BlurBusters sai käsiinsä peräti 480 hertsin virkistystaajuudella varustetun prototyyppinäytön

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543



Pelikäytössä näytöiltä haetaan nopeita vasteaikoja ja korkeita virkistystaajuuksia. 144 hertsin virkistystaajuudesta on tullut jo liki vakio alle 4K UHD -resoluution pelinäytöissä ja useimpien tukena on joko VESA:n Adaptive-sync (AMD:n FreeSync) tai NVIDIAn G-Sync-teknologia, jotka mahdollistavat virkistystaajuuden sitomisen pelin tai ohjelman ruudunpäivitysnopeuteen.

Taistelu siitä, kuinka korkea virkistystaajuus on kyllin korkea, ei tule luultavasti taukoamaan ikinä. Ihmissilmä ei toimi kuin kamera ja vielä tähän päivään mennessäkään tiede ei ole kyennyt antamaan yksiselitteistä vastausta ihmisen näkökyvyn ”virkistystaajuudesta”. Ihmisten tiedetään kyenneen erottelemaan yli 200 hertsin nopeudella välkähtävän kirkkaan kuvan mustien kuvien joukosta, mutta toisaalta ihminen ei luultavasti kykenisi ikinä erottelemaan 200 hertsin nopeudella vaihtuvia erilaisia kuvia.

Nopeimmat pelinäytöt markkinoilla on varustettu tällä hetkellä 240 hertsin virkistystaajuudella. BlurBusters-sivusto on saanut kuitenkin käsiinsä mielenkiintoisen näytön prototyypin, jonka virkistystaajuus on peräti 480 hertsiä, tai tarkemmin 479,81 hertsiä. Sivusto ei kerro, minkä yrityksen näytöstä tai näyttöpaneelista on kyse, mutta näytöstä kuultaneen epäilemättä piakkoin lisätietoja. Kerro kommenteissa meneekö 480 hertsin virkistystaajuus mielestäsi jo liiankin korkealle, vai onko markkinoilla todella kysyntää yli 240 hertsin näytöille?

Lähde: BlurBusters

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 

Fileguru

toaster blacksmith
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
113
Kaippa tässäkin asiassa jokainen ihminen on aika yksilö, ja varmasti riippuu omasta vireystilasta ja keskittymisestäkin näkeekö eroa vai ei (eli myöskin kiinnostaako asia ylipäätään vai ei).

Omasta mielestäni olisi tietysti hyvä saada ihan standardiksi sellainen arvo joka ylittää varmasti jokaisen ihmisen erottelukyvyn, jotta olisi takuu siitä että tämän standardin omaavan näytön kun ostat niin näet varmasti niin sulavaa kuvaa kuin vain on mahdollista. :)

Tähän tulisi kuitenkin pyrkiä aika monessakin asiassa kuten äänentoistossa jne.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Kaippa tässäkin asiassa jokainen ihminen on aika yksilö, ja varmasti riippuu omasta vireystilasta ja keskittymisestäkin näkeekö eroa vai ei (eli myöskin kiinnostaako asia ylipäätään vai ei).

Omasta mielestäni olisi tietysti hyvä saada ihan standardiksi sellainen arvo joka ylittää varmasti jokaisen ihmisen erottelukyvyn, jotta olisi takuu siitä että tämän standardin omaavan näytön kun ostat niin näet varmasti niin sulavaa kuvaa kuin vain on mahdollista. :)

Tähän tulisi kuitenkin pyrkiä aika monessakin asiassa kuten äänentoistossa jne.
Sanoisin että 144hz on sellainen jolla eron pitäisi huomata. 60 -> 144hz on suurin loikkaus, 144 -> 240hz vaikka on tuplamäärä hertsejä niin ero ei ole kovin suuri. Eron toki huomaa parhaiten kun ensin pelaa korkeilla fps, sen jälkeen kaikki tuntuu nykivältä ja tahmealta.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Niin siis tuo näyttö on natiivi resoltaan uhd@120Hz, jota pystyy siis ajamaan 1080p:nä 480Hz. Sinällään mielenkiintoinen kapistus ja oikeastaan kiinnostaisi voisiko moista ajaa myös 1440p:nä jollain korkealla virkitystaajuudella. Kun ajattelee että jos näytössä olisi jotkut VRR ranget eri resoille mallia 30Hz-480Hz 1080p, 30Hz-200Hz 1440p ja 30Hz-120Hz 2160p olisihan se aika messevä pelinäytöksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 283
Pelien minimivaatimukset kasvaa samaa rataa kuin uutta rautaakin tulee tarjolle. En ymmärrä mitä järkeä tuossa 480Hz on jos 480FPS tulee olemaan hyvin hankala saavuttaa. Mielenkiinnolla kyllä testailisin tuollasta pari viikkoa jos se olisi mahdollista, niin näkisi onko sillä suurta eroa vaikka 144hz-näyttöihin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Onko ns. aito 480hz, vai kuten ainakin alkupään 240hz näytöt, että joka toinen kuva oli vain musta ruutu?

Veikkaan, että tuosta vielä joskus tuplataa nopeus, mutta 1000hz sitten on sellainen raja, että sitä ei viitsi kukaan alkaa ylittelemään, eikä kovinkaan kultasilmä näe mitään eroa. Veikkaisin tämän 480 hz jo ylittävän oikeasti sen rajan, mutta kyllähän hifistelijöille saa tekniikkaa isoilla numeroilla aina myytyä...

Omassa käytössä vielä 1440p 60hz näyttö ja tällä pärjää, mutta seuraavaksi tulee kyllä 144hz, kunhan vaan alkaa saaman johonkin 300€ pintaan. Eli varmaan vielä pari vuotta
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Suurin ero tulee jo siitä, että laitteet joilla syöte annetaan pelille (näppäimistö, hiiri) eivät toimi millään kiinteällä 60 Hz taajuudella kuten normaalit näytöt. Ero syötteen ja ruudulla tapahtuvan välillä on 60 Hz näytöillä aika järkyttävän iso. Tämä on helppo testata vaikka pyörittämällä hiirtä tasaisella nopeudella niin että kursori pyörii näytöllä ympyrää n. 5 sentin säteellä. Vielä parempi jos ruudulla on tumma tausta kursorin takana. Jos jonkun mielestä hiiri liikkuu 60 Hz näytöllä sulavasti, eikä pykälittäin, niin silloin on korvien välissä joku rajoitus.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Onko ns. aito 480hz, vai kuten ainakin alkupään 240hz näytöt, että joka toinen kuva oli vain musta ruutu?

Veikkaan, että tuosta vielä joskus tuplataa nopeus, mutta 1000hz sitten on sellainen raja, että sitä ei viitsi kukaan alkaa ylittelemään, eikä kovinkaan kultasilmä näe mitään eroa. Veikkaisin tämän 480 hz jo ylittävän oikeasti sen rajan, mutta kyllähän hifistelijöille saa tekniikkaa isoilla numeroilla aina myytyä...

Omassa käytössä vielä 1440p 60hz näyttö ja tällä pärjää, mutta seuraavaksi tulee kyllä 144hz, kunhan vaan alkaa saaman johonkin 300€ pintaan. Eli varmaan vielä pari vuotta
Saa alkaa olemaan aika kovaa rautaa koneessa, jotta muutamassa kellojaksossa saa kuvan rakennettua. :D
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Suurin ero tulee jo siitä, että laitteet joilla syöte annetaan pelille (näppäimistö, hiiri) eivät toimi millään kiinteällä 60 Hz taajuudella kuten normaalit näytöt. Ero syötteen ja ruudulla tapahtuvan välillä on 60 Hz näytöillä aika järkyttävän iso. Tämä on helppo testata vaikka pyörittämällä hiirtä tasaisella nopeudella niin että kursori pyörii näytöllä ympyrää n. 5 sentin säteellä. Vielä parempi jos ruudulla on tumma tausta kursorin takana. Jos jonkun mielestä hiiri liikkuu 60 Hz näytöllä sulavasti, eikä pykälittäin, niin silloin on korvien välissä joku rajoitus.
Kyllähän sen näkee, mutta eri tarina on se, häiritseekö se. Minua ei pahemmin häiritse. Tai ainakaan siinä määrin, että olisin valmis investoimaan ensinnäkin kalliiseen näyttöön ja sen lisäksi nykyistä kalliimpaan näytönohjaimeen, jotta saan sen näytön potentiaalin valjastettua.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Kyllähän sen näkee, mutta eri tarina on se, häiritseekö se. Minua ei pahemmin häiritse. Tai ainakaan siinä määrin, että olisin valmis investoimaan ensinnäkin kalliiseen näyttöön ja sen lisäksi nykyistä kalliimpaan näytönohjaimeen, jotta saan sen näytön potentiaalin valjastettua.
Ei kaikkien tarvitsekaan ostaa tuollaisia näyttöjä, jos eivät niitä koe tarvitsevan. Ainut ongelma näiden näyttöjen kanssa oli niiden täydellinen puute. Eli jos pelien "tahmaisuus" LCD näytöillä on häirinnyt, niin asialle ei ole voinut tehdä yhtään mitään. Nyt on vihdoinkin herätty tähän asiaan (ongelma ollut tiedossa jo LCD näyttöjen alkuajoista) ja valmistajat tekevät laitteita joille selvästikin on (jonkinlaista) kysyntää.

Ihan niin kuin 640 kb keskusmuistia ei sittenkään ollut tarpeeksi kaikille, niin ehkä myöskään 60 Hz ei ole tarpeeksi kaikille. Tämän näyttötekniikan kehitys ei ole keneltäkään pois.
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 311
Kommenteissa sanovat moista kun kysyttiin huomaako eroa enää:

"Although there are certainly diminishing returns, the difference between 240Hz (on this display) and 480Hz (on this display) is still visible to the human eye."

Oli miten oli, eipä kai tuosta haittaa ole jos tekniikka kehittyy edelleen. Ehkä mennään jo vähän rajojen yli, kuten puhelinten resoluutiot paikoin, mutta ei kai siinä.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
68
Suurin ero tulee jo siitä, että laitteet joilla syöte annetaan pelille (näppäimistö, hiiri) eivät toimi millään kiinteällä 60 Hz taajuudella kuten normaalit näytöt. Ero syötteen ja ruudulla tapahtuvan välillä on 60 Hz näytöillä aika järkyttävän iso. Tämä on helppo testata vaikka pyörittämällä hiirtä tasaisella nopeudella niin että kursori pyörii näytöllä ympyrää n. 5 sentin säteellä. Vielä parempi jos ruudulla on tumma tausta kursorin takana. Jos jonkun mielestä hiiri liikkuu 60 Hz näytöllä sulavasti, eikä pykälittäin, niin silloin on korvien välissä joku rajoitus.
lulz
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
525
500 Hz ja 1000 Hz taajuisten näyttöjenkin eron huomaa helposti ihan työpöydällä hiirtä heilutellessa. Synteettisellä testillä ihmissilmä huomaa eron vaikka 100 THz ja 101 THz näyttöjen välillä. Jos kuvassa on tuolla 100 THz taajuudella oskilloivasti liikkuva asia, kyseisellä taajuudella toimivalla näytöllä se piirtää sen vain yhteen kohtaan, siinä missä vähänkin eri taajuudella näytettäessä se vaeltaa. Silmällä ei yksiselitteisesti ole virkistystaajuutta, ja motion blurrin laatu on korkeammilla taajuuksilla tärkeämpi kuin itse virkistystaajuus.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 047
Eikai noissa enää kyse ole siitä että huomaako kuinka monta kuvaa sekunnissa, mutta veikkaan että aina parempi tuntuma ja liiketoisto kun hertsejä laitetaan reilusti lisää. Eihän siitä kuvasta saa edes 165Hz (ja 165fps) selvää kun rivakasti tempoo fps pelissä hiirtä edes takas. Silmissä vilisevää sotkua. Kaikki tuollaiset nopeampien liikkeiden selkeyttäminen ja vaste käden liikkeille ihan tervetullutta parannusta.

Tosiaan nuo pitää varmaan tuplata että eroa enää aistii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Suurin ero tulee jo siitä, että laitteet joilla syöte annetaan pelille (näppäimistö, hiiri) eivät toimi millään kiinteällä 60 Hz taajuudella kuten normaalit näytöt. Ero syötteen ja ruudulla tapahtuvan välillä on 60 Hz näytöillä aika järkyttävän iso. Tämä on helppo testata vaikka pyörittämällä hiirtä tasaisella nopeudella niin että kursori pyörii näytöllä ympyrää n. 5 sentin säteellä. Vielä parempi jos ruudulla on tumma tausta kursorin takana. Jos jonkun mielestä hiiri liikkuu 60 Hz näytöllä sulavasti, eikä pykälittäin, niin silloin on korvien välissä joku rajoitus.
Sulavalta se 60hz näyttää niille jotka parempaa ei oo nähny.

Hyvä vertaus on esim tehdä tota kursorin pyöritystä ja sit menet tekemään samaa pyöritystä jollain paistinpannulla olevalla voin palalla, siltä se 100hz+ näyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Helpoin ja halvin tapa testata 120Hz näyttöä on kävellä apple-storeen / mihin tahansa liikkeeseen missä applen vehkeitä voi hypistellä ja verrata uusia iPad Pro:ita muihin laitteisiin kun scrollailee näyttöjä vierekkäin. Uusissa 10.5" ja 12.9" malleissa on 120Hz näytöt ja normi-ipadeissa 60Hz.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
239
Ostin vielä nykyään käytössä olevan monitorin, BenQ XL2420T:n tuossa 2012, joka taisi olla näitä toisen sukupolven 1080p/120hz näyttöjä. Pelikäytössä tämä oli kiistattomasti etulyöntiasemassa. Nykyään ainoa tuettu kuvan sisääntulo DVI-D ei ole tuettuna uusilla korteilla vaan vaatii adapterin.

Moni ei tiedä sitä, että tämä ja osa muista näytöistä tukee nVidian hieman flopannutta 3d-tilaa, joka käytännössä edellyttää riittävää kirkkautta virkistystaajuuden lisäksi. Kun sulla on ne 3d-lasit päässä, toisen silmän "suljin" menee kiinni ja toisen aukeaa 120 kertaa sekunnissa, ja tämä puolittaa havaitun kirkkauden. No, tämän moodin saa päälle pysyvästi myös normi 2d-käytössä, jolloin joka toinen freimi näytöllä on täysin musta. Kuvanlaatu kärsii jonkin verran, mutta käytännössä kaikki liikkuvien kuvien häntiminen ja mikronykyminen saadaan poistettua. Sen huomaa parhaiten nettiselauksessa, kun voit skrollata ylös tai alas tasaista vauhtia pitämällä hiiren rullapainiketta pohjassa noin 1 ruudun mitan sekunnissa, ja silti normikokoinen teksti näkyy terävänä liikkeessä, kuten myös kuvat. Korkea virkistystaajuus sinällään ei vielä takaa sulavaa liiketoistoa.

Nykyään arvostan enemmän still-kuvan laatua, eli ANSI-kontrasti, väritoisto, katsekulmat jne. En usko, että HDR tai 240hz/480hz lyö itseään läpi koska valmistajien toteutuksissa on niin paljon eroja ja markkinoinnissa aina paisutellaan uusien tuotteiden sitä *seuraavaa* (4k, OLED...) kikkaa, jota ei edellisen vuoden malleista vielä löytynyt. Tekniikkaa myydään raakileena ja yhteensopivuus tarjolla olevan sisällön kanssa on vähän niin ja näin. Noh, menipäs varsinaisen aiheen vierestä. Luulen, että nuo "huippunopeat" näytöt löytävät ensimmäisenä tiensä sponsoroitujen Dota2-pelaajien pöydille, heh.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Ostin vielä nykyään käytössä olevan monitorin, BenQ XL2420T:n tuossa 2012, joka taisi olla näitä toisen sukupolven 1080p/120hz näyttöjä. Pelikäytössä tämä oli kiistattomasti etulyöntiasemassa. Nykyään ainoa tuettu kuvan sisääntulo DVI-D ei ole tuettuna uusilla korteilla vaan vaatii adapterin.

Moni ei tiedä sitä, että tämä ja osa muista näytöistä tukee nVidian hieman flopannutta 3d-tilaa, joka käytännössä edellyttää riittävää kirkkautta virkistystaajuuden lisäksi. Kun sulla on ne 3d-lasit päässä, toisen silmän "suljin" menee kiinni ja toisen aukeaa 120 kertaa sekunnissa, ja tämä puolittaa havaitun kirkkauden. No, tämän moodin saa päälle pysyvästi myös normi 2d-käytössä, jolloin joka toinen freimi näytöllä on täysin musta. Kuvanlaatu kärsii jonkin verran, mutta käytännössä kaikki liikkuvien kuvien häntiminen ja mikronykyminen saadaan poistettua. Sen huomaa parhaiten nettiselauksessa, kun voit skrollata ylös tai alas tasaista vauhtia pitämällä hiiren rullapainiketta pohjassa noin 1 ruudun mitan sekunnissa, ja silti normikokoinen teksti näkyy terävänä liikkeessä, kuten myös kuvat. Korkea virkistystaajuus sinällään ei vielä takaa sulavaa liiketoistoa.

Nykyään arvostan enemmän still-kuvan laatua, eli ANSI-kontrasti, väritoisto, katsekulmat jne. En usko, että HDR tai 240hz/480hz lyö itseään läpi koska valmistajien toteutuksissa on niin paljon eroja ja markkinoinnissa aina paisutellaan uusien tuotteiden sitä *seuraavaa* (4k, OLED...) kikkaa, jota ei edellisen vuoden malleista vielä löytynyt. Tekniikkaa myydään raakileena ja yhteensopivuus tarjolla olevan sisällön kanssa on vähän niin ja näin. Noh, menipäs varsinaisen aiheen vierestä. Luulen, että nuo "huippunopeat" näytöt löytävät ensimmäisenä tiensä sponsoroitujen Dota2-pelaajien pöydille, heh.
Kyllä se dual link DVI-D on tuettuna uusillakin näyttiksillä, vaatii vaan ei refua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 582
Pelaaminen sikseen, olisi mielenkiintoista tietää, onko virkistystaajuudella vaikutusta silmien/aivojen kokemaan rasitukseen niissä tilanteissa, joissa ei käytetä liikesummennusta.

Tämä lähinnä työkäyttöön tarkoitetuilla laitteilla (kuvankäsittelynäytöt, bisnesläppärit), joilla 60 Hz on käytännössä ainoa olemassa oleva taajuus.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
500 Hz ja 1000 Hz taajuisten näyttöjenkin eron huomaa helposti ihan työpöydällä hiirtä heilutellessa. ...
Tämä.

Kun pyörittää hiirtä ruudulla noin 10cm ympyrää, about 2-3 kierrosta sekunnissa, 144Hz näytöllä "hiiren kursorin haamuja" näkyy paljon enemmän ja liike näyttää suht sulavalta ympyrältä. Sama 60Hz näytöllä, ko. haamuja näkyy paljon vähemmän ja ympyrän sulavuus on myös kyseenalainen. Aivan varmasti samanlaisella testillä saa eroa 500hz ja 1000hz näytöille, joskin itselleni peleissä ko. ero on varmasti hankala huomata.

Tämä 60Hz:n ja 144Hz:n ero taas on kyllä erittäinkin merkittävä, nimenomaan peleissä. Vaikka oma värinäkökyky on niin ja näin, niin silmäni ovat ainakin välkynnälle ja nopealle liikkeelle suht herkät, joten ainakin itseäni kiinnostaisi päivittää tämä nykyinen 32" 144Hz näyttö johonkin about samankokoseen, mutta nopeammin päivittävään. (joskus silmäni ovat jopa turhankin herkät, on vähän migreenitapumusta itselläni ja migreenin aikana jopa kelloradion vilkkuvat ledit haittaavat, koska ainakin oma kelloradioni näyttäisi piirtävän vain yhtä numeroa kerrallaan, ja vilkuttavan noita numeroita vaan suht nopeasti läpi.. puhumattakaan loistelamppujen 100hz vilkunnasta.)

edit: 2-3 kierrosta minuutissa -> 2-3 kierrosta sekunnissa.. mikä ajatusvirhe
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
500 Hz ja 1000 Hz taajuisten näyttöjenkin eron huomaa helposti ihan työpöydällä hiirtä heilutellessa. ...
Tämä.

Kun pyörittää hiirtä ruudulla noin 10cm ympyrää, about 2-3 kierrosta sekunnissa, 144Hz näytöllä "hiiren kursorin haamuja" näkyy paljon enemmän ja liike näyttää suht sulavalta ympyrältä. Sama 60Hz näytöllä, ko. haamuja näkyy paljon vähemmän ja ympyrän sulavuus on myös kyseenalainen. Aivan varmasti samanlaisella testillä saa eroa 500hz ja 1000hz näytöille, joskin itselleni peleissä ko. ero on varmasti hankala huomata.

Tämä 60Hz:n ja 144Hz:n ero taas on kyllä erittäinkin merkittävä, nimenomaan peleissä. Vaikka oma värinäkökyky on niin ja näin, niin silmäni ovat ainakin välkynnälle ja nopealle liikkeelle suht herkät, joten ainakin itseäni kiinnostaisi päivittää tämä nykyinen 32" 144Hz näyttö johonkin about samankokoseen, mutta nopeammin päivittävään. (joskus silmäni ovat jopa turhankin herkät, on vähän migreenitapumusta itselläni ja migreenin aikana jopa kelloradion vilkkuvat ledit haittaavat, koska ainakin oma kelloradioni näyttäisi piirtävän vain yhtä numeroa kerrallaan, ja vilkuttavan noita numeroita vaan suht nopeasti läpi.. puhumattakaan loistelamppujen 100hz vilkunnasta.)

edit: 2-3 kierrosta minuutissa -> 2-3 kierrosta sekunnissa.. mikä ajatusvirhe
En ole kyllä itse välkkyviä näyttöjä nähnyt sen jälkeen kun päästiin kuvaputkista eroon.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
En ole kyllä itse välkkyviä näyttöjä nähnyt sen jälkeen kun päästiin kuvaputkista eroon.
no siis kuva välkkyy, esim panoroinnissa, jos virkistystaajuus on alhainen. Monien elokuvien panoroivat kohtaukset ovat itselleni tästä syystä aika kamalaa katsottavaa, mutta tiedostan asian olevan subjektiivinen kokemus.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Sulavalta se 60hz näyttää niille jotka parempaa ei oo nähny.

Hyvä vertaus on esim tehdä tota kursorin pyöritystä ja sit menet tekemään samaa pyöritystä jollain paistinpannulla olevalla voin palalla, siltä se 100hz+ näyttää.
Aika radikaali esimerkki :D itse kun pelasin 120hz näytöllä niin en tykännyt ja laitoin sen 75hz, voi toki olla yksilöllistä ja varmasti onkin mutta enempi ei aina välttämättä ole parempi vaikka eroa oliskin ;)
 

Karvapallo

Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
315
Aika radikaali esimerkki :D itse kun pelasin 120hz näytöllä niin en tykännyt ja laitoin sen 75hz, voi toki olla yksilöllistä ja varmasti onkin mutta enempi ei aina välttämättä ole parempi vaikka eroa oliskin ;)
Mistä et tykännyt? Sulavammasta pelikokemuksesta? Pienentyneestä näytön viiveestä? :confused:

tämä kysymys on retorinen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Pelien minimivaatimukset kasvaa samaa rataa kuin uutta rautaakin tulee tarjolle. En ymmärrä mitä järkeä tuossa 480Hz on jos 480FPS tulee olemaan hyvin hankala saavuttaa. Mielenkiinnolla kyllä testailisin tuollasta pari viikkoa jos se olisi mahdollista, niin näkisi onko sillä suurta eroa vaikka 144hz-näyttöihin.
Sehän riippuu vain graffan tasosta, rendataan jotain Quake-tasosta graffaa moderneilla GPUilla ja metodeilla niin päästään kyllä jonnekin > 600 fps (esim. vkQuake). Ihan hyvin voisi kuvitella jonkun tosi karun näkösen esports-pelin jossa on "pakko saada" 480 fps :geek:
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
525
Mistä et tykännyt? Sulavammasta pelikokemuksesta? Pienentyneestä näytön viiveestä? :confused:

tämä kysymys on retorinen
Huonolla tai puuttuvalla motion blurrilla "liian sulava" kuva aiheuttaa joillain pahoinvointia tai muuten vain se näyttää epärealistiselta, koska kaikki liike aiheuttaa ruudun ulkopuolisessa elämässä itsestään sen motion blurrin.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
282
Harva tällä vuosikymmenellä tehty peli pyörii 480 FPS millään koneella koska yhden threadin suorituskyky tulee pullonkaulaksi.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Sulavalta se 60hz näyttää niille jotka parempaa ei oo nähny.

Hyvä vertaus on esim tehdä tota kursorin pyöritystä ja sit menet tekemään samaa pyöritystä jollain paistinpannulla olevalla voin palalla, siltä se 100hz+ näyttää.
Siitähän se buttersmooth käsitekin tulee. ;)
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 401
Taitaa olla kyseessä Seiki 39 (ja muihin vastaaviin 4K-näyttöihin) tehty modi.
Tukee näitä näyttötiloja:
4k@120Hz
1080p@240Hz
720p@300Hz
540p@480Hz
fast pwm, pwm-free, scanning, and strobing modes
Täällä tästä on keskustelut jo pitkään
Seiki SE50UY04 3840x2160 50" TV ($1300)
(kehitysprojektikeskustelu alkaa aika paljon aikaisemmin).
Itse olen tätä seurannut jo vuosia, kun itselläni on (myös) täydessä iskussa oleva Seiki 39.
:D

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 360
Eipä tuosta taatusti ole haittaakaan esim ajosimuissa, fps:ssä ja muissa missä vaaditaan korkeaa ja smoothia päivitystä, toki aina löytyy tyyppejä jotka mainostavat kuinka 30fps/60hz on niin hienoa että.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Eipä tuosta taatusti ole haittaakaan esim ajosimuissa, fps:ssä ja muissa missä vaaditaan korkeaa ja smoothia päivitystä, toki aina löytyy tyyppejä jotka mainostavat kuinka 30fps/60hz on niin hienoa että.
Tuntuuhan se perus-fiiattikin riittävältä autolta jos ei ole mersua kokeillut. ;) Mutta nämä ovat yleensä consolepeasant puheita.

On tuota tullut itsekin testattua lähipiirissä onko fps ja hz vaikutusta. Monikin kuka aiemmin väittänyt ettei huomaa eroa, on lopulta päätynyt vaihtamaan mielipiteensä kun on ensin kokeillut esim. Gta V 120-140fps jonka jälkeen AA maximiin jolloin fps tasaista 60fps.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
187
120, 240 ja 480 Hz välillä on silminnähtävä ero, mutta se ei johdu suuremasta frameratesta vaan motion blurin vähenemisestä.

120 fps @ 480 Hz näytää hyvin todennäköisesti täysin samalta kuin 480 fps @ 480 Hz. Mustien ruutujen lisääminen väliin on täysin toimiva tekniikka jota käytetään myös VR headseteissä. Se vähentää motion bluria samalla tavalla kuin jos frameratea nostaisi oikeasti. Sitä ei vaan kannata tehdä kun se kuluttaa hirveästi tehoa eikä siitä ole mitään muuta silminähtävää hyötyä paitsi hyvin pieni input lagin väheneminen. Syy miksi tekniikkaa ei voi käyttää 60 Hz näytöllä on se että se aiheuttaa myös kuvan välkkymistä, mutta suuremmilla virkistystaajuuksilla välkkyminen ei ole ongelma.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 360
Pelkästään perusjuttujen teko/työpöydällä olo yms on 120/144hz ja ylöspäin näytöillä ihan erilaista kuin perinteisellä 60Hz, duunissa ärsyttää aina tuo kun himakoneella tottunut toisenlaiseen sulavuuteen hiiren liikkeessä ruudulla yms. Tuo monesti unohdetaan että ihan jo peruskäyttö hyötyy hertseistä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Heh... Itselle siirtyminen 90MHz kuvaputkinäytöillä oli iso parannus.
Ei ole kokemusta tosi nopeista lätyistä, mutta 120MHz lienee riittävä, mutta en usko että siitä on yhtään mitään haittaa vaikka se saataisiin nostettua sinne 500 tuntumaan. Antaisi ainakin liikkumavaraa g-sync ja freesync asetuksille. Jos osaa scaalata jonnekkin 24-480 väliin, niin luulisi jottei repeily enää paljoa haittaisi.
Eli anti tulla vaan... Eiköhän me kuluttajat kestetä vähän suurempiakin taajuuksia ;)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 697
Viestejä
4 189 320
Jäsenet
70 783
Uusin jäsen
tolvmaister

Hinta.fi

Ylös Bottom