Olen kasannut uuden tietokoneen, mutta lopultakaan ilman ongelmia siitä ei selvitty. Ensin yritin asentaa Windows 11 -käyttöjärjestelmän, mutta se ei suostunut millään asentumaan, vaan asennusohjelma kaatui joka kerralla. Luulin tässä kohtaa, että asennustiedostossa on jotain häikkää. Lainasin sitten kaverilta tikkua, jolla sain asennettua Windows 10:n. Sekin kaatui kerran ennen asennuksen saattamista loppuun, mutta toisella kertaa päästiin maaliin asti ilman ongelmia.
Vaikka eka aattelin, et noissa Windowsin asennuksis on vaan vika, niin nyt kuitenkin alkaa näyttää siltä, että tietokoneessa onkin se ongelma. Pystyn hetken käyttämään konetta, mutta jonkin ajan päästä näyttöön tulee BSoD, ja kone boottaa itsensä. Tätä se tekee toistuvasti, vaikka mitä yritän tehdä. Joskus kone toimii pidempään ennen ruudun tuloa, mutta joskus se saattaa tulla heti käynnistettäessä. Olen asentanut Windowsiin uusimmat päivitykset, ja ainakin yritin ladata uusimmat ajurit emolevylle ja näyttikselle. Olen tarkistanut johtojen kytkennät useampaan otteeseen. Suurin epäilys kohdistui keskusmuisteihin, mutta ainakaan windowsin diagnostiikkatyökalu ei löytänyt ongelmia. Kokeilin muisteja myös yksittäin, kun kaksi 16 gigan kampaa, mutta ongelma esiintyi molemmilla. Emolevyn vika-ledeistä ei pala mikään. Lämmöt näyttäisi olevan ihan ok prossulla, emolla ja näyttiksellä. Koitin johdotuksiakin setviä siistimmin, että ilma kiertäis paremmin, mutta ei auta. Kaatuminen tapahtuu ihan työpöydälläkin ollessa, eli koneella ei tarvitse olla edes kuormitusta, että ongelma ilmenee.
Saisko täältä hätää kärsivä mies apuja, mistä vois johtua? Tää on eka itse kasattu kone ja alkaa usko loppua. Setuppia listattu alle:
Näytönohjain
Msi Geforce RTX 3080 Suprim X
Alunperin Multitronicilta 11/20, Io-Techistä itse ostanut käytettynä 3/23
Prosessori
Intel Core i7-12700K
Uusi, ostettu Datatronicilta 3/23
Prosessorin jäähdytin
DeepCool AK620
Emolevy
Asus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4
Uusi, ostettu Jimm'siltä 3/23
Keskusmuisti/RAM
Kingston FURY Renegade DDR4 3600MHz CL16 32Gt
Uusi, ostettu Verkkokauppa.com 3/23
M.2 SSD
1 x Western Digital Black SN770 M.2 2000 GB
1 x Western Digital Black SN770 M.2 500 GB
Uusi, ostettu Multitronicilta 4/23
KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ ASENNETTU TÄLLE 500GB MUISTILLE
Virtalähde
Corsair RM1000e
Alunperin toinen henkilö ostanut Proshopista 11/22, mutta jäi käyttämättä. Itse ostin tämän Io-Techin kautta 3/23, ja se oli edelleen muoveissa, eli uusi
Tuulettimet
4 x Arctic BioniX P140 PWM PST, 140mm
(yksi uusi + kaksi käytettyä)
2 x Arctic BioniX F140 PWM PST, 140mm
Uusi, ostettu Datatronicilta 4/23
Kotelo
NZXT H7 Flow
Vaikka eka aattelin, et noissa Windowsin asennuksis on vaan vika, niin nyt kuitenkin alkaa näyttää siltä, että tietokoneessa onkin se ongelma. Pystyn hetken käyttämään konetta, mutta jonkin ajan päästä näyttöön tulee BSoD, ja kone boottaa itsensä. Tätä se tekee toistuvasti, vaikka mitä yritän tehdä. Joskus kone toimii pidempään ennen ruudun tuloa, mutta joskus se saattaa tulla heti käynnistettäessä. Olen asentanut Windowsiin uusimmat päivitykset, ja ainakin yritin ladata uusimmat ajurit emolevylle ja näyttikselle. Olen tarkistanut johtojen kytkennät useampaan otteeseen. Suurin epäilys kohdistui keskusmuisteihin, mutta ainakaan windowsin diagnostiikkatyökalu ei löytänyt ongelmia. Kokeilin muisteja myös yksittäin, kun kaksi 16 gigan kampaa, mutta ongelma esiintyi molemmilla. Emolevyn vika-ledeistä ei pala mikään. Lämmöt näyttäisi olevan ihan ok prossulla, emolla ja näyttiksellä. Koitin johdotuksiakin setviä siistimmin, että ilma kiertäis paremmin, mutta ei auta. Kaatuminen tapahtuu ihan työpöydälläkin ollessa, eli koneella ei tarvitse olla edes kuormitusta, että ongelma ilmenee.
Saisko täältä hätää kärsivä mies apuja, mistä vois johtua? Tää on eka itse kasattu kone ja alkaa usko loppua. Setuppia listattu alle:
Näytönohjain
Msi Geforce RTX 3080 Suprim X
Alunperin Multitronicilta 11/20, Io-Techistä itse ostanut käytettynä 3/23
Prosessori
Intel Core i7-12700K
Prosessorin jäähdytin
DeepCool AK620
Emolevy
Asus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4
Uusi, ostettu Jimm'siltä 3/23
Keskusmuisti/RAM
Kingston FURY Renegade DDR4 3600MHz CL16 32Gt
Uusi, ostettu Verkkokauppa.com 3/23
M.2 SSD
1 x Western Digital Black SN770 M.2 2000 GB
1 x Western Digital Black SN770 M.2 500 GB
Uusi, ostettu Multitronicilta 4/23
KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ ASENNETTU TÄLLE 500GB MUISTILLE
Virtalähde
Corsair RM1000e
Alunperin toinen henkilö ostanut Proshopista 11/22, mutta jäi käyttämättä. Itse ostin tämän Io-Techin kautta 3/23, ja se oli edelleen muoveissa, eli uusi
Tuulettimet
4 x Arctic BioniX P140 PWM PST, 140mm
(yksi uusi + kaksi käytettyä)
2 x Arctic BioniX F140 PWM PST, 140mm
Uusi, ostettu Datatronicilta 4/23
Kotelo
NZXT H7 Flow