CPU käy liian kuumana pelatessa 5900X -> 90C (BSOD/Crash)

Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 205
Ongelma seuraava pelatessa, nimenomaan Horizon Zero Dawn, kone ja prossu käy erittäin kuumana 90c ja koko kone kaatuu (Ilman BSODia) ja joudun käynnistämään sammuttamalla virtalähteen omasta power napista ja laittamalla takaisin päälle. Kaikki muut pelit toimii ok, ei kaatumisia.
Katoin HWMonitorilla ja tosiaan prossu käy jopa 90c ja package node peräti 91c, joka aiheuttaa kaatumiseen.
Kun otan kopan sivukyljen auki, peli ainakin toistaiseksi toimi, laskin vähän detaljeja ja rajoitin max fpx.

Speksit:
Fractal Design R6
5900x ja Scythe FUMA 2 CPU jäähy
Strix x570-E
tuf OC 3070
g.skill 2x16 32Gb 3600MHz (ei b-die)
PNY CS3030 2TB
Samsung Evo 860 1TB
WD Black 6Tb HDD
Fractal Design ion+ 860W
2 kpl 1440p monitoria
kotelossa vakiotuulettimet ja CPU ja FAN tuulettimet on kytketty CPU FAN liittimen kautta R6 omalle PWM säätimelle ja siitä kytketty muihin, koska emolla ei ollut tarpeeksi liittimiä

Mulla oli ennen 3950x ja siinä ei ollut samaa, tosin muistit vaihdoin XMP:ltä manuaaliseksi, koska joskus buuttaili, joten muisteista ei pitäisi olla kiinni kaatuminen.
Vaihdoin kesällä prossun ja saattoi ehkä prossusiili mennä huonosti paikalleen, mutta CPU idlelämmöt joku 40-50c max ja kevyt käyttö tuskin yli 70c koskaan menee.
Mutta ongelma toistaiseksi ainoastaan tuo yksi peli, Horizon Zero Dawn, peli on patsattu ja uusin versio on.
Bios 4002, eli toiseksi uusin, näyttis ajurit uusimmat, piirisarjaajurit on noin 1-2kk takaa eli varmaan aika uudet

Mietin, että ehkä kotelon tuuletus ei toimi kunnolla, voisko vaihtaa tuulettimet koteloon, kytkeä suoraaan tuularit emoon, tuo R6 PWM säädin ei varmaan ole optimaalinen.
Riittääkö PSU, HWmonitor näyttää CPU max ollut jopa 160W, näyttis on ylimmässä pci slotissa kiinni.
Näytönohjain ei ainakaan ylikuumene, joku 70c max, eli käy todella viileänä, mutta tuf oc malli puhaltaa suoraan CPU ja muisteille lämmöt, voisko siitä johtua?

Edit, kokeilin juuri benchmarkia HZD:llä ja käytössä rajoitettu FPS 60, CPU kävi joskus 86c lataillessa yms, mutta pelatessa oli noin 74-76x, GPU max koko aikana 57c, sivukotelo kiinni
 
Onko muillakin peleillä korkeahkoja lämpöjä vai selkeästi alhaisempaa? Oletko koittanut ilman kakkosnäyttöä?

Edit. ilmeisesti ongelmaa on yleisemminkin kun google antaa paljon vastaavia kysymyksiä:
 
Onhan tuossa emossa liittimiä vaikka kuinka monta. Cpu-jäähyn tuulettimet cpu-fan liittimeen emolle kiinni. Kotelon kolme menee 2x cha fan ja yksi aio-pump headeriin. Sitten biossista vaan kiekkoja ylös.
 
Onko muillakin peleillä korkeahkoja lämpöjä vai selkeästi alhaisempaa? Oletko koittanut ilman kakkosnäyttöä?

Edit. ilmeisesti ongelmaa on yleisemminkin kun google antaa paljon vastaavia kysymyksiä:
Kohtuukorkeat ollut muillakin, mutta kaatumisia ei, ainoastaan tuo HZD
vois kokeilla ilman toista näyttöä myös.

Onhan tuossa emossa liittimiä vaikka kuinka monta. Cpu-jäähyn tuulettimet cpu-fan liittimeen emolle kiinni. Kotelon kolme menee 2x cha fan ja yksi aio-pump headeriin. Sitten biossista vaan kiekkoja ylös.
Joo pitääpä kokeilla, kattelin emolevyn manuskaa ja mietin vähän tuota, AIO pump taitaa olla always full, mutta sitä pitäisi varmaan pystyä biosista säätämään, tietenkin vois pistää jokun yhdistävän adapterin ja parempia tuulettimiakin vois miettiä, mutta yritän vakioilla ainakin vielä (köyhä).
huomenna vaan työmatkoille paripv ja taas ei ehdi säätään, en oikein enää ole kärryillä kaikista pc jutuista, mutta pakko kait se on säätää ja oppia
 
Kannattaa toki aloittaa ilmeisimmistä eli tarkastaa jäähdyttimen kontakti prossuun ja tahnojen kunto. Kontaktin hyvyyden näkee jäähyn irroittaessa tahnan jättämästä kuviosta.

Pölyt pois kotelosta ja tuuletinpaikat emolta käyttöön, biosista tuuletinprofiilien säätöä kokeilemaan, josko noilla saisi helpostusta. Mutta HZD siis myös erittäin resurssisyöppö peli, toki kaatumisia ei saisi tapahtua.
 
Melkein väittäisin, että kortti dumppaa kotelon täyteen kuumaa ilmaa ja prossu tukehtuu siihen.
 
Melkein väittäisin, että kortti dumppaa kotelon täyteen kuumaa ilmaa ja prossu tukehtuu siihen.
Tämä vois kyllä olla ihan mahdollinen jos nuo R6 kytketyt vakiotuulettimet käy hiljaisella, R6 kyllä hengittää, mutta 2-3 flektiä ois hyvä lisätä ja säätää ilmankierto toimivaksi.
 
Tämä vois kyllä olla ihan mahdollinen jos nuo R6 kytketyt vakiotuulettimet käy hiljaisella, R6 kyllä hengittää, mutta 2-3 flektiä ois hyvä lisätä ja säätää ilmankierto toimivaksi.
Jep. Ilman saanti on ongelmallista, vaikka kaikki paikat edessä olisi täynnä tuulettimia. Yksi hitaasti pyörivä ei kyllä oikein riitä.
 
Melkein väittäisin, että kortti dumppaa kotelon täyteen kuumaa ilmaa ja prossu tukehtuu siihen.
Tämä käynyt mielessä, ja tosiaan nuo kotelon vakiotuulettimet voi käydä hiljaisella, no kuitenkin peli on toiminut ainakin toistaiseksi lyhyillä sessioilla ilman kaatumisia, kun rajoitin nvidian omalla control panelilla pelin max pfs 60.
HWmonitor näytti max cpu 85c, package node 86c, GPU 58 ja GPU Hot spot (mikä tuo on??) 70c, kun käytössä rajoitettu max fps 60.
Eli tuo rajoitettu fps korjaa vähän, mutta viileämmäksi pitää saada :)
pitempää sessiota ei ehdi kuin vasta viikonloppuna.

Kotelossa varmaan liikaa kuumaa ilmaa, pitää miettiä mistä tätä aloittaisi korjaamaan.
 
Sulla on PBO päällä jos on 160W package power. Vakio on muistaakseni 142W.
 
Sulla on PBO päällä jos on 160W package power. Vakio on muistaakseni 142W.
Kannattaiskohan se ottaa pois, mieluiten kyllä pitäisin sen, se varmaan laskiisi vähän suorituskykyä, prossu ja GPU on muuten ihan vakiona/defaulttina.
 
Kannattaiskohan se ottaa pois, mieluiten kyllä pitäisin sen, se varmaan laskiisi vähän suorituskykyä, prossu ja GPU on muuten ihan vakiona/defaulttina.

Kokeile vakiona. Itse päivitin 4c/4t intelistä talvella 5900X:n ja tämä on vakionakin ihan sairas prossu. Mulla on PBO päällä limitit PPT 170W, TDC 125A, EDC 175A. Jos et oo ite säätänyt noita saattaa olla, että emo puskee jotain 300A EDC ja lämmittää ihan turhaan. Suorituskyky parannus on marginaalinen pelatessa.
 
Viimeksi muokattu:
PBO aivan varmasti nostaa lämmöt tappiin. Parempi olisi alivoltittaa.
 
Käytin prossusiiliä irti ja pistin uudestaan tahnat ja paikalleen, pisitn vähän reilummin tahnaa. tuli ehkä liikaakiin, kiireessä ruikkasin tuubista :(
Otin tuon R6:sen pwm fan controlin pois käytöstä ja kytkin nuo tuulettimet suoraan emoon, ja takatuuletin tuohon AIO_FAN liittimeen, se pyörii nyt max rpm koko ajan. Sen näköjään ois voinu kytkeä tuohon M_2_fan siinä olisi parempi fan control.
eipä hirveästi vaikutusta, pikaisen testin jälkeen max temp laski noin 1 asteen, HZD benchmarkin aikana nyt max CPU oli 84c ja package node 85c.

Seuraavat testit menee lähemmäs viikonloppua, työkiireitä, pitää kokeilla tuota PBO pois ja alivoltitusta vielä kun ehtii

tod.näk. paremmat tuulettimet/parempi kotelotuuletus vois auttaa enemmän

E: Tahna on Arctic MX-4
 
Kokeilin tän videon mukaan
säätää tuota offset arvoa negatiiviseksi, ilm. helpoin tapa under voltittaa.
-30 ei toiminut, tuli musta ruutu ja restart kun pääsi windowsiin, -20 toimii nyt ainakin pikaisella testillä
CPU oli viileämpi pari astetta ja idlelämmöt, yms kevytkuormalämmöt oli myös alhaisemmat, cinebench antoi suurinpiirtein samoja arvoja, +/- muutama prosentti.
Asuksen emoissa vähän piilossa, advanced -> AMD overclocking -> precision boost -> ja joku voltage vielä en muista nimee :)
 
CPU oli viileämpi pari astetta ja idlelämmöt, yms kevytkuormalämmöt oli myös alhaisemmat, cinebench antoi suurinpiirtein samoja arvoja, +/- muutama prosentti.
Asuksen emoissa vähän piilossa, advanced -> AMD overclocking -> precision boost -> ja joku voltage vielä en muista nimee :)

Paljon lämmöt cinebench ajossa? Löydätkö saman valikon takaa PBO limits tjsp? Onko PBO limits autolla vai mitkä raja-arvot olet asettanut? Ne limitit näkee myös ryzen masterilla, jos olet sen asentanut. En muuten suosittele asentamaan sen verran ongelmia tullut ton softan kanssa.
 
Paljon lämmöt cinebench ajossa? Löydätkö saman valikon takaa PBO limits tjsp? Onko PBO limits autolla vai mitkä raja-arvot olet asettanut? Ne limitit näkee myös ryzen masterilla, jos olet sen asentanut. En muuten suosittele asentamaan sen verran ongelmia tullut ton softan kanssa.

Cinebench r20 ja r23, noin 70-71c ajossa, r23, ehkä asteen korkeampi. Softan käynnistys, tai joku muu mihin tarvi CPU boostia nosti CPU hetkellisesti 76c, mutta ajossa tuo 70c

Kummallista, cinebench r23 eka ajo oli ok, mutta toinen ajo kaatoi koneen (hard reset), eli ilmeisesti ei ihan 100% vakaa, mutta en tehnyt vielä mitään ja kaikki toiminu ok.

PBO limits on auto, en ole muuttanut kuin tuon offset -20, mutta ehkä vois pienentää. Ryzen masteria ei ole joo, mitä googlella hain niin suosittelivat biosista suoraan säätöä. Saman valikon alta löytyy kaikki, noin miljoona eri säätövaihtoehtoa......
 
Käytin prossusiiliä irti ja pistin uudestaan tahnat ja paikalleen, pisitn vähän reilummin tahnaa. tuli ehkä liikaakiin, kiireessä ruikkasin tuubista :(
Otin tuon R6:sen pwm fan controlin pois käytöstä ja kytkin nuo tuulettimet suoraan emoon, ja takatuuletin tuohon AIO_FAN liittimeen, se pyörii nyt max rpm koko ajan. Sen näköjään ois voinu kytkeä tuohon M_2_fan siinä olisi parempi fan control.
eipä hirveästi vaikutusta, pikaisen testin jälkeen max temp laski noin 1 asteen, HZD benchmarkin aikana nyt max CPU oli 84c ja package node 85c.

Seuraavat testit menee lähemmäs viikonloppua, työkiireitä, pitää kokeilla tuota PBO pois ja alivoltitusta vielä kun ehtii

tod.näk. paremmat tuulettimet/parempi kotelotuuletus vois auttaa enemmän

E: Tahna on Arctic MX-4
Pistitkö vaan hätäisesti nokareen vai levititkö tasaisesti tahnan ennen jäähyn paikalleenlaittoa? Itse en ikinä täysin luottaisi tuohon nokareen laittoon. Mielummin käytän sen hetken aikaa siihen että levittää tahnan tasaisesti ja sitten vasta jäähy paikalleen.
 
Olen aina laittanut nokareen, en levitä ja on toiminut. No kone toimii nyt kaatuilematta, mutta en usko että 100% vakaa on silti, varmaan jokin raskaampi voi kaataa koneen. Voi olla että ei sitä koskaan saakaan, mutta vois noita bios arvoja kokeilla, undervoltagea ja muuta, jäähyihin en enää koske. kotelotuulettimet vois jossain vaiheessa korvata, ne on nää R6 alkuperäiset.

EDIT: Sen verran testailin, että curve optimizer ja ainakin -20 tekee koneen hieman epävakaaksi. Kummallista, raskaat pelit yms toimi ok, mutta kun käynnisteli työpöydällä joitain ohjelmia saattoi kaatua. Pitää vielä miettiä mitä tohon keksii. lämmöt pysyy kyllä nyt kurissa, ainoa mikä kaatoi konen toistaiseksi ollut tuo Horizon Zero Dawn, mutta se toimii nyt, kun pistin nvidia control panelista max fsp 60(pelin sisäinen rajoitin ei toimi)

E2: sen verta testailtu että. koppa auki CPU lämpötila järjestään jopa 10c alempi, eli ongelma lienee kopan tuulettumisessa.
Etupaneeli auki riittää, yläkansi irti on vielä viileämpi. Ei tuo R6:sen airflow ole varmaan kovin hyvä.

 
Viimeksi muokattu:
Noi 3000-sarja vaatii aika pitkälti sen katon avaamisen. Lämmittää niin perkuleesti. Ite taiteilin r7:aan taakse paikat 2x140mm ja loput katosta kiinni.
 
Joo tässä lueskellu, että tuo R6 ei ole hyvä amd uusimmat (ja intel myöskin) CPU:t ja nvidia 3000 sarjalle, liian kuumana käy koppa, varsinkin CPU on kuumana, kun ilman ei kierrä.
noita mietin jos vaihtais stock fanien tilalle, ja ehkä nuo 140mm, kuin useampi 120mm
 
Joo tässä lueskellu, että tuo R6 ei ole hyvä amd uusimmat (ja intel myöskin) CPU:t ja nvidia 3000 sarjalle, liian kuumana käy koppa, varsinkin CPU on kuumana, kun ilman ei kierrä.
noita mietin jos vaihtais stock fanien tilalle, ja ehkä nuo 140mm, kuin useampi 120mm

Mulla 5950x ja yksi tuollainen vetää koteloon ilmaa ja kaksi 120mm pukkaa katosta ulos.
Cpu coolerina noctua dh12.
Koppana fractal r5
Oon kyllä ollut tyytyväinen 120mm tuulettimiin.
 
Olen aina laittanut nokareen, en levitä ja on toiminut. ...
Periaatteessa tällä ei pitäisi olla väliä, mutta itse kyllä ryzeneille pistän kulmista kulmiin "rastin", koska näissähän chipletit ovat ihan muualla kun prossan keskellä. Nyt jos tahna ei olekkaan levinnyt hyvin kulmaan asti niin ...no kyllä sen pitäs silti olla ok, koska ei se chipletti nyt ihan kulmassa ole mutta silti tuo on semmonen joka vähän jännittää itseäni ryzeneiden kanssa.
 
Laittaisin kyllä ryzenille ehdottomasti viivoja useamman vierekkäin tai tosiaan rastin lämpötahnaa.
 
Laita prosessori eco-moodiin Ryzen Masterilla, ainakin pelin ajaksi. Ja varmista, ettei sinne jäänyt muovia, tms. jäähdyttimen ja prosessorin väliin asennuksessa.

Ryzenit ovat "tehtaalla ylikellotettuja" PBO:n kanssa, niin laittamalla automaattiset ylikellotukset pois säästää aika paljon virrankulutuksessa. Olen kyllä itse eco-moodia käyttänyt vain 2600:n ja wraith prismin kanssa, kun se prosessori teki oliko Just Cause 4:n kanssa tuota samaa - lämpeni ja aiheutti kaatumisia. Ei ollut oma kone, mutta minä tätä jouduin selvittämään. Kaatuilut loppu ja ei tarvinnut ostaa uusia laitteita ja wraith prismin kauniit RGB:t sai jäädä.

Noissa 5000-sarjan Ryzeneissä voi myös säätää Curvea, mutta ei ole vielä käytössä 5000-sarjaa minulla tai niillä tutuilla, joille kokoan koneita - niin en osaa siinä auttaa. Eco-moodi on niin yksinkertainen, että teini-ikäinen jonne osaa sen tehdä :)
 
Itselläni on R5 ja lämmöt pysyy vallan hyvin kurissa 5800X+RX6800 yhdistelmällä. Edessä&pohjassa on 2+2 Arctic P14 ja takana yksi. Kierroksia rasituksessa tarvitsee olla vain 800-900rpm eikä oven aukasulla ole merkitystä. Hyvin hiljainen myös rasituksessa.
Nyt kun katselin tuota R6 koppaa niin takaosa näyttää paljon umpinaisemmalta kuin R5:ssa ja ainoa poistoreitti on takatuuletin. Varsinkin tuosta näytönohjaimen lähistöltä. Itse vaihtaisin tuulettimet sellaisiin jotka siirtää ilmaa hyvin filttereiden läpi ja ottaisin pois korttipaikkojen suojapeltejä jotta poistuvalle ilmalle on enemmän reittejä. Nyt tuo näytönohjaimen tienoo on tasku jossa ilma vaihtuu tosi huonosti, varsinkin ku shroudi-pelti estää alhaalta päin puhaltamisen(R5:ssa ei tätäkään). Jos suojapellit ottaa pois, näytönohjaimen ympärille muodostuu virtaus kohti aukkoja ja lämpö menee mukana pois kotelosta. Jos parantaa sisään puhallusta niin myös poistoa pitää parantaa samalla, pelkästään tuuletinremontti ei tule paljoa vaikuttamaan jos ollenkaan.
Muuten siinä uudessa fractalissa on vain pohjassa ja edessä tuulettimia ja takaosa on niin harva kuin mahdollista jotta ilma poistuu helposti. Poistotuulettimet eivät siis ole välttämättömiä jos koppaan pusketaan paljon ilmaa ja ilman ulospääsyä ei estetä.
R6
Define-R6-BKO_10-1.jpg
R5
Define-R5-Black_11-2560x2560.jpg
 
Ongelma seuraava pelatessa, nimenomaan Horizon Zero Dawn, kone ja prossu käy erittäin kuumana 90c ja koko kone kaatuu (Ilman BSODia) ja joudun käynnistämään sammuttamalla virtalähteen omasta power napista ja laittamalla takaisin päälle. Kaikki muut pelit toimii ok, ei kaatumisia.
Katoin HWMonitorilla ja tosiaan prossu käy jopa 90c ja package node peräti 91c, joka aiheuttaa kaatumiseen.
Kun otan kopan sivukyljen auki, peli ainakin toistaiseksi toimi, laskin vähän detaljeja ja rajoitin max fpx.

Speksit:
Fractal Design R6
5900x ja Scythe FUMA 2 CPU jäähy
Strix x570-E
tuf OC 3070
g.skill 2x16 32Gb 3600MHz (ei b-die)
PNY CS3030 2TB
Samsung Evo 860 1TB
WD Black 6Tb HDD
Fractal Design ion+ 860W
2 kpl 1440p monitoria
kotelossa vakiotuulettimet ja CPU ja FAN tuulettimet on kytketty CPU FAN liittimen kautta R6 omalle PWM säätimelle ja siitä kytketty muihin, koska emolla ei ollut tarpeeksi liittimiä

Mulla oli ennen 3950x ja siinä ei ollut samaa, tosin muistit vaihdoin XMP:ltä manuaaliseksi, koska joskus buuttaili, joten muisteista ei pitäisi olla kiinni kaatuminen.
Vaihdoin kesällä prossun ja saattoi ehkä prossusiili mennä huonosti paikalleen, mutta CPU idlelämmöt joku 40-50c max ja kevyt käyttö tuskin yli 70c koskaan menee.
Mutta ongelma toistaiseksi ainoastaan tuo yksi peli, Horizon Zero Dawn, peli on patsattu ja uusin versio on.
Bios 4002, eli toiseksi uusin, näyttis ajurit uusimmat, piirisarjaajurit on noin 1-2kk takaa eli varmaan aika uudet

Mietin, että ehkä kotelon tuuletus ei toimi kunnolla, voisko vaihtaa tuulettimet koteloon, kytkeä suoraaan tuularit emoon, tuo R6 PWM säädin ei varmaan ole optimaalinen.
Riittääkö PSU, HWmonitor näyttää CPU max ollut jopa 160W, näyttis on ylimmässä pci slotissa kiinni.
Näytönohjain ei ainakaan ylikuumene, joku 70c max, eli käy todella viileänä, mutta tuf oc malli puhaltaa suoraan CPU ja muisteille lämmöt, voisko siitä johtua?

Edit, kokeilin juuri benchmarkia HZD:llä ja käytössä rajoitettu FPS 60, CPU kävi joskus 86c lataillessa yms, mutta pelatessa oli noin 74-76x, GPU max koko aikana 57c, sivukotelo kiinni
Ihan ensimmäiseksi laita prossu vakioksi (PBO pois päältä). Sen ei kuulu viedä 160 W vaan 130-142 W. Peleissä ero ei näy, mutta videon pakkaamisessa eron voi mitata kellolla. Sinulla on lämpöjen kanssa ongelmia, joten vakioksi vaan. Alivoltitukseen ei pitäisi olla aihetta noilla komponenteilla tuossa kotelossa.

Pelkän prossun rasituksessa lämmöt olivat normaalit, joten kotelon ilmanvaihto ei ole riittävä peleihin, jotka rasittavat näyttiksen lisäksi prossua kunnolla.

Kotelo on hyvä, mutta vaimennettu etupaneeli ahdistaa hieman.

Varmista, että kaikki kotelo- ja prossutuulettimet pyörivät vähintään 900-1000 rpm myös sen ongelmapelin pelaamisen aikana. Varmista myös puhallussuunnat, eli edestä/alhaalta sisään ja takaa/katon takaosasta ulos.

Tee näitä toimenpiteitä niin pitkälle asti, kunnes lämmöt ovat tyydyttävät:

1. Puhalla paineilmaa ja imuroi suodattimien lisäksi ne etupaneelin sivuritilät täysin puhtaaksi.

2. Poista ylimääräiset kiintolevykehikot tai sijoittele ne esteettömämmin.

3. Poista pystysuuntaisten lisäkorttipaikkojen molemmat peitelevyt.

4. Vaihda kattoon pelkkä suodatinlevy.

5. Liu'uta takatuuletin alimpaan asentoonsa, jotta näytönohjaimen lämpö ei häiriköi prossujäähyä.

6. Teippaa leveällä ja tuoreella maalarinteipillä umpeen kaikki ylimääräiset aukot ja rei'ät edestä ja pohjasta, eli mm. alemman etutuulettimen alla oleva 140 * 80 mm sekä pohjan tyhjät tuuletinaukot. Näin viileä ilma ei pääse karkaamaan kulkematta kuumien komponenttien kautta.

7. Vaihda eteen 3 kpl. pölysuodattimen kanssa hyvin toimivia tuulettimia, esim. Arctic P12 tai Noctua A12 (pirun kallis!). Muista teipata tuulettimien pienennyksestä paljastuneet 10 mm leveät aukot etupellissä sivuilta umpeen. Arvelen 3 * 120 olevan parempi kuin 2 * 140. Etupaneelin sivujen ahdas rei'itys tulisi näin käytettyä paremmin hyväksi koko korkeudeltaan. Kolmen pienemmän alankin pitäisi olla 10 % suurempi, jos napojen halkaisijat ovat samat 120 mm vs. 140 mm.

8. Lisää kattoon mahdollisimman taakse 1 * 120/140 mm, eli vaikkapa vapautunut vakiotuuletin.

9. Lisää pohjaan etummaiseen paikkaan toinen vapautunut vakiotuuletin ja korjaa teippaukset sen mukaisesti.

10. Napsauttele sivuleikkureilla takatuulettimen hunajakenno pois, jotta poistotuulettimen tehokkuus paranee. Sormisuojaksi voit laittaa perinteisen pyöreän lankaritilän. Niitä saa mustanakin.

11. Poraa/nipsaise pienillä sivuleikkureilla etupaneelin sivuritilöiden tikuista joka toinen tai jopa kaksi kolmasosaa pois, jotta tuulettimet saavat isommalta alalta ilmaa.


Kohdat 1-6 eivät maksa juuri mitään ja ovat helppoja toteuttaa. Rahanmenoa on tiedossa kohdassa 7. Kohdat 10-11 vaativat kädentaitoja ja kärsivällisyyttä.

Liitin mukaan pari kuvaa omista teippailuista ja lankaritilämodista. Kuvassa on 2 * 140 mm Noctua A14. Minusta ne ovat aika äänekkäitä puhisijoita 700-800 rpm yläpuolella, eli en varauksetta suosittele. Minulle ei tosin edes mahtuisi 3 * 120 mm, joten näillä mennään.



Edit. Lisätty kohta 10 ja 11.
 

Liitteet

  • Silencio S400 uusi ritilä takana.jpg
    Silencio S400 uusi ritilä takana.jpg
    340,3 KB · Luettu: 47
  • S400 Silencio etupaneeli teipattu.jpg
    S400 Silencio etupaneeli teipattu.jpg
    295,1 KB · Luettu: 47
Viimeksi muokattu:
Tuota hunajakennon poiston merkitystä ilman liikkumiseen ja äänekkyyteen ei usein korosteta tarpeeksi. Ero ilmavirtaan on jotain luokkaa 30% ja äänessä vielä suurempi.
 
Itselläni on R5 ja lämmöt pysyy vallan hyvin kurissa 5800X+RX6800 yhdistelmällä. Edessä&pohjassa on 2+2 Arctic P14 ja takana yksi. Kierroksia rasituksessa tarvitsee olla vain 800-900rpm eikä oven aukasulla ole merkitystä. Hyvin hiljainen myös rasituksessa.
Nyt kun katselin tuota R6 koppaa niin takaosa näyttää paljon umpinaisemmalta kuin R5:ssa ja ainoa poistoreitti on takatuuletin. Varsinkin tuosta näytönohjaimen lähistöltä. Itse vaihtaisin tuulettimet sellaisiin jotka siirtää ilmaa hyvin filttereiden läpi ja ottaisin pois korttipaikkojen suojapeltejä jotta poistuvalle ilmalle on enemmän reittejä. Nyt tuo näytönohjaimen tienoo on tasku jossa ilma vaihtuu tosi huonosti, varsinkin ku shroudi-pelti estää alhaalta päin puhaltamisen(R5:ssa ei tätäkään). Jos suojapellit ottaa pois, näytönohjaimen ympärille muodostuu virtaus kohti aukkoja ja lämpö menee mukana pois kotelosta. Jos parantaa sisään puhallusta niin myös poistoa pitää parantaa samalla, pelkästään tuuletinremontti ei tule paljoa vaikuttamaan jos ollenkaan.
Muuten siinä uudessa fractalissa on vain pohjassa ja edessä tuulettimia ja takaosa on niin harva kuin mahdollista jotta ilma poistuu helposti. Poistotuulettimet eivät siis ole välttämättömiä jos koppaan pusketaan paljon ilmaa ja ilman ulospääsyä ei estetä.
R6
Define-R6-BKO_10-1.jpg
R5
Define-R5-Black_11-2560x2560.jpg
Oma R6 on vesillä ja pölysuodattimet pois edestä ja katosta. Kennot edessä ja katossa joista sisään ja lisäksi pohjasta. Ulos takaa ja lisäksi kaikki korttipaikat avattu. 400 - 500 rpm riittää nettiselailussa, pelatessakin suhteellisen hiljainen. Imuroin muutaman kerran vuoteen mieluummin, pölysuotimet tässä mallissa on liian tiheät jotta hiljaisesti voisi jäähdyttää ja kellottaa.
Jaa, puoli vuotta mennyt eikä ole tarvinnut imuroida, ehkä kerran vuodessa riittää.
 
Joo kiitos vinkeistä, mietin mistä aloittaisi..
Nyt on kopan etupaneeli auki koko ajan ja katto pois niin riittää toistaiseksi.
Ajattelin arctic p12 tai p14 ostaa muutamat alkuun, nuo teippaukset vois tehdä kun ehtii.
Ja aika helppo nakki ottaa pci slottien levy pois.

Selkeästi ongelma se, että kopassa ei ilmavirta kierrä kunnolla ja pelkät tuulettimien vaihdot ei riitä välttämättä.
 
Hmm.. onks siinä tuommonen tuo katto https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2017/12/define-r6-19.jpg eikä umpinainen?

Jos on niin eikun vaan etupaneelista (ja pohjasta jos mahdollista ja sinnekkin pölyfiltteriä saa) mahd. paljon ilmaa sisään puskien ja katossa vaikka "vapaa virtaus ulos".

Pitäs ilma kiertää paremmin. Jättäisin PCIE-braketit paikoilleen, koska haluat nimenomaan poiston kopasta ylhäältä ulos.

edit: Itselläni nimittäin ryzen 5800x ja gtx 1080TI puskee myös senverran lämpöä, että huomaan kyllä kädellä lämpimän puhalluksen. Ja koteloni kaiken lisäksi on (mielestäni) vielä tuota R6:sta huomattavasti väljempi Phanteks Enthoo PRO, ikkunallinen ATX-täystornikotelo, musta - 108,90€ Phanteks Enthoo Pro, ilmaa sisälle puskee 4kpl 14cm tuulettimia (2 edessä, 2 pohjassa) ja ulos taas 4kpl 12cm tuulettimia (joista 3kpl 360mm radin läpi). Tuuletinkäyrät viritelty että kotelossa kokoajan ylipaine.
 
Viimeksi muokattu:
R7:lla ainakin no todettu että etupaneeli pitää aukaista/ottaa pois, jos haluaa nykyaikaisia koneita pyöritellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 183
Viestejä
4 504 174
Jäsenet
74 337
Uusin jäsen
Sipulix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom