Creativen (Sound Blaster) perustaja, Sim Wong Hoo, on kuollut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BIOS
  • Aloitettu Aloitettu
^ Lisättäköön tiedoksi vielä muistosivu Creativen verkkosivustolla: Remembering Sim Wong Hoo (1955 - 4 Jan 2023) (jonne on linkitys myös etusivulta; sivut luettu varhain 6.1.2023). Osanottoja varten mainitaan myös erityinen sähköpostiosoite.

creative-rememb-sim-2023-01-06.jpg
 
Sound Blastereita ollut itsellänikin käytöstä aikalailla sieltä ensimmäisten ajoilta ihan tämän päivän malleihin. Olleet aina toteutukseltaan laadukkaita. Hieno mies oli ja kevyet mullat hänelle.
 
Näitä ns "Tycooneita" oli mennyt viime vuonna 26 hlö ja minua harmitti.
 
Olihan ne kokemuksia kun C64, Amiga ja PC:n vakioäänentoiston jälkeen ekan kerran kaverilla kuuli äänikortin kautta esim. Wolfenstein-pelin huudahduksia. Ja se fiilis kun sai ekan Soundman-äänikortin (koska Sound Blasteriin ei ollu varaa) haettua paikallisen Info-kirjakaupan atk-osaston hyllyltä omaan koneeseen.
 
Ennen 3D-korttien aikakautta oli edellinen tajunnanräjäyttävä kokemus saada ensimmäinen Sound Blaster 16 koneeseen PC speakerin sijaan.
 
Vuonna 1992, kun hankittiin tietokoneeseen Sound Blaster 2.0, niin kaverit nauroi, että "mihin tietokoneeseen tarvitsee äänikorttia?". Niin se maailma muuttuu.

RIP

Ihme kavereita sinulla :)
PC-piipperistä ei missään pelissä tullut kunnon ääniä. Semmoista piipitystä. Ja voi, kuinka hienoja oli LucasFilmin seikkailupelien äänet tuon läpi! Puolet pelinautintoa.
Siis äänet oli tuo, Adlib tai Roland. Ja Roland oli ulkona tavallisen kansalaisen budjetista.

Itse olin kesätöissä ja ostin niillä rahoilla 700mk Sound Blaster 2.0:n. Siinä oli kaikki: monikanavaäänet, fm-emulaatio (eli Adlib-äänet) ja digitaalinen, oliko se 8bit 22khz kanava.. Sitten laitettiin IRQ 7 , DMA 1 ja IO 220h.
 
Viimeksi muokattu:
Aika monia Sound Blastereita tuli käytettyä. Viimeiseksi jäi Sound Blaster X-Fi Elite Pro, joka on vielä hyllyssä.
 
Kepeät mullat, vaikka Creativen toiminta etenkin 90-luvulla oli vähintään kyseenalaista (Creative v. Aureal). Amerikan menoa, amerikan maalla.
 
Ihme kavereita sinulla :)
PC-piipperistä ei missään pelissä tullut kunnon ääniä. Semmoista piipitystä. Ja voi, kuinka hienoja oli LucasFilmin seikkailupelien äänet tuon läpi! Puolet pelinautintoa.
Siis äänet oli tuo, Adlib tai Roland. Ja Roland oli ulkona tavallisen kansalaisen budjetista.

Itse olin kesätöissä ja ostin niillä rahoilla 700mk Sound Blaster 2.0:n. Siinä oli kaikki: monikanavaäänet, fm-emulaatio (eli Adlib-äänet) ja digitaalinen, oliko se 8bit 22khz kanava.. Sitten laitettiin IRQ 7 , DMA 1 ja IO 220h.

Pinball Fantasies toisti itseasiassa ihan hyvää musiikkia pc-piipperistä. Mutta taisivat olla tekijät muutenkin demoskenessä.
 
Kevyet mullat perustajalle.

AWE32 486:ssa toisti todella monen pelin äänet silloin aikanaan. Wings, Command & Conquer, Doom, Warcraft 2 ym jne. :love: Ja myöhemmin sitten AWE64 toisti 400MHz Celeronilla, kunnes myin molemmat pois kun päätin että hyvinhän tästä integroidusta äänikortista äänet tulee. :geek: Nyt vähän harmittaa, mutta elämä on. Joku hyvä pieni MP3 soitinkin oli samalta firmalta itsellä joskus yli 10 vuotta sitten. Nykyään tai jo varmaan 10 vuotta ollut käytössä Creative:n Gigaworks t40 series ii kaiuttimet. :)
 
Vuonna 1992, kun hankittiin tietokoneeseen Sound Blaster 2.0, niin kaverit nauroi, että "mihin tietokoneeseen tarvitsee äänikorttia?". Niin se maailma muuttuu.

RIP

Samoja vuosia, ja minulle se oli käsittämättömän hieno kokemus! Oikeita ääniä peleissä, stereona!
 
Erillaisena nuorena ostin omilla rahoilla PAS 16 -kortin (ProAudio Spectrum) jonka hinta-laatusuhde oli ainakin omasta mielestä kovempi. Ja luontevasti tuosta siirryin GUSiin. Eli onnistuin välttämään koko SoundBlasterin kunnes vuosituhannen alussa keräsin "ultimaattisen" retrokoneen johon tuli AWE,GUS ja joku Roland.

Mutta Creativella ja SoundBlasterilla oli käsittämättömän suuri vaikutus peliPC-aikojen alkutaipaleella ja "koko kansan uudeksi pelikoneeksi" noususta. Monet alkuaikojen ihmetykset PCn ääressä on juurikin koettu kavereilla SBn äänien parissa. Suuren palveluksen PC-maailmalle tosiaan Sim Wong Hoo teki perustamalla Creativen ja tuomalla PClle äänet...
 
Paha mies, tappoi AdLibin ihan vaan pahuuttaan. Hyi hyi.

Keveät mullat.
Tosiaan sai Adlib Goldin myöhästymään ja joudutti siten Adlibin konkurssia. Creative oli Yamahan äänipiirien suuri ostaja ja sai Yamahan viivyttämään äänipiiritoimituksia Adlibille.
 
Ihme kavereita sinulla :)
PC-piipperistä ei missään pelissä tullut kunnon ääniä. Semmoista piipitystä.

Tää musiikki tuli PC-piipperistä:



RealSound oli tekniikan nimi jolla tuo mahdollistettiin:

RealSound is a patented (US US5054086 A) technology for the PC created by Steve Witzel of Access Software during the late 1980s.[1] RealSound enables 6-bit[2] digitized pulse-code modulation (PCM)-audio playback on the PC speaker by means of pulse-width modulation (PWM) drive, allowing software control of the loud speaker's amplitude of displacement. The first video games to use it were World Class Leader Board and Echelon, both released in 1988. At the time of release, sound cards were very expensive and RealSound allowed players to hear lifelike sounds and speech with no additional sound hardware, just the standard PC speaker.[3]
 
Lol just meinasin tulla linkkaamaan ylläolevaa. Äänikortin kautta se oli hieman parempi, mutta lähes samankuuloinen PC piipperin kautta.

Todella erikoinen kokemus oli tuon pelin avaaminen kun ekaksi ei ollut äänikorttia. Mikään muu peli ei kuulostanut "luonnolliselta". Tosin muistaakseni tuo rajoittui vaan tuohon introon.
 
Kepeät mullat. SB on kyllä aika legendaarinen itselle, ysärillä jo taisi olla se "ainoa oikea", ja silloin tosiaan tarvittiin se erillinen äänikortti :geek:
 
Sound Blaster AE-5 toistaa yhä ääntä laadukkaasti. Kiitos ja kevyet mullat.
 
8 bittinen mono blasu oli se ensimmäinen itellä ja sekin päräytti kovasti pc piipperin jälkeen. Muistaakseni kuitenkin 2.0.
 
Serkulla oli SB 2.0, se oli ensikosketus. Omaan kotiin ensimmäisenä tuli Sound Blaster 16, oli joku pakettidiili missä oli myös Creativen 2X CD-ROM -asema
edit: Nykyään ääniä toistaa Sound Blaster Zx
 
Soundblaster Z ollut käytössä jo vuosia, muu kone ympärillä vaihtuu.

Kuulokkeina menossa jo varmaan viidennet Creative Fatality Gaming headsetit, äänenlaatu yllättävän hyvä, itselle riittävä. Ovat edulliset ja mikä tärkeintä, todella kevyet ja huomaamattomat ja hengittävät päässä.
 
Sound Blaster X-Fi(En muista mikä versio) taisi olla viimeinen äänikorti mitä ostin. Ostin siihen vielä se SPDIF moduli että sai laitetty vahvistimeen äänet pcstä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 982
Viestejä
4 417 843
Jäsenet
73 255
Uusin jäsen
Vepe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom