Commodore julkisti uusintaversion legendaarisesta TAC-2-peliohjaimesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Aikamme legenda, kaikkien urheilupelien sankari TAC-2 tekee paluun liki alkuperäisessä muodossaan viidessä eri kuosissa ja tietenkin Commodore 64 -yhteensopivana.
commodore-tac-2-splash-20260813.jpg

Commodore nimi palasi nostalgiapiireistä nykypäivään viime vuonna, kun brändi palasi eloon uuden omistajan ja yhtiön vanhojen veteraanien voimin. Nyt yhtiö on tekemässä seuraavan kulttuuritekonsa Commodore 64 Ultimaten jälkeen. Yhtiö toki julkaisi välissä myös Callback 8020 -puhelimen, mutta sillä ei ollut vastaavaa esi-isää historian hämärissä, mikä olisi voinut tehdä siitä vastaavan kulttuuriteon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/shorts/9PgpWJELzH4

Commodore on julkistanut uuden version kaikkien aikojen peliohjaimesta, TAC-2:sta. Suncomin TAC-2 eli Totally Accurate Controller MK2 oli alkuperäisen Commodore 64:n aikaan suoranainen legenda ja luultavasti ainut peliohjain, joka selvisi aikansa urheilupelien äärimmäisestä rääkistä. Ainakin useimmiten.

TAC-2 muistuttaa monin tavoin arcade-ohjainta. Muovisen pyöristetyin kulmin varustetun alustan keskeltä nousee metallinen tikku, jonka päässä on pallo, ja sen edessä kaksi painiketta. Ohjain oli digitaalinen suosituista mutta usein parjatuista mikrokytkimistä vapaa peliohjain, joka ei pettänyt kovemmissakaan paikoissa.

Commodore on nyt hankkinut kaikki oikeudet ohjaimeen ja julkistanut siitä uuden version. Se ei ole täysin identtinen esikuvansa kanssa, vaan jopa logo on vaihdettu uuteen, jossa C ja väliviiva, tai paremminkin välipiste, on korvattu Commodore-logon ”kananhuulisella” C:llä. Lisäksi mukana on uusia värivaihtoehtoja ja jopa LED-valaistusta tietyissä malleissa.

Dramaattisen logouudistuksen ohella myös itse ohjainsauvaa on uudistettu. TR-418-renkaan venttiili on nykypäivänä huomattavasti alkuperäistä heikompi, joten Commodore mallinsi alkuperäisen osan ja valmisti sille teräksisen korvaajan. Yhtiön mukaan uusi versio on mahdollisesti jopa alkuperäistä kestävämpi. Yllä olevassa kuvassa vasemmalla on alkuperäinen kumivartinen, kromatulla kuorella varustettu versio, oikealla uusi teräksinen vastine.

TAC-2:sta tulee myyntiin viisi versiota. Knight Black vastaa värimaailmaltaan alkuperäistä mustine runkoineen ja nuppeineen sekä oranssinpunaisine painikkeineen. C= White lainaa Slimline C64C:n vaaleaa beigeä rungossaan ja käyttää harmaita nappeja ja nuppia. BASIC Beige on beigellä rungolla ja rusehtavalla nupilla sekä LED-valoin oransseiksi valastuilla napeilla, kun Starlight Edition repäisee kunnolla läpikuultavalla rungolla, punaisilla läpikuultavilla napeilla ja nupilla sekä sinisellä LED-valaistuksella. Founders Edition on puolestaan varustettu kullankeltaisella läpikuultavalla rungolla, keltaisella valaistuksella sekä kullalla PVD-silatuilla painikkeilla.

Uusi TAC-2 on täysin yhteensopiva kaikkien klassista 9-pinnistä ohjainporttia käyttävien laitteiden kanssa. Mikäli joku haluaa käyttää ohjainta modernimmissa kokoonpanoissa, suosittelee yhtiö kääntymään USB-adaptereita valmistavien yritysten puoleen.

Commodore TAC-2 saapuu myyntiin näillä näkymin 20. lokakuuta, mutta sen ennakkotilaukset ovat käynnissä jo nyt. Ohjaimen ennakkotilaushinta on verottomana tässä vaiheessa 43,33 euroa, pois lukien Founders Edition, joka kustantaa 55,48 euroa.

Lähde: Commodore

Tässä kun on joku tovi tullut odotettua kloonia tästä, niin eipä olisi arvannut, että osuu näinkin lähelle alkuperäistä. Ainoa moite siitä oli melko tunnottomat painikkeet, kasan muita paikoin melko merkillisiä keppejä kokeneena se oli muutoin yksinkertaisuudessaan enemmän kuin johtonsa mitan muita edellä. Harhahypyt Rick Dangerousissa menivät melko lailla omaan piikkiin. Tai haluun kuulla riipivä kuolinhuuto, joka oli tiemmä pelintekijän itsensä tuotantoa.

Saa nähdä, kumpi tulee ensin, TAC-2 vai ArcadeR, joka tuli tilattua 12/25 ja RetroRadiocsin mukaan saattaa vielä jouluksi ehtiä. Jää vielä reilusti aikaa päivitellä emulaattorit joka tapauksessa.

• Tykkää
Reactions: 3me
Onkohan molemmat napit piuhoitettu samaan, vai saisiko tämän Amigassa toimimaan kaksinappisena joystickinä?

Onkohan molemmat napit piuhoitettu samaan, vai saisiko tämän Amigassa toimimaan kaksinappisena joystickinä?
Toimii Amigassakin. Ulkomuistista kaikki 9-pin joystickit on yhteensopivia kaikkien samaa liitintä käyttävien vehkeiden kanssa

Edit: äh, ymmärsin väärin ilmeisesti

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen ainakin toimi yksinappisena ja niin varmaan tämäkin. Kaiketi tuon molempikätisyyden ja melko vähäisen pelituen takia.

Pakko varmaan silti ostaa. Minulla on jo kyllä yksi Competition Pro USB, jonka modasin Amigalle kaksinappiseksi joystickiksi 9-pinniselle liittimelle.

TAC-2 on tosiaan aikamoinen legenda, kesti aikanaan paljon rankkaa käsittelyä mm Track'n & Fieldin rämpyttelyä :) Kestävyydeltään ihan toista luokkaa, kuin 80-luvulla yleistyneet mikrokytkin -pohjaiset joystickit - Niihin kun sai aika usein vaihdella kytkimien jousia, jousten mennessä hajalle (ainakin Spectravideon joystikeissä).

Olin jo tilaamassa mutta pirulaiselle tulee hintaa melkein 90€ ja jää vielä tulliin josta lisää maksuja. Jäi nyt sitten ostamatta, eikä tämä edes ollut founders edition.

Tuo että muka tuhoutumaton.. Sopiva raivokohtaus kun sattui päälle kun peli ei mennyt niinkuin piti niin sulla oli TAC-2 jossa sisällä kolisi geishapallo. :D

Tuo että muka tuhoutumaton.. Sopiva raivokohtaus kun sattui päälle kun peli ei mennyt niinkuin piti niin sulla oli TAC-2 jossa sisällä kolisi geishapallo. :D
Kuulostaa siltä kiinatuotantona tehdyltä halvemmalta versioita, sen pallo ei ollut ruuvattu varteen kuten originaalissa

Muistanpa jopa että joskus C64 Decathlon pelissä viriteltiin TAC-2 kiinni kuviosahaan ja sillä sitten juoksemaan aika kovia aikoja 100 metrin ja 1500 metrin juoksuihin. Tikku kesti moisenkin käsittelyn.
Käsi ja tikku oli kyllä kovilla kun Decathlonin 1500 tuli juostua, oli tikku mikä tahansa. Tuossa varmaan auttoi toi kuviosaha aikalailla.

Joku kaunis päivä kunhan olen rahoissa niin C64 Ultimate ja TAC-2 menee samaan tilaukseen. :hungry:

Onkohan tässä paremmat tulitusnapit vai kestääkö ne edelleen noin kolme käyttökertaa. Noh, jossain nurkissa vissiin yksi Tac 2 pyörii. Pitääpä verrata että onko parempi vai huonompi kuin ArcadeR joka ei ole paras mahdollinen Boulder Dash tyylisissä neljään suuntaan ohjattavissa peleissä.

usein parjatuista mikrokytkimistä vapaa peliohjain,

Kyllä mun mielestä niissä kaikissa huonoissa tikuissa oli jotain muuta kuin mikrokytkimet, toisin kuin kestävissä.

Kyllä mun mielestä niissä kaikissa huonoissa tikuissa oli jotain muuta kuin mikrokytkimet, toisin kuin kestävissä.
Kalvo- ja liuskakytkimiä käytettiin paljon. Pelit 1989 kevät lehdessä on hyvä Jyrki J. J. Kasvin kirjoittama artikkeli peliohjaimista: "Atarin tikusta Wicon kännykkään: viisi vuotta peliohjaimia". Siinä on myös käyty läpi noita alkuajan kytkinvirityksiä. Artikkelissa TAC-2 on saanut kommentin: "Pallopäiden kuningas!"

Kyllähän näitä oli 4 kappaletta pakko laittaa tilaukseen niin pääsee perheen kanssa battlefieldiä pelailemaan. Tässä on 360 liikerata johon hiiri ei pysty.

Viimeksi muokattu:
Olin jo tilaamassa mutta pirulaiselle tulee hintaa melkein 90€ ja jää vielä tulliin josta lisää maksuja. Jäi nyt sitten ostamatta, eikä tämä edes ollut founders edition.
Ei siitä lisämaksuja tule kun verot on maksettu.
Knight Black veroineen ja toimituskuluineen menee just yli 100$ tänne savoon. Jäi ostamatta.

Noita olen tuhonnut ainakin 3kpl enimmäkseen track and field tai vastaavassa pelissä.
Oli ainoa ostamisen arvoinen kaikki muut lahosi todella nopeasti.
Toivottavasti paransivat nappien kontaktipintoja kun se oli vanhassa versiossa heikko kohta kun tuli hieman kulumaa pintoihin niin ei tunnistanut kaikkia painalluksia.
Muistakseni tuo kuulapää katkesi ainakin kahdessa.

Yksi surkea joystik oli tuo fligh controller se muistaksen kesti kahden käyttökerran verran oli niin jäykkä että muoviosat eivät kestäneet.

VG-200AQ malleja oli myös useampi niistä meni kaikki noi mikrokytkimet tai nappi painui sisään.

Näitä kans miettisin pari päivää sitten. Vähän turhan korkea hinta ja laatu on kysymysmerkki niin jää ehkä tilaamatta. Katsotaan nyt ensimmäiset oikeat arvostelut ja harkitaan sitten uudestaan jos vielä saa.

Mennään edelleen alle 10 euron Atari 2600 klooneilla. Niissä on hinta-laatusuhde kunnossa. Tilasin niitä itseasiassa juuri lisää kun kovaa rämpytystä tiedossa :)

Mulla oli jossain kasarin puolivälin tienoolla yks tommonen tac2 ja se ei menny hajalle ei sitten millään. Vitutuksissaan tuli monesti nakeltua pitkin seiniä sitä ja hakattua pöytään ja aina se vaan toimi. Toinen ohjain oli se terminator käsikranu- ohjain, joka kans kesti kyllä hyvin vuosikausia mitä kuusnepalla pelailtiin.. ah noita aikoja :love:

TAC-2 oli aikanaan oma suosikkini. Vain autofire puuttui. Tässä uusiomallissakaan ei taida olla sitä.

Hitto fomotti niin tilasin kuitenkin pari :cool: Noin 66 eur tuli kpl-hinnaksi postikuluineen ja tulli vie osansa.

Multa saa privana reffin jos joku haluaa kympin pois.

Kuulostaa siltä kiinatuotantona tehdyltä halvemmalta versioita, sen pallo ei ollut ruuvattu varteen kuten originaalissa
Muutama Tac tuhoutui juuri tuolta palloa edeltävästä ohuesta varresta, eli napsui vain poikki kovemmassa koitoksessa.

Mä kyllä aikanaan vihasin tuota TAC-2:sta, jäykkä ja tunnoton. Olin aina mikrokytkinfani, mutta tottahan se oli että ei Comp PRO:lla tai mun itse suosimalla QSII:lla päässyt kyllä mitenkään samoihin kestoihin kun TAC:illa. Mikrobitissä taisi joskus olla joku ohje oman mikrokytkintikun rakentelemiseksi (puusta!) ja siinä oli kyllä mun muistaakseni aika pomminvarma toteutus jossa tikku otti kiinni aika järeään rajoittimeen ennenkuin mikrokytkin rusahti :hmm:

TAC-2:n yksinkertainen rakenne oli sen heikkous ja vahvuus.

Napit aktivoituvat, kun niitä painoi tarpeeksi, että napin pohjassa oleva metallilevy yhdisti sen alla molemmin puolin olevat metallit ja virtapiiri sulkeutui. Napeissa ei ollut "tuntumaa" vaan ne vain painettiin tarpeeksi voimakkaasti pohjaan.

Ohjauksessa tikun alaosan metallipallo osuessaan johonkin neljästä metalliliuskasta sulki virtapiirin ja määritti suunnan. Ohjaus ei mitenkään tue välisuuntia, niin että siellä olisi jokin alue niille. Tikun pitää mennä aivan tarkalleen suuntien väliseen kulmaan tai muuten aktivoituu ensin toinen pääsuunnista, ja sitten pallo liukuu kulmaan aktivoiden toisenkin suunnan. Pelistä riippuen tämä oli enemmän tai vähemmän ongelma.

Toisaalta, TAC-2 oli niin kestävä, että siihen ehti tottumaan, kun liuska- ja mikrokytkimet muissa antoi periksi. Aikansa kun TAC-2:lla väänsi, niin toki siitäkin varsi katkesi pallon yläpuolelta.

Muistankohan ihan väärin, mutta maksoiko alkuperäinen TAC-2 valkoisena parikymmentä markkaa enemmän kuin musta?

TAC-2:a löytyi Amigalle, ensin mustana ja sitten se valkoinen versio (ne mustat eivät menneet rikki joystickin puolella, vaan varmaan liitin, ei sitä kersana osattu käyttää).

Tuollainen malli on about ainoa jolla osaa pelata, ei tule QuickShot -tyylisillä oikein mitään.

Mutta. Olen oikeakätinen, ja aina pelannut niin että vasemmalla kädellä käytän tikkua ja oikealla painan nappeja? Ei luonnistu toisinpäin, vaikka kai muut oikeakätiset niin pelaa? Atari 2600-tikussakin (en ole ikinä käyttänyt) vain yksi nappi ja se väärällä puolella..

Kun Amiga-aikoja muistelee niin olihan se älytöntä että periaatteessa yksi nappi pelitikuissa. Opin kyllä myöhemmin että jotkut pelit tuki lisänappejakin. Mutta kun ajattelee että Amiga 500-pelit oli Super Nintendo -tasoa, ja Snessissä oli 8 nappia.. Miten jotkut Street Fighteritkin toimi. Jos olisi tuohon keskelle edes laitettu select-nappi (aseiden vaihto oli aina jotain "pidä pohjassa nappia" tai "alas ja nappi". Olisi helpottanut paljon, tätä tukea olisi pitänyt Commodoren vaatia Amiga-tikuilta ja -peleitä. No, nää on näitä juttuja joita vain myöhemmin ihmettelee ja ajattelee miten olisi itse tehnyt paremmin. Kyllähän sitä pelattiin pöydän ääressä istuen niin samalla sai käytellä näppistä ja sieltä aktivoida erikois-aseet, pausen..

Mutta. Olen oikeakätinen, ja aina pelannut niin että vasemmalla kädellä käytän tikkua ja oikealla painan nappeja? Ei luonnistu toisinpäin, vaikka kai muut oikeakätiset niin pelaa?
Näin tein itsekkin, vaikka olen oikeakätinen.

Vähän sama kuin lätkämailankin kanssa.

Näin tein itsekkin, vaikka olen oikeakätinen.

Vähän sama kuin lätkämailankin kanssa.
Itse en enää muista miten päin pelasin noina aikoina, mutta ei se kätisyys aina kerro miten päin pelaa, oli sitten kyse ilotikuista, lätkästä tai vaikka pesäpallosta.
Itse olen oikeakätinen ja pelaan leftillä lätkää, maalivahtina maila oikeassa kädessä ja lyön pesäpalloa vasemman olan puolelta. HOTASissa käytän tikkua oikealla ja kaasukahvaa vasemmalla

Himottaisi kyllä suuresti ostaa. Vieläkin harmittaa että annoin mukana kylkiäisenä kun myin vanhan kuusnepani pois. Nyt on ollut Rasperry Pi:lle asennettu Baremetal C64 ja siihen olisin miellelläni laittanut kylkeen vanhan joikkarin. Ei Impossible Mission tunnu miltään ilman TAC-2:sta kun sitä PS4 ohjaimella pelailee.

Vielä kyllä odottelen arvosteluja. Hinta tuskin putoaa eikä tuota varmaan mikään suomalainen kauppa ota myyntiin. Joten voi jäädä vain haaveeksi tämä.

Muistankohan ihan väärin, mutta maksoiko alkuperäinen TAC-2 valkoisena parikymmentä markkaa enemmän kuin musta?
Komppaisin tätä... valkoinen oli kalliimpi. Molempia taisi olla talossa. Niitä tikun ympärillä olevia liuskoja taivutettiin uuteen kulmaan, jotta liikerata saatiin pienemmäksi ja rämpyttäminen onnistui nopeammin.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
315 281
Jäsenet
85 040
Uusin jäsen
Tristram

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom