Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kannattaa tätä ketjua selata taaksepäin, tämä keskustelu käydään säännöllisin väliajoin.

Jos kone ei ole jatkuvasti suorassa auringonvalossa niin sitten en laittaisi yhtään mitään ja vaihtaisin vedet esim. kerran vuodessa. Mutta näkemyksiä on monta.
Päässyt viime kierrossa kaiketi jotain ylimääräistä kiertoon kun veteli liittimiä sisältä. Nyt niissä tuollainen valkoinen syöpynyt pinta ja ehkä vähän vihreää muistuttava sävy(kupari?). EK Cryofuel Clear ja akkuvesi ollut viimeksi.
 
Päässyt viime kierrossa kaiketi jotain ylimääräistä kiertoon kun veteli liittimiä sisältä. Nyt niissä tuollainen valkoinen syöpynyt pinta ja ehkä vähän vihreää muistuttava sävy(kupari?). EK Cryofuel Clear ja akkuvesi ollut viimeksi.

Eihän sulla ole alumiinia ja kuparia samassa loopissa? Kuulostaa kemialliselta reaktiolta eikä kasvustolta.
 
Ei tietoisesti ainakaan. Nyt vaihdoin blokin ja liittimiä(osittain kovista putkista -> kokonaan ZMT), alla mitä oli aiemmin kierrossa:

Hwlabs Nemesis GTS, EK Velocity Nickel Plexi(AM4), EK fittings(sitä vanhempaa sarjaa); HFB & HDC. EK D5, EK-RES X4 250(r2).

Voiko noissa EKn liittimissä olla ollut huono nikkeli pinnoite? Pitänee vanha CPU blokki availla ja kattoa miltä näyttää, kasattuna näytti silmämääräisesti OKlta.
 
Onko loopin osat hankittu käytettynä? Voi olla jotain vanhaa töhnää mikä lähtenyt liikkeelle.
 
Onkos porukalla mielessä mitään koteloa mihin voisi asentaa FLT360 pystyyn? Kotelo saisi olla kuitenkin kohtuu hintainen, hieman erikoisempi malli ja kompakti.

Hommasin Corsair 2500x Obsidian kopan ja ajattelin, että tuohon pohjaan sen saa nätisti, mutta ei näytä hyvälle ja ei taitaisi näytönohjain mahtua myöskään paikalleen. Kotelo itsessään myös on hieman "kömpelömpi" mitä ajattelin.

20260530_113958.jpg
 
Onkos porukalla mielessä mitään koteloa mihin voisi asentaa FLT360 pystyyn? Kotelo saisi olla kuitenkin kohtuu hintainen, hieman erikoisempi malli ja kompakti.

Hommasin Corsair 2500x Obsidian kopan ja ajattelin, että tuohon pohjaan sen saa nätisti, mutta ei näytä hyvälle ja ei taitaisi näytönohjain mahtua myöskään paikalleen. Kotelo itsessään myös on hieman "kömpelömpi" mitä ajattelin.

20260530_113958.jpg
Fractalin North XL menee 420 pystyyn, joten siihen mahtuisi ainakin.
 
Ihan pientä koteloa ei tahdo löytyä ehkä Lian -Li vector v100 on ainoa mitä tulee mieleen mutta jäähdytys kärsii kun se on ainoa kunnon ilmansaanti siinä kotelossa.
Corsair Frame 4000x on ehkä vaihtoehto mutta ei ole erityisen pieni.
Jos kustom vesijäähyä miettii kannattaa suosiolla unohtaa ihan pienet kotelo mallit.
itsellä O11 Mini oli se pienin mitä haluasin rakentaa kun siihen mahtuu riittävästi kenno pinta alaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pientä koteloa ei tahdo löytyä ehkä Lian -Li vector v100 on ainoa mitä tulee mieleen mutta jäähdytys kärsii kun se on ainoa kunnon ilmansaanti siinä kotelossa.
Corsair Frame 4000x on ehkä vaihtoehto mutta ei ole erityisen pieni.
Jos kustom vesijäähyä miettii kannattaa suosiolla unohtaa ihan pienet kotelo mallit.
itsellä O11 Mini oli se pienin mitä haluasin rakentaa kun siihen mahtuu riittvästi kenno pinta alaa.
Jep ihan hyviä vaihtoehtoja. Tossa edellisellä sivulla nykyisestä kuvaa, eli saa kyllä pieneenkin koppaan hyvin. Tässä lähinnä tuo flt360 aiheuttaa harmaita hiuksia. Katselin, että jotkut on asennelleet noita useammankin koppaan erillisellä pumpulla ( en nyt muista miksikä sitä sellaista erillispumppua kutsuttiin ).
 
Mulla on Lossless Scaling korttina HP:n OEM GTX 1650S ja mietin laittaisinko vesille, löytyy joutilas EK Supremacy VGA -universaaliblokki, kortissa ei ole erillistä VRM siiltä joten mietin lähinnä että tarviiko tuo jonkun tuulettimen hönkimään VRM:ään jos isken blokin tohon?
 
Mulla on Lossless Scaling korttina HP:n OEM GTX 1650S ja mietin laittaisinko vesille, löytyy joutilas EK Supremacy VGA -universaaliblokki, kortissa ei ole erillistä VRM siiltä joten mietin lähinnä että tarviiko tuo jonkun tuulettimen hönkimään VRM:ään jos isken blokin tohon?

Siis 75W kortti? Eiks toi pyöri melkein passiivina jo?
 
Aina voi ostaa tuollaiset halvat jäähysiilet virransyötölle eivät paljon maksa ja hieman auttavat jos blokki ei ole esteenä.
Muistaksen itsellä on jossain yksittäiset jäähyblokit mitä on kytketty tuollaiseen siltaan kiinni.
Oli käytössäa radeon X850XT PE kortissa aikonaan.
Ne ovat ketjutettu sitten pienillä letkuilla oli hyvä blokki ja jäähy ratkaisu kun vakiona oli tuo lehtipuhallin jäähy siinä.
Voin niitä myydä jos joku haluaa askarrella ja lähtevät postikulujen hinnalla.

20260601_184330.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Käykös ihan perus akkuvesi motonet/puuilo hyllystä järjestelmän huuhteluun? Jostain tippasee hieman nestettä läpi ja pitäisi laskea nesteet pihalle, että saa katsottua tarkemmin. Samalla vaihdan eriväriset nesteet kun tuppasi jäädä fairya nykyisten sekaan jonkin verran kun en huuhdellut kunnolla pois.
 
Käykös ihan perus akkuvesi motonet/puuilo hyllystä järjestelmän huuhteluun? Jostain tippasee hieman nestettä läpi ja pitäisi laskea nesteet pihalle, että saa katsottua tarkemmin. Samalla vaihdan eriväriset nesteet kun tuppasi jäädä fairya nykyisten sekaan jonkin verran kun en huuhdellut kunnolla pois.
Käy
 
Kannattaa tehdä painetesti jos epäilee vuotoa ja tuollainen painetesteri maksaa n40-50€ on hyvä sijoitus ja ei tarvitse ottaa riskiä että on vuotoa ja jotain menee rikki.
Osa säiliöistä ei kestä painetta kovin hyvin muistaksen alphacool eisbecher aurora D5 on yksi niistä tai sitten alphacool kasasi säiliön väärillä osilla kun se on aika normaalia heidän tuotteissa. mutta harvoin paine nousee kierrossa kovin korkeaksi.
Myös hardware labs kennojen muovitulpat on heikko kohta.
Myös kaikki halvat kiertävät kulmaliittimet tahtoo alkaa vuotamaan jossain vaiheessa niitä olen jokunen vaihtanut vuosien saatossa erityisesti 45 asteen mallit.
 
Vuodon syy selvisi. Tosin tiesin jo, että noilta paikkeilta vuotaa, mutta epäilin löysälle jäänyttä tulppaa mitä ei pääaayt kiristämään irroittamatta gpu.
Molemmista halkeamista pulppuaa neste läpi. Käytettynä kortin ostin ja mielestäni itsellä ei ollut tuo kohta auki ( voin olla väärässäkin ). Jokatapauksessa, onnistuuko jollain 2k epoksilla esim. korjata niin, että täyttää ruuvinreiät ja siihen heti ruuvit perään?
20260606_140629.jpg
 
Onko tossa ylikiristetty aivan törkeästi noita ruuveja, kun on tuollai lohjennut?
Akryyli liukenee asetoniin, joten sillä voi hitsata. Itse purkaisin tuon blokin ja koittaisin saada tuon pestyä kunnolla, sitten jollain neulalla tms. Asetonia tonne halkeamiin. Mutta tuo ei ole mikään erityisen nopea prosessi.
 
Onko tossa ylikiristetty aivan törkeästi noita ruuveja, kun on tuollai lohjennut?
Akryyli liukenee asetoniin, joten sillä voi hitsata. Itse purkaisin tuon blokin ja koittaisin saada tuon pestyä kunnolla, sitten jollain neulalla tms. Asetonia tonne halkeamiin. Mutta tuo ei ole mikään erityisen nopea prosessi.

Jep, mietin itse jos ajelisi vingulla tuosta halkeamaa auki hieman ja päihin pienet reiät jonka jälkeen täyttäisi umpeen. Vähän vastaavasti kuin vaikka alumiinilohkoa hitsataan.
 
Kävin tallilla väkertämässä. Porasin päädyt auki ja jyrsin halkeamien kohdille montut, sekä täytin tuon liittimen kiinnityksen ruuvinreiät aineella myös. Motonetistä jotain Permatexin 2k ainetta, mikä sopi akryylille ja kestää kylmää/kuumaa/painetta. Luultavasti pitävä ratkaisu kun ainakin hyvin tarttui ja kovettui. Itse en tätä varmaan testiin jätä kun aloittelen nyt samaan hengenvetoon uutta projektia kun tuli tätä purettua jo kopasta sen verran pois ja tarvitsen isomman profiilin gpu:n seuraavaan.


20260606_201409.jpg
 
Life of boris on näemmä julkaissut uuden version vodka jäähdytteisestä tietokoneestaan, nyt se laittoin gtx 1030 vesiblokille, Pätki AIO letkut ja liimasi säiliöksi pullon vodkaa ja homma jostain oudosta syystä toimii.
Eikä se vuoda ainakaan vielä.

Tosin itse en näe vodkajäähyn hyötyjä perus customlooppiin kun lämmöt vaikuttaisivat pyörivän samalla tasolla kuin perus vesijäähyssä ja laitteen metelihän ei tuota slaavia kiinnosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 791
Viestejä
5 233 187
Jäsenet
83 389
Uusin jäsen
lime3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom