BIOS flashays kuolleeseen MSI emoon?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 743
Tuli ostettua eBaystä MSIn H81M-P33 emo joka ei anna kuvaa ruutuun käynnistyessään, vain CPU tuuletin lähtee liikkelle. Kokeiltu eri muisteilla ja PCI-e näyttiksellä. CPU pinnit todettu suoriksi.
Myyjä palautti rahat ja totesi että 20:n erästä 6-7 oli tehnyt saman homman ja epäili että BIOSissa vikaa.

Mitä tuli verkosta luettua, niin ei ilmeisesti kovin harvinainen vika että M-flash, tms on brickannut emon kun MSI kyseessä.

Kysymys onkin, löytyisiköhän jostain Turun suunnalta joku joka osaisi flashata BIOSin kuolleeseen emoon (miel. mahd halvalla alle 40 euron emoon :D ), tai onko jotain yleistä ohjetta miten tuon saisi itse tehtyä tyyliin "tilaa kiinasta flasheri-pinsetti ja tee näin"?
Tai edes tietoa mikä noista pikkupiireistä on BIOS/UEFI eikä esim. joku virtakontrolleri. ;)

Edit:
Ilmeisesti MSI emojen BIOSit voi flashata JSPI1 pinnien kautta. Sopiva johtokin löytyisi pinneille, ei puutui kuin USB ohjelmoija...

Edit 2: homma voisi ilmeisesti onnistua RPi:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.04.2019
Viestejä
447
Ite oon käyttäny noihin biosin fläshäyksiin tuollaista muutaman euron CH341A mokkulaa. Pikaisella googletuksella tuossa on SOIC-8 kantanen pintaliitos piiri, eli kannattaa tilata sellanen missä tulee siihen sopiva pihti SOIC-8 - > DIP-8.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 743
Emossa on tosiaan suorat pinnit tuolle BIOS flashaykselle. Itsellä ei vaan tällä hetkellä sopivaa (tarpeeksi pientä, ilmeisesti 2mm jaolla) liitintä tai irtojohtoja siihen.
 

SRP

Liittynyt
31.10.2020
Viestejä
137
Ebayssa on Hollantilainen myyjä, joka myy bios chippejä kaiken maailman koneisiin 8-20€ hintaan. Vastaa viesteihinkin aina alle tunnissa. Ja pelkkää asiaa. Saat itse valita biosin version chipille, mutta oletuksena saat uusimman.

Googlen kuvien perusteella tossa on tavallinen soic-8, jonka vaihtaa vähemmälläkin juotoskokemuksella. Kolvillakin, jos ei kunnollista kuumailmapuhallinta ole saatavilla.

Toisaalta tuon soic-8 chipin ohjelmointi on myös helppoa esim raspilla ja pomona-8:n avulla. Pomona on ainoa pyykkipoika, joka toimii ja kestää. Kiinalaiset halpikset toimii korkeintaan yhden kerran, jos edes sitäkään. Pinnit menee mutkalle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 699
Viestejä
4 238 241
Jäsenet
71 242
Uusin jäsen
Marmelooni

Hinta.fi

Ylös Bottom