Ratkaistu BIOS flashback ongelma - MSI-emolevy - LEDit ei syty

Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
115
Hei,

Olen yrittänyt flashata biosia MSI PRO Z690-A WIFI (DDR5) emolle, mutta flashauksesta ilmoittava punainen ledi ei syty.
Olen tarkistanut kytkennät, kokeillut eri muistitikkuja ja seurannut ohjeita, kuten monissa keskusteluissa ja videoissa näytetään. Virtalähde pitää surinaa kun virran kytkee päälle. Olen kokeillut muutamaa eri muistitikkua, joista yhdessä syttyy valo samalla kun virtalähteen kytkee päälle.

Onko emolevy kuollut vai miten tässä kannattaisi vielä edetä?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Tikku alustettu FAT32 muotoon? Bios purettu zip-paketista tikun juureen ja itse bios-tiedosto nimetty msi.rom nimiseksi? Eli päätekin varmasti oikea? Tikku varmasti oikeassa portissa kiinni?
Ja itse konettahan ei pidä käynnistää kun teet tuon flashauksen. Eli ainoastaan virtalähteestä virrat päälle, tikku kiinni ja painat tuota flash bios painiketta.

Manuaalin mukaan tuo flash bios USB-portti olisi heti painikkeen viereinen portti:
1671962247013.png
 
Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
115
Tikku alustettu FAT32 muotoon? Bios purettu zip-paketista tikun juureen ja itse bios-tiedosto nimetty msi.rom nimiseksi? Eli päätekin varmasti oikea? Tikku varmasti oikeassa portissa kiinni?
Ja itse konettahan ei pidä käynnistää kun teet tuon flashauksen. Eli ainoastaan virtalähteestä virrat päälle, tikku kiinni ja painat tuota flash bios painiketta.

Manuaalin mukaan tuo flash bios USB-portti olisi heti painikkeen viereinen portti:
Kyllä, kaikki tehty näin.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Minkälaisilla tikuilla testattu? Yleensä toimii parhaiten 8 GB tai pienempi tikku.
Riittää kun emolla on kiinni 8 ja 24 pinninen virtaliitin. Ja toki jos käytössä on modulaarinen virtalähde, niin pitää käyttää sen omia johtoja.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Ehdin editoida edellistä viestä, joten katso se vielä uudelleen. Oliko mikä virtalähde käytössä?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Jos tuo emo on jo kotelossa kiinni, niin toki voisi vielä kokeilla tuota flashausta kasaamalla kone emon laatikon päälle.
Kannattaa myös vielä tarkistaa IO-shieldin merkinnöistä (Usein tuossa merkattu) tuo oikea portti. Joskus on käynyt niinkin, että emon manuaalissa oli merkitty väärä portti.
 
Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
115
Kyseessä on täysin uusi buildi, joten ei ole ollut laisinkaan kotelossa kiinni.
Tarkistin IO-shieldin ja portti on oikea.

Mikään LEDi emolevyllä ei siis syty, mutta USB-tikun valo syttyy, joten ei kait se täysin kuollut kivi ole?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Hmm, saisiko tuosta kasauksesta vielä kuvia jos joku vaikka huomaisi jotain poikkeavaa?
 
Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
115

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Ooks koittanu keittää kaffea? Mulla oli sama homma parivuotta sitten, mitään ei tapahtunut, niinpä keitin kaffet. Kun olin lopettanu juomisen se tikku vilkku kuin viimestä päivää ja flassi oli käynnissä. Onnistuikin lopulta.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Oletko kokeillut liittää tuon 8 pinnisen virtajohdon tuohon viereiseen liitäntään? Ja onhan tuo CPU merkitty johto ettei ole vahingossa PCIe-virtajohto?
 
Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
115
Oletko kokeillut liittää tuon 8 pinnisen virtajohdon tuohon viereiseen liitäntään? Ja onhan tuo CPU merkitty johto ettei ole vahingossa PCIe-virtajohto?
Olisiko tuo 8pin lisävirta väärinpäin ja 4+4 virtalähteessä? Vaihda se oikein?
On kokeiltu viereisiä liitäntöjä aikaisemmin päivällä. On CPU merkitty johto.
Johto ei ole mahdollista kytkeä väärinpäin tässä virtalähteessä. Pään kiinnitysklipsi on CPU päässä niin iso, että ei mahdu virtalähteeseen.


Samaa teki MSI MAG Z690, mutta onnistui kun laittoi prossun ja muistit kiinni.
Kokeillaan vielä tätä ja odotetaan jonkin aikaa.
 
Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
115
Ei herran jestas :D

Viimeinen yritys kun olin lyömässä hanskat tiskiin, niin nyt alkoi toimimaan :kippis:

Oman empiirisen tutkimuksen perusteella USB-tikkua luettiin vain parin sekunnin ajan kun virtalähteen kytki päälle, silloin kun tikun valo palaa. Sinä aikana kun painoi flashback-nappia, niin emolevy heräsi eloon.

Paljon kiitoksia kaikille aikaansa tähän käyttäneille. Tämä vaikuttaisi nyt ratkenneen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 239
Ei herran jestas :D

Viimeinen yritys kun olin lyömässä hanskat tiskiin, niin nyt alkoi toimimaan :kippis:

Oman empiirisen tutkimuksen perusteella USB-tikkua luettiin vain parin sekunnin ajan kun virtalähteen kytki päälle, silloin kun tikun valo palaa. Sinä aikana kun painoi flashback-nappia, niin emolevy heräsi eloon.

Paljon kiitoksia kaikille aikaansa tähän käyttäneille. Tämä vaikuttaisi nyt ratkenneen.
Nopea kysymys:
Maksaisitko 15€ bios-päivityksestä?
Maksaisitko 20€ bios-päivityksestä?

Tässä ei ole mitään omaa agendaa, mietin vaan, miten tulevaisuudessa neuvon muita.
Ts. mikä on se raha, että ei kannata tehdä itse..
 
Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
115
Nopea kysymys:
Maksaisitko 15€ bios-päivityksestä?
Maksaisitko 20€ bios-päivityksestä?
Vaikka tässä tulikin mutkia matkaan, niin ohjeiden perusteella prosessin pitäisi olla BIOS flashbackilla sen verta yksinkertainen, että en maksaisi siitä lisäpalveluna. Itse seurasin tätä ohjetta , jonka pohjalta kaikki meni niin kuin piti, paitsi että flashback-nappia tuli painaa käytännössä välittömästi virran kytkemisen jälkeen.

Toisaalta tässä on omana vaikuttimena myös halu oppia ja tehdä itse asioita. Nytkin sai mukavasti kokemusta pienistä ongelmanratkaisukeinoista mm. CMOS-nollaus ja virtalähteen testaaminen klemmarilla.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Oman empiirisen tutkimuksen perusteella USB-tikkua luettiin vain parin sekunnin ajan kun virtalähteen kytki päälle, silloin kun tikun valo palaa. Sinä aikana kun painoi flashback-nappia, niin emolevy heräsi eloon.
Mulla on sama emo DDR4-versiona. Kävi niin, että painoin flashback-nappia (valo alkoi vilkkua) ja muistin samalla hetkellä, että mullahan on virtalähteen kytkin nollassa. Äkkiä virrat päälle ja ihan hienosti fläshäytyi :rofl:
Kone oli kokonaan kasattu eli kaikki osat ja johdot paikoillaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 083
Viestejä
4 225 081
Jäsenet
71 182
Uusin jäsen
SuperKilppari

Hinta.fi

Ylös Bottom