- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 726
Ranskalaiset ovat näköjään itselleni aivan outoja kapistuksia, joten kysytäänpä viisaammilta, jos näissä vaikka olisi jotain yleistä tyyppivikaa tämän vian osalta.
Oli jo edellisellä omistajalla harrastanut lämpimillä keleillä samaa.
Kevätkeleillä ei mitään ongelmaa ja päästöt aivan normaalit.
Nyt sitten "helteillä" alkoi tyhjäkäynti vittuilemaan. Käynti menee ihan vituiksi, kun kaasuläppä sulkeutuu. Mutulla sanoisin, että seokset menee överilaihalle, kun moottori rykii ja räkii ihan kuin sytkässä olisi vikaa. Kaasuläppä vähänkin auki, niin vetoja on ihan normaalisti ja kone käy kuten pitääkin, joten ei tuo oikein sytkään viittaa vaikka näissä ilmeisesti puolaboksitkin paukkuvat kerran viikossa.
Kuulopuheiden mukaan tulpat olivat ihan valkoiset, mutta kertojan tuntien voi niiden olettaa olevan normaalit vaalean harmaat. Ja kaikki tulpat saman väriset.
Tyhjäkäyntisäätimessä (Moottori-tyyppinen) näissä on ilmeisesti vikaa ollut ja sitä tarkastellessa huomasin, että vanha osa oli selvästi viallinen. "Karaa" pyörimästä estävät muovitapit olivat poikki ja itse sen "venttiilimokkulan" pää oli jäljistä päätellen pyörinyt jo vuosia säätömoottorin mukana. Kyllä se vielä jotenkin toimi, mutta karaa liikuttava moottori on ollut varmaan aika ahkerassa käytössä.
Tästä syystä ja vian luonteesta päätellen siihen ostettiin arpomalla uusi säädin.
En löydä tehdasmanuskaa mistään, joten ei mitään hajua miten tuo pitäisi "ajaa" kohdilleen.
Muutaman kerran rämpättiin virtoja päälle ja pois ennen käynnistystä ja eiköhän tuo hae viimeistään ajon aikana paikkansa?
Vieläkin rytkyää ihan samalla tavalla. Tai itseasiassa vika on nyt päällä jo kone kylmänäkin.
Maallikon vianhakua helpottaa valtavasti se, että tuo ei suostunut juttelemaan ELM327:n kanssa, eli ilmeisesti käyttää jotain haistapaskaprotokollaa.
Liitinhän on fyysisesti ihan normaali ja syöttää palikalle virtaakiin, mutta softat herjaa ettei saa ECUun yhteyttä. Palikka on toimivaksi testattu useammassa romussa. Jopa Ladassa.
Tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksessa tuskin on ongelmaa, kun se irti ollessaan liikkuu ihan normaalisti.
Kaasuläppäkotelon kanavia ei kovin tarkaan puhdistettu, mutta luulisi sietävän pienen määrän paskaa ilman noin rankkaa käyntihäiriötä.
Onko näissä ollut kaasuläpän asentotunnistimissa ongelmia? Se voisi selittää vian, mutten oikein jaksa uskoa siihenkään (45 eurolla tuonkin tosin voisi testata.). Ei ollut kylmäsprayta käytössä, joten potikan jäähdyttely jäi tekemättä.
Arpomalla ei viitsisi montaa osaa vaihtaa, kun mahdolliset vikakohteet vähintäänkin kymmenkertaistuivat tuon tyhjäkäyntisäätimen vaihdon jälkeen.
Perinteinen lämpötila-anturi tietysti voisi teettää vaikka mitä, mutta sitäkään en koneesta pikavilkaisulla paikallistanut. Siis sitä veden lämpöä mittaavaa palikkaa.
Kaasuläppäkotelossa oli toki imuilman lämpöä mittaavan anturin näköinen kapistus, mutta tuskin siinä mitään ongelmaa on. (Ja umpinaiseen koteloon pultattu jousitettu kupari(?) päällysteinen osa, jolle mielikuvitukseni ei keksinyt mitään käyttöä).
Imuvuotokin lienee kaukaa haettua? Ei ollut jarrukliineriä mukana, niin ei tullut sitäkään testattua. Eihän se tosin mikään ihme olisi jos tuommoinen kokonaan muovista tehty imusarja jostain jo 300 tkm:n jälkeen irvistäisikin.
Kansipahvivikaa ilmeisesti on, mutta ainoat havainnot siitä on, että paisuntasäiliöön kertyy hieman semmoista liukasta ja valkoista mömmöä. Juuri samanlaista tuotosta saa aikaiseksi, kun lisää veteen moottoriöljyä. Edellinen omistaja tiesi, että syyläriä oli paikkailtu jollain sementillä ja tuo oli muka sitä tavaraa. Tuskin.
Ei kuluta vettä, ei kupli säiliössä eikä pöllyttele pakoputkesta mitään epänormaalia tuotosta. Eli lieneekö sitten vain jostain välistä hikoilee öljyä. Ei sinänsä merkitystä, koska tuolla ei ole enää tarkoitus pitkään ajella ja vika tuskin liittynee mitenkään tyhjäkäyntiin, kun ei tuota vettä tunnu sylintereihin päätyvän. Tai sitten sitä pitäisi vuotaa tasaisesti jokaiseen pyttyyn, koska tulppien väreissä ei ollut eroa.
Vian voi toki "ohittaa" kun kiristää vaijerista läppää hieman auki tai vaihtoehtoisesti säätää sen ruuvilla auki. Hieman yli tuhat rpm riittää, että kone käy normaalisti. Mutta ei taida olla ihan katsastukseen kelpaava patentti tuokaan.
Millä palikalla tuon dataa pystyy todistettavasti lukemaan ja maksaako kyseinen palikka kenties satoja euroja? Tuohon ei viitsisi enää montaa kymppiä sijoittaa, vaikkei maksanutkaan kuin muutaman satasen koko romuläjä.
Eikä muutenkaan viitsisi panostaa tuohon paljoa, kun omistaja on ilmeisesti sitä vaihtamassa ajan x kuluttua.
Oli jo edellisellä omistajalla harrastanut lämpimillä keleillä samaa.
Kevätkeleillä ei mitään ongelmaa ja päästöt aivan normaalit.
Nyt sitten "helteillä" alkoi tyhjäkäynti vittuilemaan. Käynti menee ihan vituiksi, kun kaasuläppä sulkeutuu. Mutulla sanoisin, että seokset menee överilaihalle, kun moottori rykii ja räkii ihan kuin sytkässä olisi vikaa. Kaasuläppä vähänkin auki, niin vetoja on ihan normaalisti ja kone käy kuten pitääkin, joten ei tuo oikein sytkään viittaa vaikka näissä ilmeisesti puolaboksitkin paukkuvat kerran viikossa.
Kuulopuheiden mukaan tulpat olivat ihan valkoiset, mutta kertojan tuntien voi niiden olettaa olevan normaalit vaalean harmaat. Ja kaikki tulpat saman väriset.
Tyhjäkäyntisäätimessä (Moottori-tyyppinen) näissä on ilmeisesti vikaa ollut ja sitä tarkastellessa huomasin, että vanha osa oli selvästi viallinen. "Karaa" pyörimästä estävät muovitapit olivat poikki ja itse sen "venttiilimokkulan" pää oli jäljistä päätellen pyörinyt jo vuosia säätömoottorin mukana. Kyllä se vielä jotenkin toimi, mutta karaa liikuttava moottori on ollut varmaan aika ahkerassa käytössä.
Tästä syystä ja vian luonteesta päätellen siihen ostettiin arpomalla uusi säädin.
En löydä tehdasmanuskaa mistään, joten ei mitään hajua miten tuo pitäisi "ajaa" kohdilleen.
Muutaman kerran rämpättiin virtoja päälle ja pois ennen käynnistystä ja eiköhän tuo hae viimeistään ajon aikana paikkansa?
Vieläkin rytkyää ihan samalla tavalla. Tai itseasiassa vika on nyt päällä jo kone kylmänäkin.
Maallikon vianhakua helpottaa valtavasti se, että tuo ei suostunut juttelemaan ELM327:n kanssa, eli ilmeisesti käyttää jotain haistapaskaprotokollaa.
Liitinhän on fyysisesti ihan normaali ja syöttää palikalle virtaakiin, mutta softat herjaa ettei saa ECUun yhteyttä. Palikka on toimivaksi testattu useammassa romussa. Jopa Ladassa.
Tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksessa tuskin on ongelmaa, kun se irti ollessaan liikkuu ihan normaalisti.
Kaasuläppäkotelon kanavia ei kovin tarkaan puhdistettu, mutta luulisi sietävän pienen määrän paskaa ilman noin rankkaa käyntihäiriötä.
Onko näissä ollut kaasuläpän asentotunnistimissa ongelmia? Se voisi selittää vian, mutten oikein jaksa uskoa siihenkään (45 eurolla tuonkin tosin voisi testata.). Ei ollut kylmäsprayta käytössä, joten potikan jäähdyttely jäi tekemättä.
Arpomalla ei viitsisi montaa osaa vaihtaa, kun mahdolliset vikakohteet vähintäänkin kymmenkertaistuivat tuon tyhjäkäyntisäätimen vaihdon jälkeen.
Perinteinen lämpötila-anturi tietysti voisi teettää vaikka mitä, mutta sitäkään en koneesta pikavilkaisulla paikallistanut. Siis sitä veden lämpöä mittaavaa palikkaa.
Kaasuläppäkotelossa oli toki imuilman lämpöä mittaavan anturin näköinen kapistus, mutta tuskin siinä mitään ongelmaa on. (Ja umpinaiseen koteloon pultattu jousitettu kupari(?) päällysteinen osa, jolle mielikuvitukseni ei keksinyt mitään käyttöä).
Imuvuotokin lienee kaukaa haettua? Ei ollut jarrukliineriä mukana, niin ei tullut sitäkään testattua. Eihän se tosin mikään ihme olisi jos tuommoinen kokonaan muovista tehty imusarja jostain jo 300 tkm:n jälkeen irvistäisikin.
Kansipahvivikaa ilmeisesti on, mutta ainoat havainnot siitä on, että paisuntasäiliöön kertyy hieman semmoista liukasta ja valkoista mömmöä. Juuri samanlaista tuotosta saa aikaiseksi, kun lisää veteen moottoriöljyä. Edellinen omistaja tiesi, että syyläriä oli paikkailtu jollain sementillä ja tuo oli muka sitä tavaraa. Tuskin.
Ei kuluta vettä, ei kupli säiliössä eikä pöllyttele pakoputkesta mitään epänormaalia tuotosta. Eli lieneekö sitten vain jostain välistä hikoilee öljyä. Ei sinänsä merkitystä, koska tuolla ei ole enää tarkoitus pitkään ajella ja vika tuskin liittynee mitenkään tyhjäkäyntiin, kun ei tuota vettä tunnu sylintereihin päätyvän. Tai sitten sitä pitäisi vuotaa tasaisesti jokaiseen pyttyyn, koska tulppien väreissä ei ollut eroa.
Vian voi toki "ohittaa" kun kiristää vaijerista läppää hieman auki tai vaihtoehtoisesti säätää sen ruuvilla auki. Hieman yli tuhat rpm riittää, että kone käy normaalisti. Mutta ei taida olla ihan katsastukseen kelpaava patentti tuokaan.
Millä palikalla tuon dataa pystyy todistettavasti lukemaan ja maksaako kyseinen palikka kenties satoja euroja? Tuohon ei viitsisi enää montaa kymppiä sijoittaa, vaikkei maksanutkaan kuin muutaman satasen koko romuläjä.
Eikä muutenkaan viitsisi panostaa tuohon paljoa, kun omistaja on ilmeisesti sitä vaihtamassa ajan x kuluttua.
Viimeksi muokattu: