AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Rupesi kiinnostamaan tuo Pioneerin VSX-933 kun kerran 279e lähtis. Pääsisi kokeilemaan Atmosta. Onkohan tuo Sonyn 1080 merkittävästi parempi, eipä sekään olisi kuin satasen kalliimpi? Tosiaan voisi ostaa jonkun halvemman pään vahvarin ekaks, jotta voisi testailla tuoko atmos riittävästi iloa. Jos oikein innostuu, niin sitten tuo Denonin x3600, jotta saisi preoutit, mutta näin alkuun pitäisi päästä leikkimään halvemmalla.
Osta nyt vaan se 3600. Siinä on kunnollinen huonekorjain, hyvä prosessointi ja parempi ääni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
Voisiko nyt jengi jo vähitellen uskoa, että uutena noita 3500 ei ole käytännössä missään... Ei ollut henkilökohtaisesti välttämättä suunnattu tämä, mutta vähitellen pitäisi uskoa jo.
Jos näin tosiaan on niin oeln entistäkin tyytyväisempi että sain napattua omani oisko pari-kolme kk sitten tai jotain. :) En ole sen jälkeen juuri näitä enää zoomaillut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Kävin eilen hakemassa tuon Sony STR-DN1080 vahvistimen ja korvasin sillä noin 10 vuotta vanhan Marantzin NR-1601:n.

Ensivaikutelma: Hämmästyttävää kuinka vähän kehitystä kymmenessä vuodessa on tapahtunut. Sonyn kuvaruutuvalikot eivät näytä juurikaan paremmilta ja niiden toiminta on lähes yhtä tökkivää. Fiilis ei ole sujuva, vaikka kaikki onnistuukin ja toimii. Heti aluksi kytkin vahvistimen Wifiin ja päivitin ohjelmiston tuoreimpaan.

Toki Sonyssä on Wifi ja bluetooth ja nyt pystyn soittamaan Spotifyä telkkari kiinni (ohjaus kännykästä tai läppäristä), ennen minun piti käyttää television appia tai Chromecastia (joka sekin käytännössä vaati television päällä oloa). Tämä oli yksi suurimmista ostoperusteista.

Sonyn systeemi vs Marantzin Audessey Multi EQ: Molemmat antoivat kaiuttimien etäisyyksille suunnilleen samat (metrimääräisesti oikeat) arvot. Minulla on siis 5.1 systeemi, yhdellä subbarivahvistimella, mutta subbarielementtejä on useammalla seinällä, yhteensä 4x Peerless SLS 12". Mielenkiinotoisesti molemmat vahvarit antoivat tälle subbarisysteemille saman etäisyyden (eli viiveen). Sony määritti etu- ja keskikaiuttimen largeksi, muutin nämä itse small:ksi, että sain subbarin käyttöön myös Direct-tilan stereokuuntelussa. Ja elokuvissa puhe pysyy selvempänä, kun leikkaa alle 100 Hz:n taajuudet keskikajarilta subbarille, nämä ovat sellaisia omia kokemusperäisiä ja omaan laitteistoon sopivia juttuja..

Sonystä puuttuu kokonaan equalisaattori! Käyttäjä pystyy säätämään vain basson ja diskantin tasoa, kuten perinteissä stereovahvareissa. En tiedä, tekeeko automaattimittaus ja korjaus muutoksia taajuuskaistaan. Kuuntelutestin perusteella tekee kyllä, mutta itse muutoksia ei pääse tarkastelemaan mistään. Aina aiemmin olen mittaillut REW:llä taajuusvastetta ja sitten pyrkinyt equlla tasoittamaan pahimpia piikkejä ja monttuja. Nyt en pääse sitä tekemään:(. Melkein tekisi mieli palauttaa laite tämän takia. Equn puute on mielestäni ihan käsittämätöntä käyttäjien aliarvioimista. Aivan varmasti sen lisääminen olisi pelkästään ohjelmallinen asia. Mutta koska Sony on jo aika vanha malli, niin tuskin sellaista päivitystä on enää tulossa. Eli tässä mielessä kalliimman AudesseyMulti EQ:n tai vastaavan laitteen hankinta on perusteltua, mutta onko ero useamman satasen arvoinen, ei ehkä kuitenkaan?

Ulkonäkövertailussa ja laatuvaikutelmassa Marantz vie Sonya kuin pässiä narussa, toki nämä ovat jokseenkin mielipideasioita. Mutta Sonyn kaukosäädin on muovisempi, en usko, että se kestää pudottelua yhtä hyvin.

Äänenlaadullisesti Sony on mainoa laite. Katsoin eilen Mission Impossible: Fallout:n ja äänet olivat kyllä mahtavat. Samoin musiikki kuulostaa yleisesti ottaen todella hyvältä. Equn puutetta onnistuin paikkaamaan kaiuttimien omilla säädöillä (olen kolvaillut nitrosäiliöihin 5 asentoiset ylä- ja aladiskantin säätökytkimet) ja subbarin jakotaajuutta/tasoa säätämällä. Lähteenä olen toistaiseki käyttänyt vain Spotifyä ja telkkarin Netflixiä.

Edit: lisätään vielä Sonystä pari ärsytyksen aiheuttavaa asiaa: Kaukosäätimessä on Display -nappi, mutta siitä ei tapahdu mitää. Näytössä lukee aina "Direct", sohvalle ei näe, että mikä kaiutinsetappi/koodekki on käytössä, eikä mikä lähde.

Olen tottunut säätelemään subbarin tasoa lähdemateriaalin mukaan. Sonyssa täytyy selata valikoita aika monen tason syvyyteen saakka, varmaan jotain 15 painallusta, ennenkuin tasoa pääsee säätämään. Ei hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Sonystä puuttuu kokonaan equalisaattori! Käyttäjä pystyy säätämään vain basson ja diskantin tasoa, kuten perinteissä stereovahvareissa. En tiedä, tekeeko automaattimittaus ja korjaus muutoksia taajuuskaistaan. Kuuntelutestin perusteella tekee kyllä, mutta itse muutoksia ei pääse tarkastelemaan mistään. Aina aiemmin olen mittaillut REW:llä taajuusvastetta ja sitten pyrkinyt equlla tasoittamaan pahimpia piikkejä ja monttuja. Nyt en pääse sitä tekemään:(.
Toki huonekorjaus muokkaa taajuusvastetta. Siihen koko homma perustuu. Eli hyvä huonekorjain tekee automaattisesti sen, mitä olet itse tehnyt manuaalisesti. Luultavasti hyvä huonekorjain tekee sen paljon tarkemmin ja pienemmin sivuvaikutuksin kuin manuaalinen karvalakki-eq. Musta manuaalinen eq on täysin turha. Mutta laadukas huonekorjain on välttämättömyys. Ja yksi harvoista ominaisuuksista, joista tosiaan kannattaa maksaa.

Sitä en osaa sanoa, kuinka hyvä tai huono korjain juuri tuossa Sonyssä on verrattuna markkinoiden parhaimmistoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Olen vähän erimieltä tuosta automaattisen huonekorjauksen ylivertaisuudesta. Toki se voi toimia hyvinkin, mutta on sitä mukava päästä itse tarkastelemaan ja tarvittaessa korjaamaan. Mikä on karvalakki-EQ? Eihän equlla voi muuta tehdä kuin joko nostaa tai laskea tietyn taajuuden tasoa. Eroja on sitten siinä, että kuinka leveää kaistanpätkää pääsee säätämään. Tässä mielessä eq on aina eq, ei se automaattinen tasonsäätö lisää siihen mitään muuta, mitä itse ei voisi tehdä. Ja sama tietysti toisinpäin. Sitä en tiedä, että säätävätkö automaattiset equt viiveitä erilailla eri taajuuksille. Jos sitä tekevät, niin sitten samaan ei pysty mitenkään käsin millään equlla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Olen vähän erimieltä tuosta automaattisen huonekorjauksen ylivertaisuudesta. Toki se voi toimia hyvinkin, mutta on sitä mukava päästä itse tarkastelemaan ja tarvittaessa korjaamaan. Mikä on karvalakki-EQ? Eihän equlla voi muuta tehdä kuin joko nostaa tai laskea tietyn taajuuden tasoa. Eroja on sitten siinä, että kuinka leveää kaistanpätkää pääsee säätämään. Tässä mielessä eq on aina eq, ei se automaattinen tasonsäätö lisää siihen mitään muuta, mitä itse ei voisi tehdä. Ja sama tietysti toisinpäin. Sitä en tiedä, että säätävätkö automaattiset equt viiveitä erilailla eri taajuuksille. Jos sitä tekevät, niin sitten samaan ei pysty mitenkään käsin millään equlla.
Audyssey toimii juurikin niin että säädetään sekä voimakkuutta että viivettä, tähän ei pääse manuaalisella EQ:lla mitenkään

 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Toki huonekorjaus muokkaa taajuusvastetta. Siihen koko homma perustuu. Eli hyvä huonekorjain tekee automaattisesti sen, mitä olet itse tehnyt manuaalisesti. Luultavasti hyvä huonekorjain tekee sen paljon tarkemmin ja pienemmin sivuvaikutuksin kuin manuaalinen karvalakki-eq. Musta manuaalinen eq on täysin turha. Mutta laadukas huonekorjain on välttämättömyys. Ja yksi harvoista ominaisuuksista, joista tosiaan kannattaa maksaa.

Sitä en osaa sanoa, kuinka hyvä tai huono korjain juuri tuossa Sonyssä on verrattuna markkinoiden parhaimmistoon.
Varmasti hyvä huonekorjain on hyvä olemassa.

Muistuttaisin silti, että huonoa huonetta ei hyväkään huonekorjain voi kokonaan korjata ja väittäisin, että itse tilalla on suurempi merkitys kuin huonekorjaajalla (esim. huoneen hyvin poikkeava muoto, suuret ikkunat ja avoimet lasipinnat ovat iso ei).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Kunnon DSP / EQ : lla voidaan säätää myös kanavakohtaisia jyrkkyyksiä. Automaattisella tähän ei pääse millään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Muistuttaisin silti, että huonoa huonetta ei hyväkään huonekorjain voi kokonaan korjata ja väittäisin, että itse tilalla on suurempi merkitys kuin huonekorjaajalla (esim. huoneen hyvin poikkeava muoto, suuret ikkunat ja avoimet lasipinnat ovat iso ei).
No tämä on aika teoreettinen asia, sillä harva voi tehdä sille kuuntelutilalle oikein yhtään mitään. Kajareiden paikkaa voi ehkä muuttaa, mutta huoneen muotoon/kokoon/materiaaleihin ei yleensä. Se liikkumavara on: ei huonekorjainta, paska huonekorjain, hyvä huonekorjain.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
No tämä on aika teoreettinen asia, sillä harva voi tehdä sille kuuntelutilalle oikein yhtään mitään. Kajareiden paikkaa voi ehkä muuttaa, mutta huoneen muotoon/kokoon/materiaaleihin ei yleensä. Se liikkumavara on: ei huonekorjainta, paska huonekorjain, hyvä huonekorjain.
Kyllähän akustoinnilla voi tehdä paljonkin. Riippuu sitten sisustusmausta ja hellasäröstä, että minkä verran on käytännössä realistista parantaa tilannetta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
118
Rupesi kiinnostamaan tuo Pioneerin VSX-933 kun kerran 279e lähtis. Pääsisi kokeilemaan Atmosta. Onkohan tuo Sonyn 1080 merkittävästi parempi, eipä sekään olisi kuin satasen kalliimpi? Tosiaan voisi ostaa jonkun halvemman pään vahvarin ekaks, jotta voisi testailla tuoko atmos riittävästi iloa. Jos oikein innostuu, niin sitten tuo Denonin x3600, jotta saisi preoutit, mutta näin alkuun pitäisi päästä leikkimään halvemmalla.
Eli onko tuossa Pioneerissa jotakin miksi se kannattaisi jättää kauppaan? Sonyhan on ilmeisesti jo ihan käypänen laite.
Itselläkin eka vahvari hankinnassa ja tilasin jo tuon VSX-933, mutta samaa jäin nyt pohtimaan.. Oliskohan tähän näkemystä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Kunnon DSP / EQ : lla voidaan säätää myös kanavakohtaisia jyrkkyyksiä. Automaattisella tähän ei pääse millään.
Mitä tarkoitat tuolla kanavakohtaisella jyrkkyydellä tässä yhteydessä?

Yritin lukea noita huonekorjaimen kuvauksia, mutta en oikein päässyt selville, että mitä ne tekevät. Selvää on, että taajuuskaistan kuoppia ja mäkiä tasoitellaan equttamalla ja kaiutinkohtaiset viiveet säädetään kohdalleen (yleensä esitetään kaiuttimen etäisyys metreinä kuuntelijaan). Mutta säädetäänkö esim taajuusvälille 100-200 Hz eri viive kuin vaikka välille 10000 - 12000 Hz ja vielä joka kajarille erikseen? Eri aallonpituudella tulee eri määrä heijastuksia ja eri aikaan..

Jollei jotain tällaista monimutkaisempaa säätöä tehdä, niin silloin kyllä manuaalisesti equttamalla voi päästä ihan samaan lopputulokseen kuin parhaalla mahdollisella huonekorjaimella?

Olen itse kokenut viiveiden säädön autopuolella loogiseksi: lähimpänä olevia kaiuttimia pitää myöhäistää, jotta niiden tuottama ääni on samaan aikaan kuuntelijan korvassa kuin kauimmaisen kaiuttimen (joka on yleensä subbari paksissa). Tämän johdosta olen aina ihmetellyt, että kuinka subbari voi "sovittua" paremmin muuhun järjestelmään sen vaihetta säätämällä. Kaikkein "myöhäisintä" ääntä "myöhäistetään" lisää säätämällä vaihetta tai kääntämällä plus ja miinus ristiin- eihän sitä vaihetta eteenpäinkään voi säätää. Näin siis toimittiin ennen DSP -aikaa.

Akustointia aion alkaa itse katselemaan seuraavaksi, on vaan aika vaikea nollasta aloittaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564

Erittäin tuttua esim. kaiutinrakentajille tai niille ketkä käyttää aktiivijakaria kaiuttimissaan.
Jep, jaon jyrkkyys on selvää pässinlihaa. Senpä takia kysyin mitä tarkoitat "tässä yhteydessä", kun puhuttiin huonekorjaimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Jep, jaon jyrkkyys on selvää pässinlihaa. Senpä takia kysyin mitä tarkoitat "tässä yhteydessä", kun puhuttiin huonekorjaimesta.
MiniDSP:llä voidaan korjata erinäisiä asioita ja siitä löytyy myös nuo säädöt. Enempää en jaksa tätä lähteä sinulle avaamaan / rautalangasta vääntämään. Toimii oikein hyvin huonekorjaimena ja pystyy tekemään huomattavasti enempi asioita :
Eihän equlla voi muuta tehdä kuin joko nostaa tai laskea tietyn taajuuden tasoa.
^ Tuo pätee kyllä, vahvarin omaan sis. rak. equun. (halvoissa tai suht halvoissa) vahvareissa. Mm. Anthem on omaa luokkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
MiniDSP:llä voidaan korjata erinäisiä asioita ja siitä löytyy myös nuo säädöt. Enempää en jaksa tätä lähteä sinulle avaamaan / rautalangasta vääntämään. Toimii oikein hyvin huonekorjaimena ja pystyy tekemään huomattavasti enempi asioita :

^ Tuo pätee kyllä, vahvarin omaan sis. rak. equun. (halvoissa tai suht halvoissa) vahvareissa. Mm. Anthem on omaa luokkaansa.
Kiitos vastauksesta, kovin rakentava se ei ollut.. Anthem omaa luokkaansa - se on noissa käppyröissä tasoittanut taajuusvasteen huippuja ja kuoppia - eli equttanut, niinkö? Sitten olet avannut mittauskäyrien päälle ikkunan, jossa määritetään equn alarajataajuus (kaiuttimittain) ja ylärajataajuus, niinkö? Lisäksi subbarille määritetty neljännen asteen ylipäästö ja equn alarajataajuus. Tähän sitten vissiin viittasit aiemmin, subbarin jaon jyrkkyyttä voi säätää. Kuva on sen verran suttuinen, että valitettavasti kaikesta en saa selvää, näin tulkitsin.

Enkä tosiaan epäile, etteikö Anthem yms olisi hyvä, yritän vain kysyä mitä ne tekevät.
 

onC

Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
67
Amatööri tarvitsee apua vahvarin valintaan. Pääkriteereinä helppokäyttöisyys, sekä laitteen fyysinen mataluus (<13cm korkea). Ajatuksissa laajentaa myöhemmin 5.1 systeemiin, mutta aluksi tuohon tulee vain kaksi kaiutinta. LG C9 telkkarina.

Marantz NR1510, Pioneer VSX-S520 ja Yamaha RX-602 näyttävät olevan ainoat vaihtoehdot (hintaluokkaan max 500-600e)? Denonit kaikki liian korkeita. Onko noista mikään hyvä ostos?
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
13
Ajattelin päivittää vahvistimen, vanha Yamaha rx-v767 toimii vielä hienosti mutta 4K kuvaa ei saa läpi.
Tällä hetkellä vaihtoehtona Denon avr-x4500h
Vai löytyykö samasta hintaluokasta parempia vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
116
Itellä on toi 4500h malli. Siirryin siihen jammun kalliimman pään mallista juurikin ton 4k:n takia. Miinuksia on että tuntuu vähän rimpulammalta noin yleisesti ja kuumenee aivan helvetisti verrattuna jammuun.
Plussana että ominaisuudet on toiselta planeetalta. Kake sais olla parempi, valaistu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
226
Amatööri tarvitsee apua vahvarin valintaan. Pääkriteereinä helppokäyttöisyys, sekä laitteen fyysinen mataluus (<13cm korkea). Ajatuksissa laajentaa myöhemmin 5.1 systeemiin, mutta aluksi tuohon tulee vain kaksi kaiutinta. LG C9 telkkarina.

Marantz NR1510, Pioneer VSX-S520 ja Yamaha RX-602 näyttävät olevan ainoat vaihtoehdot (hintaluokkaan max 500-600e)? Denonit kaikki liian korkeita. Onko noista mikään hyvä ostos?
Canton Smart Connect 5.1?
 
Liittynyt
05.04.2020
Viestejä
63
Minkälaisia 2.0 / 2.1 vahvistimia löytyy eARC -ominaisuudella? Marantz NR1200:sta olen katsonut viikon verran, mutta siitä eARC puuttuu. Toisaalta olen miettinyt kuinka paljon eARC:lla konkreettisesti tekee, varsinkin kun tällä hetkellä on 2.0 setuppi.

Sitten tässä vahvistin-opiskelujen lomassa sellainen kysymys, et jos haluan tietokoneen tai konsolin näkymään televisiosta ja kuulumaan kaiuttimista, niin mitä merkitystä sillä loppujen lopuksi on mihin sen liitän? Liitänkö tietokoneen vahvistimeen vai suoraan televisioon. Television kautta (ilman eARC:ta) äänet tulisivat kompressoituna? Onko muita eroja?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Minkälaisia 2.0 / 2.1 vahvistimia löytyy eARC -ominaisuudella? Marantz NR1000:sta olen katsonut viikon verran, mutta siitä eARC puuttuu. Toisaalta olen miettinyt kuinka paljon eARC:lla konkreettisesti tekee, varsinkin kun tällä hetkellä on 2.0 setuppi.
Riippuu nyt siitä, että haluatko laajentaa monikanavasysteemiin jatkossa. ARCin kautta saa 2 kanavaa täydellä laadulla (ei 2.1). Striimauspalveluiden kautta ei tule audiota, joka kaipaisi eARCia. Ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta ei tällä hetkellä.
Sitten tässä vahvistin-opiskelujen lomassa sellainen kysymys, et jos haluan tietokoneen tai konsolin näkymään televisiosta ja kuulumaan kaiuttimista, niin mitä merkitystä sillä loppujen lopuksi on mihin sen liitän? Liitänkö tietokoneen vahvistimeen vai suoraan televisioon. Television kautta (ilman eARC:ta) äänet tulisivat kompressoituna? Onko muita eroja?
Ei muita eroja. Kytkisin kyllä vahvistimen kautta, jos mahdollista.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Vahvistin hakusessa. Alunperin oli tarkoitus laittaa täälläkin (vai oliko se nyt kaiutin langassa, enivei) suositeltu Marantzin NR-sarjalainen mataluutensa takia. Mutta olen skeptinen Marantzin tehojen riittävyyden suhteen, joten haluaisin pelata varman päälle asian kanssa. Keksiinkin vahvistimelle vaihtoehtoisen sijoituspaikan.

Whathifin revikassa ykkösenä olisi täälläkin mainittu Denonin X3600H ja kakkosena Sony STR-DN1080. Näillä on kuitenkin 519€ hintaeroa ja tässäkin langassa oli muutamia viestejä joissa melkeinpä kehuttiin Sonyn soundia Denoniin verrattuna. Huonekorjain nyt toki Sonyssa on ilmeisesti merkittävästi huonompi, mutta jos ottaa hintaeron huomioon niin vaikea on Denonia itselle perustella...

Kysytään nyt näin varmistuksena ennenkuin Sonyn tilaan, että kannattaisiko sittenkin joku muu? :D
 
Liittynyt
26.03.2020
Viestejä
36
@santei

Enempää ketjua lukematta.. Onko sinulla tarkoitus hyödyntää extrakanavia jatkossa esim. 5.1 kotiteatteria rakentaessa vai olisiko käyttötarkoitus pääasiassa musiikunkuunteluun vain pääkaiuttimet + mahdollinen subwoofer?

Jälkimmäisssä tapauksessa suuntaisiin katseet stereovahvistinten suuntaan (2.0 tai 2.1). Antavat takuulla enemmän vastinetta rahalle äänen muodossa. Nykyään alkaa löytyä jo laadukkaita laitteita huonekorjauksellakin varustettuina.

Yamaha R-N803D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
@santei

Enempää ketjua lukematta.. Onko sinulla tarkoitus hyödyntää extrakanavia jatkossa esim. 5.1 kotiteatteria rakentaessa vai olisiko käyttötarkoitus pääasiassa musiikunkuunteluun vain pääkaiuttimet + mahdollinen subwoofer?

Jälkimmäisssä tapauksessa suuntaisiin katseet stereovahvistinten suuntaan (2.0 tai 2.1). Antavat takuulla enemmän vastinetta rahalle äänen muodossa. Nykyään alkaa löytyä jo laadukkaita laitteita huonekorjauksellakin varustettuina.

Yamaha R-N803D
99 prosenttisella todennäköisyydellä jää 2.0 tai 2.1 järjestelmäksi. Mutta televisioon tulee kyllä kiinni, joten stereovahvistimet on siinä taas vähän huonompia. Lähinnä hdmi arc-liitännän puutteen vuoksi. En ainakaan viimeksi sellaisia löytänyt kun stereovehkeitä selasin. Kuten ei tuossa Yamahassakaan näytä olevan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 014
Miksi haluat hdmi-arc:n? Jotta kulkisi vain yksi johto? Onko paljonkin kokemuksia kuinka hyvin hdmi-arc toimii? Kysyn sillä että itsellä ja kavereillani on hdmi-arc:sta lähinnä huonoja kokemuksia, ei vaan toimi, ainakaan joka kerta ja siksi onkin helpompaa kytkeä optisella johdolla telkkarista. Kyse varmaankin huonosta tuurista vahvistimien ja televisioiden yhteensopivuuden kanssa tms, mutta prosentti on aika iso.

Hdmi-CEC onkin sitten eri juttu ja se on toki erittäin hyödyllinen, ainakin kun siihen on tottunut.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Miksi haluat hdmi-arc:n? Jotta kulkisi vain yksi johto? Onko paljonkin kokemuksia kuinka hyvin hdmi-arc toimii? Kysyn sillä että itsellä ja kavereillani on hdmi-arc:sta lähinnä huonoja kokemuksia, ei vaan toimi, ainakaan joka kerta ja siksi onkin helpompaa kytkeä optisella johdolla telkkarista. Kyse varmaankin huonosta tuurista vahvistimien ja televisioiden yhteensopivuuden kanssa tms, mutta prosentti on aika iso.

Hdmi-CEC onkin sitten eri juttu ja se on toki erittäin hyödyllinen, ainakin kun siihen on tottunut.
Ei ole paljoa kokemusta. Mutta sen vähän mitä on niin kyllähän se yksinkertaistaa käyttöä. Näis stereovahvareis ei oikein tunnu edes tavan hdmi-liitäntää olevan.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Tuo kyllä liippaa todella läheltä 3600H:ta. Hintaeroa kuitenkin 300eur. Tiedä sitten mistä äänenlaadullinen ero parempaan suuntaan kallistuisi tuohon 3600H sijaan? Signaalipolku on uskoakseni aivan identtinen poislukien monikanavaprosessointi ja huonekorjain. Vahvistinpuolella voisi ehkä olla pari markkaa enemmän osissa kiinni, mutta hintaeron huomioon ottaen sitten taas en jaksa uskoa.
 
Liittynyt
05.04.2020
Viestejä
63
Vahvistin hakusessa. Alunperin oli tarkoitus laittaa täälläkin (vai oliko se nyt kaiutin langassa, enivei) suositeltu Marantzin NR-sarjalainen mataluutensa takia.
Katsoitko sitä Marantzin 2 x 75W? Itsellä ihan sama pohdinnassa, joten seurailen tässä sivusta. Pitäisi olla hyvät AV-kytkennät, mutta myös hyvät stereovahvistin ominaisuudet. Käytännön kokemusta ei ole kuinka paljon tuo 2 x 100W sitten tuo lisää verrattuna 2 x 75W, jos kyseessä vielä melko herkät kaiuttimet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Sehän on taas se aika vuodesta, kun voikin jo alkaa odotella Denonilta päivityskierrosta. Oma x1200w toimii yhä mainiosti, mutta salaa toivon sen menevät rikki, jotta saisin päivitettyä 3-sarjaan ja parempaan huonekorjaimeen. Mutta tässähän nämä vuodet vierivät kun ei vaan päästä toimintasavuja ulos...

Muistaako joku, milloin karkeasti eri sarjojen malleja on julkaistu ja milloin tulevat kauppoihin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Sehän on taas se aika vuodesta, kun voikin jo alkaa odotella Denonilta päivityskierrosta. Oma x1200w toimii yhä mainiosti, mutta salaa toivon sen menevät rikki, jotta saisin päivitettyä 3-sarjaan ja parempaan huonekorjaimeen. Mutta tässähän nämä vuodet vierivät kun ei vaan päästä toimintasavuja ulos...

Muistaako joku, milloin karkeasti eri sarjojen malleja on julkaistu ja milloin tulevat kauppoihin?
Huhut kertoo että vain 4 sarjasta ylöspäin päivittyy tänä vuonna, eli uus 3 sarja olisi vasta tulossa vuoden päästä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 949
Olen etsinyt av-vahvistinta LG C65 tai LG CX48 televisioille (ei ole vielä siis ostettu, harkinnassa). Valitussa vahvistimessa ei ollut 4k upscalingia (200 euroa kalliimmassa mallissa olisi) ja mietin tarvitsenko sitä vahvistimelta, jos televisio sen kuitenkin tekee? Eli onko parempi malli vahvistimesta väärti tämän ominaisuuden kohdalla?
TV:hän tuon hoitaa, joten sen perusteella ei kannata vahvistinta valita. Katsoo tietty että kaikki muut boksit on raksittu omaan tarpeeseen.

PS. Vastasin tänne AV-vahvistin ketjuun.
 
Liittynyt
05.04.2020
Viestejä
63
TV:hän tuon hoitaa, joten sen perusteella ei kannata vahvistinta valita.
Pläräsin vielä manuaalista, että tuon Denonin "i/p scalerin" saa pois päältä, vaikka parempaan malliin päätyiskin. Vaikeata tämä valitseminen silti on ja päätöksen haluaisi jo tehdä.
 
Liittynyt
16.08.2019
Viestejä
84
Niille jotka 2.0 tai 2.1 setuppia rakentavat en suosittelisi maksamaan rahaa stereovahvarin HDMI-liitännöistä tai varsinkaan ostamaan kotiteatterivahvistinta pelkästään siihen käyttöön. Ainoana hyötynä näkisin sen, että vahvari lähtisi samalla painalluksella päälle kuin telkkarikin. Stereovahvariin noiden HDMI liitäntöjen lisääminen on aina kuluerä ja pois kaikesta muusta. Itsellä on nyt käytössä 7.1 setuppi ja Denon X3500H, jota ennen oli 2.1 setti Yamahan R-N803D vahvistelemana. Jammu on loistava valinta huonekorjaimen takia ja vetää stereokäytössä pataan kaikkia monikanavavaffeja 100-0. Toki on kallis peli, mutta kyllä sillä myös kelpaa täräyttää rokit soimaan.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Katsoitko sitä Marantzin 2 x 75W? Itsellä ihan sama pohdinnassa, joten seurailen tässä sivusta. Pitäisi olla hyvät AV-kytkennät, mutta myös hyvät stereovahvistin ominaisuudet. Käytännön kokemusta ei ole kuinka paljon tuo 2 x 100W sitten tuo lisää verrattuna 2 x 75W, jos kyseessä vielä melko herkät kaiuttimet.
Joo sitä oon kans kattonu. Hieman siinäkin tuo wattimäärä mietityttää. Ennemmin vähä ylimääräistä reserviä kuin vajausta.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Joo sitä oon kans kattonu. Hieman siinäkin tuo wattimäärä mietityttää. Ennemmin vähä ylimääräistä reserviä kuin vajausta.
Noissa wattimäärien tuijottamisessa kannattaa sitten muistaa, että 10W --> 100W tarkoittaa 3dB nousua voimakkuudessa. 25W tehoero ei siis useimmille ole edes kuultavissa.

Jos epäilee, että 75W ei riitä, niin kannattaa varmaan katsoa jotain +500W laitteita seuraavaksi. Mitä kaiuttimia olet tuolla tehomäärällä ajamassa?

25W ei ole "reservi".
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Noissa wattimäärien tuijottamisessa kannattaa sitten muistaa, että 10W --> 100W tarkoittaa 3dB nousua voimakkuudessa. 25W tehoero ei siis useimmille ole edes kuultavissa.

Jos epäilee, että 75W ei riitä, niin kannattaa varmaan katsoa jotain +500W laitteita seuraavaksi. Mitä kaiuttimia olet tuolla tehomäärällä ajamassa?

25W ei ole "reservi".
Hyvä tietää. Mähän en näistä mitään tiedä, kuten olen moneen kertaan sanonutkin. Oli aktiivikaiuttimet (audio pro a36) kokeilussa ja niissä ei teho piisannut, joten samaa "virhettä" yritän vältellä. Vahvarin kaveriksi tulevat kaiuttimet on vielä kaupassa. Jotkut lattiakaiuttimet ~1000€ hintaluokassa, kun nyt osaisin päättää.

Kumma juttu tosin, että Marantzin nr1501 (2x 50w) arvosteluissa miinuksena on teho ja/tai että vaatii herkät kaiuttimet, jos kerta eroa ei huomaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Kumma juttu tosin, että Marantzin nr1501 (2x 50w) arvosteluissa miinuksena on teho ja/tai että vaatii herkät kaiuttimet, jos kerta eroa ei huomaa.
Ei kannata kauheasti jotain Audio Pron tuote-esitteen lukemia tuijottaa. 75W saattaa olla vain jokin hetkellinen piikki, joka voidaan antaa 5% säröllä.

Pienestä teholukemasta saattaa saada haukut arvostelussa, mutta itselle riittävät tehomäärät on ihan helposti laskettavissa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Eikös 10w --> 100w tarkoita jo 10db nousua äänenvoimakkuudessa?
... Näinhän se menikin juu. Ei pitäisi väsyneenä vastata mihinkään.

Anyway, ero 50W, 75W ja 100W vahvistimien välillä on melko olematon kuulijan kannalta. Jos reserviä tarvitaan, niin vahvistimesta pitäisi sitten löytyä jo useampia satoja watteja tehoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 520
Viestejä
4 165 050
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom