Ratkaistu CPU jatkuvasti täysillä

Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
44
Hei taas. Olen jo koko päivän yrittänyt selvitellä tätä, mutta en löytänyt internetistä mitään järkevää selitystä.
Elikkä, ongelmana tällä kertaa on, että tehtävienhallinnan mukaan prosessorini on jatkuvasti täydellä nopeudella (speed +5GHz), vaikka utilization on alle 10%.
BIOS on päivitetty uusimpaan, olen sulkenut jokaisen taustalla pyörivän ohjelman, olen tarkistanut power management (Balanced; low: 5%, full: 100%).

Tietokone on itse kasattu pari päivää sitten ja windows 11 asennettu puhtaana. Prossuna I9-14900K, emolevynä Asus Z790 Dark Hero.
Ongelmaa on ollut myös prossun korkea lämpötila idlessä (50-70C). Voiko toi jatkuva CPU speed olla se syypää korkeaan idle lämpötilaan?
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
453
mitä hwinfo64 näyttää effective kelloiksi? kyllä mullakin 7800x3d pyörii jossain 4,5ghz nurkilla mutta effective kellot taas 150-300mhz eli käytännössä idle.

mikä jäähy käytössä ja millä kierroksilla tuuletin/tuulettimet? mitä watteja hwinfo64 näyttää kulutukseksi idlenä? jäähyssä unohtunut muovi pohjaan?
 
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
44



Coolerina on edelliseltä koneesta Asus Ryujin II. Käytetty mukana tulleet LGA1700 kiinnikkeet, muovi toki aina tarkistetaan ja poistetaan ennen käyttöä. Olisi ollut muuten ongelmana jo edellisessä koneessa. Valitettavasti en pysty kattoo mitään pumpun flow rate, tai mitään, kun siinä on typerä AIO oma hubin kautta joutuu kytkee emolevyyn (Micro usb ja USB2.0, ei ole mitään 3/4-pin). Tuulettimina taas kaikki Lian Li SL120 V2, jossa toki tietenki myös oma hubi..
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 097
Hei taas. Olen jo koko päivän yrittänyt selvitellä tätä, mutta en löytänyt internetistä mitään järkevää selitystä.
Elikkä, ongelmana tällä kertaa on, että tehtävienhallinnan mukaan prosessorini on jatkuvasti täydellä nopeudella (speed +5GHz), vaikka utilization on alle 10%.
BIOS on päivitetty uusimpaan, olen sulkenut jokaisen taustalla pyörivän ohjelman, olen tarkistanut power management (Balanced; low: 5%, full: 100%).

Tietokone on itse kasattu pari päivää sitten ja windows 11 asennettu puhtaana. Prossuna I9-14900K, emolevynä Asus Z790 Dark Hero.
Ongelmaa on ollut myös prossun korkea lämpötila idlessä (50-70C). Voiko toi jatkuva CPU speed olla se syypää korkeaan idle lämpötilaan?
Laittamasi kuvan mukaan tehollinen kellotaajuus oli ollut keskimäärin vähän yli 0,2 GHz, ja alimmillaan 0,16 GHz, mikä kuulostaa asialliselta.

Lämpöongelmaa kuva ei kertonut, sillä ydinten lämpötila oli noin 30-40 C. Puhuit 50-70 C idlessä. Ehkä se ei ole ollutkaan idleä, vaan tuore asennus on ruksutellut omiaan. Kokeile rasituslämmöt ja vertaa vastaaviin. Jos kaikki kunnossa, niin kovaa ajoa kovalla koneella.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
453
kuvien perusteella en minäkään näe ongelmia, joku taustalla varmaan vähän ruksutellut ja hetkellisesti nostanut lämpöjä mutta kellot ja lämmöt on ihan ok. kuten tommizeliard edellä mainitsi niin testaa rasituslämmöt ja jos ei niiden kanssa ongelmia niin kovaa ajoa vaan.
 
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
44
Laittamasi kuvan mukaan tehollinen kellotaajuus oli ollut keskimäärin vähän yli 0,2 GHz, ja alimmillaan 0,16 GHz, mikä kuulostaa asialliselta.

Lämpöongelmaa kuva ei kertonut, sillä ydinten lämpötila oli noin 30-40 C. Puhuit 50-70 C idlessä. Ehkä se ei ole ollutkaan idleä, vaan tuore asennus on ruksutellut omiaan. Kokeile rasituslämmöt ja vertaa vastaaviin. Jos kaikki kunnossa, niin kovaa ajoa kovalla koneella.
Jostain kumman syystä screenshot hetkellä lämmöt tippui aika reilusti, varmaan kun parvekeovi ollut auki. Tässä kirjoitushetkellä pomppii taas siinä 47C-64C ilman mitään taustaohjelmaa pyörimässä. Softa asiat menee minulla täysin ohi. Tutulla on melkein täysin identtinen kone, mutta ilman prossun speed jatkuvasti täysillä. Molemmat ollaan ihan uunoja näissä asioissa. Tässä varmaan auta muuta kuin ettiä joku paja mistä joku voisi tulla katsomaan paikanpäällä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Jostain kumman syystä screenshot hetkellä lämmöt tippui aika reilusti, varmaan kun parvekeovi ollut auki. Tässä kirjoitushetkellä pomppii taas siinä 47C-64C ilman mitään taustaohjelmaa pyörimässä. Softa asiat menee minulla täysin ohi. Tutulla on melkein täysin identtinen kone, mutta ilman prossun speed jatkuvasti täysillä. Molemmat ollaan ihan uunoja näissä asioissa. Tässä varmaan auta muuta kuin ettiä joku paja mistä joku voisi tulla katsomaan paikanpäällä.
Kerro mitä lämmöt ovat rasituksessa?
 
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
44
Taisi ongelmana olla Asus Multicore Enhancement ja ehkä myös Asus Aura. Ainakiin Asus Auran poistaminen rauhoitti hieman. Idle ollut nyt 30-40C ja pelin aikana 55-60C.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Taisi ongelmana olla Asus Multicore Enhancement ja ehkä myös Asus Aura. Ainakiin Asus Auran poistaminen rauhoitti hieman. Idle ollut nyt 30-40C ja pelin aikana 55-60C.
Asuksen softat on surullisen huonot, aiheuttavat varmaan kaikilla ongelmia. Multicore enhancement kannattaa pitää päällä.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 444
Armory crate jos on asennettu niin toimii kun virus eli hidastaa konetta sitä ei kannata käyttää ja nyt on ollut 4 emolevyä eri alustoilla ja kaikki ovat olleet samanlaset toimii hetken ja sen jälkeen alkaa ongelmat sama AM5 emo kanssa.
Harmittaa hieman kun ei saa oled paneli toimimaan ilman sitä ja matrix paneli ei myöskään.
Rgb saa toisilla ohjelmilla toimimaan jos on pakollinen varuste.

Myös yksi asetus voi koittaa poistaa käytöstä eli kiintolevy/ssd indeksointi pois käytöstä se turhaan suorittaa taustalla mutta varoituksen sana jos kiintolevy on täynnä se kestää hetken poistaa käytöstä.
Asetus löytyy kiintolevyn ominaisuudet välilehdestä.
Myös pitää muistaa että tuo 14900k prossu käy erittäin korkeilla lämpötiloissa jatkuvaasti kun on tappiin asti kellotettu vakiona eli 100 astetta on normi lämpötila ja contact frame osto voi harkita niin saa sen lämpötilan hieman alas.
Myös alivoltitus voi koittaa niin saa ehkä lämmöt alas mutta se on prossukohtainen.
Onhan intel piirisarja ajurit asennettu?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 959
Taisi ongelmana olla Asus Multicore Enhancement ja ehkä myös Asus Aura. Ainakiin Asus Auran poistaminen rauhoitti hieman. Idle ollut nyt 30-40C ja pelin aikana 55-60C.
Aura-palvelu lisää tosiaan jopa muutaman prosentin prosessorin kuormaa, joka ainakin AMD:lla nostaa idle-lämpöjä muutamia asteita. Käsittämättömän raskas sovellus kun miettii kuinka monta corea ja threadia prosessoreissa alkaa olemaan. Muutenkin toki kannattaa kokeilla sulkea aivan kaikki sovellukset tehtäväpalkista oikealla hiirennapilla, jos mahdollista, kuten olit jo tehnytkin. Jos on vaikka Battle.net, Steam, GoG ja muut loaderit auki, niin näissä pyörivät ikkunat ja mainokset sun muut ainakin tuppaavat viemään aivan inasen myös CPU:ta. Tietysti myös oma suositukseni ettei asentelisi mitään, mitä ei tiedä tarvitsevansa, ja asennetuissa sovelluksissa laittaa vain halutut sovellukset käynnistymään automaattisesti Windowsin mukana.

Tuo 14900K:han boostaa oletuksena 6 GHz kelloille, kun käytetään muistaakseni 1-2 ydintä, eli kun vaikka se Aura Sync on päällä niin se todennäköisesti pyörii juurikin parilla corella ja siksi nostaa boost-kellot tappiin.

MCE:n ei pitäisi sinänsä nostaa lämpöjä, se taitaa nostaa näillä vain tehorajaa.
 
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
44
Tosiaan en kyllä tiedä oliko i9-11900KF lämmöt pienemmät koska oli bottleneck 4090 näyttikselle? Laskurin mukaan oli 19.3% bottleneck, nyt uudella I9-14900K saa kaiken tehot irti ja sen takia lämmötkin korkeat? Olen kokeillut sulkea kaikki taustaohjelmat. Armoury Crate oli vaan ajureiden takia, mutta voisi varmaan uninstallaa nyt pois.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Tosiaan en kyllä tiedä oliko i9-11900KF lämmöt pienemmät koska oli bottleneck 4090 näyttikselle? Laskurin mukaan oli 19.3% bottleneck, nyt uudella I9-14900K saa kaiken tehot irti ja sen takia lämmötkin korkeat? Olen kokeillut sulkea kaikki taustaohjelmat. Armoury Crate oli vaan ajureiden takia, mutta voisi varmaan uninstallaa nyt pois.
Noilla pullonkaulalaskureilla ja niiden tuloksilla voi heittää vesilintua. Täyttä huuhaata. 14900K kuluttaa melkein saman verran kuin näytönohjain niin tietysti lämpöä on kopassa silloin enemmän.
 
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
44
Myös Windows 11 olisi ensimmäistä kertaa, tiedä jos on jotain piiloasetuksia. Ollut tähän asti Windows 10. Aika janoinen 14900K.. melkeinpä tuntuu, että olisi pitännyt vaihtaa AMD:n puolelle.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 444
Asus on hieman ajureiden suhteen outo kun uusimmat saa vain armory crate kautta ja tukisivuilla on vanhoja ajureita.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 524
Viestejä
4 202 528
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom