Dacia/Renault rumpujarrun säätö ei toimi

Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
648
Eli kyseessä se kappale, joka kulumisen mukaan säätää kenkiä leveämmälle. Ollaan laittamassa Dusteriin (diesel neliveto 2011) uusia jarruosia, mutta uudella säätimellä ei toimi (vanha hajosi irrotettaessa rumpua). Ei kuulu ratinaa lukittumisen merkiksi vaan palautuu aina jarrupolkimen mukana kengät alkuasentoon. Onko jotain kikkakakkosia, mitkä voisi auttaa?

Nämä alla olevat säätökappaleet kyseessä. Onko niin, että vasemman jarrun säätökappaleen kierteen pitää olla oikea- ja oikean jarrun vasenkätinen? Jos näin, niin oikein on laitettu, otettiin kyllä mallia vanhasta rikkoutuneesta kappaleesta.

Jos nyt saisi tämän pelittämään, niin sitten vasta olisi toisen jarrun kohdalla sama homma!

 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
804
Omassa autossa (Nissan) vastaava mekanismi säätyy, kun kiskoo käsijarrua, ei polkimella.
En tiedä millainen jarrujen kokoonpano Dusterissa on, ehkä kuva voisi selventää.

Muok. Ota rumpu irti, pyydä joku vetämään käsijarrusta ja katso, toimiiko kiristinmekanismi. Käsijarrun vaijereita ei tarvitse löysätä, jos ne ovat edes säädettäviä. Joskus voi olla uudenkarheutta, että pitää auttaa käsin pyörimään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
648
Pate123, tämmöinen olisi se kokoonpano:

snip.PNG

Lähde: Brake shoes for Dacia Duster: how to change correctly ⋆ I Love My Car

Jostain luin, että käsijarru voi vaikuttaa, että toimiiko tuo kiristysmekanismi vai ei, mutta joskus käytiin autokorjaamolla, niin ei siellä muistaakseni mitään käsijarrun vaijeria löysätty. Mekanismin pitäisi toimia siis jarrupolkimelle ja tubevideossakin tuo kiristimen hammastettu pyörijä pyörähti joka polkaisulla jonkin verran.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
648
Eli sen verran selvisi, aika paljonkin, että vika ei ollutkaan heikossa automekaanikossa vaan paremminkin huonoissa osissa. Elikkä nämä uudet Quick Brake (Made In Denmark!!!) säätöosat, just se vasemmanpuoleinen ei toiminut. Jousiteräs oli aika pehmeää verrattuna alkuperäiseen, mutta näköjään muita ei saa, ellei hanki koko settiä sylintereineen kaikkineen. Sylinterit kun on vaihdettu, niin menisi turhaan rahaa niihin. Täysi setti maksaisi, kun Viron hinnoista ekstrapoloi Suomen hintaan, niin luokkaa 200 - 250 eur. Nyt kun vielä jo hankittuna koko setti, pois lukien tarpeettomat sylinterit, niin harmillista olisi hankkia vielä uudet...

Jujuna tässä oli, että saatiin se säätökappale toimimaan taivuttelemalla vähän niitä peltilätkiä, mutta samalla tutkiessa ja vertaillessa vanhaan rikkinäiseen valkeni tuo heikon jousiteräksen käyttäminen Quick Braken osaan. Eli tuntuu hieman huimalta laittaa näitä paikalleen, jos teräs väsyy ja sitten onkin yhtäkkiä jarrupolkimessa luvattoman paljon liikettä... Muttapa mutta, ei kait siinä sitten.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 861
Samat kokemukset kun tuollanen sama automaattisäätökikkare oli Ford Fiestassa. Tarvikkeena kun osti tuon niin se oli aivan susipaska, se säätö ei jaksanu toimia kunnolla + ne hampaat tossa pyörivässä rullassa oli jotain uudenvuodentinaa ja meni jo siitä p*ksi kun ruuvimeisselillä sääti tuon "nollille" ennen rummun laittamista takaisin.

Hetken aikaa toimii kun osat on vielä uusia ja sen pyörittää mahdollisimman lähelle rumpua ja sit vaan lyö osat kiinni, mutta sitten kun rummussa on jo uraa niin ei toimikaan enää niin yksinkertasesti kun osat pitää saada myös takaisin paikoilleen. Ts. käyttää sitä säätöä manuaalisesti.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
648
TeknoR, jep, talouden toisessa autossa, Ford Focuksessa on toki myös automaattisäätö, mutta se on yksinkertaisempi toteutukseltaan. Siinä on vain hammastettu epäkesko ja yksi jousi. Alkuperäiset "kikkareet" siinä ovat edelleen, muut osat olen rumpuihin vaihtanut, mutta toteutuseltaan tuo Fordin säätö on ihan eri luokkaa tähän Renaultin säätöosaan. Liekö sitten jotkut hemmetin patenttihommat, jotka aiheuttaa näitä erilaisia ja himskatin monimutkaisia toteutuksia tähän jarrusäätöön?

Varmasti tähän Dusteriin olisi jätetty nuo alkuperäiset osat, mutta kun rumpu oli pakko irrottaa ulosvetäjällä ja tämä rikkoi säätimen. Jumin syynä oli paikalleen tarttunut rummun päässä käsijarru eli, korjaamollakin varmaan olisi pitänyt runnoa ulosvetäjällä väkisin tuo rumpu pois.

Olen yrittänyt etsiä, eikö tuolle Renun säätökikkareelle löytyisi alkuperäistä osaa, ja ilmeiseti löytyi. Citikan tai Pösön kataloogista taitaisi löytyä. Briteissä hintaa yli sata puntaa!
 

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
140
Eikös tuon seisontajarruvaijerin olisi voinut ennen irrotusta löysätä, jos joku on mennyt siitä tuota säätämään. Sen jälkeen olisi voinut pyöritellä renkaan kiinityspultin reijästä jarrukenkien säädön nollille tuosta "rattaasta" sopivalla talttapäisellä ruuvarilla. Mahdollisesti jarrurumpu olisi voinut lähteä ilman ulosvetäjää irti.

Nyt uusilla osilla kootessa, kannattaisi katsoa, että se seisontajarruvaijerin säätö on riittävän löysällä ja tuo jarrukengässä kiinni oleva seisontajarrun vipu palautuun "0-asentoon". Tämän jälkeen voisi laittaa jarrurummun paikoilleen ja säätää sitä automaattisäädön rullaa ruuvarilla pultin reijästä sopivan lähelle. Lopuksi seisontajarrun vaijerin säädöstä säätää vain "löysät" pois.
Jos nuo automaattisäädöt pääsee ruostumaan, niin ei ne oikein tahdo kunnolla toimia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Ikälopulla Fiestalla edellisten jarrurumpujen valtakauden aikaan nopein tapa vaihtaa palat kuluneista rummuista oli vääntää tuo vastaava pala paskaksi sorkkaraudan avulla. Uusi osa alta 10 markkaa, niin evvk. Kaikki paikat 18 v autossa oli kuitenkin niin jumissa, että ei sitä oikein tahtonut hyvällä saada auki. Kasatessa noi piti yrittää saada mahdollisimman leveänä sisään, mutta jos näissä uusissa on parempi (toimiva) säätö ko. hommaa varten, niin sitten pääsee helpommalla. Vähän 1x2 nuo aina oli miten hyvin toimi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
648
Jarruremppa valmistui ja eipä noita alkuperäisiä säätimiä varmaan mistään saa. Pitäisi romikselta koko akselipakseli ottaa, 75 eur/kpl! :thumbsup:

Eli siellä on nyt ainoana vaihtoehtona paikallansa QuickBraken säätimet, jotka ilmeisesti eivät enää asennuksen runnomisen (kohtuullisen, toim. huom.) jälkeen toimi. Pumpattiin jarrua, eikä käynyt yhtään kireemmäksi. Tsekata kevätkesällä, onko vielä pientä kihnutusta, jolloin se todistaisi, että säätimet toimii. Voihan se olla, että säätö on niin lähellä, ettei säädin vielä toimi tuolla löyssillä.

Jos tullaan siihen tulokseen, ettei säätimet todella toimi, pitää hankkia esim. Boschin koko setti sylintereineen päivineen, vaikkei sylintereitä tarvisikaan. Täyssetti on esiasennettu, eli ei tarvi kuin pistää pinnit paikalleen ja napata alapäästä muovikapula pois, niin homma taitaa sillä olla selvä. Jos näitä olisi paikkakunnalta saanut kohtuu ajassa, olisin nämä alunperinkin laittanut, mutta täällä oli toimitusaika yli 3 viikkoa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
648
No niin, eli katsastuksessahan tuli kuin tulikin HYLÄTTY. Oikea käsijarru liian heikko.

Huollossa säätivät kiristimen käsin, ja katsastus meni läpi. Mutta kyllä sen automaattisesti pitäisi toimia.

No nyt laitettiin paikalleen ATEN valmistama, ilmeisesti 100 % orkkis jarrukenkäsarja (130 euroa Virosta). Sarja on esikasattu sisältäen myös kiristimet. Katsottiin vielä rummun irrallaan ollessa, että säädin jarrua varoen painaessa toimi kuin toimikin. Mutta nyt silti kun käsijarru on noin 4-6 naksauksen kohdalla, pystyy oikeaa takapyörää pyörtämään käsin. Vasen taas jämähtää jo ansiokkaasti tuossa.

Eli mikä helkatti siellä nyt on? Vika ei näyttäisi siis nyt olevan säätimessä. Voiko käsijarruvaijeri(t) aiheuttaa tämmöisen vian?
 

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
140
Mutta nyt silti kun käsijarru on noin 4-6 naksauksen kohdalla, pystyy oikeaa takapyörää pyörtämään käsin. Vasen taas jämähtää jo ansiokkaasti tuossa.

Eli mikä helkatti siellä nyt on? Vika ei näyttäisi siis nyt olevan säätimessä. Voiko käsijarruvaijeri(t) aiheuttaa tämmöisen vian?
Oikeanpuolen kengät on kaukana. Löysäisin vaijerin säädön ja säätäisin molemmat puolet sopivan lähelle. Lopuksi vasta vaijerin säädöstä löysät pois.
 

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
140
@10R, mutta säätimienhän pitäisi tuo hanskata!!!
Juu, mutta jos sitä vaijeria on kiristetty ennen, kun molemmat puolet on säädetty lähelle, niin saattaa käydä noin. Voihan sitä koittaa painaa jarrupoljinta ja vetää kahvasta samaan aikaan useita kertoja. Jos vaikka naksuisi lähemmäksi vielä se automaattisäädin.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Eli mikä helkatti siellä nyt on? Vika ei näyttäisi siis nyt olevan säätimessä. Voiko käsijarruvaijeri(t) aiheuttaa tämmöisen vian?
Kyllä voi. Kahvalta vaijeri lähtee yhtenä kappaleena, ja sitten haarautuu auton alle kahdeksi kappaleeksi sellaisessa linkussa. Jos se linkku on jumissa tai muuten vinossa (kiristetty väärin), niin tällöin toiselle takarenkaalle menevä vaijeri jää lyhyemmäksi lukiten sen puolen jarrun ennen kuin toinen puoli ottaa kiinni.

Kuva esimerkkinä
ate_handbrake_cable4.jpg
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
804
Tietääkseni linkun jälkeen käsijarruvaijerit ovat kiinteitä. Ainoa säätö on kahvassa, joka kiristää molempia vaijereita. Jos vaijeri on venynyt, niin silloin pitää vaihtaa uusi tilalle tai kannattaa uusia molemmat puolet.

Ihmettelen kyllä huoltoliikettä, rumpujarrun käsijarrun säätö on yksinkertainen työ, vaikka täällä näkemättä tilannetta, on vaikea löytyää vikaa. Ja käsijarrussa saa olla 70% puoliero, ettei se niin hienosäätöä ole.

Muok. Onko Daciassa edes linkkua käsijarrussa tai säätöä:
1700302428335.png
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 163
Viestejä
4 227 155
Jäsenet
71 183
Uusin jäsen
k_ingman87

Hinta.fi

Ylös Bottom