Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
MORA:lla/ ulkoisella tasolla jäähdyttelijät; miten ootte tuulettimet ja virrat hoitaneet?

Mulla on tulossa MORA:n kylkeen Heatkillertube D5 vario-pumpulla(watercoolin).
Tuulettimia on 9 kpl ja niissä on argb liittimet, mahdollista ketjuttaa(fractal aspect).

Lisäksi mietin, että olisin kiva laittaa MORAan g1/4 lämpötilamittarit sisään ja ulos lähtevälle vedelle.

Eli tuonne kotelon ulkopuolelle tarttee virrat 9 tuulettimelle, argb:n, molex pumpulle ja mahdollisesti 2 lämpötilamittarin johtoa.

Aqua Computerin QUADRO ottaisi kaiketi tuulettimet ja lämpötilat vastaan, mutta vaatii sitten toisen molexin? Riittääkö pumpulle ja QUADROlle virtalähteestä yksi johto ja joku y-haaroitin josta molemmat saa virran?

QUADRON toinen ongelma on argb. Siinä on vissiin joku rgbpx liitin enkä tahtonut löytää sopivaa johtoa sen ja tuulettimien argb liittimen väliin?

Edit. Nyt heti itselle vastaten löysin tämän: Aqua Computer RGBpx adapter for components with motherboard header -adapteri - 4,90€

Tämän kanssa tarttee RGBpx johdon QUADRO:sta tähän ja tuulettimet toiseen päähän kiinni? Kestääkö QUADRO:n yksi RGBpx liitin kaikkien 9 tuulettimen argb:t?

Vai olisiko syytä vetää vielä argb hubi tuonne ulos (taas virrat sille?) ja uusi johto koneen ja MORAn väliin? Tai kaksi kun myös argb johto emolevyyn.
4x200mm noctuat on kiinni tollasessa Splitty9 mikä jo linkattiinkin. Se on sit kiinni quadrossa joka on koneen sisällä. Splitty olis tohonkin toimiva, mut kannattaa varmistaa et riittääkö toi 5A niille sun tuulettimille. Pujmput on mulla koneen sisällä niin mulla menee vaan yks 4-pin PWM kaapeli morasta koneeseen

Ihan turha ottaa veden lämpötilaa morasta. Ota lähempää konetta, vaikka siitä kohdasta mistä vesi tulee ja lähtee sisään. Sama lopputulos, helpompi laittaa piuhat. Siihen hommaan käy vaikka tää


Melkeen ite joo toteuttaisin ton silleen et Quadro ja toi Splitty9 Moraan kiinni. Voi vetää splitterikaapelillakin ne tuulettimet mut veikkaan et ton splittyn kanssa tulee nätimmän näkönen. Yhestä virtalähteen molexista joo riittää virrat molempaan sekä pumppuun että quadroon. Mulla on yhessä molexissa kiinni kaks pumppua ja ei oo vielä ainakaan räjähtäny. Quadron kanssa sit sun pitää ottaa huomioon se et jotenkin pitäs saada se USB-kaapeli vedettyä koneeseen, mut niitä saa mun tietääkseni pidempiä, tais olla 5-pin se liitin mikä on quadrossa.

Toi RGB voi kans olla sellanen homma et kannattaa miettiä kans et onko tarpeellinen vai ei, enemmänkin sen kannalta et minne sen moran kelasit sijoittaa. Jos menee jonnekkin pöydän alle näkymättömiin niin varmaan menee vähän hukkaan sit ne valot?

Ja sit toki se kans et jos sulla on 420 mora niin en keksi yhtäkään hyvää syytä laittaa yheksää tuuletinta kiinni niitten 4x200mm noctuoiden sijasta. Ne noctuat on samalla hiljasimmat että tehokkaimmat tuulettimet mitä tohon vehkeeseen saa kiinni. Toki sit jää valot pois suoraan et jos se mora menee johonkin näkyvälle paikalle ja ne haluut ne valot siihen niin sit ei toki oo kovin toimiva ratkasu.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Katellut välillä noita GPU blokkien hintoja, mitä ihmettä on tapahtunut muutamassa vuodessa? Esim. EK 4090 270€, jostain EK:n 3090 Strix kombosta aktiivisella backplatella tyyliin +400€...aivan liikaa että kannattaisi metallinpalasesta vaivautua, kun ilmajäähylläkin pärjää.
Tämä on kyllä totta... Polte on kova kun syylärit pöydällä vieläkin, mutta jotenkin toi hinta alkanut kieltämättä ärsyttää ja jarruttaa menoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
EK:n hintaa hämmästeleville sellanen vinkki et älkää ostako EKn kamoja. En suosittele kenenkään ostamaan oikeestaan mitään EK:n kamaa paitsi letkua ja nesteitä, liittimet ja blokit yms voi unohtaa ihan suoraan ku se brändilisä mikä siinä hinnassa on niin järjetön et ei tota millään järjellä ainakaan voi perustella. Pumpuista en osaa sanoa, mut nekin melkeen tilaisin watercoolilta.

Eikä EK:lla edes mitään etua noissa blokeissa oo. Paras AM4 blokki on watercoolin valmistama ja näyttiksien blokeissakin on aikalailla se ja sama onks alphacoolia vai EK:ta kortissa kiinni. Omasta alphacoolin 3080 blokista maksoin jotain 150€, EK olis ollu reilusti yli parisataa backplateineen.


Alphacoolilla hinta näemmä säilynyt aika samassa noitten 4090 kanssa myös. Niiltä tulee aika hitaasti noita blokkeja tarjolle (nyt on tarjolla Suprim, Refu ja FE), mut ainakin 30-sarjan kanssa oli aika kattavasti vähän oudoimmillekkin malleille tarjolla blokkia (GameRock esimerkkinä). Bykski ja Barrow voi kanssa olla ihan varteenotettavia vaihtoehtoja, liittimien suhteen siis, blokkeja en välttämättä kummaltakaan ostelis ainakaan näyttikselle, mulla oli aikoinaan 3080 bykskin blokki ja siinä ei chokeille ollu lämpötyynyjä ollenkaan niin se coilwhine oli sit aika jäätävää, samasta syystä vaihdoin sit tohon alphacooliin. Eihän ne choket jäähdytystä tarttee et ei sen puoleen, mut kiva äänieriste se lämpötyyny kuitenkin sit loppujenlopuks on.

Et ei se EK ainut valmistaja oo eikä ne sen tuotteet oikeasti mitenkään laadukkaampia oo kun kilpailijankaan. Jotkut liittimet on kuitenkin niin yksinkertasia loppujenlopuks et niitä on vähän mahdoton ryssiä, asentamisessa toki jotkut toiset liittimet on kivempia kun toiset mut ei kyllä sen hintaeron edestä. Ja noitten 400€ hintasten blokki+backplate yhdistelmien osalta EK voi kyllä painua vittuun mun puolesta, mikä järki tossa aktiivisessa backplatessa edes on ton RTX 4090 osalta kun niitä muisteja ei enää oo siellä selkäpuolella, enkä oikeen usko et sillä aktiivisella backplatella saa mitään kriittistä lämpötilaeroa aikaan vrt passiivinen backplate. 3090 kanssa ton ymmärs vielä kun niitä muistipiirejä oli selkäpuolellaki ja ne kans sit kävi kuumana passiivisella backplatella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
538
4x200mm noctuat on kiinni tollasessa Splitty9 mikä jo linkattiinkin. Se on sit kiinni quadrossa joka on koneen sisällä. Splitty olis tohonkin toimiva, mut kannattaa varmistaa et riittääkö toi 5A niille sun tuulettimille. Pujmput on mulla koneen sisällä niin mulla menee vaan yks 4-pin PWM kaapeli morasta koneeseen

Ihan turha ottaa veden lämpötilaa morasta. Ota lähempää konetta, vaikka siitä kohdasta mistä vesi tulee ja lähtee sisään. Sama lopputulos, helpompi laittaa piuhat. Siihen hommaan käy vaikka tää


Melkeen ite joo toteuttaisin ton silleen et Quadro ja toi Splitty9 Moraan kiinni. Voi vetää splitterikaapelillakin ne tuulettimet mut veikkaan et ton splittyn kanssa tulee nätimmän näkönen. Yhestä virtalähteen molexista joo riittää virrat molempaan sekä pumppuun että quadroon. Mulla on yhessä molexissa kiinni kaks pumppua ja ei oo vielä ainakaan räjähtäny. Quadron kanssa sit sun pitää ottaa huomioon se et jotenkin pitäs saada se USB-kaapeli vedettyä koneeseen, mut niitä saa mun tietääkseni pidempiä, tais olla 5-pin se liitin mikä on quadrossa.

Toi RGB voi kans olla sellanen homma et kannattaa miettiä kans et onko tarpeellinen vai ei, enemmänkin sen kannalta et minne sen moran kelasit sijoittaa. Jos menee jonnekkin pöydän alle näkymättömiin niin varmaan menee vähän hukkaan sit ne valot?

Ja sit toki se kans et jos sulla on 420 mora niin en keksi yhtäkään hyvää syytä laittaa yheksää tuuletinta kiinni niitten 4x200mm noctuoiden sijasta. Ne noctuat on samalla hiljasimmat että tehokkaimmat tuulettimet mitä tohon vehkeeseen saa kiinni. Toki sit jää valot pois suoraan et jos se mora menee johonkin näkyvälle paikalle ja ne haluut ne valot siihen niin sit ei toki oo kovin toimiva ratkasu.
Alunperin idea olikin ostaa noctuat, mutta sain MORAn mukana nuo tuulettimet joten ajattelin niillä mennä. Jos osoittautuvat ihan huonoiksi niin sitten joskus vaihto.

Veden mittaaminen MORAssa oli ajatuksena siksi, että olon ajatellut quadroa MORAan kiinni. Mulla on muutama mittari jo valmiina, semmoiset tulppa-malliset, jotka menisi kätevästi MORAn aukkoihin. Tuulettimet menisi kai myöskin suoraan quadroon, joten erillistä hubia ei tartte?

Mutta tietysti jos sen quadron saisi ängettyä kotelon sisälle ja vedetkin mittailisi muualta…

Quadro tarttee joo usb-kaapelin jos haluaa seurailla ja ohjailla, muuten kai riittää että kerran säätä ja se osaa sitten niillä asetuksilla mennä ilman kaapeliakin. Tarkoitus oli kyllä kaapelia pitää kytkettynä.

Onneksi on hetki aikaa pohtia, kun on muuttohommat kesken, ei ehdi vielä rakennella ja osa osistakin on vasta matkalla ja osa tilaamatta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Alunperin idea olikin ostaa noctuat, mutta sain MORAn mukana nuo tuulettimet joten ajattelin niillä mennä. Jos osoittautuvat ihan huonoiksi niin sitten joskus vaihto.

Veden mittaaminen MORAssa oli ajatuksena siksi, että olon ajatellut quadroa MORAan kiinni. Mulla on muutama mittari jo valmiina, semmoiset tulppa-malliset, jotka menisi kätevästi MORAn aukkoihin. Tuulettimet menisi kai myöskin suoraan quadroon, joten erillistä hubia ei tartte?

Mutta tietysti jos sen quadron saisi ängettyä kotelon sisälle ja vedetkin mittailisi muualta…

Quadro tarttee joo usb-kaapelin jos haluaa seurailla ja ohjailla, muuten kai riittää että kerran säätä ja se osaa sitten niillä asetuksilla mennä ilman kaapeliakin. Tarkoitus oli kyllä kaapelia pitää kytkettynä.

Onneksi on hetki aikaa pohtia, kun on muuttohommat kesken, ei ehdi vielä rakennella ja osa osistakin on vasta matkalla ja osa tilaamatta
Joo no mora on kyllä sen verran harvarivastoinen et paskempikin tuuletin hoitaa kyllä hommansa sen kanssa, et sinänsä se ja sama mitä ropellia siinä on kiinni kunhan ilma ees jotenkin liikkuu. Toi on sit sellanen seuraava parannus jos alkaa vituttamaan se ropellien melu tai piuhasotku.

Joo Quadrossa on nimensä mukasesti neljä tuuletinpaikkaa. Niitä voi splittereillä jakaa ihan miten lystää ja kunhan ne kytkennät tekee oikein niin se kyllä osaa RPM lukematkin kertoa ihan oikein sen splitterinkin läpi. Mulla taitaa hurjin viritelmä olla se et mulla on kaikki kotelotuulettimet (9kpl) kahden lisävirrallisen splitterin takana (eli yks splitteri kytketty toiseen splitteriin ja se quadrossa kiinni) ja tästä quadro ei saa RPM lukemaa mut säätää kyllä jokasen ropellin just siihen prosenttiin mihin sen asettaakin, eli sinänsä se ja sama lukeeko se sen RPM vai ei. Moran noctuat on sit yhdessä portissa ja ne menee tohon splitty9 kiinni ja siitä yks piuha quadrolle, näistä saa RPM normaalisti. Loput kaks on pumpuille sit.

Jos ne tulpat haluut siihen moraan kiinni nii sit kyllä melkeen sanosin et Quadro moraan kiinni ja se ois sit vaan moran tuulettimille + lämpötila-antureille, kotelotuulettimet sit jotain muuta kautta. Eihän noilla antureilla muuta funktiota oo ku se et saa tuulettimet jiiriin, jos on kans tiedossa et paljon molemmat anturit heittää niin sit sen pumpunkin nopeuden voi säätää silleen suht sopivaks sen avulla, mulla on itelläkin kaks anturia kiinni, yks osien jälkeen pumpussa ja yks siinä moran jälkeen sisääntulossa. Jos on pumput liian matalilla kierroksilla niin sit tossa on jopa muutaman asteen ero lämpötilassa sisääntulon ja osien jälkeen.

Mut jokatapauksessa ku sulla on se pumppu siinä morassa kiinni niin tartteet ainakin sen yhen molexin sille, niin melkeen samalla vaivalla sille quadrollekkin hommais virrat samasta ja kytkis pumpun ja tuulettimet siihen. Räplää sit splittereillä vaikka ne moran yheksän tuuletinta siihen quadroon. Tälleen sen melkeen saa kaikista siisteimmin ku sit selviää molex + usb kombolla.

Ja joo sen Quadron usbin voi kyllä irrottaa säätämisen jälkeen ja se sit muistaa ne asetukset. Toki sit ei tuu mitään statistiikkaa näkyviin et ne anturit on aikalailla turhia sit siinä vaiheessa. Ja sit jos jotain haluaa säätää nii se on sit taas usbilla kiinni, säädöt ja irti.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
EK:n hintaa hämmästeleville sellanen vinkki et älkää ostako EKn kamoja. En suosittele kenenkään ostamaan oikeestaan mitään EK:n kamaa paitsi letkua ja nesteitä, liittimet ja blokit yms voi unohtaa ihan suoraan ku se brändilisä mikä siinä hinnassa on niin järjetön et ei tota millään järjellä ainakaan voi perustella. Pumpuista en osaa sanoa, mut nekin melkeen tilaisin watercoolilta.

Eikä EK:lla edes mitään etua noissa blokeissa oo. Paras AM4 blokki on watercoolin valmistama ja näyttiksien blokeissakin on aikalailla se ja sama onks alphacoolia vai EK:ta kortissa kiinni. Omasta alphacoolin 3080 blokista maksoin jotain 150€, EK olis ollu reilusti yli parisataa backplateineen.


Alphacoolilla hinta näemmä säilynyt aika samassa noitten 4090 kanssa myös. Niiltä tulee aika hitaasti noita blokkeja tarjolle (nyt on tarjolla Suprim, Refu ja FE), mut ainakin 30-sarjan kanssa oli aika kattavasti vähän oudoimmillekkin malleille tarjolla blokkia (GameRock esimerkkinä). Bykski ja Barrow voi kanssa olla ihan varteenotettavia vaihtoehtoja, liittimien suhteen siis, blokkeja en välttämättä kummaltakaan ostelis ainakaan näyttikselle, mulla oli aikoinaan 3080 bykskin blokki ja siinä ei chokeille ollu lämpötyynyjä ollenkaan niin se coilwhine oli sit aika jäätävää, samasta syystä vaihdoin sit tohon alphacooliin. Eihän ne choket jäähdytystä tarttee et ei sen puoleen, mut kiva äänieriste se lämpötyyny kuitenkin sit loppujenlopuks on.

Et ei se EK ainut valmistaja oo eikä ne sen tuotteet oikeasti mitenkään laadukkaampia oo kun kilpailijankaan. Jotkut liittimet on kuitenkin niin yksinkertasia loppujenlopuks et niitä on vähän mahdoton ryssiä, asentamisessa toki jotkut toiset liittimet on kivempia kun toiset mut ei kyllä sen hintaeron edestä. Ja noitten 400€ hintasten blokki+backplate yhdistelmien osalta EK voi kyllä painua vittuun mun puolesta, mikä järki tossa aktiivisessa backplatessa edes on ton RTX 4090 osalta kun niitä muisteja ei enää oo siellä selkäpuolella, enkä oikeen usko et sillä aktiivisella backplatella saa mitään kriittistä lämpötilaeroa aikaan vrt passiivinen backplate. 3090 kanssa ton ymmärs vielä kun niitä muistipiirejä oli selkäpuolellaki ja ne kans sit kävi kuumana passiivisella backplatella.
Muistatko oliko sun kortissa coil whinea paljon muutenkin? Mulla on 3080 strixissä tälläkin hetkellä bykskin blocki eikä ole ikinä kuulunut coil whineä. Ei tosin kuulunut vakio jäähdyttimellä, mutta ei mennyt kyllä huonommaksikaan sen vaihtamisella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Muistatko oliko sun kortissa coil whinea paljon muutenkin? Mulla on 3080 strixissä tälläkin hetkellä bykskin blocki eikä ole ikinä kuulunut coil whineä. Ei tosin kuulunut vakio jäähdyttimellä, mutta ei mennyt kyllä huonommaksikaan sen vaihtamisella.
Ei kyllä ihan hirveesti muistikuvia. Toki ilmajäähyllä paha arvioida ku siinä on muutakin melua, mut ekan kerran hiffasin sen kyllä vasta sillä bykskin blokilla. On se vielä tällä alphacoolillakin kuultavissa jos ottaa kuulokkeet pois ja menee kopan viereen kuuntelemaan, mut ei sitä kyllä enää muuten kuule.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Ei kyllä ihan hirveesti muistikuvia. Toki ilmajäähyllä paha arvioida ku siinä on muutakin melua, mut ekan kerran hiffasin sen kyllä vasta sillä bykskin blokilla. On se vielä tällä alphacoolillakin kuultavissa jos ottaa kuulokkeet pois ja menee kopan viereen kuuntelemaan, mut ei sitä kyllä enää muuten kuule.
Okei eli on kortti kohtasta sitten niinku tietysti koko coil whine. Mutta joo se on kyllä totta ettei chokeille ole mitään koktaktia ja saavat vapaasti rallattaa, jos sellaiseen on taipumusta.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Muistatko oliko sun kortissa coil whinea paljon muutenkin? Mulla on 3080 strixissä tälläkin hetkellä bykskin blocki eikä ole ikinä kuulunut coil whineä. Ei tosin kuulunut vakio jäähdyttimellä, mutta ei mennyt kyllä huonommaksikaan sen vaihtamisella.
Se miten paljon apinan raivoa käytät VRM ruuvien kiristämiseen on suoraan verrannollinen coilwhine määrään. Backplaten tyynyt + blokin puolen tyynyt tekee yhdessä sellaisen puristimen VRM komponenteilla että se sirinä on aivan kauhea kortilla kuin kortilla kun blokki+backplate on VRM kohdalta kiristetty aivan tappiin kauhealla voimalla.

1. 6900XT refu sirisi hieman kun oli yli 120fps.
2. EK blokilla ilman backplatea sirisi ehkä hieman vähemmän.
3. EK blokki backplaten + backplate-VRM tyynyjen kera sirisi niin kauheasti että järki meinasi mennä. Ei saatana.
4. Otin backplaten alta VRM-puolen tyynyt pois ja löysäsin sen alueen ruuveja piirun verran. Enää ei kuulu sirinän sirinää.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
883
Paras AM4 blokki on watercoolin valmistama ja näyttiksien blokeissakin on aikalailla se ja sama onks alphacoolia vai EK:ta kortissa kiinni.
Mistä tämän tiedon repäsit? :D

Tässä heti 2 parempaa AM4 blokkia:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Kuinkas moni on laittanut jo uuden 4090 vesille ja minkälaisia lämpötila pudotuksia tuli vs alkuperäinen ilmajäähyllä? :cool:
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
@latee77 @JuSiZ @Potkukone @Jausou

2x XE480 vai 2x XE480 + 2x XE360 Looppi?
Huom. Push tuulettimet!

Kuormassa tulee olemaan "Rajat pois" 12900K + XMP 6400 CL32 ja 4090. Mä en jaksa alkaa enää säätelee kellotuksia, joten myös DDR5 blokki jää pois kierrosta.. Sitä 1% tehonlisäystä ei enää tarvitse ottaa prossulta+muisteilta.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
@latee77 @JuSiZ @Potkukone @Jausou

2x XE480 vai 2x XE480 + 2x XE360 Looppi?
Huom. Push tuulettimet!

Kuormassa tulee olemaan "Rajat pois" 12900K + XMP 6400 CL32 ja 4090. Mä en jaksa alkaa enää säätelee kellotuksia, joten myös DDR5 blokki jää pois kierrosta.. Sitä 1% tehonlisäystä ei enää tarvitse ottaa prossulta+muisteilta.
Nytkö se kamelinselkä katkesi ja on tehty päätös palata vesileikkeihin? :D
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Hienosti pelaa tuollainen. Milloinka kasaat?
Niin pelaa kyllä, mutta kysyinkin tuossa ylempänä. Että millä radi confilla kasaisin, 2x XE480 vai 2x XE480 + 2x XE360? :D

@Pesari , ollaan kyllä ihan tortun karvan varassa nyt painaa tilausta. Joulukuussa-Tammikuussa ne osat vasta kumminkin mulla , koska Zotac blokki on vielä PreOrder kamaa. :D
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
262
Niin pelaa kyllä, mutta kysyinkin tuossa ylempänä. Että millä radi confilla kasaisin, 2x XE480 vai 2x XE480 + 2x XE360? :D

@Pesari , ollaan kyllä ihan tortun karvan varassa nyt painaa tilausta. Joulukuussa-Tammikuussa ne osat vasta kumminkin mulla , koska Zotac blokki on vielä PreOrder kamaa. :D
Ai mä luulin et noi kaikki :)
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
@latee77 @JuSiZ @Potkukone @Jausou

2x XE480 vai 2x XE480 + 2x XE360 Looppi?
Huom. Push tuulettimet!

Kuormassa tulee olemaan "Rajat pois" 12900K + XMP 6400 CL32 ja 4090. Mä en jaksa alkaa enää säätelee kellotuksia, joten myös DDR5 blokki jää pois kierrosta.. Sitä 1% tehonlisäystä ei enää tarvitse ottaa prossulta+muisteilta.
Varmaan riittäis ihan 2x XE480 tai 2x XE360, mutta pelkkä push on molemmille niin ja näin kun ovat kuitenkin sen 60mm paksuja radeja?
Btw, jos DDR5 blokki/modulit jää pois kokonaan, niin minua ne kiinnostaapi :geek:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
0
@latee77 @JuSiZ @Potkukone @Jausou

2x XE480 vai 2x XE480 + 2x XE360 Looppi?
Huom. Push tuulettimet!

Kuormassa tulee olemaan "Rajat pois" 12900K + XMP 6400 CL32 ja 4090. Mä en jaksa alkaa enää säätelee kellotuksia, joten myös DDR5 blokki jää pois kierrosta.. Sitä 1% tehonlisäystä ei enää tarvitse ottaa prossulta+muisteilta.
Kaikki vaan mitä löytyy. Liian kanssa pärjää aina. Hommaa nyt samalla pikaliittimiä ripakopallinen niin helpottaa elämää huomattavasti..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Onko suositella mitkä on hyviä Pikaliittimiä?

Tuolta CPC merkkiset kattelisin jos nyt pitäis uusia. Tietokone kaupasta koolancen ja alphacoolin liittimet kans ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Onko suositella mitkä on hyviä Pikaliittimiä?
Kaks kappaletta alphacoolin pikaliittimiä käyny testissä, molemmat vuos suoraan paketista et niitä en ainakaan ite voi suositella. Koolancen on tosiaan hyviä, mut ovat kanssa tosi hintavia.

Hyviä kokemuksia löytyy molemmista Bykskin ja Barrowin pikaliittimistä. Barrowin on aika paljon kuristavat tosin, että niitä en ainakaan kovin montaa laittais. Bykskin kalikat on taas apinoitu aika suoraan noista Koolanceista, ja ne ei sit myöskään läheskään niin pahasti kurista virtausta, et niitä melkeen voi suositella hyvin mielin. Ota kromatut, äläkä mitään mattapintasta, porukalla on kuulemma tullu vuotavia kappaleita nimenomaan noista mattapintasista mikä oletettavasti johtuu siitä maalipinnasta nimenomaan. Omat kromatut Bykskit ei oo vuotanu tippaakaan.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Kaks kappaletta alphacoolin pikaliittimiä käyny testissä, molemmat vuos suoraan paketista et niitä en ainakaan ite voi suositella. Koolancen on tosiaan hyviä, mut ovat kanssa tosi hintavia.

Hyviä kokemuksia löytyy molemmista Bykskin ja Barrowin pikaliittimistä. Barrowin on aika paljon kuristavat tosin, että niitä en ainakaan kovin montaa laittais. Bykskin kalikat on taas apinoitu aika suoraan noista Koolanceista, ja ne ei sit myöskään läheskään niin pahasti kurista virtausta, et niitä melkeen voi suositella hyvin mielin. Ota kromatut, äläkä mitään mattapintasta, porukalla on kuulemma tullu vuotavia kappaleita nimenomaan noista mattapintasista mikä oletettavasti johtuu siitä maalipinnasta nimenomaan. Omat kromatut Bykskit ei oo vuotanu tippaakaan.
Joo. Itse oon ikuinen EK FanBoy, maksoi mitä maksoi. Aina vaan tykännyt siitä laadusta ja tyylistä, että vermeet tulee kaikki sieltä.
Pikaliittimiä täytyykin katsoa mistä saa hyviä jos semmoiset laittaisi. :) Koska niitä ei EK tee.
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
262
Onko suositella mitkä on hyviä Pikaliittimiä?
Mulla ollu nyt käytössä pari kuukautta Aquacomputerilta Moran kanssa ostetut Koolancen QD3 pikalittimet. Siinä välissä vaihtunut emoa prossua ja näytönohjainta, niin on tullut muutamaan otteeseen irroiteltua ja kiinniteltyä. Toimii kuin tauti.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
637
Onko suositella mitkä on hyviä Pikaliittimiä?
Kaikki radit kehiin vaan, ja pelkkää pushia.

Nämä vaikuttavat asiallisilta pikaliittimiltä, ja toimivat myös läpivientinäkin tarvittaessa:


Eivät jarruta virtausta puhaltamalla testattuna käytännössä ollenkaan. Tulossa itsellä ulkoisen jäähykotelon ja koneen komponentit sisältävän kotelon väliin, joten ei väliä vaikka joku loraus tulisi nestettäkin irroittaessa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
@latee77 @JuSiZ @Potkukone @Jausou

2x XE480 vai 2x XE480 + 2x XE360 Looppi?
Huom. Push tuulettimet!

Kuormassa tulee olemaan "Rajat pois" 12900K + XMP 6400 CL32 ja 4090. Mä en jaksa alkaa enää säätelee kellotuksia, joten myös DDR5 blokki jää pois kierrosta.. Sitä 1% tehonlisäystä ei enää tarvitse ottaa prossulta+muisteilta.
Viisaammat vastasikin jo, itse tekisin riittävän mutta mahdollisimman yksinkertaisen setin. Noilla radeilla jäähtyy jo ite koneen kasaajakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Kaks kappaletta alphacoolin pikaliittimiä käyny testissä, molemmat vuos suoraan paketista et niitä en ainakaan ite voi suositella. Koolancen on tosiaan hyviä, mut ovat kanssa tosi hintavia.

Hyviä kokemuksia löytyy molemmista Bykskin ja Barrowin pikaliittimistä. Barrowin on aika paljon kuristavat tosin, että niitä en ainakaan kovin montaa laittais. Bykskin kalikat on taas apinoitu aika suoraan noista Koolanceista, ja ne ei sit myöskään läheskään niin pahasti kurista virtausta, et niitä melkeen voi suositella hyvin mielin. Ota kromatut, äläkä mitään mattapintasta, porukalla on kuulemma tullu vuotavia kappaleita nimenomaan noista mattapintasista mikä oletettavasti johtuu siitä maalipinnasta nimenomaan. Omat kromatut Bykskit ei oo vuotanu tippaakaan.
Minkä malliset oli nuo alphacoolit. Itsellä näitä Alphacool Eiszapfen -pikakiinnitysliitin, naaras, G1/4, musta - 19,90€
5 paria tällä hetkellä ja ei ainakaan vielä ongelmia ole ollut. Vuosia nuokin on jo tuolla ollut kummiskin.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Täällä kasa noita Alphacoolin 3/8" pikaliittimiä ja en ole saanut niitä vuotamaan. Huonona puolena että ovat aika pitkiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
246
Löytyy tuollainen blokki tällä hetkellä koneesta,

EK-Waterblocks EK-Velocity - Copper + Plexi, CPU-blokki
3831109810194

Ei taida vissiin sopia 13. sukupolven Inteliin?
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
262
Onko muuten kenelläkään tarvetta AM4 / AM5 blokille? Täysin käyttämätön EK:n Velocity blokki sekä AM että AM5 kannan ruuveilla olisi vapaana.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Löytyy tuollainen blokki tällä hetkellä koneesta,

EK-Waterblocks EK-Velocity - Copper + Plexi, CPU-blokki
3831109810194

Ei taida vissiin sopia 13. sukupolven Inteliin?
Siitä vaan backplate tilaukseen: EK-Waterblocks EK-Quantum Velocity Backplate - LGA1700, taustalevy - 4,90€

EK:n kaupasta sen saisi sentillä mutta postit on mitä on: EK-Quantum Velocity Backplate - LGA1700
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
246
Siitä vaan backplate tilaukseen: EK-Waterblocks EK-Quantum Velocity Backplate - LGA1700, taustalevy - 4,90€

EK:n kaupasta sen saisi sentillä mutta postit on mitä on: EK-Quantum Velocity Backplate - LGA1700
Iso kiitos @Tiihokatti Vähän arvellutti itseäni ensin tuo Quantum nimen puuttuminen kun kävin Jimmsiltä vakoilemassa minkä olin aikanaan tilannut niin epäilin että tuohon ei sopivaa palikkaa saa enää. Silti koitin asiaa varmistella Jimmsiltä ja he sanoivat että blokkini ei sopisi uuden sukupolven prossuun.. Eivät edes ehdottaneet tuota backplatea :(
Täytyy siis laitella tuo tilaukseen ja alkaa suunnittelemaan muita uusia osia :)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Iso kiitos @Tiihokatti Vähän arvellutti itseäni ensin tuo Quantum nimen puuttuminen kun kävin Jimmsiltä vakoilemassa minkä olin aikanaan tilannut niin epäilin että tuohon ei sopivaa palikkaa saa enää. Silti koitin asiaa varmistella Jimmsiltä ja he sanoivat että blokkini ei sopisi uuden sukupolven prossuun.. Eivät edes ehdottaneet tuota backplatea :(
Täytyy siis laitella tuo tilaukseen ja alkaa suunnittelemaan muita uusia osia :)
EK on tässä sekoilut muutenkin näiden yhteensopivuuden kanssa. Ensin lupasivat AM5 yhteensopivuutta ja sitten tulikin *hups* kun tajusivat että käyttävätkin omaa poropietari backplatea AM4 kannassa. Sitten lupailivat AM5 yhteensopivia ruuveja jotka tuli saataville tietenkin kuukausia myöhässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
246
EK on tässä sekoilut muutenkin näiden yhteensopivuuden kanssa. Ensin lupasivat AM5 yhteensopivuutta ja sitten tulikin *hups* kun tajusivat että käyttävätkin omaa poropietari backplatea AM4 kannassa. Sitten lupailivat AM5 yhteensopivia ruuveja jotka tuli saataville tietenkin kuukausia myöhässä.
Okei, no tuntuu että urakalla sekoillaan. Itseäni jäi hieman hämäämään tuo kun Jimms'sin chatissä eivät edes ehdottaneet tuota palikkaa jolla vanhan blokin saisi käyttöön kun kysyin sopivuudesta. Kait tarkoitus oli vain saada uutta osaa myytyä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Oliko nuo ruuvit ainoat mitä tarvitaan että saa AM4 kannan blokin sopimaan AM5 kantaan?

Eli AM4 kantaan kiristyy backplatea vasten ja AM5 menee suoraan emoon ruuveilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Minkä malliset oli nuo alphacoolit. Itsellä näitä Alphacool Eiszapfen -pikakiinnitysliitin, naaras, G1/4, musta - 19,90€
5 paria tällä hetkellä ja ei ainakaan vielä ongelmia ole ollut. Vuosia nuokin on jo tuolla ollut kummiskin.

Näitä mulla oli, näemmä tuotearvosteluiden perusteella en myöskään oo ainut kenellä on vuotanu suoraan paketista. Alphacoolilla on muutenkin tietyissä tuotteissa vähän kyseenalainen laatu ja jouduin esimerkiks ton näyttiksen blokinkin kanssa kärsimään ku laittoivat liian ohuet lämpötyynyt muisteille niin se sit piti purkaa loopista vielä kertaalleen ja vaihtaa 1mm tyynyt 1,5mm tyynyihin. Laitoin tosta niille sähköpostiakin ja syyhän ei tietenkään ollut heidän vaan jotain hevonpaskaselitystä sieltä tuli johon en sit enää jaksanu vastata jos noin innokkaasti ottavat vastuuta suunnitteluvirheistänsä. Tässäkin löyty googlella useampi uhri joka kokenu saman mut sai korjattua sit pykälän paksummilla tyynyillä.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
190

Näitä mulla oli, näemmä tuotearvosteluiden perusteella en myöskään oo ainut kenellä on vuotanu suoraan paketista. Alphacoolilla on muutenkin tietyissä tuotteissa vähän kyseenalainen laatu ja jouduin esimerkiks ton näyttiksen blokinkin kanssa kärsimään ku laittoivat liian ohuet lämpötyynyt muisteille niin se sit piti purkaa loopista vielä kertaalleen ja vaihtaa 1mm tyynyt 1,5mm tyynyihin. Laitoin tosta niille sähköpostiakin ja syyhän ei tietenkään ollut heidän vaan jotain hevonpaskaselitystä sieltä tuli johon en sit enää jaksanu vastata jos noin innokkaasti ottavat vastuuta suunnitteluvirheistänsä. Tässäkin löyty googlella useampi uhri joka kokenu saman mut sai korjattua sit pykälän paksummilla tyynyillä.
Juu, itelläki todella huonoja kokemuksia näistä liittimistä. Vuotaa herkästi. En suosittele.

Onko suositella mitkä on hyviä Pikaliittimiä?
Joku muukin taisi jo mainita, mutta itellä käytössä Koolancen pikaliittimet MORAn kanssa eikä ole ollut mitään ongelmia.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
190
@latee77 @JuSiZ @Potkukone @Jausou

2x XE480 vai 2x XE480 + 2x XE360 Looppi?
Huom. Push tuulettimet!

Kuormassa tulee olemaan "Rajat pois" 12900K + XMP 6400 CL32 ja 4090. Mä en jaksa alkaa enää säätelee kellotuksia, joten myös DDR5 blokki jää pois kierrosta.. Sitä 1% tehonlisäystä ei enää tarvitse ottaa prossulta+muisteilta.
Miksei tuulettimia molemmille puolille? Paksuja radeja kuitenkin kyseessä. Muuten kyllä varmasti pärjäät vaikka kahdella 360 radilla. Itekki kannatan yksinkertaista ratkaisua.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Miksei tuulettimia molemmille puolille? Paksuja radeja kuitenkin kyseessä. Muuten kyllä varmasti pärjäät vaikka kahdella 360 radilla. Itekki kannatan yksinkertaista ratkaisua.
Juuri myin kaikki ylimääräiset Pull puolen tuulettimet. Niin en mä niitä ala ostamaan enää, muutenkin ei ollut tarkoitus kasaa enää Looppia, kun idea oli jäädä ilmalle.. :D

Jos menevät jouluun mennessä kaupaksi noi radit niin sit jää tekemättä, muussa tapauksessa kasaan noilla 4x radilla ja Arctic Push tuuletin confilla. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Miksei tuulettimia molemmille puolille? Paksuja radeja kuitenkin kyseessä. Muuten kyllä varmasti pärjäät vaikka kahdella 360 radilla. Itekki kannatan yksinkertaista ratkaisua.
Sanosin kyllä ite et 12900k virtarajat tapissa + 4090 on ööh, no ainakin aika kärkipäässä sen suhteen et kuinka virtasyöpön setupin saa just tällä hetkellä kasattua, et en kyllä 2x 360 radeilla lähtis sitä yrittämään, saa olla tuulettimissa jo turhan paljon kierroksia tai sit vesi käy turhankin lämpösenä. Toki onhan noi suht paksuja mut jos kotelona on 1000D ja pöydällä lojuu 2x XE480 ja 2x XE360 niin mä nään kirjaimellisesti 0 syytä miksei niitä kaikkia lapiois tohon vaatekaapin kokoseen hökötykseen ja pistelis menemään, jäähtyypähän ainaki.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Sanosin kyllä ite et 12900k virtarajat tapissa + 4090 on ööh, no ainakin aika kärkipäässä sen suhteen et kuinka virtasyöpön setupin saa just tällä hetkellä kasattua, et en kyllä 2x 360 radeilla lähtis sitä yrittämään, saa olla tuulettimissa jo turhan paljon kierroksia tai sit vesi käy turhankin lämpösenä. Toki onhan noi suht paksuja mut jos kotelona on 1000D ja pöydällä lojuu 2x XE480 ja 2x XE360 niin mä nään kirjaimellisesti 0 syytä miksei niitä kaikkia lapiois tohon vaatekaapin kokoseen hökötykseen ja pistelis menemään, jäähtyypähän ainaki.
Jep kaikki menee jos jotain menee kiinni, kyllä viimeksi kun oli kaikki radit PushPull confilla ja 12900K + 3080ti 1000W biossilla, niin vesi pyöri pelatessa 40-45% curvella 31-33c.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 350
Viestejä
4 158 026
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom