Budjetti AM5-kone kevyeen pelaamiseen

Liittynyt
21.11.2023
Viestejä
16
Hei,

Viimeksi olen PC-konetta kasannut C2D-aikoina ja nyt olen yrittänyt päivitellä tietojani nykyaikaan (aivan helppoa se ei ole ollut). Pohdin ensin käytetyn koneen hankintaa mutta tulin pian siihen johtopäätökseen että ei kannata. Seuraava pohdinta oli AM4 vai AM5 ja päädyin nyt siihen johtopäätökseen että ostaisin budjetti AM5-kokoonpanon. Käyttö tulisi olemaan melko kevyttä pelaamista (esim. Path of Exile ja sen tuleva kakkososa). Tavoitteena erinomainen hinta/laatusuhde ja pävitysvaraa voi jättää.

-Tarve Wifille (huomioitava emolevyvalinnassa?)
-Prosessori varmaan edullisin tähän kantaan?
-Millainen juttu ylikellotus on tänä päivänä? Kannattaako hommata muutaman kympin parempi prossucooleri?
-Näytönohjaimen budjetti n. 200-300€ (tälle voi jättää päivitysvaraa)
-1GB SSD riittänee
-Paljonko powerilta vaaditaan nykyään tehoja?
-IPS-näyttö (ehkä vähintään 27" kun olen tottunut tähän kokoon iMacissa). Näistä en ole päässyt oikein jyvälle mikä on hyvä?

Olisin kiitollinen jos joku "seppä" voisi auttaa kokoonpanon kanssa :) Mielellään kaikki osat samasta paikasta jos vaan on järkevää.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Hei,

Viimeksi olen PC-konetta kasannut C2D-aikoina ja nyt olen yrittänyt päivitellä tietojani nykyaikaan (aivan helppoa se ei ole ollut). Pohdin ensin käytetyn koneen hankintaa mutta tulin pian siihen johtopäätökseen että ei kannata. Seuraava pohdinta oli AM4 vai AM5 ja päädyin nyt siihen johtopäätökseen että ostaisin budjetti AM5-kokoonpanon. Käyttö tulisi olemaan melko kevyttä pelaamista (esim. Path of Exile ja sen tuleva kakkososa). Tavoitteena erinomainen hinta/laatusuhde ja pävitysvaraa voi jättää.

-Tarve Wifille (huomioitava emolevyvalinnassa?)
-Prosessori varmaan edullisin tähän kantaan?
-Millainen juttu ylikellotus on tänä päivänä? Kannattaako hommata muutaman kympin parempi prossucooleri?
-Näytönohjaimen budjetti n. 200-300€ (tälle voi jättää päivitysvaraa)
-1GB SSD riittänee
-Paljonko powerilta vaaditaan nykyään tehoja?
-IPS-näyttö (ehkä vähintään 27" kun olen tottunut tähän kokoon iMacissa). Näistä en ole päässyt oikein jyvälle mikä on hyvä?

Olisin kiitollinen jos joku "seppä" voisi auttaa kokoonpanon kanssa :) Mielellään kaikki osat samasta paikasta jos vaan on järkevää.
keskusyksikön oslata jotain tuon suuntaista:

emossa toki voi säästää ottamalla b650 hdv/m.2 emon ja sille erillisen m.2 key e wifikortin.


tällä yhdistelmällä menetät yhden m.2 paikan (2 paikkaa 3 sijasta) sekä rgb tuen emolevyn osalta.

Näytön osalta en lähde suosittelemaan mitään, muut tuntee ne paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 604
-Millainen juttu ylikellotus on tänä päivänä?
Kauas ollaan tultu C2D ajoista. Ylikellotusta tekevät nykyisin enää vain innokkaimmat harrastajat, muut ihmiset eivät siihen enää vaivaudu. Intel, AMD ja Nvidia ovat jo yli 10 vuotta luottaneet siihen että heidän Boost-algoritminsa ylikellottavat prosessorit automaattisesti niin korkealla, ettei tavanomaisilla jäähdytysmenetelmillä (ilma, vesi) loppukäyttäjä voi puristaa kuin joitain yksittäisiä prosentteja lisäsuorituskykyä.

Timon paketti on hyvä, mutta 300 euroa jos itse olisin käyttämässä näytönohjaimeen menisin 12 Gt RTX 3060 kortilla


-IPS-näyttö (ehkä vähintään 27" kun olen tottunut tähän kokoon iMacissa). Näistä en ole päässyt oikein jyvälle mikä on hyvä?
IPS on se tärkein kriteeri mielestäni tässä kohtaa. 27" koossa kannattaa katsella 1440p resoluution näyttöjä

Tässä pari perusvarmaa IPS vaihtoehtoa. Vertaile hintoja ja saatavuuksia sitten ostohetkellä:


 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Timon paketti on hyvä, mutta 300 euroa jos itse olisin käyttämässä näytönohjaimeen menisin 12 Gt RTX 3060 kortilla
Riippuu mitä pelaa. Tuo 7600 on melkein 20 % nopeampi, mutta joissain kilpapeleissä nvidian ajurit on paremmalla tolalla ja niihin ennemmin tuo. Jos tuon hinta olisi 250 € niin minusta olisi oikein hinnoiteltu nähden tehoihin.

Itse harkitsisin myös 4060 näytönohjainta.


Mutta eipä tuollakaan metsään mennä ja tuosta 4 lisägigasta voi olla iloa. Lisäksi dlss tarjoaa pikkasen parempaa kuvanlaatua Lähinnä vain pitää tiedostaa että elämä on valintoja ja tunnistaa niiden vaikutukset.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
3060:lla tai 7600:lla saa paketin hintalaatusuhteesta aika heikon. 100€ lisää ja saa melkeinpä 50%:a lisää vauhtia peleihin 6750XT:llä.
6750 xt on 20 % nopeampi, kuin 7600 ja 40 % nopeampi, kuin 3060 12gb. Aloittaja oli antanut budjetiksi 200-300 € joten ehdotukseni oli sen mukainen. Muuten samaa mieltä että ennemmin 400 € 6750xt

 
Liittynyt
21.11.2023
Viestejä
16
Tähän aiheeseen löytyikin Youtubesta sopiva video: täältä

Tein pieniä omia viilauksia tuohon aiemmin ehdotettuun ostoskoriin: päivitetty kori
-Onko nopeamman CAS-latenssin (Trident Z5) muisteista järkevää maksaa 20€ enemmän?
-Onko tuo ADATA Legend 960 hintansa arvoinen vai riittääkö joku edullisempi malli?
-Muutin virtalähteen edullisempaan Seasoniciin. Tämä ratkaisu lienee ok? Toki olisi hyvä että tällä pärjäisi myös jos myöhemmin päivitän prosessorin ja näytönohjaimen.

Mulla on vanhana näyttönä vielä tallessa vuodelta 2007 HP W2207. Tekeeköhän tällä enää mitään? Pidän glossy-näytöistä (tällä hetkellä käytössä 5k iMac Retina) mutta näitä ei ilmeisesti enää juuri tehdä ainakaan pelikäyttöön? OLED-näytöt ovat liian kalliita. IPS-lienee lähimpänä tätä? Tosiaan nyt kun tuo näytönohjain on lukittu RTX 4060 niin FullHD-näyttö riittänee mutta koko saisi olla 27" tai 32". Jos näitä joku osaisi vielä vinkata.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Onko nopeamman CAS-latenssin (Trident Z5) muisteista järkevää maksaa 20€ lisää?
Jos ovat c36, niin ei. Pitäisi saada c32 tai mielellään c30 latensilla. Eli jos laitat muistiehin lisää rahaa, niin joku näistä

6000 c30 40 30 mustana

Ja valkoisena


6400 c32 40 40


Onko tuo ADATA Legend 960 hintansa arvoinen vai riittääkö joku edullisempi malli?
Sn770

Muutin virtalähteen edullisempaan Seasoniciin. Tämä ratkaisu lienee ok?
Jos on pakkosäästää, niin itse varmaan ottaisin tämän

Ja edelleen suosittelen tuota 6750xt:tä jimsistä, jos vain mahtuu budjettiin. Datatronic kasaa ilman gpu:ta ja sen 6750xt:n saat helposti myöhemmin kiinnitettyä


Screenshot_20240204_020329_Chrome.jpg
 
Liittynyt
21.11.2023
Viestejä
16
Tuossa Asus Radeon RX 6750 XT DUAL:ssä jotkut ovat valitelleet ylimääräistä melua (coil whine). Hiljainen käyntiääni on itselleni tärkeää. Lisäksi valitsisin kaikki osat erittäin mielellään samasta paikasta jos vain suinkin mahdollista.

Yksi vaihtoehto voisi ehkä olla Powercolor RX Radeon 6700 XT. Mutta näen GTX 4060:n matalamman tehonkulutuksenkin positiivisena asiana jolla on vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 499
Tuossa Asus Radeon RX 6750 XT DUAL:ssä jotkut ovat valitelleet ylimääräistä melua (coil whine). Hiljainen käyntiääni on itselleni tärkeää. Lisäksi valitsisin kaikki osat erittäin mielellään samasta paikasta jos vain suinkin mahdollista.
Ei ainakaan omassa Dualissa ole minkäänmoista coil whineä.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Netissä näytti olevan kuitenkin aika paljon valituksia tästä (esim. Jimm'sin tuotesivun palauteosio ja tämä Reddit threadi. Eli uskoisin että on melko yleinen ongelma.
Tuo coil whine on useasti ihan arpapeliä, mutta jos jossakin yleisesti siitä valitettu ja itse ei sitä siedä niin varmaan juu parempi valita jokin toinen malli.
Tälläkin foorumilla noita vinkuvia komponentteja tulee vastaan usein, lähiaikoina muistan lukeneeni vinkuvista emoista b650m gaming x ja asuksen strix. 4090 Strixeistä ilmeisesti kaikki vinkuu enemmän tai vähemmän jne.
Ja sitten useasti vuosikausia hiljainen virtis on alkanut vinkumaan kun siihen on kytketty virtasyöpömpi näyttis.

Osa käyttäjistä ei joko kuule vinkumista tai sitten ei vain välitä siitä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Netissä näytti olevan kuitenkin aika paljon valituksia tästä (esim. Jimm'sin tuotesivun palauteosio ja tämä Reddit threadi. Eli uskoisin että on melko yleinen ongelma.
Kannattaa huomioida että netissä on aina ne kovaäänisimmät valittamassa, vaikka suurin osa käyttäjistä olisikin tyytyväisiä ostokseensa. Coil whineä voi olla missä tahansa kortissa, se riippuu ihan yksilöstä, tietysti joissakin malleissa tämä voi olla rakenteellinen ongelma jos esim. virransyötön komponenteista on tingitty liikaa.

Näytöstä vielä sen verran että 24" on maksimi mitä fullhd resoluutiolla kannattaa olla, tuosta isommissa sitten vähintään 1440p resoluutiolla, 1440p näyttöjen hinnatkaan eivät paljoa eroa fullhd malleista mutta 80% enemmän pikseleitä taas on huomattava parannus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 604
Tuosta 24" pelinäyttö 1080p resoluutiolla:

 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 457
Täällä forumilla on myynnissä jokunen kappale 3060 12Gb kortteja suht hyvään hintaan jos haluaa säästää pitää olla vain tarkkana että on luotettava myyjä.
Myös yksi 3060Ti näyttää olevan jos halua nvidia kortin.

RTX4060 korttia en suosittele kun on periaatteessa yhtä suorituskykyinen kun 3060 ainoa ero että 4060 pcie kaista on rampautettu mitä voi tietyissä peleissä vaikuttaa.
 
Liittynyt
21.11.2023
Viestejä
16
Vielä viimeiset viilaukset tulleiden kommenttien johdosta: Tässä
-SSD:n vaihdoin edullisempaan SN770
-Muistit pidin ennallaan. Lisäpanostus tähän ei ehkä kannata?
-Näytöksi valikoitui hyvät arvostelut saanut LG 27GP850-B
-650W poweri on tosiaan hieman pieni jos prosessori ja näytönohjain on myöhemmin (vuosien päästä) tarkoitus päivittää. Mitään super tehohirmua tuskin koskaan tulen kuitenkaan hankkimaan vaan hyvää hinta-laatusuhdetta. Onkohan tuo nyt valittu ENDORFY SUPREMO FM5 GOLD 750 W passeli? Myös Seasonicilta oli n. 10€ edullisempia malleja tuosta teholuokasta.

Ja tosiaan pelivalikoima jota pelaan on tällä hetkellä CPU-intensiivinen Path of Exile (ja sen tuleva kakkososa) niin tuosta näytönohjaimesta ei ehkä nyt tarvi enää vääntää.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
110
Ei ainakaan omassa Dualissa ole minkäänmoista coil whineä.
Jotta saadaan tasapuolinen otanta, niin mun 6750XT Dual vinkuu ja surisee sitten senkin edestä rasituksessa. Idlenä on sentään hiljaa, ja kun pelatessa on kuulokkeet päässä, niin eipä tuo nyt silleen häiritse. Pienet alivoltit tuntui sitä vähän vähentävän. Mutta jos coil whine on ehdoton ei, niin mitä ilmeisemmin kannattaa jotain toista korttia lotota.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Jotta saadaan tasapuolinen otanta, niin mun 6750XT Dual vinkuu ja surisee sitten senkin edestä rasituksessa. Idlenä on sentään hiljaa, ja kun pelatessa on kuulokkeet päässä, niin eipä tuo nyt silleen häiritse. Pienet alivoltit tuntui sitä vähän vähentävän. Mutta jos coil whine on ehdoton ei, niin mitä ilmeisemmin kannattaa jotain toista korttia lotota.
Sama lotto se on joka kortilla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 302
Viestejä
4 219 393
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom