Basemark julkaisi alustariippumattoman GPUScore: Sacred Path -testiohjelmiston

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 910
basemark-gpuscore-sacred-path-20221021.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Suomeen mahtuu UL Benchmarksin lisäksi ainakin yksi toinen vakavasti otettava 3D-testiohjelmistoja kehittävä yritys, Basemark. Basemark on nyt julkaissut maailman tiettävästi ainoan kaikki alustat puhelimista tietokoneisiin kattavan modernia teknologiaa hyödyntävän testin.

Basemark GPUScore Sacred Path on viimeinen osa GPUScore-testikokonaisuutta, johon on julkaistu jo aiemmin Relic of Life- ja The Expedition -testit. Relic of Life on rautakiihdytettyä säteenseurantaa tukeville PC-näytönohjaimille suunnattu testi, The Expedition Android- ja iOS-älypuhelimille testi ja nyt julkaistu Sacred Path kattaa kaikki laitteet puhelimista tietokoneisiin käyttöjärjestelmää katsomatta.

Sacred Path tukee Vulkan-, Metal- ja DirectX 12 -rajapintoja kehittynein ominaisuuksin. Testisivujen mukaan pelimoottorissa hyödynnetään PBR-renderöintiä (Physically Based Rendering), IBL-valaistusta (Image-Based Lighting), Ground Truth Ambient Occlusion -varjostusta, tarkemmin määrittelemätöntä temporaalista reunojenpehmennystä, volumetristä valaistusta ja luupohjaista animointia.

Androidilla ja iOS:lla ajettaessa vaatimuksena on vähintään 4 Gt muistia ja Android 11 Vulkan 1.1:tä tukevalla grafiikkaohjaimella tai iOS 15 -laite Metal-rajapintaa tukevalla grafiikkaohjaimella. Tietokonepuolella virallisesti tuettuina ovat Windows 10 ja 11 (DirectX 12, Vulkan 1.1+), Ubuntu 20.04 LTS (Vulkan 1.1+) ja macOS 12 (Metal), mutta Linux-binääri on saatavilla Flatpak-muodossa myös muille Linux-distroille. Lisäksi näytönohjaimessa on oltava vähintään 3 Gt muistia ja tietokoneessa 8 Gt keskusmuistia. Testitulokset ovat vertailukelpoisia eri alustojen välillä.

Lähde: Basemark

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
8757 pistettä tuli.
CPU: Xeon E5 1650v2
GPU: GTX 1080
Graphics API: Vulcan
 
Ihan jees tuloksia iPhone 14 Pro:lla ja iPadilla, vaikka yksittäinen testi ei kertoisikaan kokonnaista suorituskykyä:

Average scores for the 5th generation iPad Pro and Apple's new in-house silicon appear next to PCs running mature mid-range graphics cards like the GTX 960 or 1050. Internal tests at Toms Hardware revealed perhaps the most surprising result, with the iPad 14 Pro (1837) edging out the Steam Deck (1828).


 
Ensimmäinen ajo. Näköjään Vulcan on oletus.

Eka.jpg

Viritettynä
Kolmas.jpg

Sama viritys DX12
Eka DX12.jpg

Eli liian lyhyt testi vakautta kertomaan. DX12 minimit paremmat mutta pisteet heikommat.

Edit: Siinä nopean kokeilun tulokset. Toivoisin lisää tuloksia ja voisihan tästä ketjun laittaa tuonne testiohjelmat puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla ihan ok jos vertailee perus oletus asetuksia.
 
Millähän frameworkilla tämä softa on kehitetty jos on multiOS?
Android-version lib-kansioissa on ainakin libflutter.so ja assetsin alla on flutter_assets-kansio, joten oletan sen käyttöliittymäpuolen olevan Flutterilla tehty. 3D-moottori on luonnollisesti Basemarkin omaa tuotantoa.
 
Vulkan 23600 ja DX12 23300 suunnilleen, heittelee vähän jokakerta. TUF 3080 Ti
 
Ihan jees tuloksia iPhone 14 Pro:lla ja iPadilla, vaikka yksittäinen testi ei kertoisikaan kokonnaista suorituskykyä:





Iphonen hinnalla taitaa vaan ostaa parit steam deckit, et eipä se taida ainakaan hinta/suorituskyky suhteeltaan olla kovin kummonen tulos. Oletan että steam deckin kanssa on myös jätetty suorituskykyä pöydälle jotta siitä ollaan saatu käytännössä standardi pc joka sattuu olemaan käsikonsolin kotelossa. Siihen voi esimerkiksi asentaa windowssin, joka ei ainakaan tietääkseni saa iphoneen tai ipadiin pääkäyttöjärjestelmäksi.
 
Iphonen hinnalla taitaa vaan ostaa parit steam deckit, et eipä se taida ainakaan hinta/suorituskyky suhteeltaan olla kovin kummonen tulos. Oletan että steam deckin kanssa on myös jätetty suorituskykyä pöydälle jotta siitä ollaan saatu käytännössä standardi pc joka sattuu olemaan käsikonsolin kotelossa. Siihen voi esimerkiksi asentaa windowssin, joka ei ainakaan tietääkseni saa iphoneen tai ipadiin pääkäyttöjärjestelmäksi.
iPhone vaan taitaa taipua muutaamaan muuhunkin asiaan kuin pelkästään pelaamiseen. Jokainen tietty punnitkoot asioita omien tarpeiden mukaan.
 
iPhone vaan taitaa taipua muutaamaan muuhunkin asiaan kuin pelkästään pelaamiseen. Jokainen tietty punnitkoot asioita omien tarpeiden mukaan.
No jos pilkkua viilataan niin Steam deck taitaa venyä aika paljon enempään vielä mitä iPhone, kun se on käytännössä perus puucee ;) käytännöllisyys toki eri asia.
 
No jos pilkkua viilataan niin Steam deck taitaa venyä aika paljon enempään vielä mitä iPhone, kun se on käytännössä perus puucee ;) käytännöllisyys toki eri asia.
Teoriassa kumpikin on täysverinen tietokone.
 
1666536778587.png


Integroidut grafiikat AMD:llä ei kyllä enää kovin hyvin mobiilisiruille pärjää, ainakin jos yhtään antaa tehonkulutukselle painoarvoa
 
Hauska:) AMD:n 5900X / RTX3080Ti nopeilla muisteilla antoi jotain 5000 pojoa:) Heh...ei ihan kurantti testi kyllä.
 
GPU.jpg


Tuo ilman mitään kellotuksia tms. optimointeja. Prosessori AMD 5900X
 
Flatpak-versio ei suostu Fedorassa ajamaan testiä Radeon RX 6800:lla. Sanoo, että tuki säteenseurannalle puuttuu kortista tai ajureista, vaikka käskin flatpakin kytkemään ympäristömuuttujalla RADV_PERFTEST=rt kokeellisen tuen päälle. Harmi! Lieneekö kyse siitä, että testi haluaisi koetella myös niitä ominaisuuksia joita ei vielä ajureissa ole implementoitu. Esimerkiksi Quake II RTX toimii tässä kuitenkin aivan hyvin.
 
Kyllä tuossa on jotain mennyt vikaan, tuossa ihan pari postausta edellä alivoltitetuilla 5900X:llä ja 3080:lla saatu yli 20 000
Jep. Olihan siinä sen verran hukassa että renderöinti ajo taustalla:) Uusi veto ilman sitä pyöri 23000 pojon molemmin puolin.
 
Flatpak-versio ei suostu Fedorassa ajamaan testiä Radeon RX 6800:lla. Sanoo, että tuki säteenseurannalle puuttuu kortista tai ajureista, vaikka käskin flatpakin kytkemään ympäristömuuttujalla RADV_PERFTEST=rt kokeellisen tuen päälle. Harmi! Lieneekö kyse siitä, että testi haluaisi koetella myös niitä ominaisuuksia joita ei vielä ajureissa ole implementoitu. Esimerkiksi Quake II RTX toimii tässä kuitenkin aivan hyvin.
Ei se säteenseurantatukea kortilta vaadi, onko oikea testi?
 
Ei se säteenseurantatukea kortilta vaadi, onko oikea testi?

Ahaa, ymmärsin asian väärin. Luin ehkä huolimattomasti. Lataussivu tarjosi eri laitteille eri ohjelmia ja kuvittelin että Basemarkilla on jokin fiksu tapa asettaa niistä saadut tulokset samalle janalle.
 
C25BA5E5-81A9-4BC2-9EE1-66C3722D0BD9.jpeg

iPhone 13pro, natiivi resolla ja 2560x1440

Native 1649 kun ei ihan back to back ajanu.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan jees tuloksia iPhone 14 Pro:lla ja iPadilla, vaikka yksittäinen testi ei kertoisikaan kokonnaista suorituskykyä:





Onhan tuo täysin uskottavaa että Apple on onnistunut yhden grafiikkateoria testin optimoimaan omalle alustalleen niin, että jotain fantasiapisteitä ropisee enempi kuin jollekin oikealle pelialustalle. Se ei sitten taas kerro yhtikäs mitään oikeiden pelien pyörimisestä ja optimoinneista, jos ruvetaan näitä kahta alustaa vertailemaan. Useimmat älypuhelimet pystyvät pyörittämään jotain grafiikkatestejä pari kertaa, kunnes alkavat lämpöthrottlaamaan ja tehot romahtaa täysin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 481
Viestejä
4 627 572
Jäsenet
76 042
Uusin jäsen
Tiina Oietilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom