Budjettikone

Liittynyt
03.12.2020
Viestejä
64
Hei arvon foorumilaiset, olen kasaamassa itse ensimmäistä konettani. Tällä hetkellä olen ostamassa ainakin MSI 1080 Ti founders editionin käytettynä (350€). Harkinnassa on myös vakavasti tämä paketti, kunhan tietäisin vain milloin saan jos tilaan: MSI MAG B550 TOMAHAWK + Ryzen 5 5600X + 16GB DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 579,90€.

Haluaisinkin siis ehdotuksia loppuihin osiin: virtalähde, kotelo ja SSD 500gb riittää aluksi? Myös valittuihin osiin parannusehdotuksia saa antaa.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
873
Minä olen niin jotenkin turhautunut näiden käytettyjen osien hintoihin jos 1080 ti jo monta vuotta vanhasta näyttiksestä pitäisi maksaa 350e. No toisaalta olen kyllä voimasuhteista niin kujalla näissä näyttiksissä mutta se miksi tulin tähän kysymään niin eikö olisi viisaampi ostaa vähän tuoreempi kun tuolla hintaa saa kevyesti esimerkiksi 5600xt
Sais ihan täysin uuden ohjaimen samaan rahaan ja tuskin tehoissakaan takkiin ottaisi. Mielestäni ei vain missään kohtaa ole järkevää maksaa 100e enempää 1080 sarjan ohjaimista.. Ei se tietenkään hullu ole joka pyytää vaan ne jotka maksaa...Varsinkin kun puhutaan jostain loppuun hakatuista ohjaimista...Melko riski ostos tuolla hintaa.

Tuo näyttis oli vain esimerkki joku kuitenkin nipottaa kohta että siinä on sitä ja tätä :) Muutama kymppi lisää niin saisi jo 5700
uutena...

Nyt luultavasti amd on jossain vaiheessa julkaisemassa edullisemman pään ohjaimia ? Odottaisin niitä ja katsoisin tuleeko sieltä joku kiva 350e hintaluokan näytönohjain. Omaan korvaan tuo 1080 (350e)on vain aivan liian kallis vaikka tehojen puolesta pärjäisikin vielä. Siihen vielä sisältyy riski että sillä on louhittu 247365 muutama vuosi niin toppuuttelisin kyllä vähä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 218
Minä olen niin jotenkin turhautunut näiden käytettyjen osien hintoihin jos 1080 ti jo monta vuotta vanhasta näyttiksestä pitäisi maksaa 350e. No toisaalta olen kyllä voimasuhteista niin kujalla näissä näyttiksissä mutta se miksi tulin tähän kysymään niin eikö olisi viisaampi ostaa vähän tuoreempi kun tuolla hintaa saa kevyesti esimerkiksi 5600xt
1080 Ti päihittää tuon 5600 XT kevyesti ja jopa 5700 XT:n. How Does the GTX 1080 Ti Stack Up in 2020?

Mutta käytetty on kuitenkin käytetty ja jonkin arvon niiden takuiden voimassaolollekin kannattaa laittaa. Joka tapauksessa itselle ehkä se valintapiste tulisi sen osalta onko 1080 TI:n hintaero 3060 TI:hin tarpeeksi suuri. Joka tapauksessa tuo 1080 Ti on kurantti kortti edelleen, ei ehkä ihan tuon 350 arvoinen käytettynä, mutta nyt on aika pitkälti myyjän markkinat. Pienellä odottelulla sekin tilanne muuttuu.

Tuo päivityspaketti on hyvä. Siihen päälle sitten PSU (650-750W riittää tuolle kokoonpanolle) eli vaikka Kolink 700W Enclave 80 PLUS Gold virtalähde, modulaarinen - 83,90€ tai Seasonic 650W CORE GC-650, ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, musta - 84,90€ tai jos haluat panostaa vähän enemmän niin esim Corsair 750W RM750x (2018), modulaarinen virtalähde, 80 Plus Gold - 132,90€

M.2 SSD esim tämä Corsair 480GB Force Series MP510, M.2 SSD-levy, NVMe PCIe Gen3 x4, 3480/2000 MB/s - 84,90€ ja arvostelu täällä Corsair Force MP510 SSD Review: A Force to Be Reckoned With. Gen 4 M.2 sen saisit tähän hintaan (eroa tuskin huomaat, mutta jos jää ärsyttämään niin hintaero ei ole kovin iso) Samsung 500GB 980 PRO SSD-levy, M.2 2280, PCIe 4.0, NVMe, 6900/5000 MB/s - 149,90€ täällä foorumilla kuulee aina välillä argumentteja, että noita harvoja M.2 slotteja ei kannata "tuhlata" pieniin M.2 levyihin. Annan sinun ihan itse päättää sen ja minkä verran haluat noihin panostaa. Varsinkin, jos et mene Gen 4 PCIE M.2:iin niin nuo 1T kokoiset M.2 levyt eivät ole hirveästi kalliimpia: ensimmäiset nopsat löytyy ihan noin 100+ eur tasosta. Sen verran kannattaa noissa olla tarkkana, että 1) ei osta levyjä joissa ei ole DRAM cachea ja 2) ei mene vahingossa ostamaan M.2 levyä, joka ei ole NVME ja toimii siis ihan tavallisilla SATA 3 nopeuksilla (500-600 MB/s).

Tuosta kovalevystä ja 500GB:n riittämisestä. Se riittää, jos tiedät mitä haluat pelata ja poistat kaikki pelit, joita et pelaa. Oikeasti käytössä se alkaa ärsyttämään aika äkkiä. Suosittelisin, että valmistaudut ainakin ostamaan siihen rinnalle, joko ihan tavallisen ison kovalevyn tai SSD-levyn. Kovalevyllä saa enemmän tilaa pelikirjastolle. Osa peleistä on sellaisia, että ne eivät tykkää olla kovalevyllä ja alkavat tökkimään, kun latauksia on koko ajan (esim. ratsastaminen AC Odysseyssa ei onnistu ollenkaan kovalevyn kanssa, kun se lataa koko ajan). Joku tuollainen nyt ei paljoa maksa siihen rinnalle Toshiba 3TB DT01ACA, 3.5" sisäinen kiintolevy, SATA III, 7200rpm, 64MB - 79,00€

Koteloista hyviä ovat esim. Fractal Design Meshify C, ATX-miditornikotelo, musta - 89,90€ SilverStone FARA R1, ikkunallinen ATX-miditornikotelo, valkoinen - 54,90€ ja Phanteks Eclipse P400A, ikkunallinen miditornikotelo, sis. tuuletinkontrollerin, musta - 64,90€
 
Liittynyt
03.12.2020
Viestejä
64
Hei teille vastanneille! Tartuitte tuohon käytettyyn näytönohjaimeen, mutta lisäsin vähän reilu satasen ja ostin ASUS ROG STRIX OC RTX 2080 TI, käytettynä mutta yli 25kk takuuta jäljellä!

Kiitos näistä muista ehdotuksista. Luulen että ostan 1 TB SSD ja se riittää minulle hyvin.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
873
Hei teille vastanneille! Tartuitte tuohon käytettyyn näytönohjaimeen, mutta lisäsin vähän reilu satasen ja ostin ASUS ROG STRIX OC RTX 2080 TI, käytettynä mutta yli 25kk takuuta jäljellä!

Kiitos näistä muista ehdotuksista. Luulen että ostan 1 TB SSD ja se riittää minulle hyvin.
Noilla ohjeilla ja ostoksilla tulee kyllä erinomainen setti. Nuo muistit vaativat vielä että biossista käy 1 klikkauksen tekemässä että ne kulkee halutulla nopeudella ja mulla ainakin b450 tomahawk tekee sitä että ne alussa ne palautui alkuperäisiin asetuksiin eli silloin tällöin piti käydä uudestaan klikkaamassa muistit oikealle nopeudelle. Voi olla että korjaantui jonkun bios päivityksen myötä, mutta sulla tulee kuitenkin ihan eri sarjan tomahawkkia kuin minun b450 niin tuskin tekee tuolla emolla samaa kunhan kerroin. En olis itse vain tienny tuota bios kikkailua ollenkaan jos ei joku viisaampi olis maininnu asiasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 213
Viestejä
4 326 356
Jäsenet
72 186
Uusin jäsen
Astral Voyager

Hinta.fi

Ylös Bottom