Auttakaa täys nuubia käytetyn auton hankinnassa ja auton historiatietojen selvityksessä!

Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
265
Edellisen auton omistamisesta aikaa jo yli 15v ja olen ihan kujalla kaikkeen auton hankintaan liittyvistä kommervenkeistä ja huomioista ihan verotuksesta lähtien, auton historiatietoijen selvittämiseen asti. Työauto käytössä niin ei ole moisiin tarvinnut täällä pk-seudulla keskittyy miesmuistiin.

Nyt iski autokuume kun pitäis hommaa käytetty paku budjetilla 2000€ euroopan reissua varten.

Olen lueskellut kaikenmoisia auton ostajan oppaita mutta ei niissä pureuduta tarkemmin historiatietojen tulkintaan.


1. Miten selvitän onko autolle kertynyt erääntyneitä ajoneuvoveroja jotka minulle mahdollisesti lankeavat? Kuulemma trafi.fi sivuilta selviää. Löytyvätkö 16500 numerosta tilaamiini täydellisiin historiatietoihin koska silmiini ei osu?

2. Tarkoittaako poistohistorian tavallinen poisto seisontaan laittoa?

3. Eli jos on seisonnassa niin silloin rajoitustiedoissa vakava rajoitus -> liikenteestä poisto?





4. Lähinnä toi mittarilukemahistoria ja sitä kautti katsastushistoria ihmetyttää että jos auto normaalisti katsasteltu aina kesä/heinäkuussa niin miksi nyt yhtäkkii viime vuonna vasta marraskuussa? Auton käyttö jäänyt vähälle kun koko ajan remontissa ja sitä myöten ajattu katsastukseen kun saatu just ja just myyntikelpoiseksi?

Ainakin katsastushistoriaa kun katsoo niin joka kerta vuodesta 2013 lähtien kerran hylätty -> pajalle ja taas leima. :confused2:


Äh, ärsyttää olla tällanen tietämätön nyyppä näissä asioissa, mut kiitoksia mahdollisista avuannosta ja vittuiluista jo valmiiksi. :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Trafin itsepalvelu vero ym. tietojenkatselu ei toistaiseksi toimi, mutta puhelinpalvelu kyllä:

Ajoneuvon rekisteri- ja verotiedot puhelinpalvelusta – palvelemme arkisin klo 8 - 20 ja lauantaisin klo 10 - 15

Olemme laajentaneet sähköisen asioinnin neuvonnan aukioloaikaa vastaamaan paremmin asiakkaidemme palvelutarpeeseen. Laajennettu aukioloaika on käytössä siihen saakka, kunnes sähköinen julkiset ajoneuvotiedot ja veron maksu -palvelu saadaan takaisin käyttöön.

Palvelunumero: 029 534 5119

Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8 - 20 ja lauantaisin klo 10 - 15.

Puhelinpalvelusta saatavat tiedot ajoneuvon rekisteritunnuksella tai valmistenumerolla:

  • ajoneuvoverotiedot
  • nykyisen omistajan/haltijan nimitieto
  • luovutusilmoitetun nimitieto
  • tekniset tiedot halutussa laajuudessa (mm. moottori, renkaat)
  • katsastustiedot ja määräaikaiskatsastuksen seuraava ajankohta
  • matkamittarilukema
 
Ajoneuvon rekisteri- ja verotiedot puhelinpalvelusta – palvelemme arkisin klo 8 - 20 ja lauantaisin klo 10 - 15
Voi kumpa tälle olisi jokin kätevä ja ilmainen nettipalvelu... :comp:



:facepalm: (Trafille)


... Eikös sieltä muuten saa nettipankkitunnuksilla kirjautumalla ulos muidenkin tietoja? Eikä vain omien ajoneuvojen, vai ymmärsinkö väärin tuon "nykytilanteen" tuossa p*skalafkassa nimeltä Traficom?
 
Eihää sieltä taida nykyään saada, ellen väärin käsitä -- sekin on mahdollista, vasta yksi kuppi kahvia takana :kahvi:
 
Eihää sieltä taida nykyään saada, ellen väärin käsitä -- sekin on mahdollista, vasta yksi kuppi kahvia takana :kahvi:
Trafissa kyllä rautaisia webbi-ajan ammattilaisia kuin ekat Googlehaun tuloksetkin antaa:
Not Found
The requested resource was not found.

:D

Olisikohan aika vetää pää Per-C:stä sielläkin ja kirjautua nätistin sinne webmastertoolseihin sen sivuston XML:n kanssa... :D
 
Tällä hetkellä kirjautumallakaan ei näe kuin omien ajoneuvojen tiedot. Tietojenkalastelu skandaalin jälkeen ajettiin kyseinen palvelu alas, joten soittamalla on ainut vaihtoehto.
 
Voi kumpa tälle olisi jokin kätevä ja ilmainen nettipalvelu... :comp:



:facepalm: (Trafille)


... Eikös sieltä muuten saa nettipankkitunnuksilla kirjautumalla ulos muidenkin tietoja? Eikä vain omien ajoneuvojen, vai ymmärsinkö väärin tuon "nykytilanteen" tuossa p*skalafkassa nimeltä Traficom?
Hankala tosiaan kun täytyy ajoneuvon omistajan kanssa tarkistaa tiedot, jos muistaa. Tai sitten tiedot voi tarkistaa jälkikäteen, kun on jo auton ostanut.

Se edellinen toimiva palvelu olikin ihan hyvä, mutta kai siinä sitten jotain vikaa oli (tietovuoto).

edit:
Tarkistin tuon 300€ auton, mutta ei löytynyt mitään erityistä.

Seuraava katsastusaikaväli
17.4.2019 - 20.4.2020
Matkamittarin lukema (km/pvm)
305732/17.4.2019
 
Viimeksi muokattu:
Siinä vanhassa systeemissä näkyi omistajan koko nimi jos veroa oli maksamatta. Toki soittelihan se varoituskelloja, jos nettiautossa myyjänä on ville virtanen ja trafin mukaan kyösti hagertilla on vuoden dieselverot maksamatta kyseisestä autosta, niin aika varmasti ne joutuisi itse maksamaan ostohinnan päälle mikäli autolla mielii ajaa.
 
Kyseessä lienee tämä?

Liikehän tuota myy, kyllä niiden pitää mahdolliset verovelat tms. sulle selvittää ennen kauppoja. Ihan ryhdikkään oloinen tuon ikäiseksi ja tuon verran ajetuksi pakettiautoksi. Yleensä tuon hintaluokan pakettiautot on melko ryönäsessä kunnossa jo. Tai oikeastaan pakettiautot on kaikki melko ryönäsessä kunnossa monesti koska ne poikkeuksetta ovat työkaluja ja niitä käytetään sen mukaisesti. Kaikenlaiseen korjailuun pitää varautua tuon hintaluokan vehkeissä, kuten toisaalta kaikissa käytetyissä autoissa. Jos nyt suurin piirtein kaikki varusteet toimii ja jakohihnan vaihto ei ole ihan heti käsillä (Nissaneissa ollut ketjukoneitakin, liekö tuossa sitten?) niin eiköhän tuolla mutkaista tietä ajele näkymättömiin vielä kummasti. Käteisellä ostaessa varmaan tinkivaraakin jotain löytyy.
 
Primastar/Trafic/Vivaro pakun heikko paikka on vaihdelaatikko. Koeajolla kokeille lämpimäksi ajetulla autolla ajaa tasaisella 1. vaihteella n. 1000rpm kierroksilla. Jos vaihteiston laakereiden koriseva ääni kuuluu sisään, on laatikko kulunut, mutta ei vielä kovin huolestuttavaa. Jos samanlainen ääni kuuluu vielä taajamanopeuksissa, alkaa laatikko olla kypsä. Sama pätee oikeastaan kaikkiin vaihteistoihin.

2,5l moottori on huomattavasti kalliimpi romiksilla kuin 1,9l ja 2,0l, vaikka sitä on myyty suunnilleen samoja määriä, tästä voi päätellä että 2,5l moottori on noista heikoin.

Noissa ei tuon laatikon lisäksi ole kuitenkaan mitään "tyyppivikaa". Alapallonivelet ja takajarrupalat ovat kulutustavaraa, kuten myös radetangon päiden ja kallistuksenvakaajan päiden vaihto on yleistä, mutta osat ovat halpoja ja helppoja vaihtaa, tavallaan osa tuon automallin huolto-ohjelmaa.

Ehdottomasti paras puoli on hyvin ruostumista vastaan suojattu kori. Mätähommiin noiden kanssa ei joudu, ellei kyseessä ole huonosti korjattu mällipeli.

4. Lähinnä toi mittarilukemahistoria ja sitä kautti katsastushistoria ihmetyttää että jos auto normaalisti katsasteltu aina kesä/heinäkuussa niin miksi nyt yhtäkkii viime vuonna vasta marraskuussa? Auton käyttö jäänyt vähälle kun koko ajan remontissa ja sitä myöten ajattu katsastukseen kun saatu just ja just myyntikelpoiseksi?

Ainakin katsastushistoriaa kun katsoo niin joka kerta vuodesta 2013 lähtien kerran hylätty -> pajalle ja taas leima. :confused2:

Syytä tuohon katsastusajakohdan muuttumiseen ei tietysti mitenkään voi tietää, mutta 2018 alkaen laki muuttui niin että katsastus on voimassa vuoden kyseisestä katsastuspäivästä eteenpäin, aiemman kiinteän katsastusaikavälin sijaan. Myös mä muutin auton katsastusväliä tarkoituksella sopivampaan paikkaan laittamalla auton 4kk ajaksi seisontaan, mutta voihan tuohon olla vaikka mitä syitä.

Se että auto on joka vuosi ekalla hylätty ei oikeastaan kerro siitä autosta, vaan auton käyttäjästä. Käyttäjälle normaali toimintamalli on ollut "haetaan vikalista". Toisaalta tuo voi olla myös vaan kiireiselle ihmisille lisäajan ostoa.
 
Kyseessä lienee tämä?

Liikehän tuota myy, kyllä niiden pitää mahdolliset verovelat tms. sulle selvittää ennen kauppoja. Ihan ryhdikkään oloinen tuon ikäiseksi ja tuon verran ajetuksi pakettiautoksi. Yleensä tuon hintaluokan pakettiautot on melko ryönäsessä kunnossa jo. Tai oikeastaan pakettiautot on kaikki melko ryönäsessä kunnossa monesti koska ne poikkeuksetta ovat työkaluja ja niitä käytetään sen mukaisesti. Kaikenlaiseen korjailuun pitää varautua tuon hintaluokan vehkeissä, kuten toisaalta kaikissa käytetyissä autoissa. Jos nyt suurin piirtein kaikki varusteet toimii ja jakohihnan vaihto ei ole ihan heti käsillä (Nissaneissa ollut ketjukoneitakin, liekö tuossa sitten?) niin eiköhän tuolla mutkaista tietä ajele näkymättömiin vielä kummasti. Käteisellä ostaessa varmaan tinkivaraakin jotain löytyy.
Sieltähän io-techin salapoliisi oikean kopin löysi mitä katsellut. :tup:

Primastar/Trafic/Vivaro pakun heikko paikka on vaihdelaatikko. Koeajolla kokeille lämpimäksi ajetulla autolla ajaa tasaisella 1. vaihteella n. 1000rpm kierroksilla. Jos vaihteiston laakereiden koriseva ääni kuuluu sisään, on laatikko kulunut, mutta ei vielä kovin huolestuttavaa. Jos samanlainen ääni kuuluu vielä taajamanopeuksissa, alkaa laatikko olla kypsä. Sama pätee oikeastaan kaikkiin vaihteistoihin.

2,5l moottori on huomattavasti kalliimpi romiksilla kuin 1,9l ja 2,0l, vaikka sitä on myyty suunnilleen samoja määriä, tästä voi päätellä että 2,5l moottori on noista heikoin.

Noissa ei tuon laatikon lisäksi ole kuitenkaan mitään "tyyppivikaa". Alapallonivelet ja takajarrupalat ovat kulutustavaraa, kuten myös radetangon päiden ja kallistuksenvakaajan päiden vaihto on yleistä, mutta osat ovat halpoja ja helppoja vaihtaa, tavallaan osa tuon automallin huolto-ohjelmaa.

Ehdottomasti paras puoli on hyvin ruostumista vastaan suojattu kori. Mätähommiin noiden kanssa ei joudu, ellei kyseessä ole huonosti korjattu mällipeli.



Syytä tuohon katsastusajakohdan muuttumiseen ei tietysti mitenkään voi tietää, mutta 2018 alkaen laki muuttui niin että katsastus on voimassa vuoden kyseisestä katsastuspäivästä eteenpäin, aiemman kiinteän katsastusaikavälin sijaan. Myös mä muutin auton katsastusväliä tarkoituksella sopivampaan paikkaan laittamalla auton 4kk ajaksi seisontaan, mutta voihan tuohon olla vaikka mitä syitä.

Se että auto on joka vuosi ekalla hylätty ei oikeastaan kerro siitä autosta, vaan auton käyttäjästä. Käyttäjälle normaali toimintamalli on ollut "haetaan vikalista". Toisaalta tuo voi olla myös vaan kiireiselle ihmisille lisäajan ostoa.
Ja täältä loput tiedot mistä jo osasta jo luinkin jo googletellessani. :tup:

Eli vaihdelaatikko ja jakohihna kovalla kulutuksella aika paskaa ilmeisesti. Laatikoita kai vaihdeltu ihan huolella ja jakohihnatkin paukkuu 90tkm välein tai tiheemmin. Nivelet/laakerit/raidetangot yms. kovalla kulutuksella myös verrattuna muihin pakuihin mutta osat halpoja.

Soitin liikkeeseen ja mumisivat vain jotain että ei tietoo milloin viimeksi jakohihna vaihdettu. Kysyin että eikö huoltokirjasta näy ja muka kattelivat ja ei oikeen näy. Vähän jäi sellainen joopa joo fiilis. :confused2:


Itsellä tulis vain tyyliin maks 7tkm jos sitäkään vuodessa ajettuu kun puolet vuodesta seisonnassa niin noi kulumis osat ja muut ei niin justiinsa jos eivät ole ihan heti remontin tarpeessa. Lähinnä reissupakuksi kesäisin eurooppaa varten.

Jos jakohihnan vaihto ja vakionopeudensäätimen jälkiasennus heti kun auton ostaa on edessä niin hinta pompsahtaa jo ihan uusille lukemille. On se kumma että kukaan pakun ostaja ei sitä halua ottaa, kun itse ottaisin mielummin vakkarin ilmastoinnin tilalle. :lol:
 
Eli vaihdelaatikko ja jakohihna kovalla kulutuksella aika paskaa ilmeisesti. Laatikoita kai vaihdeltu ihan huolella ja jakohihnatkin paukkuu 90tkm välein tai tiheemmin. Nivelet/laakerit/raidetangot yms. kovalla kulutuksella myös verrattuna muihin pakuihin mutta osat halpoja.

Soitin liikkeeseen ja mumisivat vain jotain että ei tietoo milloin viimeksi jakohihna vaihdettu. Kysyin että eikö huoltokirjasta näy ja muka kattelivat ja ei oikeen näy. Vähän jäi sellainen joopa joo fiilis. :confused2:


Itsellä tulis vain tyyliin maks 7tkm jos sitäkään vuodessa ajettuu kun puolet vuodesta seisonnassa niin noi kulumis osat ja muut ei niin justiinsa jos eivät ole ihan heti remontin tarpeessa. Lähinnä reissupakuksi kesäisin eurooppaa varten.

Jos jakohihnan vaihto ja vakionopeudensäätimen jälkiasennus heti kun auton ostaa on edessä niin hinta pompsahtaa jo ihan uusille lukemille. On se kumma että kukaan pakun ostaja ei sitä halua ottaa, kun itse ottaisin mielummin vakkarin ilmastoinnin tilalle. :lol:
Meillä yksi tuommoinen seisoo pihalla joku 300tkm ajettuna. Hihnoja ei ole mennyt huoltojen ulkopuolella ja laatikkokin ehkä. Laakeri ja vetari meni tuossa taannoin.

Vakkaria noihin ei valita kun ovat aika usein kaupunkiliikenteessä (meilläkin jakelussa). Ilmastointi on huomattavasti tärkeämpi kuskin jaksamisen kannalta kun painetaan duunia 30 asteessa. :D
 
Eli vaihdelaatikko ja jakohihna kovalla kulutuksella aika paskaa ilmeisesti. Laatikoita kai vaihdeltu ihan huolella ja jakohihnatkin paukkuu 90tkm välein tai tiheemmin. Nivelet/laakerit/raidetangot yms. kovalla kulutuksella myös verrattuna muihin pakuihin mutta osat halpoja.

Jos jakohihnan vaihto ja vakionopeudensäätimen jälkiasennus heti kun auton ostaa on edessä niin hinta pompsahtaa jo ihan uusille lukemille. On se kumma että kukaan pakun ostaja ei sitä halua ottaa, kun itse ottaisin mielummin vakkarin ilmastoinnin tilalle. :lol:

Mun tietääkseni noissa ei jakohihna ole mitenkään erityisen arka katkeilemaan, mutta tietysti se pitää määräajoin vaihtaa. 1.9 koneeseen sen vaihto on ihan normaali etuvetoauton jakohihnanvaihtotyö, mutta 2,5l se on melkoista gynekologin hommaa, 2.0 on ketjulla.

Tuo onko vakkari vai kylmäkone tärkeämpi on kyllä pitkälti kiinni siitä kummoistako ajoa pääasiassa tulee. Kylmäkoneesta on iloa ihan jokapaikassa, vakkarista lähinnä pidemmillä siirtymillä, mutta hyvä varustehan se vakkari on nykyään kun kamerat vaanivat joka nurkalla.

7tkm/vuodessa nuo niveletkin kestävät luokkaa 10 vuotta.
 
Kiitos kaikille vastanneille. :tup:

Pakun etsintä jatkuu ja olen tässä joutunut opiskelemaan kaiken alusta paitsi ajamisen. :lol::btooth: Aika montaa autoa olen käynyt katsomassa ja näyttäis vähän siltä että olen nostanut budjetin jo tuonne 5k€ luokkaa jolloin valikoimakin parempi. Aika montaa romua nyt tullu käytyä läpi ja koko ajan olen enemmän ja enemmän siirtynyt viton suuntaan, jolloin suurimmaksi ongelmaksi tuossakin hintaluokassa on läpilahonneen korin välttäminen. Ranskalaisia PSA:n romuja en viitsi enää käydä katsoon yhtään kun nivelet ja kuluvat osat kuluvat paljon nopeemmin kuin muilla merkeillä. Laatikko lähes järjestään varsinkin 6 vaihteisissa malleissa rutisee, eli sököjä. Hihnat pitää vaihtaa liian tiuhaan eikä jaksa selvittää milloin oikeesti vaihdettu kun edelliset omistajat pimittää tietoa kun haluavat vain päästä romustaan eroon.

Olen nyt enemmmissä määrin käynyt vitoja katsomassa ja ajamassa mutta lähes järjestään ovat täysin kuppaisia ja yritetään myydä autoa katsastusmiehen kehuilla sun muilla, mutta samalla silmä sanoo että tää näyttää laholta lähes joka paikasta. :confused2: Harmi että tekniikka niin hyvää mutta kori täyttä paskaa.



Se mitä pakussa tällä hetkellä haen on:

- Ketjukone (eli periaatteessa mercedes-benz vito tai ford transit, mut kai tässäkin voi joustaa jos tulee hyviä ehdotuksia) (transporter T5 hyväksyn vain jos speksit vaikuttaa lupaavalta)
- Ilmastointi (monesti ilmoitettu mutta sitten paikanpäällä vasta sanotaan että
- Automaatti (mutta voin joustaa, tämä kyllä poissulkee taas transut kokonaan)
- Vähintään viton puolipitkän tavaratilan määrän, elipikkukopperot ei kiinnosta kun vitokin on jo siinä rajoilla
- Alle 350tkm ajettu (yksi vito oli ilmoitettu 340tkm mutta kun kävin kattoon niin 394tkm mittarissa :facepalm:)


Kokemuksia autojen etsimisestä ja testaamisesta:

- Alkaa käymään kalliiksi kun noita autojen historiatietoja tilailee jostain 16500 numerosta. Trafilta saa soittamalla mutta kaiken paperille kirjoittaminen ihan eeppisen perseestä.
- Paljon ryömimistä autojen alla, joista vitot selkeesti kuppaisia ja lähes kaikki hitsikunnossa jopa 5k€ luokassa :(
- Mersun tekniikka ja ajettavuus miellyttää, Transporter T5 hyvänä kakkosena. Ford ihan ok, mut tuntuu halvalta saksalaisiin nähden. Ranskalaiset täyttä paskaa ja köyhän ei todellakaan kannata katsoa edes sinne suuntaan. Mutta kun en ole mekaanikko niin en voi faktana puhua että mersun tekniikka kestää parhaiten.
- Työlästä puuhaa jos et halaja lankeamaan heti ensimmäiseen miinaan, joita suurinosa tuolla on. Siksi monet dumppaavatkin pomminsa autoliikkeille.


Se mikä vielä mietityttää on:

- Mitkä pitää erityisesti huomioida auton ostossa vaikka olis huollettu? Olen pyrkinyt selvittämään öljyn vaihdot moottoriin ja vaihdelaatikkoon liittyen. Mitä muita kompastuskiviä pitäis osata varoa? En ole viitsinyt mitään niveliä, raidetankoja, jarruja ja vetoakselin suojakumeja syynätä kun vie niin pirusti aikaa yks auto varsinkin kun ovat niin likaisia pohjasta.
- Eri mallien ja pakujen tavaratilan kiinnityskohdat? Eli löytyykö kunnon kiinnityskohtia joka paskusta kun ottaa sisätilan sivulevyt irti? Vai onko vain tietyissä malleissa paremmat kunnolliset kiinnityskohdat? Aika tärkeetä kun miettiin jotain sängyn ja hyllyjen rakentelua ajatellen, ellei halua niiden heiluvan takatilassa jalkojen päällä. :btooth:
- Onko tää vito polku nyt järkevä? Saako lisäviiksen foordiin järkevään hintaan?
- Tällä hetkellä 2 vito silmissä ja 2 transporter T5:sta. Transportterit tällä hetkellä selvässä johdossa tuon viton ruosteongelman vuoksi. Omassa työpakussa joka on 2007 T5, ei ole kuin pari ruistetäplää siellä mistä maali lähtenyt ja pohja vitoon verrrattuna näyttää 10v uudemmalta autolta. Jotenkin uskomatonta että näin suuria eroja voi olla? :confused:





Tässä esimerkki joka kiinnostaa tavaratilan osalta, mutta mietin vaan että miten sais vanerin ikkunoiden väliin niin että on tukeva ja sais maksimoitua nukkumatilan pituuden?
Alla olevassa kuvassa nyt ei ole ikkunaa tossa mutta yleensä on. Mietin vaan että onko noi punaisella merkatut kohdat asiallisia kiinnistyskohtia mihin lyödä lankkua niin saa levyn jämäkästi? Ennen kuin kukaan sano että mene ja katso niin auto yli 200km päässä eli ei ihan tuosta vaan.

5d028461e261e.jpg



Huh, olipas se melkoinen oksennus mutta oli pakko päästä purkaan omia mietelmyksiä kaikesta tästä prosessista. Kiitos ja kumarrus kaikkille vastanneilla ja mahdollisille tuleville vastaajille. :kippis:
 
Jos olet jotain sänkyä virittelemässä, niin sen pitää sitten olla irtoavaa mallia tai saattaa katsastuksessa/ratsiassa tulla kiva ylläri kun katsovat niiden olevan istumapaikkoja ja veropaukku voi olla perin kiva.
Jepulis, näin olis tarkoitus. Kaikki pois katsastuksen ajaksi.
 
Pitää vielä tarkastaa mitkä ehdot matkailuautolle on kun yks tuttu joka trafilla töissä meinas että pelkkä sänky ja random hyllyt ei sitä ole. Kiinteä paistopiste tai mikä kaasukeitin piste onkaan ja tuoli taas ovat peruste matkailuautolle.
 
Ei siitä sängyllä matkailuautoa tule, koska matkailuautoja tehdään veronkierron takia niin innokkaasti, siihen on määritelty melko selkeät pykälät mitä ajoneuvo vaatii jotta se voi olla matkailuauto, tosin kannattaa olla tarkkana että katsoo nimenomaan matkailuauton vaatimukset, osa vaatimuksista koskee vian matkailuauton verovapautta (esim korkeus).

Ellet sä ole lyhyt, niin ei tonnipakussa mahdu poikittain nukkumaan.

Tuossa 5k budjetissa jos pitäisi löytää sekä teknisesti vahva, että ruosteeton auto, ollaan aika kapeilla markkinoilla.

Hiace on ollut perinteisesti vahva, mutta niillä alkaa olla jo kaikilla niin paljon elämää takana ettei hyvien yksilöiden löytäminen ole helppoa, lisäksi myyjät tietävät että ne ovat hyviä, Hiacet on kalliita.

Mun mielestä pakussa paras hinta-laatusuhde on autoissa joiden yleisesti ajatellaan olevan ihan paskoja. Ne ei ole haluttuja, siksi hinta painuu, jolloin samalla rahalla saa paljon paremman auton.
 
Ei siitä sängyllä matkailuautoa tule, koska matkailuautoja tehdään veronkierron takia niin innokkaasti, siihen on määritelty melko selkeät pykälät mitä ajoneuvo vaatii jotta se voi olla matkailuauto, tosin kannattaa olla tarkkana että katsoo nimenomaan matkailuauton vaatimukset, osa vaatimuksista koskee vian matkailuauton verovapautta (esim korkeus).

Ellet sä ole lyhyt, niin ei tonnipakussa mahdu poikittain nukkumaan.

Tuossa 5k budjetissa jos pitäisi löytää sekä teknisesti vahva, että ruosteeton auto, ollaan aika kapeilla markkinoilla.

Hiace on ollut perinteisesti vahva, mutta niillä alkaa olla jo kaikilla niin paljon elämää takana ettei hyvien yksilöiden löytäminen ole helppoa, lisäksi myyjät tietävät että ne ovat hyviä, Hiacet on kalliita.

Mun mielestä pakussa paras hinta-laatusuhde on autoissa joiden yleisesti ajatellaan olevan ihan paskoja. Ne ei ole haluttuja, siksi hinta painuu, jolloin samalla rahalla saa paljon paremman auton.
Jees, kannattaa olla varuillaan ettei täytä niitä "muita vaatimuksia", mutta jättää sen 1,9 metrin korkeuden / 0,4 metrin leveyden kohdalla, jne täyttämättä mikä vaaditaan verovapauteen. :D

Ja samaa mieltä olen tuosta hyvien löytämisestä; saattaa olla parempi että suosiolla ostaa sen hyväpeltisen ja halvan ranskiksen 3-4 tonnilla ja jättää 1-2 touhutonnia korjaukseen - lopputulos voi olla paku jolla kestää ajaa vuosia, muttei ole yhtä rapea kuin mersut.
 
Jos kestävää pakua halajaa, niin varustelematon Hiace on aivan ykkönen, halpoja ne eivät ole, mutta 3-5 k€:llä saa ihan kohtuullisen, joskin ruosteen raiskaaman Hiacen.

Itselläni oli pari vuotta sitten 1996 mallinen lyhyt Hiace 2L 2.4D vaparilla ja se puksutti välin 296 tkm -> 366 tkm käytännössä pelkillä öljynvaihdoilla 10 tkm välein ja yhdellä ruostepaikan hitsauksella.
Ennen omaa käyttöäni se palveli työkaveriani yli neljä vuotta ja työkaveri vaihtoi siihen ainoastaan jakohihnan ja kytkimen normaalien öljynvaihtojen lisäksi.

Hiace ei ollut edes pahasti ruosteessa, vähän kuplaa takaluukussa ikkunan alla, liukuoven kiskon alla ja etulokareissa, minkä lisäksi siitä oli hitsattu alustasta poikkipalkin molemmat päät ja minä itse hitsasin apparin helmasta yhden reijän umpeen.

Minulta Hiace lähti eteenpäin eräälle pienyrittäjälle kohtuulliseen 3500 €:n hintaan.

Myös -99 mallinen Fiat Ducato 1.9TD:llä oli teknisesti ja ajolleen hyvä auto 700 €:n hintaansa nähden, mutta valitettavasti umpimädän pohjan takia se päätyi paaliin vuoden käytön jälkeen myytyäni ensin siitä tekniikan 200 €:n hintaan.

Nyt jos ostaisin halpaa pakua itselleni, niin yrittäisin etsiä hyvän Hiacen, T4:sen Transportterin 2.5 TDI:llä tai sitten katselisin vähän kalliimmalla facelift mallin Renault Traficin tai Opel Vivaron / Nissan Primastarin ) 114 hepan 2.0 litran koneella alle 200 tkm ajettuna.
Tietty jos aivan helmi Vito tai Transit sattuisi vastaan, niin kyllähän sellainen kannattaisi lunastaa pois.

Hallinaapurini osti tässä pari viikkoa sitten melkoisen hyvän ja ruosteettoman 2002 mallisen T4 Transportterin 2.5 TDI:llä, jolla oli ajettu vain vähän päälle 200 tkm, hintaan 4000 € sis. alv.
 
Jees, kannattaa olla varuillaan ettei täytä niitä "muita vaatimuksia", mutta jättää sen 1,9 metrin korkeuden / 0,4 metrin leveyden kohdalla, jne täyttämättä mikä vaaditaan verovapauteen. :D

Jos haluaa pelata varman päälle, niin tekee sitten verollisen version. Eli lähtökohdaksi minibussi josta heittää takaa penkit mäkeen ja rekkaa sitten pakuksi tai matkailuautoksi.
 
Suurin osahan ei mene millään verovapaaksi, mutta jos on 190cm korkeutta 40cm ”matkalla”, tms tai auto painaa yli 6000kg niin ei tarvitse maksaa veroja.
Puhutaanko me nyt vuotuisesta vai auton tuonnin yhteydessä olleesta verosta.

Vuotuinen vero ainakin pomppas ihan vitusti joitain vuosia sitten nois 190/40 täyttävissäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom