Bios ei tunnista ssd levyä

Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
703
Tuli pari kuukautta sitten ostettua acer aspire xc-840 joka toimi hienosti kunnes pari viikkoa sitten win11 päätti ladata omin lupinensa biosin päivityksen joka tietenkin meni jotenkin pieleen.
Päivityksen jälkeen ei tapahtunut mitään pariin minuuttiin ja kone oli täysin kuollut joten käynnistin sen itse jonka jälkeen ruudulla oli seuraavanlainen ilmoitus.

bios3.jpg


F1 vei onneksi vielä windowsiin asti joten googletin miten tuon automaattisen biosin päivityksen saa pois kun kone on toiminut alusta asti kuten kuuluu.
Tapoina oli joko laitehallinnasta valita firmwaren kohdalta "disable" tai sitten ottaa se biosista pois jos sellainen on tarjolla.
Menin biosiin ja selasin valikot läpi. Ei ollut mitään auto update valintaa joten en muuttanut mitään ja otin vielä discard changes & exit.
Tuon jälkeen olen saanut vain ilmoituksen ettei koneessa ole mitään mistä bootata eikä bios edes tunnista koneen m2 ssd levyä joka on ainoa kiintari koko koneessa.

bios2.jpg


Tänään päivitin biosin uusiksi jos se olisi korjannut jotain, mutta vaikka itse toimenpide meni heittämällä läpi niin heti bootin yhteydessä odotti tuo ekan kuvan ilmoitus ja sen jälkeen taas ilmoitus siitä ettei ole mitään mistä bootata.
Onko tässä oikeasti ainoa keino lähettää kone saksaan johon tuo kuulemma menee huoltoon kun kävin pari päivää sitten elisan liikkeessä kysymässä.
Mulla ei ole edes mitään toista levyä jolla testata, mutta ajattelin ensviikolla käydä ostamassa pleikkariin uuden ssd:n joten eikös sillä voisi pikaisesti testata jos se tunnistuisi kun se kuitenkin on myös m2 ssd?
En kyllä oikein jaksa uskoa, että tuosta olisi just samalla sekunnilla sanonut ssd sopimuksen irti.

Olen myös kokeillut laittaa ssd:n uudestaan paikoilleen ja käytin cmosin paristonkin irti eikä niillä ollut mitään vaikutusta.
Tuossa vielä se mitä biosin ekalla lehdellä lukee.

bios1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 949
Oletko kokeillut vaihtaa tuota "Onboard SATA Mode" pois ACHI modesta?
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
788
En ole koskaan kuullut että Windowssi päivittäisi biossia.
Oletko koittanut vaihtaa emolevyn patteria?
Montako muistikampaa sinulla on?
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
703
En ole koskaan kuullut että Windowssi päivittäisi biossia.
Oletko koittanut vaihtaa emolevyn patteria?
Montako muistikampaa sinulla on?
Kyllä niitä päivityksiä voi tulla koneen valmistajasta riippuen. Sellainen voi olla tarjolla myös joko niiden valinnaisten päivitysten puolella tai sitten tärkeissä päivityksissä kuten mulla ja winkku oli jo ladannut kaiken valmiiksi ja ilmoitti vaan, että kone täytyy käynnistää.
Bootissa sitten siihen acerin logon alle tuli vaan palkki joka meni loppuun asti ja kone sammui eikä sen jälkeen enää itsestään käynnistynyt.
Sitä mä en tiedä, että tarkoittiko se firmware päivitys ihan perus biosin päivitystä jonka mä itsekin latasin acerin sivuilta vai yrittikö se päivittää tuon ec firmiksen joka on biosin tietojen mukaan edelleen vuodelta 2021. Voiko niitä edes päivittää erikseen?
Windows kun kuitenkin käyttää juurikin termiä firmware.

En ole kokeillut eri paristoa, mutta nytkin tuo oli yli viikon irti seinästä ja kello oli edelleen ajassa joten kyllä se tuntuu toimivan. Muisteja on tasan yksi.
Tuo ekan kuvan ilmoitus siis tuli vain kerran ja jokaisella yrityksellä se vaan ilmoittaa suoraan ettei ole mitään mistä bootata joten ei se asetuksia joka käynnistyksellä hukkaa.
Koittanut googlettaa eri hakusanoilla ja ohjeissa on aina mainittu just tuon SATA moodin muuttamista joka ei ole mahdollista ja lisäksi käsketty ottaa secure boot pois jonka pitäisi tuoda lisää vaihtoehtoja, mutta sekään ei vaikuta mitään.
Ei ne ohjeet tietenkään just tuohon biosiin ole ollut, mutta ratkaisuja siihen kun m2 ssd onkin ollut kadoksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
703
Ongelma taisi ratketa sillä mä kävin tänään hakemassa pleikkariin corsairin terasen ssd:n ja kokeilin löytääkö bios sen ja sen se kyllä tunnisti eli kai se orkkis western digital sitten kuoli n.3kk käytön jälkeen just samalla sekunnilla.
Tai sitten siinä on muuta vikaa sillä acerin sivuilla lukee bios päivitysten kohdalla kuinka ne ratkoo jotain western digitalin ssd ongelmia.
Taidan ostaa samanlaisen corsairin tuohonkin.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
703
En tiedä onko näiden ns.pakettikoneiden kanssa edes mahdollista heittää pelkkä ssd takuuseen vai haluaako ne koko masiinan.
Ja jos tuo nyt ihan oikeasti hajosi näin pienellä käytöllä niin en mä kyllä toista samanlaista haluaisi. Ihan mielenrauhan takia mieluummin ostan sen corsairin jossa ainakin on viiden vuoden takuu ja onhan se tuplasti isompikin kun tuo vakio western oli vaan 512gt eikä koneessa ole kuin yks paikka tuollaiselle.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 997
En tiedä onko näiden ns.pakettikoneiden kanssa edes mahdollista heittää pelkkä ssd takuuseen vai haluaako ne koko masiinan.
Ja jos tuo nyt ihan oikeasti hajosi näin pienellä käytöllä niin en mä kyllä toista samanlaista haluaisi. Ihan mielenrauhan takia mieluummin ostan sen corsairin jossa ainakin on viiden vuoden takuu ja onhan se tuplasti isompikin kun tuo vakio western oli vaan 512gt eikä koneessa ole kuin yks paikka tuollaiselle.
Halunnevat koko koneen takaisin.
Mutta jos tosiaan on wd:n ja emon yhteneväisyysongelma niin hölmöä ajaa kyllä biossi-päivitykset ns pakolla.

Voithan kokeilla tuota wd:n tikkua nyt pleikassa jos muita laitteita ei ole tarjolla, että tunnistuuko sillä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 267
Viestejä
4 231 354
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom