Curve optimizer metodi

Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
898
Mitä mahtaa olla mieltä arvon tietäjät Curve optimizer tehtynä bios vs ryzen master? Onko merkitystä kumpaa käyttää...
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
501
Tein itse PBO2 Tunerilla. Testailin ja sitten asettelin tämän ohjeen 6. kohdan mukaan sen tapahtumaan joka käynnistyksellä.
Eli Tietokoneen hallinta -> tehtävien ajoitus -> luo tehtävä.

Jos voltteja yms. haluaa muuttaa niin sitten kai biosille tarvetta. Siellä kaikki ehkä pysyvimmin on.
Minun prosessorin (5800X3D) osalta on tosin ilmeisesti niin, että AMD on rajoittanut sitä. "AMD restrict undervolting via PBO2 using negative curves on the 5800X3D " Se johtuu joko V-cachen protoluonteesta tai viihdyttävämmin ajateltuna siitä, ettei uuden Zen 4 kilpailukyky vaikuta vielä huonommalta.

Tässä hieman pohdiskelua Ryzen Masterista ja TDC/PPT muuttamisesta jne. joita en ole itse vielä kokeillut:

Kokeile?

Olen itse huomannut, että Prime95:llä saa nopeasti testattua max lämmöt. Ykkösvaihe testistä on hiljaiseloa, mutta noin 3 min kuluttua alkava testi 2 nostaa lämmöt tappiin parissakymmenessä sekunnissa.
HWinfosta voi kytätä lämmöt ja taajuudet yms.

Tämä vaikuttaisi olevan hyvä katsaus aiheeseen Ryzen Master ja sen curve optimizer. 6 min kohdalla siirtyy Asusin biosiin käymään läpi siellä vastaavaa.


GN:llä hyvä katsaus PPT, TDC, EDC ja testejä. 3000-sarjan aikaista pohdiskelua, sopii lähinnä sen arpomiseen missä määrin voi kuvitella manuaalisten säätöjen olevan paremmat kuin auto. Oma arvioni on, että hyvin rajatusti sillä säätöjä vaikuttaisi olevan niin paljon.
Ryzen 3000 uses Precision Boost 2. PBO is explicitly different from Precision Boost and Precision Boost 2, which is where a lot of people get confused. “Precision Boost” is not an abbreviation for “Precision Boost Overdrive,” it’s actually a different thing: Precision Boost is like XFR, AMD’s Extended Frequency Range boosting table for boosting a limited number of cores when possible. XFR was introduced with the first Ryzen series CPUs. Precision Boost takes into account three numbers in deciding how many cores can boost and when, and those numbers are PPT, TDC, and EDC, as well as temperature and the chip’s max boost clock. Precision Boost is enabled on a stock CPU, Precision Boost Overdrive is not. What PBO does not ever do is boost the frequency beyond the advertised CPU clocks, which is a major point that people have confused. We’ll quote directly from AMD’s review documentation so that there is no room for confusion:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
69
Tein itse PBO2 Tunerilla. Testailin ja sitten asettelin tämän ohjeen 6. kohdan mukaan sen tapahtumaan joka käynnistyksellä.
Eli Tietokoneen hallinta -> tehtävien ajoitus -> luo tehtävä.

Jos voltteja yms. haluaa muuttaa niin sitten kai biosille tarvetta. Siellä kaikki ehkä pysyvimmin on.
Minun prosessorin (5800X3D) osalta on tosin ilmeisesti niin, että AMD on rajoittanut sitä. "AMD restrict undervolting via PBO2 using negative curves on the 5800X3D " Se johtuu joko V-cachen protoluonteesta tai viihdyttävämmin ajateltuna siitä, ettei uuden Zen 4 kilpailukyky vaikuta vielä huonommalta.

Tässä hieman pohdiskelua Ryzen Masterista ja TDC/PPT muuttamisesta jne. joita en ole itse vielä kokeillut:

Kokeile?

Olen itse huomannut, että Prime95:llä saa nopeasti testattua max lämmöt. Ykkösvaihe testistä on hiljaiseloa, mutta noin 3 min kuluttua alkava testi 2 nostaa lämmöt tappiin parissakymmenessä sekunnissa.
HWinfosta voi kytätä lämmöt ja taajuudet yms.

Tämä vaikuttaisi olevan hyvä katsaus aiheeseen Ryzen Master ja sen curve optimizer. 6 min kohdalla siirtyy Asusin biosiin käymään läpi siellä vastaavaa.


GN:llä hyvä katsaus PPT, TDC, EDC ja testejä. 3000-sarjan aikaista pohdiskelua, sopii lähinnä sen arpomiseen missä määrin voi kuvitella manuaalisten säätöjen olevan paremmat kuin auto. Oma arvioni on, että hyvin rajatusti sillä säätöjä vaikuttaisi olevan niin paljon.

Pitääkö nää olla tehtynä et toi automaatti käynnistys toimii koneen käynnistyessä?

BurntToast Module in PowerShell

Allow Execution Policies change in PowerShell

PowerShell script for BurntToast Alert

Any PNG of your Choice for the Alert

Muuten toimii kun manuaalisti laittaa -30 arvot noihin. ja tein tehtävien ajoituksella ihan ohjeiden mukaan ton, ohjelma kyllä käynnistyy kun koneen käynnistää mutta ei tuu noi -30 arvot voimaan jostain syystä vaikka ne argumentteihin laitoinkin. -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 näin. 5800x3d ja W11 onkohan tolla w11 jotain hämminkii tässä?

Tietääkö kukaa :D
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Eikö uusimmissa bios versioissa ole curve optimizer 5800x3d;tä varten suoraan. Ei tarvii kikkailla minkään automaatti ohjelman kanssa. Biosista vain -30 kaikille ja kovaa ajoa
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 847
Eikö uusimmissa bios versioissa ole curve optimizer 5800x3d;tä varten suoraan. Ei tarvii kikkailla minkään automaatti ohjelman kanssa. Biosista vain -30 kaikille ja kovaa ajoa
Ei ole kaikilla emolevyillä tarjolla edes uudella biosilla. Itsellä Gigabyte b550 ds3h ja tästä asetukset puuttuvat biosissa.

Ratkaisin ongelman keksimällä oman "curveoptimizerin", jonka saa käyttöön seuraavasti:
Biosista käyttöön matalin cpu loadline calibration (jännite droppaa maksimimäärän kuormituksessa) ja windowsissa Gigabyten omalla Easy tune -ohjelmalla vakiojännitteen lasku vielä prossulle (1,25v). Nyt kone on vakaa edelleen, suorituskyky on käytännössä sama kuin curve optimizerilla, eikä tarvitse käyttää Pbo2 tuneria
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
501
Pitääkö nää olla tehtynä et toi automaatti käynnistys toimii koneen käynnistyessä?

BurntToast Module in PowerShell

Allow Execution Policies change in PowerShell

PowerShell script for BurntToast Alert

Any PNG of your Choice for the Alert
Ei tarvi mitään noista. Tuon tehtävän kun tekee ja sitten resettaa ja tsekkaa pbo tunerista onko siinä edelleen ne -30 vai onko mennyt nollille.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
446
Jos haluutte windowsiin ohjelman millä curvea säädellä, niin 1usmuksen hydra pro on hyvä. Ohjelmasta täppä käynnisty startupissa ja siitä pbo2 välilehdeltä curveen asetukset.

Linkki: Posts of 1usmus from Patreon | Kemono
Suoraan vaan biosista muutokset. Ei noita 1usmuksen puppugeneraattoreita kannata käyttää muuten kuin ehkä heikkona suuntaviivana.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
162
Alivoltituksesta...
5900x, MSI B550 Gaming Carbon Wifi, viimeisin bios ja piirisarjan ajurit. . Mitä en ymmärrä/teen väärin? En oikein ymmärrä, miksi rasituslämmöt nousivat 20 astetta, kun käsittääkseni alivoltittamisen pitäisi nimenomaan laskea lämpöjä? Miksi jännitteet ovat nyt joka ytimessä tismalleen samat?

Kokeilin itse ensimmäistä kertaa koskaan alivoltittaa prosessoria. Ryzen Masterin Curve Optimizer Modesta valitsin Per Core ja sen jälkeen Start Optimizing. Reilun tunnin testin jälkeen sain aliuvoltituslukemiksi -5, -27, -28, -21, -15, -28, -28, -28, -28, -26, -28, -28.

Kävin pistämässä biosista negative -5, -25, -25, -20, -15, -25, -25, -25, -25, -25, -25, -25
Muihin asetuksiin en koskenut, ja Ryzen Masterinkin poistin.

Cinebench 23 -tulos nousi 20050 -> 22000
Maksimikellotaajuudet 4,550Ghz-4,847Ghz -> 4,611Ghz-4,833Ghz
Rasituslämmöt 70 -> 90
Max jännitteet 1.475V-1.494V -> 1.419V joka ytimessä


Edit. Katselin lukemia tarkemmin ja keskimääräinen kellotaajuus nousi 200-250Mhz ja keskimääräinen jännite 1.14V -> 1.23V

Editt. Päivitin HWiNFOn 7.00->7.42 ja nyt maksimikellotaajuudet suurimmassa osassa coreista 4,8Ghz tai 4,9Ghz. Varmaan näytti tuon aiemmin väärin. Kesimääräiset kellotaajuudet samoja kuin aiemmin. Max jännite joko 1,419V tai 1,425V. Lämmöt edelleen Cinebenchissä 90.

Editt. Ilmeisesti tämä menee nyt niin, että prossu yrittää boostailla tuonne lämpörajaan asti?
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Otit PBO:n käyttöön ja siellä on nyt isommat teho/virta rajat tulleet käyttöön kuin oletukset ( 142W ppt, 95A tdc, 140A edc nopealla googlauksella). Ja siksi lämpenee enemmän.
Nykyisellä agesalla (oliko 1207 alkaen) jos edc on yli vakion 140 niin maksimijännite tiputetaan --> 1.425V. Se voi hieman tiputtaa suorituskykyä pelatessa mutta ei vaikuta kaikkien ytimien cinebench rasituksessa, silloin jännitteen pitäisi jäädä muutenkin alemmaksi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 286
Viestejä
4 190 457
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom