CPU:n ylikellotus

Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
102
Mulla on ryzen 5 2600x prosessori ja haluaisin ylikellottaa sen, mutta ongelmana on että en ole mistään löytänyt tietoa että paljonko se kulkee tällä hetkellä, mistä mie nään sen tiedon? Toinen ongelma onkin sitten itse ylikellotus, yhden youtube videon avulla yritin mutta kone ei niillä asetuksilla jaksanut käynnistyä, jaksaisko joku ystävällisesti kertoa/ linkata hyvät ohjeet ylikellottamiseen? Emolevynä Asus crosshair VI Hero.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Alotampa sillä että mikäli ei ollut tiedossa, niin komponentit on vähän ku arpoja. Toisissa voitto ja toisissa ei, eli testaamalla selviää kuinka kulkee ja millä jännitteellä. Väkisinkin joutuu hieman opiskelemaan aihealuetta jotta ymmärtää miksi tehdään asia X ja milloin säädetään asiaa Y suuntaan tai toiseen. Eikä vaan randomilla säätämään, siitä kun ei tule valmista. :kahvi:

CPU-Z:lla tai vaikkapa HWInfo64 näkee CPU:n tietoja yms, kannattaa asentaa molemmat softat.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
102
Joo, toki, kaikki ei ylikellotu samalla tavalla, mutta silti, olisi kiva tietää paljonko tuo prosessori nyt kulkee. BIOS:ista yritin ehtiä, en löytäny, hw monitorilla, hw infolla ja cpu-z:llä sama homma. Toki, vika voi olla myös siinä että en tiiä miten toi asia merkataan nuihin ohjelmiin
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
218
Youtube on hieno apuväline lähteä etsimään perustason tietoa näistä. Nopeasti koneesta saa epävakaan, jos alkaa säätelemään sitä sun tätä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 846
Sen verran voin antaa apua että mulla ryzen 2600 kulki Prime95 vakaana (small fft) 4.1 GHz 1,325 volttia. Otat tämän vaikka kiintopisteeksi, josta lähet tutkimaan pysyykö vakaana.

Jos pysyy, nostat hieman kellotaajuutta ja yrität uudelleen toistaen kunnes prime95 kaatu jolloin nostat jännitettä hieman ja testaat vakautta. 1,35v on mitä itse en ylittäisi. Joku muu ehkä ylittäisi, mutta eipähän pitäisi prossun hajota.

Sitten kun ei enään kellotaajuutta saa nostettua ilman että prime95 kaatuu, kokeilisin laskea jännitettä vähän kerrallaan kunnes prime95 small fft ei enään ole vakaa. Ja primeä ajaisin vähintään 6h (mielellään 12 h) saadakseni lopullisen varmuuden vakaudesta.

Vähempikin testaus voi hyvin riittää sun käyttöön(eli kone on vakaa sinun käytössä), mutta tällä varmistaisin ettei kone ole missään tilanteessa epävakaa prossun ylikellotuksen takia.

Lisää ohjeita löytää alla olevasta ketjusta


Ehkä joku sinne jaksaa myös vastata. Myös googlesta saa apua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 768
Joo, toki, kaikki ei ylikellotu samalla tavalla, mutta silti, olisi kiva tietää paljonko tuo prosessori nyt kulkee. BIOS:ista yritin ehtiä, en löytäny, hw monitorilla, hw infolla ja cpu-z:llä sama homma. Toki, vika voi olla myös siinä että en tiiä miten toi asia merkataan nuihin ohjelmiin
Ei sitä merkata mihinkään ohjelmiin. Kokeilemalla selviää.

Voi olla 4.1GHz, voi olla 4.0GHz, se täytyy itse kellottaa noihin lukemiin, testata ja sitten voi toimia - tai olla toimimatta. Suosittelen vahvasti ensin opettelemaan kellotuksen perusteita, sitten vasta kellottelemaan.

--

Kellotukseen vaikuttaa:
  • Prosessori, onko kuinka hyvä yksilö.. Ero voi olla, että toinen menee 3.95GHz asti ja toinen 4.15GHz asti - ja tätä ei voi selvittää kokeilematta
  • Emolevy ja erityisesti sen virransyöttö (VRM) - tällä on huomattava merkitys vakauteen. Eli jos saa prosessorin 4.1GHz, niin se ei välttämättä jaksa kuitenkaan toimia sillä kellotaajuudella ja on epävakaa/kaatuilee. Laadukkaalla virransyötöllä varmistat, että prosessorin vakaus kellotettaessa on 100% kiinni siitä, kuinka hyvän yksilön sait, eikä emolevy jarruta tätä. Sinulla kyllä tällä hetkellä on yksi parhaita emolevyjä tuolle Ryzenille, että ei jää tästä kiinni.
  • Jäähy - jos sinulla on se 2600X:n mukana tullut rimpula, niin unohda nämä kellotukset heti. Pois vaan mielestä ja katsotaan asiaa sitten uudestaan, kun edes 120mm-tuulettimella varustettu tornijäähy, esim. Fera 5..
  • Säädetyt voltit - jos VDDCR CPU, VSOC tai LLC ei sano mitään, kannattaa kerrata teoriaa
  • Muistit, infinityfabric - näiden suhde voi olla prosessorin muistiohjaimella liikaa. Yleisesti ensin kellotetaan prosessori ja sen jälkeen muistit..
--

En kyllä suosittele kellotusta, kun siellä räpeltää , mitä räpeltää - niin 3600 on silti nopeampi kun on parempi arkkitehtuuri, pienempi valmistusprosessi ja korkeammat kellot suoraan oletuksena. Vahingossa voi käristää prosessorin tai muuten vaan vähentää komponenttien elinikää.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
102
Niin, eli mulla ei ole mitään mahdollisuutta mistään selvittää että paljonko tuo prosessori kulkee tällä hetkellä ilman ylikellotusta?
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Niin, eli mulla ei ole mitään mahdollisuutta mistään selvittää että paljonko tuo prosessori kulkee tällä hetkellä ilman ylikellotusta?
Avaa CPU-Z, laita vaikka viereiseen ikkunaan Cinebench R23 pyörimään sillä multi-vaihtoehdolla että käyttää kaikkia ytimiä.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
102
Kiitos kaikille avusta, tää on vielä niin uus juttu koko ylikellotus ja oikeastaan koko BIOS kun oon vasta niin vähän aikaa näitä näperrelly. Sain katottua paljonko tämä prosessori kulkee tällä hetkellä ja googlailin niin on ehkä parempi että en tätä ala ylikellottamaan vaan harjoittelen SER- koneilla kun niitäkin muutama löytyy :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 300
Viestejä
4 329 078
Jäsenet
72 192
Uusin jäsen
Jeffersson

Hinta.fi

Ylös Bottom