BIOS/OS kello sekoilee, kone ei sammu yms muuta hauskaa

Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424
Eli minulla on nyt viikon verran kone piiputtanut hyvin kummallisesti.

Ryzen 9 3900x
Asus Strix X570-F (ostettu maaliskuussa)
Corsair Vengeance LPX 2x 16GB 3000Mhz C15
Corsair RM750x
Asus RTX 3070 EKWB
ADATA XPG SX8200 Pro 1TB
PCIe wlan, TP-link TX3000E
(Plus muutama kovo, adata kortinlukija hubi, tuulettimia, ekwb pumppusäiliö)

Ongelmat alkoivat sillä että koneen ollessa päällä / lepotilassa windowsin kello meni yhtäkkiä sekaisin ja alkoi näyttämään ihan eri aikaa. Nyt viimeisen muutaman päivän aikana olen huomannut että kone ei suostu sammumaan / menemään lepotilaan, vaan se jää mustalle ruudulle emon valot, custom loopin pumppu ja yksi tuuletin päällä (tuuletin saattaa olla kiinni AIO pumpun headerissa). Tässä tilassa virtanäppäimellä ei ole mitään vaikutusta ja kone pitää sammuttaa ottamalla psu:n virta pois.

Välillä biosissa kello toimii normaalisti, joskus se on pysähtynyt. Kerran se toimi normaalisti, syötin biosissa oikean ajan ja sen jälkeen se oli stopissa. RTC paskana?

Mitä olen tehnyt:
BIOS päivitetty alkuperäisestä versiosta uusimpaan --> samat ongelmat. Päivitin Windows updaten kautta konetta ja uudelleen käynnistyksessä meni tuohon vikatilaan. Uudelleen käynnistyksessä windows sanoi että päivitys kusi ja että Windows pitää palauttaa recoveryn kautta. Muutaman käynnistyksen jälkeen emo jumi postaus ruudulle (jostasiirrytään tarvittaessa biosiin).

Tässä kohtaa jouduin tekemään biosin ajon emoon flashback toiminnolla jolla ajoin toiseksi uusimman bios version. Tämän jälkeen käynnistin pari kertaa uusiksi ja onnistuin saamaan windowsin käyntiin. Tuntui toimivan hyvin muutamia tunteja kunnes kello oli taas päin persettä.

Nyt kun koitin laittaa konetta lepotilaan, niin se meni taas jumiin siten että jouduin katkaisemaan virrat powerista.

Ram muistit uudelleen asetettu useaan otteeseen ja viimeksi siirretty toisiin slotteihin. Ei vaikutusta.

CMOS patteri on ollut useaan otteeseen ulkona ja muutaman kerran ollut eri patterikin sisässä. Jännitteet kunnossa, eli virtaa on. Pari 10 min tyhjäys sykliä ja yksi 40 min sykli että kaikki varmasti olisi virrattomana ja nollattuna.

Nyt kone yön yli täysin kylmänä, CMOS patteri irti ja psu:n töpseli irti.

Kenelläkään hyviä ideoita että mikä tätä riivaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Minulla on toinen Asuksen emolevy (X370 Crosshair VI) tehnyt noiden muistien kanssa satunnaisia kaatumisia, joten koeta vaikka laittaa ne 2133-2400MHz mutta kuitenkin 1.35V, ja katso, auttaako se ongelmiin. Ei kyllä nuo oireet ole samat kuin minulla, mutta muistit on..

Lisäksi verkkokorttia jos saat edes tilapäisesti USB-versioon, niin saa senkin poissuljettua..
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424
Minulla on toinen Asuksen emolevy (X370 Crosshair VI) tehnyt noiden muistien kanssa satunnaisia kaatumisia, joten koeta vaikka laittaa ne 2133-2400MHz mutta kuitenkin 1.35V, ja katso, auttaako se ongelmiin. Ei kyllä nuo oireet ole samat kuin minulla, mutta muistit on..

Lisäksi verkkokorttia jos saat edes tilapäisesti USB-versioon, niin saa senkin poissuljettua..
Testattu kumpaakin, mutta ei näytä olevan vaikutusta vikoihin.

Tarkemmin kun katsoo konetta sen sammuessa, niin näyttäisi ajavan sammutus syklin täysin läpi, mutta sekunnin sisällä sammumisesta emo herää osin päälle tuossa kummallisessa vikatilassa joka vaatii virtojen poiskytkennän että saa hiljaiseksi/uudestaan päälle.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424
Updatea: BIOS päivitetty useampaan kertaan suuntaan jos toiseen ilman vaikutusta. RAMille ajettu kunnon testit läpi ja tuli puhtaat paperit.
Käyttöjärjestelmä tuntuu pelittävän niin kuin sen kuuluu kunhan koneen saa päälle, eli hyvin pahasti alkaa haista siltä että jokin biosin ulkopuolinen softa tai siru on heikossa hapessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 431
Viestejä
4 199 204
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom