastosaldojen, tuotetietojen ja hintojen kanssa ja kunnioittakaa niitä tilausvahvistuksia mitä lähetätte ettei tarvi laittomasti perua tilauksia ja niistä vääntää niin päästään jo pitkälle.
Mm. varastosaldoihin tulee paljon lisäprosessia tämän sertin myötä eli sen pitäisi vaikuttaa myös näihin positiivisesti :)

Tilauksien osalta niin hintavirheitä on myös saatu huomattavan paljon kitkettyä pois ja niitä ei ole juurikaan enää ollut.

Tuotetietojenkin parantamisen osalta on projekti menossa. Pyritään nyt vielä saamaan AI:ta lisää auttamaan näihin, mutta myös projektiin sisältyy esim. se että pystymme tiettyihin tuotetyyppeihin esim. vaikkapa 5070ti näytönohjaimiin kaikkiin tuomaan tietyt samat tekstit, jotka koskee jokaista saman sirusarjan gpu:ta yms. Töitä siis tehdään tälläkin saralla :) Mutta kyllähän me kaukana olemme vielä muutamasta isosta kilpailijasta.
 
Mm. varastosaldoihin tulee paljon lisäprosessia tämän sertin myötä eli sen pitäisi vaikuttaa myös näihin positiivisesti :)

Tilauksien osalta niin hintavirheitä on myös saatu huomattavan paljon kitkettyä pois ja niitä ei ole juurikaan enää ollut.

Tuotetietojenkin parantamisen osalta on projekti menossa. Pyritään nyt vielä saamaan AI:ta lisää auttamaan näihin, mutta myös projektiin sisältyy esim. se että pystymme tiettyihin tuotetyyppeihin esim. vaikkapa 5070ti näytönohjaimiin kaikkiin tuomaan tietyt samat tekstit, jotka koskee jokaista saman sirusarjan gpu:ta yms. Töitä siis tehdään tälläkin saralla :) Mutta kyllähän me kaukana olemme vielä muutamasta isosta kilpailijasta.

Mutta tilausvahvistuksia ei silti kunnioiteta vaan venkoillaan minkä keritään. Onneksi on kuitenkin certit :whistling:
 
Auttaisi varmaan asiaan, jos kertoisit mihin tällä viittaat. Muussa tapauksessa en ymmärrä 10 viestin jankkaamista asiasta, jota ei selkeästi huvita selvittää.

Vastapuoli varmasti tietää mistä on kyse, ja aika moni foorumilainenkin. Suositan selaamaan esim. Hyvät tarjouksen alueelta datatroniciin liittyviä ketjuja mistä löytyy hyvin paljon paskoja kokemuksia joissa datatronic peruu yksipuolisesti tilauksia, joista on kuluttajalle lähetetty tilausvahvistus, vedoten milloin varastosaldoihin, vääriin tuotetietoihin tai hintavirheisiin, joista mikään ei suoraan oikeuta yksipuoliseen tilauksen perumiseen.
 
Vastapuoli varmasti tietää mistä on kyse, ja aika moni foorumilainenkin. Suositan selaamaan esim. Hyvät tarjouksen alueelta datatroniciin liittyviä ketjuja mistä löytyy hyvin paljon paskoja kokemuksia joissa datatronic peruu yksipuolisesti tilauksia, joista on kuluttajalle lähetetty tilausvahvistus, vedoten milloin varastosaldoihin, vääriin tuotetietoihin tai hintavirheisiin, joista mikään ei suoraan oikeuta yksipuoliseen tilauksen perumiseen.
Silloin kun hintavirhe on riittävän suuri, niin voidaan tilaus perua. En kyllä nyt pysty sanomaan, että tietäisin mihin viittaat, koska näitä hintavirheitä on ollut kovin vähän esim. tämän vuoden puolella, niin en nyt muista mihin voisi liittyä.

Harvoin varastosaldoon liittyen tilauksia joudutaan perumaan, mutta toki joskus sitä suositellaan, jos tuotetta ei tahdo millään saada toimitettua.
 
Silloin kun hintavirhe on riittävän suuri, niin voidaan tilaus perua. En kyllä nyt pysty sanomaan, että tietäisin mihin viittaat, koska näitä hintavirheitä on ollut kovin vähän esim. tämän vuoden puolella, niin en nyt muista mihin voisi liittyä.

Harvoin varastosaldoon liittyen tilauksia joudutaan perumaan, mutta toki joskus sitä suositellaan, jos tuotetta ei tahdo millään saada toimitettua.

Kannattaa varmaan vilkaista niitä riitalautakunnassa vireillä olevien asioiden listaa ja hoitaa homma kondikseen jos oikeesti kiinnostaa. Teille kun ei edes KKV:n mielipide kelpaa asiasta vaan väkisin pitää saada pitkittää prosessia lautakunnan lautta.

Ps. Hinta"virheen" suuruus ei ole määrittävä tekijä, vaan se että onko se virhe ollut riittävän selkeä. Nämä eivät välttämättä ole joka kerta sama asia vaikka teistä tuntuisikin että X prosenttia siihen tilauksen perumiseen oikeuttaisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa varmaan vilkaista niitä riitalautakunnassa vireillä olevien asioiden listaa ja hoitaa homma kondikseen jos oikeesti kiinnostaa. Teille kun ei edes KKV:n mielipide kelpaa asiasta vaan väkisin pitää saada pitkittää prosessia lautakunnan lautta.

Ps. Hinta"virheen" suuruus ei ole määrittävä tekijä, vaan se että onko se virhe ollut riittävän selkeä. Nämä eivät välttämättä ole joka kerta sama asia vaikka teistä tuntuisikin että X prosenttia siihen tilauksen perumiseen oikeuttaisikin.
Yhteensä avoimia kuluttajariitalautakunnassa on 6 kpl joista vanhin vuodelta 2024. Eli ei niitä kovin montaa per vuosi tule meidän volyymiin kun vertaa. Hyvin pieni osa etenee kuluttajariitalautakuntaan asti.
 
Yhteensä avoimia kuluttajariitalautakunnassa on 6 kpl joista vanhin vuodelta 2024. Eli ei niitä kovin montaa per vuosi tule meidän volyymiin kun vertaa. Hyvin pieni osa etenee kuluttajariitalautakuntaan asti.

Varmasti kun taktiikkana on kuluttajan väsyttäminen tälläisellä kikkailulla hyvinkin selkeissä asioissa. Veikkaan että noista kuudesta kaikki ovat sinänsä turhia ja täysin selkeitä keissejä. Mutta jos hyvä asiakaspalvelu kiinnostaa niin kannattaa miettiä kahdesti että pitääkö noita asioita tuonne asti viedä vai oisko mainehaittaa halvempaa vaan toimittaa ne kamat tilausvahvistuksessa sovitusti. Tämäkin on sitä asiakaspalvelua että miten ne OMAT virheet hoidetaan johtui ne sitten mistä tahansa. Ei noissakaan 6 keississä varmaan ole mersua myyty markalla vaan kyse on ihan kympeistä ainakin jos tällä foorumilla olevaa keskustelua yhtään on seurannut. Toki taas myyjällähän on oikeus käydä tota rumbaa vaikka hamaan tappiin asti ei siinä mitään mutta ihmettelen kovasti miksi ei yksinkertaisessa hinta"virhe" asiassakaan KKV:n kanta kelpaa.
 
Silloin kun hintavirhe on riittävän suuri, niin voidaan tilaus perua. En kyllä nyt pysty sanomaan, että tietäisin mihin viittaat, koska näitä hintavirheitä on ollut kovin vähän esim. tämän vuoden puolella, niin en nyt muista mihin voisi liittyä.

Harvoin varastosaldoon liittyen tilauksia joudutaan perumaan, mutta toki joskus sitä suositellaan, jos tuotetta ei tahdo millään saada toimitettua.
Päälinjojen ja -asioiden toteaisin sinänsä olevan kunnossa teillä miltei poikkeuksetta, mutta ainakin tämän foorumin hakutoiminnolla, hakusanaparilla "Datatronic perui", löytyi näemmä ainakin tuollainen ketju, Tekniikkatarjouksista, vuodelta 2025 (alkaen 17.4. ja päättyen toistaiseksi 6.9.), jossa noita kokemuksia ainakin ovat jotkut esiin tuoneet, alkaen siis tuon ketjun 9. viestistä... Tekniikka - TP-LINK UH720 USB 3.2 Gen 1 USB-Hubi | Datatronic

Lisäksi hakutuloksina samalla sanaparilla näyttäisi olevan muutamia muita vastaavansuuntaisia tapauksia, joskin ne tosin ovat sitten jo varsin ilmiselviä esimerkkejä sellaisista hintavirheistä, jotka kyllä selvästi oikeuttavat tilausten perumisiin, kun hintapoikkeama on todella ilmeinen, toisin kuin todennäköisimmin tuossa yllä linkitetyssä tapauksessa, jossa ilmiselvyyttä ei ehkä niinkään ole, siinä kun näkyy olleen euroinakin kyse vain muutamasta kympistä.
 
Päälinjojen ja -asioiden toteaisin sinänsä olevan kunnossa teillä miltei poikkeuksetta, mutta ainakin tämän foorumin hakutoiminnolla, hakusanaparilla "Datatronic perui", löytyi näemmä ainakin tuollainen ketju, Tekniikkatarjouksista, vuodelta 2025 (alkaen 17.4. ja päättyen toistaiseksi 6.9.), jossa noita kokemuksia ainakin ovat jotkut esiin tuoneet, alkaen siis tuon ketjun 9. viestistä... Tekniikka - TP-LINK UH720 USB 3.2 Gen 1 USB-Hubi | Datatronic

Lisäksi hakutuloksina samalla sanaparilla näyttäisi olevan muutamia muita vastaavansuuntaisia tapauksia, joskin ne tosin ovat sitten jo varsin ilmiselviä esimerkkejä sellaisista hintavirheistä, jotka kyllä selvästi oikeuttavat tilausten perumisiin, kun hintapoikkeama on todella ilmeinen, toisin kuin todennäköisimmin tuossa yllä linkitetyssä tapauksessa, jossa ilmiselvyyttä ei ehkä niinkään ole, siinä kun näkyy olleen euroinakin kyse vain muutamasta kympistä.

Kerro toki miksi esimerkiksi KKV ei näitä sitten näe hintavirheinä? Mielipiteitä toki saa olla, sinulla ja datatronicilla myös, ja KKV on yksi mielipide mutta eihän nämä asiat riitalautakuntaan astiedes liiku jos KKV ei ole ottanut asiaan kantaa ja sovintoa ei ole syntynyt.
 
Oon ihan saletti, että tämä epämääräinen negailu ja teiniangsti päättyy tavoittelemaasi lopputulokseen
Tossa vähän taustaa

Mulla on just keissi kesken datatronicin kanssa. KKV:nkin mielestä kyseessä ei ollut hintavirhe. Datatronicin vastaus: "olemme eri mieltä kuluttaja-asiamiehen kanssa" mikä on jo lähtökohtana aika naurettava. Suositan jokaista viemään nämä asiat loppuun asti ihan vaan periatteessa kun tää paskalafka ei saa hintojaan kuntoon. Jännä ettei missään muissa kaupoissa ole ongelmia vastaavalla tavalla.


@stanssi voi kertoa halutessaan lisää.
 
En edelleenkään ymmärrä miksi jauhat tätä täällä julkisesti, jos et vaivaudu selittämään mistä on kyse. Tulee välittömästi sellanen fiilis, että tiedät itsekin olevasi väärässä mutta periaatteesta kiukuttelet täällä.
 
En edelleenkään ymmärrä miksi jauhat tätä täällä julkisesti, jos et vaivaudu selittämään mistä on kyse. Tulee välittömästi sellanen fiilis, että tiedät itsekin olevasi väärässä mutta periaatteesta kiukuttelet täällä.

En tiedä onko sulla luetun ymmärtimisessä vikaa vai missä mutta tossa se keissi pääpiirteittäin on täysin luettavissa, vai mitä tosta nyt puuttuu? Haluatko asian diaarinumeron vai mitä? Asian käsittely on kesken niin en ihan senkään takia tänne avaa enempää.

Pointti ehkä tässä on enemmänkin se että kyllä mua ainakin hieman huvittaa lukea täällä jostain certeistä tai hyvityskäytännöistä jeesustelusta samalla kun toisaalla viitataan kuluttajasuojalakiin kintaalla tai epäillään asiakasta välittömästi petoksen yrityksestä.

Mut you do you, en ketään kiellä datatronicissa asioimassa mutta tätä kääntöpuoltakin on hyvä tuoda esille.
 
En tiedä onko sulla luetun ymmärtimisessä vikaa vai missä mutta tossa se keissi pääpiirteittäin on täysin luettavissa, vai mitä tosta nyt puuttuu? Haluatko asian diaarinumeron vai mitä? Asian käsittely on kesken niin en ihan senkään takia tänne avaa enempää.

Pointti ehkä tässä on enemmänkin se että kyllä mua ainakin hieman huvittaa lukea täällä jostain certeistä tai hyvityskäytännöistä jeesustelusta samalla kun toisaalla viitataan kuluttajasuojalakiin kintaalla tai epäillään asiakasta välittömästi petoksen yrityksestä.

Mut you do you, en ketään kiellä datatronicissa asioimassa mutta tätä kääntöpuoltakin on hyvä tuoda esille
Missä kuluttajansuojalakiin on viitattu kintaalla? Pohjustit tarinaasi niin hienosti ettei ihan selvinnyt. Mun mielestä tää ei ole muuta kun keskustelun paskomista, jos tänne tullaan kirjottelemaan random syytöksiä ja vihjauksia, eikä suostuta lainkaan avaamaan mitä on tapahtunut. Uskottavuus on pyöreä nolla.
 
Missä kuluttajansuojalakiin on viitattu kintaalla? Pohjustit tarinaasi niin hienosti ettei ihan selvinnyt. Mun mielestä tää ei ole muuta kun keskustelun paskomista, jos tänne tullaan kirjottelemaan random syytöksiä ja vihjauksia, eikä suostuta lainkaan avaamaan mitä on tapahtunut. Uskottavuus on pyöreä nolla.

Viimeksi kun tarkistin niin tilauksen peruminen yksipuolisesti tilausvahvituksen lähettämisen jälkeen on kuluttajasuojalain vastaista toimintaa.
 
Viimeksi kun tarkistin niin tilauksen peruminen yksipuolisesti tilausvahvituksen lähettämisen jälkeen on kuluttajasuojalain vastaista toimintaa.
Perusteet perumiselle löytyvätkin oikeustoimilain 32 §:n 1 momentista.
Lain tulkintaan vaikuttaa lisäksi moni muukin yksityiskohta tilanteessa, esimerkiksi se pitäisikö ostajan olla tajunnut hintavirhe tilanteessa tai onko ostaja yrittänyt tilata useampia samoja tuotteita kerralla. Olettamuksena henkilö joka on kirjoittanut about 1000 viestiä foorumin eri tarjouskeskustelu-ketjuihin ja kauppa-alueelle on tietoinen tekniikkatuotteiden hintatasosta. Lisätietoja kun et halua asiasta antaa, niin en näe kauhean hedelmälliseksi jatkaa vänkäämistä asiasta ja toivotan onnea tulevaa oikeuskäsittelyäsi varten.
 
Perusteet perumiselle löytyvätkin oikeustoimilain 32 §:n 1 momentista.
Lain tulkintaan vaikuttaa lisäksi moni muukin yksityiskohta tilanteessa, esimerkiksi se pitäisikö ostajan olla tajunnut hintavirhe tilanteessa tai onko ostaja yrittänyt tilata useampia samoja tuotteita kerralla. Olettamuksena henkilö joka on kirjoittanut about 1000 viestiä foorumin eri tarjouskeskustelu-ketjuihin ja kauppa-alueelle on tietoinen tekniikkatuotteiden hintatasosta. Lisätietoja kun et halua asiasta antaa, niin en näe kauhean hedelmälliseksi jatkaa vänkäämistä asiasta ja toivotan onnea tulevaa oikeuskäsittelyäsi varten.

Tästä on jo KKV:n tulkinta että kyseessä ei ollut hintavirhe. Laitan sen ainakin itse sinun, datatronicin ja jopa oman tulkintani yläpuolelle.

Toisekseen, kun hintavirheitä arvioidaan, siinä ei arvioida minun, sinun tai kenenkään yksilön kykyä ymmärtää onko kyseessä ollut hintavirhe vai ei. Siinä arvioidaan mitä keskiverto kuluttajan voidaan Olettaa ymmärtävän.

Hinta on hyvin todennäkoisesti ollut virheellinen jos datatronic niin väittää, virheellinen hinta ja hintavirhe nyt eivät vain ole aina sama asia. Virheellisistä hinnoista vastaa myyjäliike, ei kuluttaja.

En nyt ymmärrä mitä lisätietoja olet vailla kun ei se asia siitä mihinkään varsinaisesti muutu enkä ole sinun hyväksyntääsi vailla tässä asiassa.
 
Viimeksi kun tarkistin niin tilauksen peruminen yksipuolisesti tilausvahvituksen lähettämisen jälkeen on kuluttajasuojalain vastaista toimintaa.
Riippuu tilanteesta. Jos hintavirhe on niin ilmeinen että sun olisi pitänyt ymmärtää sen oleeen hintavirhe, niin tällöin tilauksen sai perua.

Joten tässä siis ratkaisevana on että mitä olit ostamassa ja millä hinnalla.

Tästä on jo KKV:n tulkinta että kyseessä ei ollut hintavirhe. Laitan sen ainakin itse sinun, datatronicin ja jopa oman tulkintani yläpuolelle.
Kkv ei liene ole sun tapaukseen ottanut kantaa, vaan heillä on yleiset ohjeet ja määräykset. Kuluttaja-asiamies ≠ kkv
 
En nyt ymmärrä mitä lisätietoja olet vailla kun ei se asia siitä mihinkään varsinaisesti muutu enkä ole sinun hyväksyntääsi vailla tässä asiassa.
Voitko kertoa mitä sitten olet vailla? Selkeästi et halua asiasta keskustella, eikä anonyymi perusteeton huutelu tuo mitään lisäarvoa muille foorumia lukeville. Muutama seläntaputus muilta katkerilta foorumilaisilta? Datatronic tuskin voi sanoa asiaan yhtään mitään, jos eivät tiedä myöskään mistä olet herneen nenään vetänyt.
Toisekseen, kun hintavirheitä arvioidaan, siinä ei arvioida minun, sinun tai kenenkään yksilön kykyä ymmärtää onko kyseessä ollut hintavirhe vai ei. Siinä arvioidaan mitä keskiverto kuluttajan voidaan Olettaa ymmärtävän.
Onko tämä oma tulkintasi? Olisi erikoista, että ostajan ostokäyttäytyminen, kuten usean tuotteen rohmuaminen nähdään todisteena ymmärretystä hintavirheestä, mutta todistettavissa oleva keskusteluhistoria vastaavien tuotteiden hintaseurannan ympärillä ei. Itse ainakin ottaisin datatronicin saappaissa viestihistorian talteen sitä mahdollista oikeudenkäyntiä varten :)
 
Voitko kertoa mitä sitten olet vailla? Selkeästi et halua asiasta keskustella, eikä anonyymi perusteeton huutelu tuo mitään lisäarvoa muille foorumia lukeville. Muutama seläntaputus muilta katkerilta foorumilaisilta? Datatronic tuskin voi sanoa asiaan yhtään mitään, jos eivät tiedä myöskään mistä olet herneen nenään vetänyt.

Onko tämä oma tulkintasi? Olisi erikoista, että ostajan ostokäyttäytyminen, kuten usean tuotteen rohmuaminen nähdään todisteena ymmärretystä hintavirheestä, mutta todistettavissa oleva keskusteluhistoria vastaavien tuotteiden hintaseurannan ympärillä ei. Itse ainakin ottaisin datatronicin saappaissa viestihistorian talteen sitä mahdollista oikeudenkäyntiä varten :)
Sähän tän mulle jankkauksen aloitit, olen jo useamman kerran sanonut että kunhan haluan tuoda ilmi epäkohtia yrityksen toiminnassa. Ei sun ole pakko tähän keskusteluun osallistua jos mun vastausten laatu tai sisältö ei miellytä.
 
Sähän tän mulle jankkauksen aloitit, olen jo useamman kerran sanonut että kunhan haluan tuoda ilmi epäkohtia yrityksen toiminnassa. Ei sun ole pakko tähän keskusteluun osallistua jos mun vastausten laatu tai sisältö ei miellytä.

Lisätään nyt vielä sen verran että mun tuskin tarvii tähän datatronicille mitään lisätietoja antaa, itsehän he jo tietävät reklamaatioiden ja riita-asioiden tilanteensa, ei liene liian vaikea hoitaa niitä kunnialla kondikseen jos tahtoa on. Toki myös kunnioitan heidänkin oikeuttaan riidellä asiasta, sikäli muutaman kympin takia tuntevat tarpeelliseksi.

Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu.​


Varsin osuva iskulausekin jo valittuna.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään nyt vielä sen verran että mun tuskin tarvii tähän datatronicille mitään lisätietoja antaa, itsehän he jo tietävät reklamaatioiden ja riita-asioiden tilanteensa, ei liene liian vaikea hoitaa niitä kunnialla kondikseen jos tahtoa on. Toki myös kunnioitan heidänkin oikeuttaan riidellä asiasta, sikäli muutaman kympin takia tuntevat tarpeelliseksi.
Hieman myös ihmetyttää tuo muutamista kympeistä taistelu takuu- ja hintavirhetapauksissa. Se raha palaa joka tapauksessa, jos tapaukseen käyttää tunninkin työaikaa. Kaupan päälle kerrytellään pikkuhiljaa mainehaittaa, kun monet ensimmäisen tilauksen tekemistä harkitsevat googlaavat kokemuksia tai tsekkaavat trustpilotin. Ja tietysti menetetään se asiakas kenen kanssa taistellaan.
 
Hieman myös ihmetyttää tuo muutamista kympeistä taistelu takuu- ja hintavirhetapauksissa. Se raha palaa joka tapauksessa, jos tapaukseen käyttää tunninkin työaikaa. Kaupan päälle kerrytellään pikkuhiljaa mainehaittaa, kun monet ensimmäisen tilauksen tekemistä harkitsevat googlaavat kokemuksia tai tsekkaavat trustpilotin. Ja tietysti menetetään se asiakas kenen kanssa taistellaan.
Hyvin harvoinhan me riitaannumme takuutapauksissa asiakkaidemme kanssa. Näitä takuuasioita on erittäin vähän meillä avoinna tai riitaisena. Yleensä aina ne saadaan ratkottua.
Näistä 6 KKV:ssa käsittelystä olevista asioista 4 kpl on hintavirheasioita, 1 kpl takuuasia, jossa riidellään tässäkin ketjussa vastikään käsiteltyä asiaa sen osalta, milloin takuuvian saa korvata rahalla (eli takuupalautus on hyväksytty ja rahat palautettu kuitenkin) ja 1 kpl vähän erikoisempi takuucase, jossa asiakas ei halua toimittaa tuotetta meille takuukäsittelyyn jotta voisimme todeta tuotteen vialliseksi.

Yhtään ainutta semmoista casea ei ole käsittelyssä jossa asiakkaan takuu olisi evätty. Minusta se on melko hyvä tilanne.

Meillä aidosti on ohjenuorana se, että lähtökohtaisesti me mieluummin yrityksenä kannamme tappion kun yksittäinen kuluttaja jos tilanne on epäselvä. Tätä noudatamme erityisesti takuukäsittelyssä.

Hintavirheiden osalta olemme olleet tiukempia, jos hintavirhe on niin olennainen että tilausmäärät räjähtävät käsiin, niin lienee oikeasti ja aidosti selvää, että kuluttajalle hintavirhe on ollut tiedossa ja tällöin asiakas ei samalla tavalla kärsi vahinkoa kun jos takuukäsittely evättäisiin epäselvässä tilanteessa.

Eli voisi sanoa näin, että takuuasioissa sympatiamme on kuluttajan puolella.

Sille emme ikävä kyllä voi mitään, että valtaosa hyvän takuupalautuksen kokeneista asiakkaista ei jätä arvostelua ja käytännössä asiakas jättää aina arvostelun, kun kokee saaneensa huonoa palvelua. Toki tämä koskee jokaista kauppiasta samalla tavalla :)
 
Sille emme ikävä kyllä voi mitään, että valtaosa hyvän takuupalautuksen kokeneista asiakkaista ei jätä arvostelua ja käytännössä asiakas jättää aina arvostelun, kun kokee saaneensa huonoa palvelua. Toki tämä koskee jokaista kauppiasta samalla tavalla :)
Trustpilotin etusivun perusteella teille näyttää tulevan hyvin 5 tähden arvioita vieläpä sellaisilta asiakkailta, jotka eivät ole jättäneet millekään muulle kaupalle yhtään arviota :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 283
Viestejä
5 246 750
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom