AV-kaapeleiden vetäminen seiniä pitkin

Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
515
Sähköjohdot tai seinän lävistäminen ei kuulu ketjun aiheeseen, rajoitan kuvan ja äänen siirtämiseen tarkoitettuihin kaapeleihin. Yleisimpänä HDMI, kun standardi on saavuttanut vakiintuneen aseman käytännössä vain tietokonemaailmasta löytyvän rojaltivapaan Displayportin sijaan.

Olen liittänyt tietokoneeni OLED-televisioon ja projektoriin näytön lisäksi. Saan molemmat kiinni kolmen metrin (tai alle) HDMI-kaapelilla, mutta johto roikkuu epäsiististi lattianrajassa ja liittimiin kohdistuu tarpeetonta painoa. Laitteiden portteihin on vaikeampi päästä käsiksikin, kun kaapeli on tiellä. Seinään kiinnittäminen parantaisi toki myös asunnon yleisilmettä.

Deltacon kaapelikiinnike (teräsnaulalla) tuntui pääosin ratkaisseen ongelman, mutta uudessa asunnossa on kiviseinät. En kokemattomana poraa proppuja tähän tarkoitukseen, eikä ko. kiinnikkeen nauloja olettaakseni saa kiinni siltikään. Liimaratkaisut odotetusti pitävät heikosti käyttäjäarvioita vilkaistuani, ja aidosti vahva voimateippi saattaa irrotettaessa repiä mukanaan maalipintaa ja jopa suikaleen seinää (etenkin kipsilevyä?). Johtoihin kieputtaisin ensin alle "tarranauhaa" tai vastaavaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 982
Olen käyttänyt noita liimattavia jouhtokouruja maalatuun seinään ja hyvin on saanut irti kun varovasti irroitaa. Joitain liimajäämiä seinään voi jäädä, mutta se saa pois pyyhkimällä. ( tarvittaessa jotain aputököttiä )
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
515
Olen käyttänyt noita liimattavia jouhtokouruja maalatuun seinään ja hyvin on saanut irti kun varovasti irroitaa. Joitain liimajäämiä seinään voi jäädä, mutta se saa pois pyyhkimällä. ( tarvittaessa jotain aputököttiä )
Eivät ole koskaan pudonneet itsestään? Montako kiinni kaiken kaikkiaan?

Tosiaan rautakaupat on varmaan parempi osoite tähän tarpeeseen.

Liimajäämät lähtenee isopropanolilla (ellei ota joitain maaleja mukaansa).
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 982
Eivät ole koskaan pudonneet itsestään? Montako kiinni kaiken kaikkiaan?
Mulla kourut liimattu seinään jalkalistan päälle sekä surround kajareiden kanssa jouduin vetämään katonrajassa ja pätkän matkaa myös katossa. ( toinen surround kajari on sellaisen"saarekkeen" seinässä kiinni, että muuta reittiä sinne ei ole ) Ovat pysyneet hyvin paikoilaan. Kouruja surroud kajarille on about 10 m. Muita kouruja on varmaan toiset 10 m. Todella siistin noista saa kun viitsii hieman askarella liitoskohtien ja kulmien kanssa. ( jos siis ovat näkyvällä paikalla ).

Yläkerran makkarissa kouruja on ollut kiinni myös gyproc seinässä, hyvin on irronnut siitäkin kuin poistin listat.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 278
Minulla on enemmänkin ollut ongelma noiden liimattavien johtokourujen kanssa se että ne ei tartu riittävän hyvin betonikattoon tai tapettiin. Loppujen lopuksi ne piti liimata ihan oikealla liimalla kiinni.

Ei toki koko matkalta, mutta liimatäplä sinne tänne auttoi kummasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Ennnen kourujen liimaamista kannattaa sitten putsata se seinäpinta hyvin pölystä, rasvasta yms. Tämä monesti parantaa paikallaan pysymistä.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
151
Itse olen, varsinkin popcorn-kattoon, lyönyt kourusta läpi pieniä nauloja. Röpökatto on liimalle huono. Ne naulojen reijä on kuitenkin helpommin piiloonjääviä, kuin vahvat liimatäpät.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
90
Johtokouru ts. asennuskanava tai asennuslista lienee tosiaan se useimmille järkevin ratkaisu. Sitä saa myös liimalla ja ilman. Omalla tarrallaan pysyy yleensä suht hyvin puhtaassa ja tasaisessa seinässä. Katossa viedessä laittaisin ruuvilla kiinni tai/ja vahvemmalla liimalla. Seinälläkin lattianrajassa jalkalistan päällä mielummin, jolloin pysyy varmemmin.
Osaan kanavista saa kulmapaloja peitteeksi, jos siistit liitokset tuntuvat työläiltä ja ns. ryssänjiiri ei ole riittävä.
 
Liittynyt
11.04.2021
Viestejä
12
Johtokourulla itsekin laitoin piuhat katonrajaan (Atmos 7.1 setti) ja nurkkiin nousut. Mallinsin omat kulmapalat ja tulostelin 3D tulostimella, siistit tuli ja ei tarvitse kikkailla kulmien kanssa. Katonrajaan tulee aikaa myöden rasvaa/pölyä tms. ja ainakin itse jouduin laittelemaan 3M:än teippiä sinne tänne että kouru pysyi kiinni. Eli kun malttaisi puhdistella pinnat, niin kouru varmasti tarttuisi ilman ylimääräistä säätöä. Jos on tarvetta 3D stl mallille niin voin pyydettäessä ja muistaessani lähettää...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 136
Viestejä
4 196 813
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom