Canon MG3600 tulostin hukkuu aina kun sen käynnistää

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 162
Eli ongelmana on että tulostin hukkuu aina kun se on sammutettu ja sitten vaikka viikon päästä käynnistetään uudestaan tulostamista varten - tulostus ei onnistu koska "tulostin ei vastaa". Tulostin on Canon MG3600 Series ja sitä käytetään Windows 10 koneelta. Tulostin vaihdettiin uuteen (aiemmin oli Canon MG3500 series), mutta ei auta vaan sama ongelma jatkuu. Viittaa siis nettiyhteyden ongelmaan.

Tulostin näkyy koneella mutta ei vastaa. Kone ilmoittaa hetken aikaa että "tulostetaan" ja sitten "ei vastaa" ongelman. Ongelma ratkeaa yleensä kun käynnistää reitittimen uudelleen, ja nettiyhteyden palatessa tulostin löytyy ja tulostaminen onnistuu, ja toimii niin kauan kun tulostin on käynnissä. Reititin on tosi vanha, Thomson TG89vn tai joku sellainen. Voiko siinä olla varsinaisesti vikaa, vai olisko vaan joku asetus pielessä? Tulostin ja kone ovat kumpikin WLANin yli reitittimeen yhteydessä.

En ole kokeillut että toimiiko jos tulostin on langallisella yhteydellä reitittimessä, mutta tosiaan tämä ongelma alkoi yhtäkkiä ja on toiminut ennen ihan hyvin langaton yhteys tulostimessa.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
831
Käytätkö tuota tulostinta wifillä vai piuhalla? Omassa Canonissa jota käytän wifin kautta ilmenee vastaavaa ongelmaa. Toimii mielestäni hieman paremmin silloin kun antaa sen itse mennä päälle kun tulostaa ja sitten sammua itsestään, eli ei kannata itse painella virtanappia jos ei ole pakko.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
511
Voisi olla jokin sellainen juttu että tulostin olettaa voivansa käyttää samaa IP-osoitetta jonka se on kerran DHCP:llä saanut niin kauan kuin varauksessa on aikaa jäljellä, mutta reititin siivoaa DHCP-varauksen pois kun huomaa tulostimen pudonneen langattomasta verkosta. Tällöin sama osoite voi sitten päätyä jollekin toiselle laitteelle, ja sitten tulostin seuraavan kerran herätessään onkin IP-konfliktissa, eikä heti tajua asiaa.

Ongelma voisi olla alkanut kun langattomaan verkkoon on lisätty jokin uusi laite joka liittyy verkkoon ja poistuu siitä verrattain usein (=uusi älypuhelin?), mistä seuraa että vapautetut IP-osoitteet kiertävät aikaisempaa nopeammin uuteen käyttöön.

Reitittimen käynnistäminen uudelleen pakottaa kaikki laitteet liittymään verkkoon uudelleen ja tekemään DHCP-pyynnöt uudestaan, jolloin reititin ja laitteet ovat taas yhtä mieltä ketkä ovat langattomassa verkossa ja millä laitteella on mikäkin IP-osoite.

Tämäntapaisiin ongelmiin saattaisi auttaa se, että reitittimessä määriteltäisiin että tulostimelle annetaan aina sama, tulostimen MAC-osoitteen perusteella kiinteästi varattu IP-osoite, mitä ei sitten anneta millekään muulle laitteelle. Mutta ei hajuakaan miten se Thomson TG89vn reitittimessä tehtäisiin, vai onko toiminto siinä edes mahdollinen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 162
Käytätkö tuota tulostinta wifillä vai piuhalla? Omassa Canonissa jota käytän wifin kautta ilmenee vastaavaa ongelmaa. Toimii mielestäni hieman paremmin silloin kun antaa sen itse mennä päälle kun tulostaa ja sitten sammua itsestään, eli ei kannata itse painella virtanappia jos ei ole pakko.
Wifillä käytössä. Kokeilen tuota vinkkiä. Määrittelin tuon automaattisen käynnistyksen/sammutuksen asetukset. Käytin skanneria sen jälkeen myöhemmin niin silloin ainakin yhteys toimi ja tulostin käynnistyi automaattisesti skannauksen alkaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 286
Koita asettaa wifi-routerista kiinteästi tietty IP sille tulostimelle, jos se vaikka sattuisi auttamaan.

edit: telcoM tuossa ehdottikin jo samaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 326
Viestejä
4 330 090
Jäsenet
72 197
Uusin jäsen
pro.forma

Hinta.fi

Ylös Bottom